Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:13

Zo hee... Die verloskundige die zou ik voor de tuchtraad slepen, is ze nou helemaal betoeterd?! 8)7 -:(-

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:29

LIsa_pluisje wat ontzettend. Je zou van dit soort mensen mogen verwachten dat ze fatsoenlijk kunnen uitdrukken. Dat ze geleerd hebben op de opleiding hoe ze met mensen om moeten gaan. Op dat moment ben je al zo kwetsbaar.... Ik zou (zelfs achteraf) minstens een klacht indienen als ik jou was.

Citaat:
Iemand die ongevraagd oordeelt en zich uitspreekt over een 'gebrek' bij een ander, doet dat niet om de ander te helpen, maar om zichzelf beter (dunner, knapper, slimmer, normaler etc) te voelen :roll: Beter dan die ander en beter over zichzelf, wellicht.
Maar voelen is niet hetzelfde als zijn ;)
In een aantal gevallen zou je het benaderen van mensen met dit soort opmerkingen over dikte etc. kunnen zien als een (aanzet tot) pestgedrag.

Overigens herken ik het verhaal over een te dun kind ook. Vooral het consultatiebureau had moeite met mijn oudste dochter: veel te lang en veel te licht. Kreeg ook dat soort opmerkingen. Ze is nu nog steeds een slanke den en eet/snoept/ snackt precies waar ze zin in heeft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:21

Oliver schreef:
Nee ik bepaal niet wat voor opties je hebt. Ik vind het ook super erg dat mensen zulke opmerkingen maken.
Maar mensen zullen het blijven doen. Mensen willen zich altijd overal mee bemoeien. En je kunt kiezen om je er niks van aan te trekken en het langs je heen te laten gaan en er boven te staan. Maar als je dat niet kunt en dergelijke opmerkingen raken je zo erg, omdat blijkbaar diep van binnen weet dat je jezelf ook te zwaar vind, dan moet je toch iets eraan doen?
En nu heb ik het over te zwaar zijn, niet over acne of andere dingen die worden genoemd.
@ Sonja, Daar heb je gelijk in. Als mensen bijdehand of gemeen willen doen, lekker een opmerking terug maken. Mensen hebben het recht idd niet om zomaar gemeen te zijn of een banketstaaf opmerking te maken. Maaar mijn idee is meer dat mensen dat toch altijd blijven doen.

En ik weet heel goed waar ik het over heb. 3 jaar geleden woog ik 20 kilo meer dan nu. En ja dan krijg je zulke opmerkingen, en dat is poedersuiker. Maar diep van binnen wist ik dat het me zo raakte omdat zelf ook niet gelukkig was met mezelf.
En nu ben ik super tevreden met mn gewicht en opmerkingen over mn uiterlijk gaan helemaal langs me heen.

heb even een zin dikgedrukt in de quote, maar dat is nu net mijn punt, ik kan echt boos worden om bepaalde opmerkingen die vreemden denken te moeten maken, puur omdat ze het recht niet hebben en geen idee hebben wat ze aanrichten...
als het kwetst dan zit je er zelf waarschijnlijk mee, tuurlijk, dat is zo , maar een vreemde kan op basis van wat je kunt zien niets concluderen..., bijvoorbeeld een persoon die echt wel te zwaar is , weet je nog niets, alleen dat die persoon te zwaar is...
maar niet hetgeen wat er achter zit... ikzelf heb jarenlang eetproblemen gehad, de veroordelende blikken van een vreemde waren voor mij voldoende om een week niets te eten om daarna weer in een vreetbui te eindigen.
vond ik het leuk met maatje 54? absoluut niet :n
heeft welke opmerking dan ook van iemand wiens zaken het niet waren ooit iets positiefs gebracht...? geholpen
hele dikke nee :n verre van... het heeft eigenlijk alleen geleid tot meer onzekerheden en problemen.

een opmerking is nu nog voldoende om me heel erg vervelende emoties te laten voelen, de neiging te hebben om dan maar niets te eten, of stiekem te eten , nu heb ik dat in de hand, maar dat is jarenlang anders geweest .
mensen die denken dat de mensheid op hun mening zit te wachten zouden er goed aan doen eens na te denken wat hun mening tot gevolg kan hebben. vandaar dat ik ook echt küt opmerkingen kan maken bij mensen die het lef hebben zich met mijn leven te bemoeien, ik laat me niet meer de vernieling in helpen door een ander, maar dat geld voor ene hoop andere mensen niet.
en dan heb ik het nu over overgewicht want daar ging het topic over, maar dit geld wat mij betreft voor heel veel zaken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:43

Oliver schreef:
Mensen bemoeien zich inderdaad te vaak met dingen die ze niks aan gaan.

