"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:18

xSlvna schreef:
love_western schreef:
Wel grappig :') Er morgen zo te zien hier wel grappen gemaakt worden om dikkere mensen. Maar andersom niet _O-

Verzin eens ene? Ik heb ook ribben waar je bijna xylofoon op kunt spelen (net als een ruggengraat), prima, als ik me daar goed bij voel. :)

:')

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:19

LecyTinker schreef:
Ik heb geen 1 bericht gelezen alleen die van de TS en daarop wilde ik reageren.
elk lichaamstype heeft zijn eigen bouw en genetisch word je aanleg tot vet aanmaken meegegeven.
Hierdoor kunnen sommige vrouwen5x in de week naar de mcdonalds en andere vrouwen worden al dik van lucht.

Dik worden kán genetisch bepaald zijn, maar komt echt extreem weinig voor.
Wanneer iemand zijn ouders en/of opa en oma voller zijn wordt er vaak naar genetische aanleg gegrepen terwijl dit vaak niets anders is dan verkeerde leefgewoontes doorgeven en kopieren.

Genetisch aanleg komt echt maar extreem weinig voor.
Je lichaamsbouw is vaak wel genetisch bepaald, dus als vrouw sla je vaak opdezelfde plekken vet op als jouw moeder en oma.
Als je moeder een appelfiguur heeft, heb jij dat vaak ook.
Maar dat betekend niet dat je net als je moeder ook een paar kilootjes te veel mee zal slepen.
Dat komt puur door verkeerde eet en leefgewoontes. (Laten we er vanuit gaan dat je geen medcijnen slikt of ziek bent)

Waarom sommige mensen 10 big macs kunnen eten zonder een gram aan te komen en andere niet heeft te maken met verbranding.
Dit heeft weer te maken met wát je eet, hoeveel je eet, hoe hoog je spierpercentage is en wat je aan beweging doet.

Iemand met een traag metabolisme kan zijn of haar metabolisme versnellen.
Laatst bijgewerkt door Raponsje op 28-05-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:20

little_king schreef:
Fiebie schreef:
Ik hou niet van mensen die leven onder het motto: ''Is er geen probleem? Dan maken we er één!''

Daarnaast, mijn boek heeft een hele andere doelgroep: Mensen met humor :D

Weer een hokje en aanname.
Ik heb wel humor alleen niet die humor.
Jij stikt van de uitspraken die nergens op slaan.

Ook een hokje en een aanname....
Maar aangenaam, jij kent mij beter dan ik lees ik net....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:24

xSlvna schreef:
love_western schreef:
Wel grappig :') Er morgen zo te zien hier wel grappen gemaakt worden om dikkere mensen. Maar andersom niet _O-

Verzin eens ene? Ik heb ook ribben waar je bijna xylofoon op kunt spelen (net als een ruggengraat), prima, als ik me daar goed bij voel. :)

Ik zal geen grappen maken over iemands zijn figuur. Zeg alleen dat ik het grappig vond dat er wel grappen worden gemaakt over dikkere mensen hier. Maar andersom is hier uit den boze.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:27

Dan zal ik wel ergens overheen gelezen hebben, heb niemand een grap horen maken over magere mensen... Ohnee, het graanpakhuis valt me weer binnen.
Moet kunnen vind ik, zowel over mollige mensen als magere mensen :)
Misschien komt het bij sommige magere mensen wat harder aan doordat ze geen vet hebben om het op absorberen... :')
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 28-05-13 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:28

LecyTinker schreef:
Dus snap je wat ik bedoel? Staar je niet blind of figuren, maten of de hoeveelheid dat iemand eet. Echte gezondheid is niet af te lezen op nummertjes of grafiekjes, maar op werkelijke zorg voor je lichaam. En ds kan een dikker persoon er lichaamlijk beter aan toe zijn dan een slank modelletje en omgekeerd. Spiermassa geeft niet alleen vollume, maar spieren zijn ook zwaarder dan vet. Dus als jij een sportief aangelegd persoon bent en gespierd bent, dan val je ook al snel buiten de IBM schaal, of als je bijvoorbeeld erg grote borsten hebt etc...
Iedereen is anders gebouwd, heeft andere stofwisseling en andere gezondheid. Zoals jij een slanke den bent, hoeven dikkere mensen niet gelijk overgewicht te hebben.

