Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:46

Bluggg, voel me nu al heel schuldig jasmijn.
Want echt ik weet hoe moeilijk het is en hoe lastig het is om positief te zijn.
Wel super dat je met die spiegelopdracht bezig bent geweest (die was van mij )
En je haalt wel zelf je positieve gedachten omlaag door te denken/zeggen ik kwam niet met meer dan met me haar !
Moet je meer noemen ? Moet het überhaupt lukken ? Je hebt het gedaan/geprobeerd en dat is al een hele stap.
En je kwam zelfs nog de eerste keer met een positief beeld van je haar uit :)
Dus wees trots op jezelf en haal niet je eigen positieve punten naar beneden.

Ik hou nu trouwens een boekje bij waar ik elke dag 3 positieve punten in schrijf.
Al is het maar ik ben opgestaan of ik heb huiswerk gemaakt.
Zo leer ik meer naar me positieve dingen te kijken en ze te lezen zodra ik in de negatieve-modus ga en als ze op papier staan zonder een maar dit maar dat er achter zijn ze makkelijker te geloven en niet onder uit te halen

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:52

Heb ook een tijd gedaan idd, een witboek noemde vriendin (met ook een es) en ik het toen.
Het mooie is dat het juist om de kleine dingen gaat. Bij ons moesten het er 5 per dag zijn. Gewoon om meer te focussen op het positieve.

Overigens vind ik, Nestle, niet dat je je schuldig hoeft te voelen. Ook jij mag schrijven hoe dingen bij je binnen komen en wat je moeilijk vindt!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:12

Witboek inderdaad!

Dankje broccoli :)
Heb het geuit en daar ben ik al best een beetje trots op :o

Nadine_S

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:42

Dat mag je zeker zijn! Schrijf je hem op in je witboek? :D

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:44

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:19

XEefjuhX schreef:
Sorry dat ik opeens zo kom binnenvallen :o
[UK] [VER] Not that simple... | Meeleesverhaal (12+)
Ik ben er een verhaal over aan t schrijven...

Ik vind het eigenlijk maar een raar verhaal... Ik heb ene klein stukje gelezen. En tja, Niet hoe ik mijn ES meemaak. En zeker dat je hier je verhaal komt aanbieden. Terwijl elkaar steunen (waar ik een beetje in faal) En helpen etc. EN dan kom jij je verhaal aanbieden. niet echt steunend etc. Sorry, mijn mening.

@nestle en Broccoli, bedankt! En nestle, je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor, ik moet pok een beetje opletten :)
En ene witboek, ik heb het niet zo op elke dag dingen schrijven, Maar ik ga het zeker proberen! :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:20

JasmijnJoy schreef:
XEefjuhX schreef:
Sorry dat ik opeens zo kom binnenvallen :o
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=1713845
Ik ben er een verhaal over aan t schrijven...

Ik vind het eigenlijk maar een raar verhaal... Ik heb ene klein stukje gelezen. En tja, Niet hoe ik mijn ES meemaak. En zeker dat je hier je verhaal komt aanbieden. Terwijl elkaar steunen (waar ik een beetje in faal) En helpen etc. EN dan kom jij je verhaal aanbieden. niet echt steunend etc. Sorry, mijn mening.

Nou, ik zit er zelf ook mee, en ik vindt het dus eigenlijk een bes wel realistisch verhaal :+
Maar het was meer een soort vraag, nouja, hier de vraag dan: ''Ervaren jullie dit zo?''

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:23

Iedereen ervaart een eetstoornis anders :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:23

Broccoli schreef:

daarom was het ook een vraag he :P
hoe jij dan?

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:25

XEefjuhX schreef:
JasmijnJoy schreef:
Nou, ik zit er zelf ook mee, en ik vindt het dus eigenlijk een bes wel realistisch verhaal :+
Maar het was meer een soort vraag, nouja, hier de vraag dan: ''Ervaren jullie dit zo?''

ik ervaar het zeker anders. Heel anders zelfs. Ik houd juist veel van eten. En ga mezelf dan afstraffen.
Gaat het over jou? := *heeft nu het hele verhaal gelezen*
Maar ik hou inderdaad niet van de pauzes, en alle mensen die je dingen proberen te voeren etc. En aan je buik willen zitten.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:27

XEefjuhX schreef:
Broccoli schreef:

daarom was het ook een vraag he :P
hoe jij dan?