Maar ik denk altijd maar zo; als je enorm gepikeerd bent door zulke opmerkingen, dan zit je er zelf toch blijkbaar wel mee? Anders zou het je namelijk echt niet interesseren?
Als iets me echt niet interesseert maakt het me ook niet uit wat anderen ervan zeggen.

Ik raak er heel erg van geïrriteerd als mensen telkens als ze me zien opmerkingen maken over mijn gewicht.
Waarom?
Omdat ik er zelf ook van baal, maar gewoon niet in staat ben om er wat aan te doen, omdat ik regelmatig vreetbuien heb die ik niet kan beheersen.
Noem het zwak, maar voor mij is dat van jongs af aan een manier geweest om met mijn emoties om te gaan en inmiddels kun je wel spreken van een eetstoornis of iig een eetprobleem.
Ja, ik weet dat ik 55 kilo overgewicht heb (laatste keer woog ik 123,6kg) en ja, ik wéét dat dat niet gezond is, maar laat me gewoon en ga niet continue lopen zeggen dat ik te dik ben of dat ik *snack* moet laten staan oid.
Juist door dat herhalen ga ik me alleen maar ontzettend rot voelen en me volproppen, werkt dus totaal averechts.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:28

lor1_1984....
Zo herkenbaar..... :j

Ik raakte niet geirriteerd, maar werd er gewoon verdrietig van eigenlijk.
Het werkte zoals je zegt ook volledig averechts...

Elke keer als iemand een opmerking maakte, niet eens een vreemde overigens, maar gewoon familie... als
'Joh, vind je dat nou echt nodig?' of 'Ja? Kan het er nog bij?' of 'Nog even en je kan van de trap rollen' en ga zo nog maar even door....
Dan had ik behoefte aan een comfortzone.
En dat comfort haalde ik uit voedsel, slecht voedsel.... Want worteltjes word ik niet vrolijk van :+

-Ik ben er niet toe in staat- is een mindset. Net zoals je je aan laat praten dat je er niet uit zou zien.
Weet je, je moet het doen als je er aan toe bent.
Als je bij jezelf denkt, verdorie... Het zit me niet lekker, ik wil er graag vanaf, dan zou je jezelf bij elkaar moeten rapen en een schop onder je kont geven :)
Ik spreek echt uit ervaring, het is zelfs mij gelukt... :Y) En dat zegt wat, want ik ben een ras-veelvraat :')

Volledig offtopic: Mocht iemand tips willen, mijn pb box staat open

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:38

Je wil niet weten hoe vaak ik heb gezegd 'en nú ben ik het zat, ik stop ermee', om na een tijdje weer terug te vallen. :\
Ik heb het op een gegeven moment maar opgegeven, wel ga ik binnenkort samen met mijn psych/spv'er kijken of ik de achterliggende oorzaak kan gaan aanpakken in de hoop dat dat me weer op de goede weg zet.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:42

lor1_1984 schreef:
Je wil niet weten hoe vaak ik heb gezegd 'en nú ben ik het zat, ik stop ermee', om na een tijdje weer terug te vallen. :\
Ik heb het op een gegeven moment maar opgegeven, wel ga ik binnenkort samen met mijn psych/spv'er kijken of ik de achterliggende oorzaak kan gaan aanpakken in de hoop dat dat me weer op de goede weg zet.

Ik weet het...... Geloof, ik herken als geen ander wat je zegt.

Ik heb er ook jaren mee gelopen. :\
Ik ben nooit slank geweest (hoewel.... tot mijn 8ste :') ) dus ik leg me erbij neer dat ik geen maatje 34 zal krijgen.

Opgeven, ik heb zoveel dieet programma's geprobeerd....
Uiteindelijk is het 't aanpassen van je leven :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:08

Ik heb dat dus totaal niet dingen als vreetbuien en dat ik me altijd met iets vol aan het proppen ben.
Ik kan me juist heel erg goed beheersen.
Ook met dingen als avondeten is het niet dat ik me volprop.
Ook dingen als chips eet ik over het algemeen niet veel en als ik het eet pak ik een puddingkommetje en op is mooi.
Ik hou er zoveel rekening mee en niemand die me kan verklaren waar ik dit figuur heb.
Ik zou er graag wat aan doen en heb ook al een hoop geprobeerd.

Moest een paar jaar geleden wel lachen, komt een zus van mijn opa naar me toe.
Meid wat ben je flink geworden, terwijl zij zelf ook niet bepaald een dunne dame is.
Dus ik zeg: tja dat zit bij ons in de familie................
Die was zo weg.

