ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:12

Janneke2 schreef:
randalinpony schreef:
De andere kant is dat een kind dat niet met medicijnen behandeld wordt, daardoor idd een negatieve factor in de klas is. Voor een kind is het ook heus echt niet leuk om constant negatief benaderd te worden, maar dat is wel de realiteit: je kunt dit kind eenvoudigweg niet constant geluiden laten maken, door de groep of uitleg heen laten praten, laten wiebelen, op de kop aan de bank laten hangen of zelfs van de plaats laten lopen.


Daar zit idd iets in.

MAAR, we leven anno 2013. Er is ten eerste een fikse hoeveelheid kennis EN een fikse hoeveelheid materialen.

Voor geluiden (maken, dan wel zelf knetter, "horen"dol worden van de kleinste geluidjes) : als de school een beeetje meewerkt, geef je zo'n kind de whisperphone.

Laten wiebelen kan qua gevoel van levensbelang zijn voor de AHDer in kwestie - maar als (andermaal, als de school een beetje meewerkt) zo'n kind op een wiebelkussen zit (of balanskussen, en er zijn mogelijk nog wel meer namen in omloop) dan ziet het beeld er voor de rest van de klas al een stuk ordelijker uit.

En dan even in de pauze, op het toilet oid. ieder half uur even een of twee rondjes om je eigen as draaien.

Dat is ook voor het kind zelf veel en veel aangenamer en er komt geen ritalin aan te pas.
(Let wel: dit zijn alleen maar maatregelen, om de adhd te managen. Je doet vrijwel niets aan de eventuele achterliggende oorzaken die wel degelijk weggehaald kunnen worden, zoals scheve nekwervels, gebrek aan selenium, een brein dat niet goed snapt hoe het beta golven moet aanmaken en storende zgn. primitieve reflexen.)

Werkt ook dit niet en is er echt geen andere mouw aan te passen, dan kun je idd alsnog (als laatste optie) naar de pillen grijpen.


....maar ik kwam laatst op een basisschool: daar was het mode ofzo, dat het bord kakelbont was en volhing met wel dertig roosters, tekeningen, overzichten en wat al niet. Ik heb geen adhd maar ik vond het beslist onplezierig.



Haha, ja; was alles hiermee maar op te lossen! De meeste scholen hebben het allemaal, maar het is echt niet afdoende. Dan zouden we die hele discussie ook niet hoeven voeren en hoefde niemand meer medicijnen. ;)

Als je een klas prikkel arm moet maken voor 1 van de 30 leerlingen is ook wel wat sneu voor die overige 29 vind je niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:13

NatasjavE schreef:
Ja het is erfelijk. Maar bepaalde omstandigheden in de baarmoeder kunnen het meer of minder(tot niet) tot uiting laten komen. Zoals bijvoorbeeld stress, roken, alcohol of medicijn gebruik tijdens de zwangerschap. Ook omstandigheden na de bevalling kunnen ADHD meer of minder tot uiting laten komen. Wat ook nog kan is dat de moeder ADD had en behoorlijk tot erg intelligent en haar klachten heeft weten te verbloemen maar dat het bij haar kinderen wel tot uiting komt doordat die wel hyperactief zijn bijvoorbeeld.

Vroeger acht men dat het veroorzaakt werd door een hele kleine hersenbeschadeging tijdens de bevalling dat is eigenlijk nooit het geval(uitzonderingen daar gelaten uiteraard)
Veel kinderen hebben tijdens de geboorte last van zuurstof tekort. Verreweg de meeste ontwikkeln nooit ADHD.

Dus vrijwel altijd erfelijk maar omstandigheden tijdens en na de zwangerschap bepalen hoe erg het zich uit.

Misschien zijn de ouders wel in een zeer stabiele en prikkelarme omgevin opgegroeit en hadden zijn alleen ADD waardoor het niet is opgevallen.

Meer weten? Lees het boek Wij zijn ons Brein van Dick Swaab. Daar staat het zeer goed in uitgelegd.


De moeder van de persoon bij wie de diagnose is gesteld heeft zeker weten geen AD(H)D.
Ze is namelijk al jaren lang onder begeleiding van GGZ i.v.m. depressie, daar is ze uitgebreid onderzocht door een heel team aan psychologen.
Ze heeft jeugdtrauma's waarvoor ze in behandeling is geweest.
Haar zoon is ook uitgebreid onderzocht omdat hij op school problemen kreeg en bij hem is de diagnose wel gesteld.
Nou zou het kunnen zijn dat bij 1 van beide een verkeerde diagnose is gesteld.