't Was een algemene opmerking.
Ik? Ik heb geen eetstoornis meer. Gelukkig.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:27

JasmijnJoy schreef:
ik ervaar het zeker anders. Heel anders zelfs. Ik houd juist veel van eten. En ga mezelf dan afstraffen.
Maar ik hou inderdaad niet van de pauzes, en alle mensen die je dingen proberen te voeren etc. En aan je buik willen zitten.

er willen mensen aan jou buik zitten? :wow:
zoiets heb ik nog nooit gehoord..

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:29

XEefjuhX schreef:
JasmijnJoy schreef:

er willen mensen aan jou buik zitten? :wow:
zoiets heb ik nog nooit gehoord..

Ja, erin poken etc. Ik heb mijn vriendinnen daar wel toestemming toe gegeven. Voordat de hele school als jr langsloopt in je zei pokt. Maar nu gaan ze zo zeggen tegen iedereen: "Kijk ik mag wel in haar buik poken etc. " En dan leggen ze hun hand op al die vetrollen van me. En dat wil ik niet. Dus duw ik hun hand weg. En dan is het weer van :"Ik dacht dat ik dat mocht*zeurstemmetje*" En dat laat ik niet toe. En dan word ik boos.

En ik wil nooit op iemands rug/schoot zitten.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:30

JasmijnJoy schreef:
Ja, erin poken etc. Ik heb mijn vriendinnen daar wel toestemming toe gegeven. Voordat de hele school als jr langsloopt in je zei pokt. Maar nu gaan ze zo zeggen tegen iedereen: "Kijk ik mag wel in haar buik poken etc. " En dan leggen ze hun hand op al die vetrollen van me. En dat wil ik niet. Dus duw ik hun hand weg. En dan is het weer van :"Ik dacht dat ik dat mocht*zeurstemmetje*" En dat laat ik niet toe. En dan word ik boos.

Ok, leuke mensen op school daar := :n
En nee ik ook niet, ik zeg dan altijd ''straks vermoord/plet ik je nog'' :P

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:32

XEefjuhX schreef:
JasmijnJoy schreef:

Ok, leuke mensen op school daar := :n
En nee ik ook niet, ik zeg dan altijd ''straks vermoord/plet ik je nog'' :P

Tja, als ik dat zeg krijg ik zo'n hele boze groep over me heen. In mijn hoofd zo met van die fakkels en rieken. Zo van :"JE BENT NIET DIK BLA BLA BLA"
En iedereen in mijn omgeving maakt me veel onzekerder met sarcastische opmerkingen dan ze zelf in de gaten hebben. Maar ik ga tv kijken, succes met je verhaal!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:32

Hmm.. niet mooi..
Nouja, veel plezier met de tv :+

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:10

Heey! Mag ik me hier ook melden? :o Ik heb op dit moment anorexia en wordt dinsdag opgenomen in Ter Berken in Belgie. Echt
een grote stap ( ik woon in friesland en ben nu 15)
Maar ik wil echt heeeeeel graag weer beter worden en de wachttijden in NL zijn echt superlang helaas. Dus ik ben blij dat ik al zo snel terecht kan. Helemaal omdat ik anders waarschijnlijk een ziekenhuisopname zou krijgen vanwege mijn BMI en dat dus nu niet hoeft.
Heeft er iemand ervaring met een opname? Want ik ben natuurlijk heel zenuwachtig en weet niet precies wat ik allemaal mee moet nemen qua dingen om me te vermaken enzo....

liefs Jamie

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:11

@ Jamie,

Ik heb 2,5 jaar geleden ook een opname gekregen in belgië omdat ik daar binnen de week terecht kon. Ik hoop voor je dat het daar meevalt voor je, want een ziekenhuisopname is inderdaad iets wat je liever wil kunnen vermijden.