Nou vond ik haar opmerking niet heel vervelend, maar kon het toch niet laten om 'm erin te koppen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:12

lor1_1984 schreef:

dat is ook de enige oplossing Lori :(:)
, maar die achterliggende oorzaak aanpakken... die eetbuien zijn echt een symptoom ,
andere manieren aanleren om om te gaan met datgene en het aanpakken van datgene zijn dan de enige oplossing...
is niet altijd leuk, weet ik alles van :=
ik heb het tegenwoordig redelijk goed in de hand, wil niet zeggen dat ik nooit een terugvalletje heb, maar er is mee om te gaan en ik schiet niet meer door.
maar mensen hebben idd geen flauw idee , je kan van buitenaf niet zien wat er zich afspeelt bij iemand en wat de achtergrond is en de gevolgen van bepaalde opmerkingen zijn over het algemeen echt niet positief :n maar dat zien degenen die de opmerkingen maken niet.

en dat werkt net zo goed bij mensen met ondergewicht of eigenlijk welk uiterlijk kenmerk dan ook wat in verband gebracht word met ongezonder leven.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:23

Mijn mond valt open wat kunnen mensen toch lompe opmerkingen maken.
Ik kwam ooit met een collega de computer van een medewerker repareren en die feliciteerde die medewerkster met haar zwangerschap. Ze was dus niet zwanger en kon geen woord meer uitbrengen. Mijn collega kreeg van mij toch wel te horen wat een ongelofelijk lompe boer hij was en dat je met een beetje intelligentie toch zelf ook wel bedenken kon dat je zoiets niet zegt.

Zelf ben ik erg dun, 1m83 en weeg rond de 60 kilo en kan eten en snaaien wat ik wil. Op je werk in de kantine altijd mensen die even extra kijken of je wel genoeg op je dienblad hebt en of je na de lunch niet naar het toilet toegaat. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik dus mijn dienblad altijd propvol had liggen en ook ging ik nooit direct na de lunch naar het toilet.
Mensen op straat die wezen en zeiden kijk die heeft anorexia, nog los van de 1001 mensen die vonden dat ik wel een borstvergroting kon gebruiken.
Of de opmerking dat het nog wel komt rond je 30e. Toen ik de 30 gepasseerd was werd het dat komt wel als je zwanger wordt. Of dat je gerust nog wel een stukje taart kunt nemen etc. :r

Nou was ik gelukkig niet onzeker en heb me altijd wel beseft dat de onzekerheid 9 van de 10 keer juist bij hun zit, maar leuk is anders.

En natuurlijk denk ik ook wel eens bij iemand met echt zwaar overgewicht die een meer dan royale portie bij de Mac bestelt oeps zou je dat nou wel doen.
Maar een blik of opmerking zal ik nooit maken, want mijn gedachte ontstaat uit bezorgdheid over iemands gezondheid. Ik ken ze niet en ken de omstandigheden niet.
Daarbij als iemand tevreden is met zichzelf wie ben ik dan.

Ik vind elk mens dat happy is met zichzelf mooi of het nou met een maatje meer of minder is.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:35

Ik vind het echt walgelijk om te zien dat mensen blijkbaar vinden dat ze het recht hebben om zo'n kwetsende opmerking te plaatsen tegen iemand. :n

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:39

Mear schreef:
Ik vind het echt walgelijk om te zien dat mensen blijkbaar vinden dat ze het recht hebben om zo'n kwetsende opmerking te plaatsen tegen iemand. :n

Ik krijg altijd juist medelijden met de persoon die zo'n opmerking maakt. Bijna altijd zijn ze zelf zeer onzeker en ongelukkig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:48

Ik werk bij de b.urger k.ing en ben zelf ook niet de slankste, maar betrap mezelf er helaas wel op om te oordelen over de (zwaar overgewicht) mensen die dagelijks bij ons langs komen. Dan voel ik me inderdaad een stuk beter over mezelf. Zal het niet openbaar in hun gezicht zeggen, maar écht, er komen soms mensen waarvan je denkt "zou je niet gewoon wat sla eten ?"...

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:50

Wat een nare verhalen! Ik snap het helemaal.

Ik was eerst 1.74 en 82 kilo. Dan heb je net overgewicht. Toen kreeg ik ook echt heel veel opmerkingen. Vooral over mijn kont en benen. Maar ik vond het zelf ook echt niet meer mooi.