Wat ik mij afvraag is of AD(H)D niet veroorzaakt wordt door roken, alcohol, stress of medicijn gebruik tijdens zwangerschap.
Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat een ouder de gevoeligheid door geeft en dat gebruik van bovenstaande middelen het kan verergeren.
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat moeder het niet heeft maar door gebruik van boven staande middelen haar kind het wel kan krijgen.

Ik bedoel maar je hebt kinderen die FAS hebben door dat moeder alcohol genuttigd heeft tijdens de zwangerschap.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:15

Janneke2 schreef:
randalinpony schreef:
De andere kant is dat een kind dat niet met medicijnen behandeld wordt, daardoor idd een negatieve factor in de klas is. Voor een kind is het ook heus echt niet leuk om constant negatief benaderd te worden, maar dat is wel de realiteit: je kunt dit kind eenvoudigweg niet constant geluiden laten maken, door de groep of uitleg heen laten praten, laten wiebelen, op de kop aan de bank laten hangen of zelfs van de plaats laten lopen.


Daar zit idd iets in.

MAAR, we leven anno 2013. Er is ten eerste een fikse hoeveelheid kennis EN een fikse hoeveelheid materialen.

Voor geluiden (maken, dan wel zelf knetter, "horen"dol worden van de kleinste geluidjes) : als de school een beeetje meewerkt, geef je zo'n kind de whisperphone.

Laten wiebelen kan qua gevoel van levensbelang zijn voor de AHDer in kwestie - maar als (andermaal, als de school een beetje meewerkt) zo'n kind op een wiebelkussen zit (of balanskussen, en er zijn mogelijk nog wel meer namen in omloop) dan ziet het beeld er voor de rest van de klas al een stuk ordelijker uit.

En dan even in de pauze, op het toilet oid. ieder half uur even een of twee rondjes om je eigen as draaien.

Dat is ook voor het kind zelf veel en veel aangenamer en er komt geen ritalin aan te pas.
(Let wel: dit zijn alleen maar maatregelen, om de adhd te managen. Je doet vrijwel niets aan de eventuele achterliggende oorzaken die wel degelijk weggehaald kunnen worden, zoals scheve nekwervels, gebrek aan selenium, een brein dat niet goed snapt hoe het beta golven moet aanmaken en storende zgn. primitieve reflexen.)

Werkt ook dit niet en is er echt geen andere mouw aan te passen, dan kun je idd alsnog (als laatste optie) naar de pillen grijpen.


....maar ik kwam laatst op een basisschool: daar was het mode ofzo, dat het bord kakelbont was en volhing met wel dertig roosters, tekeningen, overzichten en wat al niet. Ik heb geen adhd maar ik vond het beslist onplezierig.


Alle hulpmiddelen zijn leuk maar verbeteren niet de concentratie.

Kind van vrienden heeft ADD en daardoor nu 2 jaar leerachterstand. Rent op deze manier keihard op het VMBO af bij een IQ van 126...bijna hoogbegaafd dus.
Maar nee de ouders beginnen niet aan medicatie. Hebben een heleboel andere dingen geprobeert van dieet tot cog-med training.

Met medicatie zou hij met lachend gemak(als medicatie aanslaat) naar het VWO kunnen. Ik vind het doodzonde dat dit kind niet goed geholpen word. School doet niets want he....zij hebben er verder geen last van. Stoort de klas niet en zit netjes stil.
Maar hij gaat blijven zitten en heeft nu aleen slecht schooladvies.

Ik zie hem gewoon in de knoop zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:16

Ceriadwen schreef:
Ik snap iets niet als ADHD erfelijk is. Want dan moet dat generaties terug gaan lijkt mij. Hoe komt het dan dat tegenwoordig de kinderen met ADHD zo explosief gestegen is tegenover pak hem beet 50 jaar geleden want in theorie zouden er net zoveel kinderen met ADHD moeten zijn in 1935 als in 2013 verhoudingsgewijs.
Komt het nu meer tot uiting omdat de wereld zo veranderd is? en zo ja hoe dan, waarom dan?