Ik denk dat het in 99.99% echt zo is dat wanneer je dikker bent je ongezonder bent dan wanneer je slanker zou zijn, al is het alleen maar om je gewrichten een beetje langer heel te houden. Dat er ook slanke mensen zijn die ziek zijn doet daar toch niets aan af, dik brengt gewoon bepaalde gezondheidsrisico's met zich mee, sommige mensen zullen daar misschien heel lang geen last van hebben, sommige mensen worden ook rokend en zuipend hoogbejaard, dat heet dom geluk :Y) .

Als het zo genetisch aangelegd is waarom zijn er in sloppenwijken dan zo weinig dikkertjes?? De een komt makkelijker aan dan de ander maar je moet het echt allemaal opeten hoor :Y)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:28

Ik heb eens meegelezen en voel me toch geroepen iets te posten :)
Ik ben zelf nu 1.74 en 68 kilo. Mijn bovenmaat is 36 en mijn ondermaat is 38/40 (meestal 40). Ik ben al 15 kilo afgevallen waar ik heel trots op ben, maar ik vind nog slanker echt mooier. Ik zou dolgraag dunne benen willen hebben en inderdaad elke broek aan kunnen doen zonder te kijken of mijn kont en benen er wel op zn voordeligst uitzien in die broek. Dus heb ik geprobeerd om ook 60 kilo te wegen, maar helaas moest ik daar zoveel voor laten en zoveel voor sporten dat dit voor mij niet haalbaar is. Ik bedoel dan niet de MAC laten, want die moet ik sowieso eigenlijk wel laten om dit gewicht te houden, maar eigenlijk alles. Ik zou dan letterlijk op sla en water moeten leven. Mijn postuur is nu eenmaal smal van boven en breder vanaf de heupen. Ik vind dit heel jammer, maar helaas moet ik blij zijn met dit gezonde gewicht en ja wat zware bovenbenen en een dikke kont.

Als ik die plaatjes zie dan geeft dat eerlijk gezegd een beter gevoel over mijzelf. Maar dat betekent niet dat ik dunne/slanke vrouwen niet mooi vind, of naar beneden wil halen. Sterker nog ik zou graag ook zo een bouw hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:43

Gewicht/figuur is nog steeds voor vele mensen een gevoelig punt. Ik denk niet dat mollig de nieuwste hype is.
Slanke mensen of de molligere mensen vinden het beide niet leuk om bekritiseerd te worden. Maar dat is nu eenmaal zo. Het is nu alleen met de social media dat het wat makkelijker gaat. Iedereen krijgt weleens opmerkingen te horen die niet in goede aarde vallen.
Maar de plaatjes end dat is ook alleen maar voor mensen die zich beter willen voelen in hun vel. En in plaats van naar zichzelf te kijken doen ze of andere niet "normaal of gezond" zijn. Dat geld voor beide kanten. Als je als slank persoon mensen belachelijk gaat maken met een paar kilo's te veel is dat ook alleen maar om jezelf beter te voelen andersom ook zo omdat degene wat molliger is dan lach je maar om diegene die dat niet zijn. Dat zal ook nooit veranderen. Want we geven liever/makkelijker de schuld aan een ander dan die bij ons zelf weg te leggen.
En daar moet je boven staan. Dat die mensen met de plaatjes of uitspraken zich daar door beter voelen prima toch geeft alleen maar aan dat niet iedereen perfect is en we allemaal onze onzekerheden hebben met betrekking tot gewicht/figuur.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:46

Raponsje schreef:
Wanneer iemand zijn ouders en/of opa en oma voller zijn wordt er vaak naar genetische aanleg gegrepen terwijl dit vaak niets anders is dan verkeerde leefgewoontes doorgeven en kopieren.

Je lichaamsbouw is vaak wel genetisch bepaald, dus als vrouw sla je vaak opdezelfde plekken vet op als jouw moeder en oma.
Maar dat betekend niet dat je net als je moeder ook een paar kilootjes te veel mee zal slepen.
Dat komt puur door verkeerde eet en leefgewoontes. (Laten we er vanuit gaan dat je geen medcijnen slikt of ziek bent)

Waarom sommige mensen 10 big macs kunnen eten zonder een gram aan te komen en andere niet heeft te maken met verbranding.
Dit heeft weer te maken met wát je eet, hoeveel je eet, hoe hoog je spierpercentage is en wat je aan beweging doet.

