Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:29

ehhhh Gulpje IK heb nergens TS aangevallen. IK heb oprecht gemeld dat ze vooral bij haar zelf moest blijven en gezegd dat de keuze voor flesvoeding bij haar ligt en dat ze daar dan ook gewoon bij moet blijven bij die keus.

Ook heb ik hier en daar wat "fabels" proberen rechtte breien en gelijk al gemeld dat dat dus ECHT niet voor iedereen geld. (diegene die zich aangesproken voelt, voelt zich aangesproken) Vervolgens begint TS tegen mij van leer te trekken, waarna ik op haar reageer. lees dan wel effe alle tekst en niet allen de stukjes tekst de gequote worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:35

wendyenbram schreef:
ehhhh Gulpje IK heb nergens TS aangevallen. IK heb oprecht gemeld dat ze vooral bij haar zelf moest blijven en gezegd dat de keuze voor flesvoeding bij haar ligt en dat ze daar dan ook gewoon bij moet blijven bij die keus.

Ook heb ik hier en daar wat "fabels" proberen rechtte breien en gelijk al gemeld dat dat dus ECHT niet voor iedereen geld. (diegene die zich aangesproken voelt, voelt zich aangesproken) Vervolgens begint TS tegen mij van leer te trekken, waarna ik op haar reageer. lees dan wel effe alle tekst en niet allen de stukjes tekst de gequote worden.

"Zeuren", "op elke slak zout leggen" en "katten", dat vind jij echt totaal geen aanval op de TS?
Misschien heb je het niet zo bedoeld, dat kan best, maar dit soort woorden gebruik je niet als je vriendelijk iets uitlegt volgens mij.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:37

Vjestagirl schreef:
Omdat je niet zeker weet hoeveel melk iemand produceert, omdat het heel veel pijn kan doen, omdat het lastig kan zijn, omdat je van FV precies weet wat erin zit en van BV niet... Zo maar wat argumenten hier uit het topic.

En nee, ik ben geen FV fan. Of BV fan. Sterker nog, ik ben niet echt een kleine-kinderen-fan. Maar ik ben wel een fan van mensen hun eigen keuzes laten maken en daar niet aan peuteren op het moment dat ze door hormonen, pijn en vermoeidheid minder sterk in hun schoenen staan.

AMEN Vjestagirl! Dat is wat ik bedoel.
De keuze voor FV of BV wordt volgens mij het beste voor de bevalling gemaakt. De meeste moeders denken daar tijdens de zwangerschap goed over na. Ik heb dat de eerste keer gedaan, en toen voor BV gekozen, met het bekende resultaat. Nu denk ik opnieuw goed na terwijl ik nog een helder hoofd heb (!), zet alle voors en tegens op een rijtje en kom tot de conclusie dat voor mijn gezin FV echt het beste is.

In de kraamtijd ben je als vrouw enorm kwetsbaar en irrationeel door de hormonen. Je bent gewoon jezelf niet. Assertief zijn en je eigen grenzen bewaken kun je dan helemaal niet. Je bent dan zo beinvloedbaar... Van dat moment profiteren om nog snel te proberen iemands weldoordachte beslissing onderuit te halen is niet respectvol en ook niet in het belang van moeder of kind. En dat is dus wat ik wil vermijden.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:39

wendyenbram schreef:

Welke fabels zag jij hier dan staan? Dit topic bevat alleen mijn verhaal, en dat is toch echt waar hoor...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:40

horseyfries schreef:
wendyenbram schreef:

"Zeuren", "op elke slak zout leggen" en "katten", dat vind jij echt totaal geen aanval op de TS?
Misschien heb je het niet zo bedoeld, dat kan best, maar dit soort woorden gebruik je niet als je vriendelijk iets uitlegt volgens mij.