Ik snap best dat je zenuwachting bent, dat was ik ook hoor! Maar ze zullen je daar wel kunnen helpen, daar ben ik zeker van.
Wat ik moest meenemen was kleren, beddengoed, badhanddoeken en mijn persoonlijke toiletspullen. Wij moesten ook sportkledij hebben voor relaxatie en psychomotorische therapie (therapie rond je lichaam)
Ook konden we teken- of schilderspullen meenemen als we dat wilden, dat is fijn om je te vermaken en meestal kan je dat ook gebruiken bij creatieve therapie.
Verder konden we wat spullen meenemen om ons tijdens vrije momenten te vermaken. Daarbij denk ik dan aan een laptop (als dat mag) met films, eventueel ook dvd's en cd's. Veel meiden hadden ook boeken, kruiswoordpuzzels, magazines, mp3-spelers en dat soort zaken mee. Wat er ook leuk kan zijn is een grote puzzel om je bezig te houden, of iets om te schrijven/naaien/breien (weet niet of je graag creatief bezig bent?)

Als je nog vragen hebt mag je ook altijd een pb sturen hoor!
En anders wil ik je in elk geval heel veel succes wensen bij je opname!

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:31

@Jamie, spannend! Veel succes, en laat het ons weten!!!!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:40

Broccoli schreef:
Ik vind het alleen maar goed dat Jasmijn dingen deelt. Juist de eenzaamheid van het niets kunnen/mogen delen heeft mij dieper de put in geholpen.
Ik vind ook dat je in een rap tempo zieker bent geworden, Jasmijn, maar nogmaals: ik ben juist 'blij' dat je eerlijk bent, dingen deelt.
En ik ben nog steeds van mening dat wanneer anderen dit triggerend vinden, het eigenlijk bij hunzelf ligt. Ik heb ook lang last gehad van triggers. En waarom? Omdat ik eigenlijk (weer) wilde zijn als degene die een triggerend stuk schreef. Juist het aangaan van triggers kan je zo ontzettend helpen bij het loslaten van je eetstoornis. Ik kon op een gegeven moment juist denken: "dit wil ik NOOIT meer." En sprak mijn gezonde kant op dat soort momenten aan. Ik vond magere meiden op tv ook heel triggerend, dan maar geen tv meer kijken? En ik weet hoe moeilijk het is, want de es trekt aan alle kanten en probeert grip te krijgen op dat soort momenten.

Dit hele stukje, maar vooral die opmerking zijn ontzettend raak! Je haalt me de woorden uit de mond!
Niemand hoeft zich schuldig te voelen, we hebben allemaal gedachten en meningen en die mag je ook gewoon uiten. Zolang hier geen pro-ana uitspraken gedaan worden, over hoeveel ribben je nu kan tellen en hoeveel je er graag zou zien, vind ik dat hier alles moet kunnen.

Dat witboek vind ik een goed idee, moet ik ook eens proberen. Hoewel het op het moment heel goed gaat met me, heb ik nog steeds moeite om positief over mezelf te denken, en trots te zijn op wie ik ben. (Vooral omdat ik momenteel veel thuis zit, aangezien ik met mijn studie ben gestopt, en nog op zoek ben naar werk. Voel me vreselijk nutteloos.) Zo'n boek leert je wel om de dingen anders te bekijken.

@Jamie: Welkom! Wat goed dat je zo aan je herstel werkt! Ik hoop dat het met je opname helemaal goed komt.
Nog even een pure interessevraag: Heb je enig idee hoe het komt dat de wachtlijsten in België minder lang zijn dan in Nederland? Ik neem aan dat daar ongeveer net zoveel mensen een ES hebben? Wordt het daar niet vergoed oid, waardoor minder mensen voor zo'n behandeling kiezen?