Ik denk dat door het volgende komt. Ik ben ook heel druk en onrustig, waarschijnlijk komt het bij mijn zoon ook via mij. Toen ik opgroeide had je geen computer, speelde je de hele dag buiten en had je alleen nederland 1 en 2 op de televisie en keek je op zaterdag ren je rot. Veel meer was er niet, ook kon je gewoon kleuter zijn op de kleuterschool en begon het begin met lezen pas in klas 1. De druk stond er minder op en idd de omgeving was prikkelarm als je het vergelijkt met nu, de druk was ook minder. Dus waarschijnlijk was het er wel gewoon, adhd, maar was de omgeving gewoon meer adhd vriendelijk.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:17

Je moet als ouder van ieder kind verdomd sterk in je schoenen staan tegenwoordig...

Ouders lijken wel aangeschoten wild, en moeders in het bijzonder. Wat die allemaal al niet mis doen... ze tijgeren te veel, helicopteren te veel, bemoederen hun kind teveel zodat t niet meer zelf leuk creatief kan leren. Ze leren hun kind niet met geld omgaan, laten het te vrij, geven het teveel aandacht of juist te weinig. Oja, geen moeder die nog gezond kookt natuurlijk. En maar televisie laten kijken... en tegelijkertijd werken ze en dat is allemaal schadelijk voor het kind, dat niet genoeg aandacht krijgt en geen opvoeding omdat mama geen zin heeft om op te voeden na haar baan. Ach en wee die kinderopvang daar krijgt zon kinda allemaal stoornissen van...

Enz, blablabla... Eigenlijk is het allemaal de schuld van t feminisme. :+

En ouders voor een kind dat wat mankeert hebben het nog moeilijker. Vroeger was zon kind per definitie een kind dat 'aangepakt' moest worden, ouders wisten niet beter en gaven elkaar zulke deugdelijke adviezen. Ging het echt mis, ging het kind naar de ZMOK-school of werd uit huis geplaatst.

Tegenwoordig kijken ouders veel meer naar hun eigen handelen heb ik het idee, is er meer opvoedhulp, en meer mogelijk qua behandelingen.

Janneke ik ga deels met je mee, er zijn dingen die je kan aanpassen. Maar soms gaan die aanpassingen niet ver genoeg.
Ik was altijd zwaar tegen medicatie. Totdat ik met een ernstig ADHD kind te maken kreeg. Echt, ik wenste dat die ouders medicatie een kans gaven....

Ik ben het idd met je eens dat basisscholen tegenwoordig overvol, rommelig en onoverzichtelijk lijken. Hier is een nieuw gebouw en dat is rustiger van aard, maar alsnog met allemaal glazen deuren, lage ramen naar de straat, tafels in gezellige groepjes, grote open ruimte waar groepen door elkaar werken.

Allemaal reuzegezellig en vast voor sommige kinderen heerlijk werken, maar de kinderen die wat sneller overprikkeld raken vallen negatief uit.

Twee aan twee in de bank, gericht naar de leerkracht (die ook meteen ziet wie niet oplet of het iet snapt), prikkelarme klassen....structuur.... Was onze jeugd echt zo erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:17

MarlindeRooz schreef:
Ik heb een test gedaan, toen een gesprek met een arts en toen was het maar al te vanzelfsprekenddat ik ritalin ging slikken.

Die gaf je een receptje mee? Wij hebben behalve alle testen nu eerst een intake speciaal voor ritalin, met een eprsoon van de instelling en een ziekenhuisarts. Dat gesprek duurt 1.5 uur.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:18

maura schreef:
Lante schreef:
Maar veel ouders zijn huiverig voor mogelijke bijwerkingen en het feit dat het een opium is. Dat begrijp ik dan ook wel weer en moet je kijken wat voor reacties je van mensen om je heen krijgt, dat zie je hier in dit topic wel! Je moet je keuze altijd verdedigen! Je moet als ouders van een kind met ADHD wel verdomd sterk in je schoenen staan om diverse redenen.