_/-\o_

Volledig mee eens!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:48

Tigra_ schreef:
Gewicht/figuur is nog steeds voor vele mensen een gevoelig punt. Ik denk niet dat mollig de nieuwste hype is.
Slanke mensen of de molligere mensen vinden het beide niet leuk om bekritiseerd te worden. Maar dat is nu eenmaal zo. Het is nu alleen met de social media dat het wat makkelijker gaat. Iedereen krijgt weleens opmerkingen te horen die niet in goede aarde vallen.
Maar de plaatjes end dat is ook alleen maar voor mensen die zich beter willen voelen in hun vel. En in plaats van naar zichzelf te kijken doen ze of andere niet "normaal of gezond" zijn. Dat geld voor beide kanten. Als je als slank persoon mensen belachelijk gaat maken met een paar kilo's te veel is dat ook alleen maar om jezelf beter te voelen andersom ook zo omdat degene wat molliger is dan lach je maar om diegene die dat niet zijn. Dat zal ook nooit veranderen. Want we geven liever/makkelijker de schuld aan een ander dan die bij ons zelf weg te leggen.
En daar moet je boven staan. Dat die mensen met de plaatjes of uitspraken zich daar door beter voelen prima toch geeft alleen maar aan dat niet iedereen perfect is en we allemaal onze onzekerheden hebben met betrekking tot gewicht/figuur.

Even om de discussie aan te gaan:
Is alleen het beeld van 'normaal' niet aan het verschuiven door of hele dunne modellen in de media (reclames, videoclips ed) of het steeds dikker worden van de bevolking; overgewicht is nog groot probleem geweest als de dag van vandaag, we zijn een beetje loomgeslagen en gewend aan dat mensen dikker zijn?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:50

Dunne benen kan ik op mijn buik schrijven :j Die zal ik nooit krijgen. Zit in de familie. Daarbij heb ik brede heupen. Spillepootjes passen daar niet onder :n

Ik zag gister extra's van een dvd, met name over de kleding die in die (amerikaanse) serie gedragen werd. Zeiden ze van een actrice dat ze fragiel was :? Vond haar eerder stevig/getraind dan fragiel. Je zag haar ribben niet (met geen 1 beweging) en had de juiste vormen. Dus per land is het ook nog eens verschillend wat zij dun, mollig of dik vinden.

Waar ik wel een probleem mee heb zijn erg gevulde mensen die van alles en nog wat binnen werken en dan lopen te klagen dat ze dik zijn :?
En ja, dunnen mensen (gespierde spijkers }> ) die kunnen er vaak (net als mensen met medicatie/verstoorde spijsvertering) er niks aan doen dat ze zo gevormd zijn. De lijn tussen "eigen schuld" en "er echt niks aan kunnen doen" is dun. Zo lang je de geschiedenis van de persoon niet kent kan je niet oordelen over hoe "gezond" een mens leeft. Mijn moeder leeft en eet heel gezond, toch heeft ze vetkwabben (zo noemt ze ze zelf)

Romyv

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:11

even toepasselijk:

Afbeelding

(dit zijn de plaatjes die bij mij op de FB langs komen)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:14

'Lifting your own weight' moest ik aan denken, al is dat voor mij wel makkelijk, met bovenbeenoefeningen in de sportschool (voeten tegen een plaat, en dan jezelf + gewicht wegduwen) deed ik een tijdje 100 kilo, wat meer dan het dubbelen van mij gewicht is...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:17

Met de afbeelding hierboven is niets mis.
Het hoeft namelijk niet letterlijk te worden opgevat en meer in de trant van
"Als je niet van de bank af komt zul je je doel nooit bereiken" opgevat worden.

Dat kan toepasselijk zijn voor alles.
Of je nu 10 kilo wilt afvallen of opzoek bent naar een baan etc.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:29

Vind ik dan weer kwetsend voor mensen met een lichamelijk beperking. Die hebben dit doel misschien wel maar zullen het door hun lichaam nooit bereiken.

En geloof mij, ik heb dagen dat het erg moeilijk is om van de bank te komen. Puur omdat mijn lichaam niet kan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:33

Maar nu ben ik even benieuwd....wat zien jullie nu als mollig? Als we even onderstaande afbeelding erbij pakken, welk nummer zouden jullie bestempelen als mollig? 4, 5? Of misschien 3? En mooi slank?

Afbeelding

Zelf vind ik 5 mollig en 4 stevig. Bij een aantal reacties hier krijg ik het idee dat de opvattingen over mollig of slank nogal verschillen, vandaar dat ik het me even afvraag.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:35

4 en 5 vind ik mollig, maar niet echt dik.
0 en 1 vind ik echt te dun.
Laatst bijgewerkt door Caatje87 op 28-05-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Raponsje schreef:
LecyTinker schreef:
Ik heb geen 1 bericht gelezen alleen die van de TS en daarop wilde ik reageren.
elk lichaamstype heeft zijn eigen bouw en genetisch word je aanleg tot vet aanmaken meegegeven.
Hierdoor kunnen sommige vrouwen5x in de week naar de mcdonalds en andere vrouwen worden al dik van lucht.