Precies. Plus je beticht TS van rellen in haar eigen topic wendyenbram, en je maakt vergelijkingen (moederloos veulen) die nergens op slaan, en zeker niet op TS. Maar ondertussen proberen de schijn op te houden dat je alleen maar wilt helpen? Rare manier van helpen.

ps: welke fabels?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:41

Dit is mijn normale spreektaal, En tot er een persoonlijke aanval kwam tegen mij ben ik idd erg netjes geweest. Toen de TS persoonlijk mij eruit pakte mijn post als zeer negatief neerzette, omdat er 1 dingetje pro BV in zat, Toen ben ik wel wat anders gaan posten, ECHTER als je AL mijn posten leest, zie je dat ik in alles schrijf dat TS vooral bij haar eigen keus moet blijven. ben daar ook echt oprecht in. Maar als dan willens en wetens kleine stukjes tekst uit mijn post gequote wordt en ik op die kleine stukjes afgerekent wordt gaan bij mij de haren recht overeind staan, en begin ik heel goed te snappen waarom TS het gevoel heeft een mes op haar keel te hebben.
Want ze relativeert geen enkele commentaar, plukt alleen wat kleine dingetjes overal uit. Als ze dat ook in het dagelijkse leven zo doet en dan vooral in deze vraagstuk, dan snap ik dus idd dat ze het moeilijk vind om hierin recht te blijven staan.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:42

Gulpje schreef:
horseyfries schreef:

Precies. Plus je beticht TS van rellen in haar eigen topic wendyenbram, en je maakt vergelijkingen (moederloos veulen) die nergens op slaan, en zeker niet op TS. Maar ondertussen proberen de schijn op te houden dat je alleen maar wilt helpen? Rare manier van helpen.

Misschien moet jij eerst maar eens MIJN reacties gaan lezen, dan beticht je MIJ niet van dingen die ik gezegd zou hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:44

Ik moet toegeven dat ik schrik van de professionals die reageren in dit topic "ik lees twijfel dus we gaan nog maar een keer lekker boren naar de wonde".
Dat doe je niet!

Je kan altijd voorzichtig polsen naar de twijfel, je kan altijd kijken in hoeverre je patiënt ervoor open staat maar je leest het dossier, je kijkt of er bv/fv ingevuld staat en daar leg je je bij neer. Klaar. Wil de mama het alsnog proberen, heeft ze vragen, is er twijfel, dan denk ik dat die dat vanzelf wel zullen stellen.
Wat je wel kan doen is aantonen dat JIJ open staat voor vragen, voor een gesprek en om informatie te geven maar laat het in zo'n geval toch afhangen van de moeder zelf verdorie. Dat je gaat doorboren als het om iets urgent of levensnoodzakelijk gaat, prima. Maar bij een mooie, gewone zwangerschap, gezond kind en gezonde moeder respecteer je de keuze die ze gemaakt hebben. Als dat zo staat in het dossier, dan hou ik me daaraan. Vraagt de moeder ernaar, kan je alsnog subtiel jouw mening geven maar de moeder is koningin en je zal doen wat zij wenst.

Is er nog niets ingevuld in het dossier, dan kan je het altijd vragen. Of vraag 1x "in het dossier staat dat u bv/fv gaat geven, klopt dit?" en verder hou je je daarbuiten.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:53

Rapperijder schreef:
De keuze voor FV of BV wordt volgens mij het beste voor de bevalling gemaakt. De meeste moeders denken daar tijdens de zwangerschap goed over na. Ik heb dat de eerste keer gedaan, en toen voor BV gekozen, met het bekende resultaat. Nu denk ik opnieuw goed na terwijl ik nog een helder hoofd heb (!), zet alle voors en tegens op een rijtje en kom tot de conclusie dat voor mijn gezin FV echt het beste is.

In de kraamtijd ben je als vrouw enorm kwetsbaar en irrationeel door de hormonen. Je bent gewoon jezelf niet. Assertief zijn en je eigen grenzen bewaken kun je dan helemaal niet. Je bent dan zo beinvloedbaar... Van dat moment profiteren om nog snel te proberen iemands weldoordachte beslissing onderuit te halen is niet respectvol en ook niet in het belang van moeder of kind. En dat is dus wat ik wil vermijden.

Nou, helder.... de hormonen gieren nu ook al door je lijf toch ;)

Ik denk dat je het verkeerd ziet. Kraamhulp en verloskundige zijn er absoluut niet om van het moment te profiteren. Ze willen alleen dat jij en vooral je kind profiteren, het is allemaal goed bedoeld met jullie gezondheid als uitgangspunt.