Maar waarom moet je eigenlijk je keuze altijd verdedigen? Waarom is het oordeel van mensen die je niet kent en die jou niet kennen zo interessant? Het gaat er toch om of je jezelf in de spiegel aan kunt kijken en van jezelf vindt dat je het er - gezien de omstandigheden - nog niet zo beroerd vanaf brengt? En dat je je kin kunt meegeven dat het goed is zoals het is, dat de mensen die het goed kent vinden dat het goed is zoals het is en dat er altijd onbekenden zullen zijn die wellicht een andere mening hebben, maar dat die mening helemaal niet interessant is? Waarom zou je je voortdurend willen verdedigen?


Klink allemaal zo makkelijk, maar mensen vragen je gewoon, benaderen je met vragen of leveren ongevraagd kritiek. Het zou wat raar zijn om je om te draaien en weg te lopen toch? Bovendien wil je graag begrip kweken, vaak tegen beter weten in. Het leven met een kind met AD(H)D is soms erg eenzaam.

Over erfelijkheid: Het kan ook spontaan ontstaan door een gendefect of door problemen tijdens de zwangerschap/geboorte. Het is alleen wel zo dat wanneer je het hebt, er een redelijke kans is dat als je kinderen krijgt er ook een kind met AD(H)D of ASS bij zit.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:18

OsMo schreef:
NatasjavE schreef:
Ja het is erfelijk. Maar bepaalde omstandigheden in de baarmoeder kunnen het meer of minder(tot niet) tot uiting laten komen. Zoals bijvoorbeeld stress, roken, alcohol of medicijn gebruik tijdens de zwangerschap. Ook omstandigheden na de bevalling kunnen ADHD meer of minder tot uiting laten komen. Wat ook nog kan is dat de moeder ADD had en behoorlijk tot erg intelligent en haar klachten heeft weten te verbloemen maar dat het bij haar kinderen wel tot uiting komt doordat die wel hyperactief zijn bijvoorbeeld.

Vroeger acht men dat het veroorzaakt werd door een hele kleine hersenbeschadeging tijdens de bevalling dat is eigenlijk nooit het geval(uitzonderingen daar gelaten uiteraard)
Veel kinderen hebben tijdens de geboorte last van zuurstof tekort. Verreweg de meeste ontwikkeln nooit ADHD.

Dus vrijwel altijd erfelijk maar omstandigheden tijdens en na de zwangerschap bepalen hoe erg het zich uit.

Misschien zijn de ouders wel in een zeer stabiele en prikkelarme omgevin opgegroeit en hadden zijn alleen ADD waardoor het niet is opgevallen.

Meer weten? Lees het boek Wij zijn ons Brein van Dick Swaab. Daar staat het zeer goed in uitgelegd.


De moeder van de persoon bij wie de diagnose is gesteld heeft zeker weten geen AD(H)D.
Ze is namelijk al jaren lang onder begeleiding van GGZ i.v.m. depressie, daar is ze uitgebreid onderzocht door een heel team aan psychologen.
Ze heeft jeugdtrauma's waarvoor ze in behandeling is geweest.
Haar zoon is ook uitgebreid onderzocht omdat hij op school problemen kreeg en bij hem is de diagnose wel gesteld.
Nou zou het kunnen zijn dat bij 1 van beide een verkeerde diagnose is gesteld.

Wat ik mij afvraag is of AD(H)D niet veroorzaakt wordt door roken, alcohol, stress of medicijn gebruik tijdens zwangerschap.
Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat een ouder de gevoeligheid door geeft en dat gebruik van bovenstaande middelen het kan verergeren.
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat moeder het niet heeft maar door gebruik van boven staande middelen haar kind het wel kan krijgen.

Ik bedoel maar je hebt kinderen die FAS hebben door dat moeder alcohol genuttigd heeft tijdens de zwangerschap.


Nee de aanleg is erfelijk. De vader kan ook de ADHD gegeven hebben. Bovendien kunnen de ouders het wel in aanleg hebben maar dat het niet tot uiting is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:20

StalNollie schreef:
1ste kind misschien? ouders moeten nog veel leren in de eerste jaren en maken daardoor misschien net wat andere keuzes als bij je zusjes?
erg lastig deze vraag want kan ook aan karakter liggen van een kind hoe men net wat anders word 'opgevoed'.

maar nogmaals in eerdere reactie hierboven van mijn en dan ben ik het met hierboven staande enorm eens de stempel word gegeven als een kind even druk is en zich wat 'drukker' uit.
maar opvoeding is stap 1 vind ik, reflecteer jezelf als ouder eerst eens


ADHD is niet even zich wat drukker uiten.

