Janneke2 schreef:randalinpony schreef:De andere kant is dat een kind dat niet met medicijnen behandeld wordt, daardoor idd een negatieve factor in de klas is. Voor een kind is het ook heus echt niet leuk om constant negatief benaderd te worden, maar dat is wel de realiteit: je kunt dit kind eenvoudigweg niet constant geluiden laten maken, door de groep of uitleg heen laten praten, laten wiebelen, op de kop aan de bank laten hangen of zelfs van de plaats laten lopen.
Daar zit idd iets in.
MAAR, we leven anno 2013. Er is ten eerste een fikse hoeveelheid kennis EN een fikse hoeveelheid materialen.
Voor geluiden (maken, dan wel zelf knetter, "horen"dol worden van de kleinste geluidjes) : als de school een beeetje meewerkt, geef je zo'n kind de whisperphone.
Laten wiebelen kan qua gevoel van levensbelang zijn voor de AHDer in kwestie - maar als (andermaal, als de school een beetje meewerkt) zo'n kind op een wiebelkussen zit (of balanskussen, en er zijn mogelijk nog wel meer namen in omloop) dan ziet het beeld er voor de rest van de klas al een stuk ordelijker uit.
En dan even in de pauze, op het toilet oid. ieder half uur even een of twee rondjes om je eigen as draaien.
Dat is ook voor het kind zelf veel en veel aangenamer en er komt geen ritalin aan te pas.
(Let wel: dit zijn alleen maar maatregelen, om de adhd te managen. Je doet vrijwel niets aan de eventuele achterliggende oorzaken die wel degelijk weggehaald kunnen worden, zoals scheve nekwervels, gebrek aan selenium, een brein dat niet goed snapt hoe het beta golven moet aanmaken en storende zgn. primitieve reflexen.)
Werkt ook dit niet en is er echt geen andere mouw aan te passen, dan kun je idd alsnog (als laatste optie) naar de pillen grijpen.
....maar ik kwam laatst op een basisschool: daar was het mode ofzo, dat het bord kakelbont was en volhing met wel dertig roosters, tekeningen, overzichten en wat al niet. Ik heb geen adhd maar ik vond het beslist onplezierig.
Haha, ja; was alles hiermee maar op te lossen! De meeste scholen hebben het allemaal, maar het is echt niet afdoende. Dan zouden we die hele discussie ook niet hoeven voeren en hoefde niemand meer medicijnen.
Als je een klas prikkel arm moet maken voor 1 van de 30 leerlingen is ook wel wat sneu voor die overige 29 vind je niet?