Spijt dat je niet begint of stopt met borstvoeding kan je absoluut krijgen, hoeft niet, maar kan wel. Daarom moet je op het moment dat je de beslissing neemt en de eerste fles geeft er wel 100% zeker van zijn. Niets mis mee om dat nog even te peilen toch? Als jij dan zelfverzekerd zegt dat je het echt niet wil, dan hoort het klaar te zijn en horen ze er de rest van de kraamweek niet meer op terug te komen. Doen ze dat toch, dan moet je man ze gewoon de deur uit bonjouren ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:53

Gulpje schreef:

Eerlijk is eerlijk, het moederloze veulen was niet afkomstig van wendyenbram. Dat kwam van iemand anders, die nota bene zelf kraamverzorgster is. En dan maar beweren dat ik me het problem inbeeld....

Gulpje

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:54

Even teruggelezen, en dat klopt. Haalde de kraamverzorgster en wendyenbram door elkaar.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:55

Mijn kinderen zijn al in de tienerjaren dus de tijd van bv of fv is al lang voorbij. Maar die (rel)discussies waren er toen ook al. Er werd en wordt ongelooflijk met modder gegooid in dat soort topics. En dat zal ook altijd blijven. Sommige mensen houden ervan om olie op het vuur te gooien, zo ook in dit topic. Mensen die het netjes brengen met respect worden op de kleinste dingen volledig afgebrand.Bah

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:56

Rumina schreef:
Rapperijder schreef:

Ik denk dat je het verkeerd ziet. Kraamhulp en verloskundige zijn er absoluut niet om van het moment te profiteren. Ze willen alleen dat jij en vooral je kind profiteren, het is allemaal goed bedoeld met jullie gezondheid als uitgangspunt.

Spijt dat je niet begint of stopt met borstvoeding kan je absoluut krijgen, hoeft niet, maar kan wel. Daarom moet je op het moment dat je de beslissing neemt en de eerste fles geeft er wel 100% zeker van zijn. Niets mis mee om dat nog even te peilen toch? Als jij dan zelfverzekerd zegt dat je het echt niet wil, dan hoort het klaar te zijn en horen ze er de rest van de kraamweek niet meer op terug te komen. Doen ze dat toch, dan moet je man ze gewoon de deur uit bonjouren ;)

Ik denk dat als je deze TS als pas bevallen moeder hebt dat het absoluut niet in het teken van haar gezondheid is om te vragen of ze BV wil geven. Ik denk dat haar stress niveau omhoog vliegt, dat ze zich onder druk gezet voelt en dat ze er alleen maar ongelukkig van gaat worden. Sterker nog, als hoor wat voor commentaar moeder die voor FV kiezen allemaal te verduren krijgen dan denk ik dat dat voor heel veel moeders geldt.

En het 'zelfverzekerd zeggen' was volgens mij nou net het punt met net bevallen vrouwen. Moe, veel pijn gehad, hormonen, emoties etc. maken dat mensen toch een stuk minder zelfverzekerd zijn. En als er dan een 'expert' komt die al wéét wat iemands keuze is en die tóch nog weer even komt vragen of je het wel echt zeker weet, dan snap ik best dat je daar niet gelukkig van wordt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:00

Vjestagirl schreef:
En het 'zelfverzekerd zeggen' was volgens mij nou net het punt met net bevallen vrouwen. Moe, veel pijn gehad, hormonen, emoties etc. maken dat mensen toch een stuk minder zelfverzekerd zijn. En als er dan een 'expert' komt die al wéét wat iemands keuze is en die tóch nog weer even komt vragen of je het wel echt zeker weet, dan snap ik best dat je daar niet gelukkig van wordt.

Ik denk juist dat ik dat moment zou aangrijpen zoals jij het hierboven beschrijft om de drukzetter in kwestie bij de haren te grijpen en subtiel in haar/zijn oor zou toeteren dat ik dat NIET VAN PLAN BEN MAAR BEDANKT VOOR DE INTERESSE.
Maar goed, bij mij kan het alle kanten opgaan :')

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:02

Rumina schreef:

Dus iemand die zwanger is is negen maanden lang niet in staat tot het nemen van beslissingen volgens jou? En voor de duidelijkheid, ik ben nog niet zwanger. Ik zat bij die VPK omdat ik erover denk het te gaan worden.