Zoolgangster

Berichten: 9776
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:21

Lante schreef:
Ik heb een arts eens horen zeggen:

Als iemand met suikerziekte insuline spuit; daar hoor je nooit iemand over; iedereen neemt maar ibuprofen tegen onschuldige pijnklachten, ook dat is volledig geaccepteerd, maar o wee als je medicijnen nodig hebt voor iets wat met de hersenen te maken heeft; dan heeft opeens iedereen een mening (n.a.v. kritiek op Ritalin gebruik bij ASS en AD(H)D).


Klopt! Er lijkt wel een taboe op te rusten op het gebruik van psychofarmaca...
dat kan trouwens ook komen door negatieve ervaringen van mensen... maar dan nog... net zo min als iedereen goed reageert op paracetamol of penicilline reageert ook niet iedereen goed op ritalin of iets dergelijks... dan ga je nog niet iedereen het gebruik van paracetamol of penicilline afraden of ritalin... :)*

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:26

@Mindim:

ADHD is natuurlijk een heel complex gegeven, maar bij het vaststellen van ADHD gaat men toch vaak uit van de informatie vanuit de omgeving, en dan is ADHD wel degelijk een soort schaal van kalm naar druk en nog drukker gedrag....

De diagnose wordt gesteld aan de hand van vragenlijsten in verschillende settings (ouders, school) en tja, wat voor de een echt ontoelaatbaar en druk gedrag is, is voor de ander gewoon prima te behappen en volstrekt niet extreem...

Sommige mensen vinden een even wat drukker kind wel degelijk een grote last, waarbij anderen heel heftige kinderen gewoon accepteren, 'hoort erbij', 'het zijn kinderen heh'.

Dus deels is of een kind die diagnose zal krijgen, ook een subjectief gegeven. Voor de een is Pippi Langkous een typische ADHD-er, voor de ander een heerlijk spontaan kind vol leven.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:26

randalinpony schreef:
Janneke ik ga deels met je mee, er zijn dingen die je kan aanpassen. Maar soms gaan die aanpassingen niet ver genoeg.

Ja, idd: de materialen zijn er en dat is nutig.

Maar de materialen helpen alleen maar, om "iets beter om te gaan met" adhd.
(Plat uitgedrukt: er is leuker gezelschap om mee om te gaan.)

Het materiaal doet weinig of niets aan die achterliggende oorzaken, die wel degelijk te beinvloeden zijn.
(Nee, niet opvoeding!! Maar wel: scheve nekwervels, gebrek aan selenium, een brein dat niet goed snapt hoe het beta golven moet aanmaken en storende zgn. primitieve reflexen)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:29

Ben het er niet mee eens randalinpony. Er worden na aanleiding van die vragenlijsten intensieve gesprekken gevoerd, observaties verricht, testen gedaan met het kind zelf etc etc.
Een lekker spontaan en energiek kind is echt te onderscheiden van een kind met ADHD. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:31

maura schreef:
Lante schreef:
Maar veel ouders zijn huiverig voor mogelijke bijwerkingen en het feit dat het een opium is. Dat begrijp ik dan ook wel weer en moet je kijken wat voor reacties je van mensen om je heen krijgt, dat zie je hier in dit topic wel! Je moet je keuze altijd verdedigen! Je moet als ouders van een kind met ADHD wel verdomd sterk in je schoenen staan om diverse redenen.

Maar waarom moet je eigenlijk je keuze altijd verdedigen? Waarom is het oordeel van mensen die je niet kent en die jou niet kennen zo interessant? Het gaat er toch om of je jezelf in de spiegel aan kunt kijken en van jezelf vindt dat je het er - gezien de omstandigheden - nog niet zo beroerd vanaf brengt? En dat je je kin kunt meegeven dat het goed is zoals het is, dat de mensen die het goed kent vinden dat het goed is zoals het is en dat er altijd onbekenden zullen zijn die wellicht een andere mening hebben, maar dat die mening helemaal niet interessant is? Waarom zou je je voortdurend willen verdedigen?


