Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
In een aantal gevallen zou je het benaderen van mensen met dit soort opmerkingen over dikte etc. kunnen zien als een (aanzet tot) pestgedrag.Citaat:Iemand die ongevraagd oordeelt en zich uitspreekt over een 'gebrek' bij een ander, doet dat niet om de ander te helpen, maar om zichzelf beter (dunner, knapper, slimmer, normaler etc) te voelenBeter dan die ander en beter over zichzelf, wellicht.
Maar voelen is niet hetzelfde als zijn
Oliver schreef:Nee ik bepaal niet wat voor opties je hebt. Ik vind het ook super erg dat mensen zulke opmerkingen maken.
Maar mensen zullen het blijven doen. Mensen willen zich altijd overal mee bemoeien. En je kunt kiezen om je er niks van aan te trekken en het langs je heen te laten gaan en er boven te staan. Maar als je dat niet kunt en dergelijke opmerkingen raken je zo erg, omdat blijkbaar diep van binnen weet dat je jezelf ook te zwaar vind, dan moet je toch iets eraan doen?
En nu heb ik het over te zwaar zijn, niet over acne of andere dingen die worden genoemd.
@ Sonja, Daar heb je gelijk in. Als mensen bijdehand of gemeen willen doen, lekker een opmerking terug maken. Mensen hebben het recht idd niet om zomaar gemeen te zijn of een banketstaaf opmerking te maken. Maaar mijn idee is meer dat mensen dat toch altijd blijven doen.
En ik weet heel goed waar ik het over heb. 3 jaar geleden woog ik 20 kilo meer dan nu. En ja dan krijg je zulke opmerkingen, en dat is poedersuiker. Maar diep van binnen wist ik dat het me zo raakte omdat zelf ook niet gelukkig was met mezelf.
En nu ben ik super tevreden met mn gewicht en opmerkingen over mn uiterlijk gaan helemaal langs me heen.
verre van... het heeft eigenlijk alleen geleid tot meer onzekerheden en problemen. Oliver schreef:Mensen bemoeien zich inderdaad te vaak met dingen die ze niks aan gaan.
Maar ik denk altijd maar zo; als je enorm gepikeerd bent door zulke opmerkingen, dan zit je er zelf toch blijkbaar wel mee? Anders zou het je namelijk echt niet interesseren?
Als iets me echt niet interesseert maakt het me ook niet uit wat anderen ervan zeggen.

En dat zegt wat, want ik ben een ras-veelvraat

lor1_1984 schreef:Je wil niet weten hoe vaak ik heb gezegd 'en nú ben ik het zat, ik stop ermee', om na een tijdje weer terug te vallen.
Ik heb het op een gegeven moment maar opgegeven, wel ga ik binnenkort samen met mijn psych/spv'er kijken of ik de achterliggende oorzaak kan gaan aanpakken in de hoop dat dat me weer op de goede weg zet.
) dus ik leg me erbij neer dat ik geen maatje 34 zal krijgen.
lor1_1984 schreef:Je wil niet weten hoe vaak ik heb gezegd 'en nú ben ik het zat, ik stop ermee', om na een tijdje weer terug te vallen.
Ik heb het op een gegeven moment maar opgegeven, wel ga ik binnenkort samen met mijn psych/spv'er kijken of ik de achterliggende oorzaak kan gaan aanpakken in de hoop dat dat me weer op de goede weg zet.

maar dat zien degenen die de opmerkingen maken niet.
lifaya schreef:Ik werk bij de b.urger k.ing en ben zelf ook niet de slankste, maar betrap mezelf er helaas wel op om te oordelen over de (zwaar overgewicht) mensen die dagelijks bij ons langs komen. Dan voel ik me inderdaad een stuk beter over mezelf. Zal het niet openbaar in hun gezicht zeggen, maar écht, er komen soms mensen waarvan je denkt "zou je niet gewoon wat sla eten ?"...
Cayenne schreef:lifaya schreef:Ik werk bij de b.urger k.ing en ben zelf ook niet de slankste, maar betrap mezelf er helaas wel op om te oordelen over de (zwaar overgewicht) mensen die dagelijks bij ons langs komen. Dan voel ik me inderdaad een stuk beter over mezelf. Zal het niet openbaar in hun gezicht zeggen, maar écht, er komen soms mensen waarvan je denkt "zou je niet gewoon wat sla eten ?"...
Maar dat is dan toch nog altijd hun keus? Ik ben ook zo zwaar geweest en ik weet hoe vervelend is het is wanneer mensen zo oordelen.
Dan hoeven ze het nog niet eens hardop te zeggen. De blikken zijn dan al genoeg.. Je weet niet waarom ze zo dik zijn, dus waarom oordelen?
hoe banketstaaf het ook klinkt. Als ik iemand op straat zie oordeel ik overigens niet
dan kan je niet weten hoe het zover gekomen is.
Yv_ schreef:Maar dan nog he.. Ondanks dat de reden niet bekend is waarom iemand anders overgewicht heeft...
Het lijkt mij dat een persoon met overgewicht gewoon niet lekker in zn vel kán zitten (of het moet al zodanig lang zo zijn dat de persoon in kwestie er "genoegen mee heeft genomen/zich erbij heeft neergelegd". Maar dan als je diep in hun hart zou kijken, zouden ze alsnog blijer zijn met een paar kg minder) Nu heb ik het niet over een paar grammetjes of kilo's teveel, maar fórs overgewicht. Ook al zou dat door medicijnen komen, dan zou ik persoonlijk echt niet naar de mac gaan.. Ik zou er alles aan doen om niet nóg hoger in gewicht uit te komen, dus persoonlijk zou ik alle Macs, BK's, ijstentjes, friettenten etc allemaal links laten liggen.