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:20

xSwanHeart schreef:
Broccoli schreef:
Ik vind het alleen maar goed dat Jasmijn dingen deelt. Juist de eenzaamheid van het niets kunnen/mogen delen heeft mij dieper de put in geholpen.
Ik vind ook dat je in een rap tempo zieker bent geworden, Jasmijn, maar nogmaals: ik ben juist 'blij' dat je eerlijk bent, dingen deelt.
En ik ben nog steeds van mening dat wanneer anderen dit triggerend vinden, het eigenlijk bij hunzelf ligt. Ik heb ook lang last gehad van triggers. En waarom? Omdat ik eigenlijk (weer) wilde zijn als degene die een triggerend stuk schreef. Juist het aangaan van triggers kan je zo ontzettend helpen bij het loslaten van je eetstoornis. Ik kon op een gegeven moment juist denken: "dit wil ik NOOIT meer." En sprak mijn gezonde kant op dat soort momenten aan. Ik vond magere meiden opname tv ook heel triggerend, dan maar geen tv meer kijken? En ik weet hoe moeilijk het is, want de es trekt aan alle kanten en probeert grip te krijgen op dat soort momenten.

Dit hele stukje, maar vooral die opmerking zijn ontzettend raak! Je haalt me de woorden uit de mond!
Niemand hoeft zich schuldig te voelen, we hebben allemaal gedachten en meningen en die mag je ook gewoon uiten. Zolang hier geen pro-ana uitspraken gedaan worden, over hoeveel ribben je nu kan tellen en hoeveel je er graag zou zien, vind ik dat hier alles moet kunnen.

Dat witboek vind ik een goed idee, moet ik ook eens proberen. Hoewel het op het moment heel goed gaat met me, heb ik nog steeds moeite om positief over mezelf te denken, en trots te zijn op wie ik ben. (Vooral omdat ik momenteel veel thuis zit, aangezien ik met mijn studie ben gestopt, en nog op zoek ben naar werk. Voel me vreselijk nutteloos.) Zo'n boek leert je wel om de dingen anders te bekijken.

@Jamie: Welkom! Wat goed dat je zo aan je herstel werkt! Ik hoop dat het met je opname helemaal goed komt.
Nog even een pure interessevraag: Heb je enig idee hoe het komt dat de wachtlijsten in België minder lang zijn dan in Nederland? Ik neem aan dat daar ongeveer net zoveel mensen een ES hebben? Wordt het daar niet vergoed oid, waardoor minder mensen voor zo'n behandeling kiezen?

Dankje! Ik weet het niet, ik heb dat ook in België gevraagd maar daar hadden ze er eigenlijk ook geen antwoord op. Het is wel een heel gedoe met de verzekering hihi :o

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:22

GeekGirl schreef:
@ Jamie,

Ik heb 2,5 jaar geleden ook een opname gekregen in belgië omdat ik daar binnen de week terecht kon. Ik hoop voor je dat het daar meevalt voor je, want een ziekenhuisopname is inderdaad iets wat je liever wil kunnen vermijden.

Ik snap best dat je zenuwachting bent, dat was ik ook hoor! Maar ze zullen je daar wel kunnen helpen, daar ben ik zeker van.
Wat ik moest meenemen was kleren, beddengoed, badhanddoeken en mijn persoonlijke toiletspullen. Wij moesten ook sportkledij hebben voor relaxatie en psychomotorische therapie (therapie rond je lichaam)
Ook konden we teken- of schilderspullen meenemen als we dat wilden, dat is fijn om je te vermaken en meestal kan je dat ook gebruiken bij creatieve therapie.
Verder konden we wat spullen meenemen om ons tijdens vrije momenten te vermaken. Daarbij denk ik dan aan een laptop (als dat mag) met films, eventueel ook dvd's en cd's. Veel meiden hadden ook boeken, kruiswoordpuzzels, magazines, mp3-spelers en dat soort zaken mee. Wat er ook leuk kan zijn is een grote puzzel om je bezig te houden, of iets om te schrijven/naaien/breien (weet niet of je graag creatief bezig bent?)

Als je nog vragen hebt mag je ook altijd een pb sturen hoor!
En anders wil ik je in elk geval heel veel succes wensen bij je opname!

Dankjewel, heb jij ook in ter berken gezeten? En hoe is het nu met je? Liefs!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:46

Allereerst heel dapper dat je deze stap gaat maken, Jamie!

Ik heb zelf in Rintveld gezeten (4x...) en ik nam altijd een puzzelboekje mee, tijdschriften, m'n mp3 speler en een boek (hoewel dat laatste vaak niet ging. Had niet voldoende concentratie om te lezen). Vaak mag je 's avonds met de groep tv kijken.