Dat vind ik ook heel vervelend, maar mensen gaan vaak gelijk in de aanval als je zegt dat je kind ADHD heeft. Men wijt het altijd aan je opvoedingskwaliteiten, want zij zien immers niets? Mensen die hem dagen achter elkaar meemaken piepen echter anders. Je krijgt als ouder zo veel te maken met mensen zoals hier ook in het topic, die vinden dat het maar een modeziekte is en eigenlijk moet je het niet serieus nemen.
De stoornis van je kind wordt niet serieus genomen door velen en je wordt beschimpt en niet begrepen, maar het vervelendste, ze nemen de worsteling van je kind niet serieus en ja dan heb je het gevoel dat je hem moet verdedigen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:32

Janneke2 schreef:
randalinpony schreef:
Janneke ik ga deels met je mee, er zijn dingen die je kan aanpassen. Maar soms gaan die aanpassingen niet ver genoeg.

Ja, idd: de materialen zijn er en dat is nutig.

Maar de materialen helpen alleen maar, om "iets beter om te gaan met" adhd.
(Plat uitgedrukt: er is leuker gezelschap om mee om te gaan.)

Het materiaal doet weinig of niets aan die achterliggende oorzaken, die wel degelijk te beinvloeden zijn.
(Nee, niet opvoeding!! Maar wel: scheve nekwervels, gebrek aan selenium, een brein dat niet goed snapt hoe het beta golven moet aanmaken en storende zgn. primitieve reflexen)


Mika heeft die materialen als vreselijk ervaren. Iedereen kon nu zien dat er met hem wat aan de hand was.

Hij heeft geen scheve nekwervels of een tekort aan selenium. (goed en gezond eten is mijn hobby)

Hij heeft ADHD....een tekort aan dopamine of een te snelle heropname van dopamine wat zich uit in de traagwerkende gebieden in de prefrontale cortex.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:33

Janneke2 schreef:
Het materiaal doet weinig of niets aan die achterliggende oorzaken, die wel degelijk te beinvloeden zijn.
(Nee, niet opvoeding!! Maar wel: scheve nekwervels, gebrek aan selenium, een brein dat niet goed snapt hoe het beta golven moet aanmaken en storende zgn. primitieve reflexen)


Als dat zo werkt, dan kan je concluderen dat het in dat geval niet om iemand met ADHD gaat, omdat er een andere oorzaak voor aan te wijzen is. In die gevallen zal medicatie ook minder goed aanslaan, omdat die alleen een neurologisch effect heeft. ;)

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:33

NatasjavE schreef:
Alle hulpmiddelen zijn leuk maar verbeteren niet de concentratie.


Eh... ja en nee.
Als gezegd: je haalt er geen scheve nekwervels mee weg ("het blijft omgaan met") maar wel een hoeveelheid druk.
Mijn ervaring is, dat het wel degelijk de concentratie en de spanningsboog/ aandachtsspanne kan verlengen.

NatasjavE schreef:
Kind van vrienden heeft ADD en daardoor nu 2 jaar leerachterstand. Rent op deze manier keihard op het VMBO af bij een IQ van 126...bijna hoogbegaafd dus. (...) Met medicatie zou hij met lachend gemak(als medicatie aanslaat) naar het VWO kunnen. Ik vind het doodzonde dat dit kind niet goed geholpen word.


Ja, dat het doodzonde is, dat ben ik met je eens.

En: kinderen weten doorgaans donders goed, dat ze onder hun intellectuele niveau werken - en daar worden ze niet blij van.
(OF de pillen de juiste remedie zouden zijn, is uiteraard een vraag - maar een hoogbegaafd kind op het vmbo... Het komt vaker voor, daar gaat het niet om, ook bij kinderen die geen adhd of zelfs maar add hebben (hoogbegaafdheid kan "genoeg redenen" zijn, helaas) maar het is en blijft heel, heel jammer!!!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:35

Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 08-11-13 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:38

randalinpony schreef:
@Mindim:

ADHD is natuurlijk een heel complex gegeven, maar bij het vaststellen van ADHD gaat men toch vaak uit van de informatie vanuit de omgeving, en dan is ADHD wel degelijk een soort schaal van kalm naar druk en nog drukker gedrag....

De diagnose wordt gesteld aan de hand van vragenlijsten in verschillende settings (ouders, school) en tja, wat voor de een echt ontoelaatbaar en druk gedrag is, is voor de ander gewoon prima te behappen en volstrekt niet extreem...