Ben het helemaal eens dat het uiteraard ook aan je levenswijze ligt, maar het is bewezen dat als je kind tussen zijn geboorte en zijn 6e ( geloof ik) jaar ovegewicht heeft, dat hij hierdoor zijn hele leven een gevecht zal moeten leveren met zijn gewicht, omdat het lichaam zich zo ontwikkeld heeft.
Maar even ter ondersteuning van mijn originele statement... lees ff deze pagina ( is beschermt tegen kopieren, anders had ik het wel gedaan)
Overgewicht is WELDEGELIJK erfelijk!

http://www.opdieet.nl/erfelijkheid.htm

Romyv

first off all; niet mij bedoeling om iemand te kwetsen :(:) (sorry als het zo overkomt..)

Even voor mijn beeldvorming, waarom is dit kwetsend? Als ik het lees is het eerste wat ik denk: ik kwets je niet, ik raak een gevoelige snaar nl dat jij niet accepteert dat je lichaam niet kan wat jij wilt kunnen.

Denk je in oplossingen of beperkingen? Voorbeeld; ik kreeg een jaar geleden te horen dat mn schouder zo ver kapot was dat ik de komende 2 jaar gehandicapt zou zijn en mn linkerarm niet kon gebruiken, heb een uur zitten huilen als een klein kind omdat echt mn wereld even instorten en daarna heb ik gekeken naar 'wat kan ik zonder mn arm doen'. Ben gaan hardlopen, resultaat is dat mn arm binnen 5 maanden hersteld was boven alle verwachtingen van 5 verschillende artsen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:36

Ja euh, wat niet kan dat kan niet, maar het draait om de mensen die de motivatie niet hebben met hun kont van de bank te komen (heb ik trouwens ook niet, al 6 à 7 maanden niet in de sportschool geweest want dan moet ik fietsen terwijl ik wel wil fitnissen, wijs werk ook altijd af als ze bellen of ik kom, terwijl ik meer uren wil, maar ik heb het niet nodig).

Mijn ma zeurt ook over haar gewicht en heeft een tijd gesport, maar nu twee ruggenwervels (kraakbeen is weg) op elkaar drukken doet ze niet veel meer door de pijn, tja dat snap ik dan wel weer.

2, 3 en 4 vind ik normaal en mooi. 5 vind ik mollig en 6/7 spreekt voor zich hè.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:38

Renske1987 schreef:
4 en 5 vind ik mollig, maar niet echt dik.
0 en 1 vind ik echt te dun.

Eens! :o

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:39

mylittlejoy schreef:
Maar nu ben ik even benieuwd....wat zien jullie nu als mollig? Als we even onderstaande afbeelding erbij pakken, welk nummer zouden jullie bestempelen als mollig? 4, 5? Of misschien 3? En mooi slank?

Zelf vind ik 5 mollig en 4 stevig. Bij een aantal reacties hier krijg ik het idee dat de opvattingen over mollig of slank nogal verschillen, vandaar dat ik het me even afvraag.

mager: 0 en 1
Slank: 2,3 en 8,9
Mollig: 4 en 5
dik: 6,7

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:40

over dat plaatje... ben het alleen met 6 en 7 eens, de rest totaal niet.
Maar is het niet gewoon dat iedereen graag iets anders ziet?

Dju... ik zou 3 wel willen zijn hoor!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:40

LecyTinker schreef:
Maar even ter ondersteuning van mijn originele statement... lees ff deze pagina ( is beschermt tegen kopieren, anders had ik het wel gedaan)
Overgewicht is WELDEGELIJK erfelijk!

http://www.opdieet.nl/erfelijkheid.htm

De aanleg voor overgewicht is erfelijk.....
Overgewicht zelf niet, dat hebben de meeste zelf in de hand

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:42

aikon schreef:
Vind ik dan weer kwetsend voor mensen met een lichamelijk beperking. Die hebben dit doel misschien wel maar zullen het door hun lichaam nooit bereiken.

En geloof mij, ik heb dagen dat het erg moeilijk is om van de bank te komen. Puur omdat mijn lichaam niet kan.

Dat zeg ik nou net, het hoeft niet letterlijk genomen te worden.
Je hoeft niet letterlijk van de bank af te komen.

Maar zodra je niet je dromen en ambitie achterna gaat zul je er nooit komen.
Dat is absoluut niet kwetsend bedoeld naar mensen met een beperking, want ook dan kun je nog duizenden doelen en ambities hebben die wel waar te maken zijn.