Ik vind het stuitend dat een volwassen vrouw niet op voorhand voor zichzelf mag beslissen wat ze wil en dan verwachten dat die beslissing gerespecteerd wordt. Wat kleinerend dat de kraamvrouw op haar allerzwakste moment nog snel even gepord moet worden `in haar eigen belang`. Waarom kan dat niet netjes vooraf op de consultatie besproken worden wanneer kraamvrouw en verzorgende nog op gelijke voet staan ipv in een afhankelijke positie?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:13

Rinske schreef:
Sonja schreef:
O maar vergis je niet, ook bv-moeders worden regelmatig totáál niet gerespecteerd hoor! Hoe vaak het niet voorkomt dat werkgevers willen weten of ze niet onder bv-/kolftijd uit kunnen komen, of dat ik klachten krijg van moeders die dan maar op het toilet moeten kolven als ze dan zo nodig moeten 'melken'... :r Of moeders die door collega's getreiterd worden in allerlei vormen omdat ze het gevol hebben ( en misschien IS het ook daadwerkelijk wel zo) dat ZIJ harder moeten werken, omdat een ander 'zo nodig' moet kolven... -O-

Jep, mijn teamleidster wilde dat ik ging kolven in de pauzes, en dan tijdens het kolven mappen ging vullen voor haar. Want dat was nuttiger dan me bezig houden met melk voor mijn baby.........

Tja aan de andere kant ben jij op je werk om te werken en dat je moet kolven in je pauzes kan ik wel snappen. Hier bezetten de kolvende moeders iedere keer het EHBO lokaal. Heel handig als er dan iemand ziek wordt of wondjes heeft die moeten behandeld worden. Je kan het lokaal niet omdat het bezet is door de kolvende moeder. Of we hebben dringend collega X nodig. Je vindt haar niet en moet dan bij wijze van spreken 10 keer op dag melden dat ze over een kwartier, halfuur moeten terugbellen, ja dan wordt dat zelfs voor zeer vriendelijke collega's erg vervelend. Wie trouwens aan een band staat kan niet even weg gaan om te kolven want die band staat niet even stil en niet iedereen kan zomaar je werk overnemen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:19

Niemand kan je dwingen om tegen je zin borstvoeding te geven!

Interessant weetje: de druk om geen flesvoeding te geven is notabene ontstaan door de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) en Unicef en wel om deze reden: in de derdewereldlanden begonnen vrouwen in de jaren '70/'80 ook steeds vaker flessenmelk te geven aan baby's. Dat werd door reclame-akties van fabrikanten gestimuleerd. Maar onder andere vanwege de gebrekkige hygiëne samen met de tropische temperaturen in die landen (èn onwetendheid waardoor de dosering problemen gaf!) bracht flessenmelk meer gezondheidsrisico's mee voor de baby's dan borstvoeding. Vandaar dat de WHO en Unicef af wilden van de reclame voor flesvoeding, en dat lieten ze niet alleen voor derdewereldlanden gelden, maar meteen maar voor de héle wereld...

En dat advies wordt nu dus klakkeloos nagepraat door de verloskundigen en kraamverzorgsters, zonder erbij te vertellen waarom dat advies eigenlijk ontstaan is.

Ik ben op zich voor borstvoeding, maar als het niet goed gaat, horen mensen dat te respecteren. Gelukkig kunnen we in dit land kiezen voor flessenmelk en zo slecht is die nou ook weer niet. Daarvan lopen er overal genoeg kerngezonde levende bewijzen rond. :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:22

Uh petraaken, het staat in Nederland gewoon in de wet dat je 1/4 werktijd in de baas zijn tijd mag kolven hoor. Bovendien heb je nog een tijd na je zwangerschapsverlof recht op 1/8 van je werktijd op extra pauze.

Die dames moeten ze dan maar een andere fatsoenlijke ruimte aanbieden om te kolven.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:24

Zoolganster: in de derde wereldlanden werd gratis kv aan moeders gegeven. Wat fijn zul je denken. Niet dus, want na een half jaar moesten ze er wel voor betalen en was er geen geld voor. En dan heb je dus geen voeding voor je baby.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:30

Rinske schreef:
Zoolganster: in de derde wereldlanden werd gratis kv aan moeders gegeven. Wat fijn zul je denken. Niet dus, want na een half jaar moesten ze er wel voor betalen en was er geen geld voor. En dan heb je dus geen voeding voor je baby.