Sommige mensen vinden een even wat drukker kind wel degelijk een grote last, waarbij anderen heel heftige kinderen gewoon accepteren, 'hoort erbij', 'het zijn kinderen heh'.

Dus deels is of een kind die diagnose zal krijgen, ook een subjectief gegeven. Voor de een is Pippi Langkous een typische ADHD-er, voor de ander een heerlijk spontaan kind vol leven.


Klopt, mijn zoon heeft 2 juffen, de een is de IB'er van de school, ook zij hebben lijsten in moeten vullen en hebben een gesprek gehad met onze begeleiding vanuit de instelling. Zelf hebben we ook vele lijsten in moeten voeren, van babytijd tot nu, vanaf de bevalling zelfs. Verder moesten wij zelf ook op gesprek en is mijn zoon ook beoordeeld door een ander team. Het was overduidelijk.
Persoonlijk heb ik alles naar mijn beste kunnen beantwoord, je bent ronduit eerlijk, het gaat immers om je kind waar je hulp voor zoekt. De feiten verfraaien of het tegenovergestelde lijkt me zoveel afbreuk doen aan de aanpak uiteindelijk.
Kijk voor ons was het nog wel te hanteren, hij kreeg er echter zelf erg last van, dat was voor ons de druppel. Voor school was het een opluchting.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:38

NatasjavE schreef:
Mika heeft die materialen als vreselijk ervaren. Iedereen kon nu zien dat er met hem wat aan de hand was.

Ja, helaas: als dat de sfeer in de klas wordt: Öh, ja - jij mankeert zus of zo, dus moet jij, minkukel, dat endat - dan ga je als kind liever door de grond!


NatasjavE schreef:
Hij heeft geen scheve nekwervels of een tekort aan selenium. (goed en gezond eten is mijn hobby)
Ik geloof je op je woord dat je goed en verantwoord kunt eten koken, maar dat sluit net niet uit, dat iemand een opnameprobleem kan hebben en dus een tekort.
idem voor scheve wervels: soms zie je een hoofd scheef staan, soms niet.

NatasjavE schreef:
Hij heeft ADHD....een tekort aan dopamine of een te snelle heropname van dopamine wat zich uit in de traagwerkende gebieden in de prefrontale cortex.
Daar twijel ik geen enkele seconde aan. Dit is de waarneming, die je doet bij hersenen die adhd hebben.
Maar behalve "het is erfelijk" (ook dat feit betwijfel ik niet, of nu ja, de aanleg is/ kan erfelijk zijn) "kun" je verder weinig anders met deze waarneming dan ritalin, concerta, etc.
(Dat maakt de waarneming zeer beslist niet onwaar, ook daar gaat het me niet om!!!)

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:42

Ik moet zeggen dat ik het allemaal wel heel interessant vind om te lezen, vooral omdat ze nu dus denken dat ik het ook heb. Fijn om al die informatie te lezen!
maar bij mij duurt het ook nog wel ff voordat de diagnose word gesteld, ze vermoeden het en nu krijg ik dus interviews vragenlijsten, daarna gesprekken met de psychiater ( nu heb ik een psycholoog ) dus ik denk ook niet dat adhd zo makkelijk word "gegeven"

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:43

Lante schreef:
Janneke2 schreef:
Het materiaal doet weinig of niets aan die achterliggende oorzaken, die wel degelijk te beinvloeden zijn.
(Nee, niet opvoeding!! Maar wel: scheve nekwervels, gebrek aan selenium, een brein dat niet goed snapt hoe het beta golven moet aanmaken en storende zgn. primitieve reflexen)


Als dat zo werkt, dan kan je concluderen dat het in dat geval niet om iemand met ADHD gaat, omdat er een andere oorzaak voor aan te wijzen is. In die gevallen zal medicatie ook minder goed aanslaan, omdat die alleen een neurologisch effect heeft. ;)


Ja, klopt - maar hier komen we tegelijkertijd in een mogelijke ''loop'' (kringloop, hoe zeg je dat? Slang die in eigen staart bijt?) in de discussie terecht.

De diagnose van ADHD wordt doorgaans door psychologen uiterst zorgvuldig gesteld, daar gaat het niet om.
Maar: de diagnose wordt gesteld op gedrag - er wordt niet getest op bloedwaardes, primitieve reflexen, werking van het evenwichtssysteem, een gespecialiseerd iemand die tastonderzoek aan de nekwervels doet - dus daar zit in feite een beperking binnen de diagnose.