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:48

Broccoli schreef:
Allereerst heel dapper dat je deze stap gaat maken, Jamie!

Ik heb zelf in Rintveld gezeten (4x...) en ik nam altijd een puzzelboekje mee, tijdschriften, m'n mp3 speler en een boek (hoewel dat laatste vaak niet ging. Had niet voldoende concentratie om te lezen). Vaak mag je 's avonds met de groep tv kijken.

Wow! 4x is best vaak :( Hoe gaat het nu? Krijg je nu nog hulp?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:53

nestle schreef:
Oke, ik ga denk ik nu heel banketstaaf klinken maar ik vind het heel moeilijk om jou berichten te lezen JasmijnJoy.
Dit omdat je in mijn ogen heel erg praat in het eetstoornis gedeelte/gedachten.
Het is alsof ik alleen maar je eetstoornis lees en niet je gezonden kant?
Hiermee bedoel ik het stom vinden om te eten omdat je wil afvallen, geen hulp willen want je ziet er "normaal" uit.
Vragen stellen over lax & braken alsof als wij wouden zeggen dat er niks met je lichaam gebeurd je het zou gaan doen om af te vallen ?

Hier door krijg ik een beetje het gevoel dat je het allemaal eigenlijk best fijn vind dat afvallen & lege maag enzo
Het word allemaal een beetje pro-ana achtig ( mischien alleen in mijn ogen hoor omdat ik hier vandaan kom en niet tegen soort gelijke dingen kan )

Terwijl ik en de meeste hier veel meer in motivatie praten om een gezond eetpatroon te ontwikkelen ( meerdere eetmomenten per dag ) en gemotiveerd proberen te blijven om van die rot ES af te komen.
Tuurlijk praten wij ook over de dingen die we lastig vinden of vervelend en als de ES wat meer op de voorgrond is zullen we meer van uit die gedachtens spreken maar ook de gezonde kant is wel ergens aanwezig.

Kan het echt wel zijn dat jou gezonde kant nu gewoon totaal weg gevaagd word door de ES gedachten maar ik merk dat het voor mij heel lastig is om positief te blijven als mijn ES meer op de voor grond is.
En als ik dan veel negatief lees dan is mijn gezonde kant foetsie.

En ik hoopte juist met dit topic elkaar te kunnen helpen de gezonde kant aan te spreken en met ze alle positiviteit aan elkaar te geven.

Maar iedereen heel eerlijk.
Als dit iets is waar ik alleen last van heb of ergens in overdrijf.
Zeg het me , want voel me best schuldig dat ik nu zo tegen Jasmijnjoy uitval.
Maar het zit me al een tijdje dwars en merk dat ik daarom dit topic ga ontwijken.
Maar het kan ook gewoon aan mij liggen en dan weet ik dat ik gewoon moet stoppen met dit topic lezen.
Het betekend niet dat het zo moet zijn als ik het topic wil hebben maar vroeg me af of ik de enige ben die het moeilijk vind en hoe andere dit dan oplossen ?

Bedankt dat je dit even zegt, dit was voor mij ook de reden dat ik af en toe nog wel even mee lees maar absoluut geen zin had om iets te posten.
Vat dit aub absoluut niet op dat je niets meer mag zeggen of op je woorden moet letten, het ligt misschien ook meer aan mij dat ik het vervelend vind om te lezen.
Wat ik nog vervelender vindt is dat je zelf denkt dat het lang zo erg niet is, maar een leeg gevoel lekker vinden is niet goed en "Ik houd juist veel van eten. En ga mezelf dan afstraffen" is ook absoluut niet goed!

Ik weet niet wat het is, naja eigenlijk weet ik het wel....maar Jasmijnjoy, jij moet echt naar een specialist. Denken dat je het zelf wel redt....er zijn misschien mensen die het zelf redden maar het overgrote deel niet. Je bent een prachtmeid om te zien, verkloot je lichaam nu niet met zo'n puntje..puntje...puntje eetstoornis. Echt meid ik meen het serieus, probeer je problemen uit te praten (psycholoog of iemand die gespecialiseerd is in eetstoornissen) zodat je die rot eetstoornis niet meer nodig hebt om je problemen te 'overleven'.