Da`s diep tragisch maar het was 30 jaar geleden aan de andere kant van de wereld. Is dat dan een geode reden om moeders hier en nu zo te pushen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:54

Uh, dat doe ik niet hoor, ik reageer alleen op haar bericht.

Ik heb namelijk al meerdere keren gezegd dat ik het echt heel erg vervelend vind van je slechte ervaring met BV en gewoon kort en bondig moet zijn naar de zorgverleners. En anders andere zoeken. En je man op laten komen voor je.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:59

Rinske schreef:
Uh petraaken, het staat in Nederland gewoon in de wet dat je 1/4 werktijd in de baas zijn tijd mag kolven hoor. Bovendien heb je nog een tijd na je zwangerschapsverlof recht op 1/8 van je werktijd op extra pauze.

Die dames moeten ze dan maar een andere fatsoenlijke ruimte aanbieden om te kolven.

Ze moeten helemaal niets net als jou baas niet mag zeggen jij moet maar flesvoeding gaan geven ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:03

Rinske schreef:

Ja dat soort rotgeintjes gebeurden dus ook, zo werden arme mensen afhankelijk gemaakt van kv.

En dat werd door fabrikanten gesteund.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:03

Daar heb je gewoon wettelijk recht op RandyOrton25. Kunnen ze niet willen, maar ze zullen je er wel de gelegenheid voor moeten geven
.
Artikel 4.3.8. Voedingsrecht uit de Arbeidstijdenwet (2007)

Een vrouwelijke werknemer die een borstkind voedt heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste negen levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de moedermelk te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
De rechten van de werkneemster
Je hebt de eerste negen levensmaanden van je kind het recht om te voeden en/of te kolven op je werk. In de praktijk zal het vaak zo uitgelegd worden dat je, op je werk doorbetaald kunt blijven kolven, tot de tienmaandenverjaardag van je kind. Feitelijk kolf je dan een maand langer doorbetaald dan wettelijk geregeld is.
Je mag de beschikbare tijd ook gebruiken om naar je kindje toe te gaan om hem te voeden.
Je mag tot een kwart van je werktijd gebruiken om te voeden en/of te kolven Je hebt daarnaast ook recht op je normale pauzes.
Je wordt door je werkgever normaal uitbetaald, dus ook voor de tijd die je kolft of voedt.
Je werkgever moet zorgen voor een ruimte die goed verwarmd, hygiënisch en afsluitbaar is, zodat jij comfortabel kunt voeden en/of kolven. Een toilet is geen geschikte ruimte.
Indien er geen geschikte ruimte beschikbaar is, moet je werkgever je de kans geven om thuis te voeden of kolven. Natuurlijk mag je ook als er wel een geschikte ruimte is naar huis om te voeden of kolven.
Je hoeft tot zes maanden na de bevalling geen overwerk te doen of nachtdiensten te draaien.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:34

wendyenbram schreef:
Ik bedoel er alleen maar te zeggen dat wanneer de kraamhulp 1 keer per ongeluk vraagt of er bv gegeven gaat worden, dat TS dan misschien volledig uit haar slof schiet. de toon is dan gezet. en hoe proffesioneel de kraamhulp dan ook is. ze heeft wel per ongeluk het woord BV laten vallen en dus in de ogen van TS al niet meer goed. (ik bedoel niet dat de kraamhulp door zou blijven zagen, want dan is het een verkeerde hulp, en zou ze op de evaluatie dag (dag 3?) gewoon weg moeten.)

Zo bedoel ik dan kun je je kraamweek laten verpesten...

Wanneer TS gewoon aanvaard dat de kraamhulp per ongeluk het woord BV heeft laten vallen. en dan gewoon meld dat ze fv wil geven. En het dan verder laat rusten is er niks aan de hand.

zo kun je je kraamweek breken of maken.

Ts heeft het over haar probleem met gepushed worden en voor slechte moeder uitgemaakt worden en jij maakt daarvan dat ts een giga probleem heeft of veroorzaakt als iemand het woord borstvoeding durft uit te spreken. Tja....