Broccoli schreef:Ik vind het alleen maar goed dat Jasmijn dingen deelt. Juist de eenzaamheid van het niets kunnen/mogen delen heeft mij dieper de put in geholpen.
Ik vind ook dat je in een rap tempo zieker bent geworden, Jasmijn, maar nogmaals: ik ben juist 'blij' dat je eerlijk bent, dingen deelt.
En ik ben nog steeds van mening dat wanneer anderen dit triggerend vinden, het eigenlijk bij hunzelf ligt. Ik heb ook lang last gehad van triggers. En waarom? Omdat ik eigenlijk (weer) wilde zijn als degene die een triggerend stuk schreef. Juist het aangaan van triggers kan je zo ontzettend helpen bij het loslaten van je eetstoornis. Ik kon op een gegeven moment juist denken: "dit wil ik NOOIT meer." En sprak mijn gezonde kant op dat soort momenten aan. Ik vond magere meiden opname tv ook heel triggerend, dan maar geen tv meer kijken? En ik weet hoe moeilijk het is, want de es trekt aan alle kanten en probeert grip te krijgen op dat soort momenten.
Dit hele stukje, maar vooral die opmerking zijn ontzettend raak! Je haalt me de woorden uit de mond!
Niemand hoeft zich schuldig te voelen, we hebben allemaal gedachten en meningen en die mag je ook gewoon uiten. Zolang hier geen pro-ana uitspraken gedaan worden, over hoeveel ribben je nu kan tellen en hoeveel je er graag zou zien, vind ik dat hier alles moet kunnen.
Dat witboek vind ik een goed idee, moet ik ook eens proberen. Hoewel het op het moment heel goed gaat met me, heb ik nog steeds moeite om positief over mezelf te denken, en trots te zijn op wie ik ben. (Vooral omdat ik momenteel veel thuis zit, aangezien ik met mijn studie ben gestopt, en nog op zoek ben naar werk. Voel me vreselijk nutteloos.) Zo'n boek leert je wel om de dingen anders te bekijken.
@Jamie: Welkom! Wat goed dat je zo aan je herstel werkt! Ik hoop dat het met je opname helemaal goed komt.
Nog even een pure interessevraag: Heb je enig idee hoe het komt dat de wachtlijsten in België minder lang zijn dan in Nederland? Ik neem aan dat daar ongeveer net zoveel mensen een ES hebben? Wordt het daar niet vergoed oid, waardoor minder mensen voor zo'n behandeling kiezen?