Overigens: de factoren die ik opnoem, werken allen in op neurologie of zijn neurologisch.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:44

Janneke2 schreef:
NatasjavE schreef:
Alle hulpmiddelen zijn leuk maar verbeteren niet de concentratie.


Eh... ja en nee.
Als gezegd: je haalt er geen scheve nekwervels mee weg ("het blijft omgaan met") maar wel een hoeveelheid druk.
Mijn ervaring is, dat het wel degelijk de concentratie en de spanningsboog/ aandachtsspanne kan verlengen.

NatasjavE schreef:
Kind van vrienden heeft ADD en daardoor nu 2 jaar leerachterstand. Rent op deze manier keihard op het VMBO af bij een IQ van 126...bijna hoogbegaafd dus. (...) Met medicatie zou hij met lachend gemak(als medicatie aanslaat) naar het VWO kunnen. Ik vind het doodzonde dat dit kind niet goed geholpen word.


Ja, dat het doodzonde is, dat ben ik met je eens.

En: kinderen weten doorgaans donders goed, dat ze onder hun intellectuele niveau werken - en daar worden ze niet blij van.
(OF de pillen de juiste remedie zouden zijn, is uiteraard een vraag - maar een hoogbegaafd kind op het vmbo... Het komt vaker voor, daar gaat het niet om, ook bij kinderen die geen adhd of zelfs maar add hebben (hoogbegaafdheid kan "genoeg redenen" zijn, helaas) maar het is en blijft heel, heel jammer!!!


Ehhh... we dwalen nu af, maar er worden hier al weer diverse kinderen met extreem hoog IQ en diagnose aangehaald...
Omgevingsfactoren kunnen wel degelijk bepaald, op een stoornis gelijkend gedrag in de hand werken. En dat is helaas binnen ons onderwijssysteem met bepaalde categorieën heel hoogbegaafde kinderen het geval.
'Is it a cheetah?', zoek dat verhaal maar eens op.

De tragiek is dat de omgeving sommige kinderen ernstig in hun ontwikkeling belemmert ( je zet een kind van 9 niet in een kleutergroep, maar er zijn wel kleuters met de verstandelijke ontwikkeling van een negenjarige...Duidelijk dat dit wringt, ook duidelijk dat pasklare oplossingen nooit voorhanden zijn.) en als de ontwikkeling van een kind ernstig verstoord wordt, geeft dit doorgaans erge problemen.

Natuurlijk zijn er ook 2Xspeciaal kinderen, zoals ze genoemd worden, maar ik wil toch iedereen in dit topic die met een gediagnosticeerd hoogbegaafd kind te maken heeft, aanraden om het boek 'misdiagnoses en dual diagnoses of gifted children' eens te lezen.

Want ondanks dat er vast goed gekeken en getest wordt, kan ook een kinderpsychiater de oorzaak van druk of afwijkend gedrag niet altijd traceren. ONderzoek draait om interpreteren van gedrag.

Dat laat dus altijd ruimte...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:00

Mika is getest door het hoogbegaadheidscentrum aan de universiteit Utrecht. Eventuele misdiagnose het boek en al het andere is in diverse gesprekken naar voren gekomen.
Maar er is maar een conclussie mogelijk...hij is en hoogbegaafd en heeft ADHD.

Hij krijgt nu op school ook nu een aangepast nivo. Dat helpt zeker....maar hij heeft ook een ADHD behandeling nodig.

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:09

Ik denk dat, wat voor diagnose je kind ook heeft gekregen, je altijd en eeuwig nog aan het zoeken blijft naar wat het beste bij je kind past. Iedere leeftijdsfase brengt weer andere 'problemen' met zich mee, waar jij als ouder weer creatief mee om moet gaan. En ik vermoed zomaar dat als je als ouders merkt dat niets meer werkt, je weer bij je psycholoog of begeleider aanklopt en wie weet wordt er wel weer opnieuw getest... of niet ;)

Voor in ieder geval tijd om m'n huis weer prikkelvrij te krijgen en een kopje koffie naar binnen te gooien voor de hele bubs weer thuis komt ;) Fijne middag!