Toen ben ik afgevallen. Nu ben ik 69 kilo. Ik ben bovenmaar 36 en broekmaat 38/40 en nog steeds een volle kont en stevige bovenbenen. Nog steeds krijg ik wel eens opmerkingen. Dat doet mij zeer, omdat ik echt niet meer dik ben. Ik heb een heel gezond gewicht, maar dun zal ik nooit worden..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:51

lifaya schreef:
Ik werk bij de b.urger k.ing en ben zelf ook niet de slankste, maar betrap mezelf er helaas wel op om te oordelen over de (zwaar overgewicht) mensen die dagelijks bij ons langs komen. Dan voel ik me inderdaad een stuk beter over mezelf. Zal het niet openbaar in hun gezicht zeggen, maar écht, er komen soms mensen waarvan je denkt "zou je niet gewoon wat sla eten ?"...

Maar dat is dan toch nog altijd hun keus? Ik ben ook zo zwaar geweest en ik weet hoe vervelend is het is wanneer mensen zo oordelen.
Dan hoeven ze het nog niet eens hardop te zeggen. De blikken zijn dan al genoeg.. Je weet niet waarom ze zo dik zijn, dus waarom oordelen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:52

Cayenne schreef:
lifaya schreef:

Maar dat is dan toch nog altijd hun keus? Ik ben ook zo zwaar geweest en ik weet hoe vervelend is het is wanneer mensen zo oordelen.
Dan hoeven ze het nog niet eens hardop te zeggen. De blikken zijn dan al genoeg.. Je weet niet waarom ze zo dik zijn, dus waarom oordelen?

Als iemand bijna dagelijks naar b.urger k.ing gaat, is het denk ik wel duidelijk waar iemand dik van is/word :P hoe banketstaaf het ook klinkt. Als ik iemand op straat zie oordeel ik overigens niet :) dan kan je niet weten hoe het zover gekomen is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:54

Maar dan nog is het hun eigen keus :j

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:56

Ik vind overigens wel dat je moet oppassen met te zwaar zijn voor je paard.
Je mag inderdaad zelf weten hoe dik/dun je bent, maar je moet niet je paard in de weg zitten.
Wat vinden jullie daarvan?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:57

Die discussie is op Bokt op 100 andere plaatsen te voeren, daar is dit denk ik niet het topic voor.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:01

Dat is idd een discussie waar we nooit uit gaan komen :=

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:01

Heei,

Ik heb net je profiel gezien..
En te dik? Ik vind niet dat je te dik bent hoor :P
Of ben jij dat niet? :(

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:05

Maar dan nog he.. Ondanks dat de reden niet bekend is waarom iemand anders overgewicht heeft...
Het lijkt mij dat een persoon met overgewicht gewoon niet lekker in zn vel kán zitten (of het moet al zodanig lang zo zijn dat de persoon in kwestie er "genoegen mee heeft genomen/zich erbij heeft neergelegd". Maar dan als je diep in hun hart zou kijken, zouden ze alsnog blijer zijn met een paar kg minder) Nu heb ik het niet over een paar grammetjes of kilo's teveel, maar fórs overgewicht. Ook al zou dat door medicijnen komen, dan zou ik persoonlijk echt niet naar de mac gaan.. Ik zou er alles aan doen om niet nóg hoger in gewicht uit te komen, dus persoonlijk zou ik alle Macs, BK's, ijstentjes, friettenten etc allemaal links laten liggen.

Edit: En nee, ik bedoel dit écht niet banketstaaf, gemeen, neerbuigend of wat dan ook.
Ik vraag me gewoon dingen af, gezien ik het dus ab-so-luut zou laten, maar andere mensen dus niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:06

Yv_ schreef:
Maar dan nog he.. Ondanks dat de reden niet bekend is waarom iemand anders overgewicht heeft...
Het lijkt mij dat een persoon met overgewicht gewoon niet lekker in zn vel kán zitten (of het moet al zodanig lang zo zijn dat de persoon in kwestie er "genoegen mee heeft genomen/zich erbij heeft neergelegd". Maar dan als je diep in hun hart zou kijken, zouden ze alsnog blijer zijn met een paar kg minder) Nu heb ik het niet over een paar grammetjes of kilo's teveel, maar fórs overgewicht. Ook al zou dat door medicijnen komen, dan zou ik persoonlijk echt niet naar de mac gaan.. Ik zou er alles aan doen om niet nóg hoger in gewicht uit te komen, dus persoonlijk zou ik alle Macs, BK's, ijstentjes, friettenten etc allemaal links laten liggen.

Je vergeet dat sommige mensen -juist doordat ze dus niet lekker in hun vel zitten- nog meer gaan 'troosteten' en zo kom je in die spiraal terecht van BK, MCDonalds etc etc. Het is helaas niet zo simpel als het lijkt ;)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-02-13 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:07

En waarom zoeken ze dan geen hulp voor hun emotionele problemen? Want "ik kan er niets aan doen" gaat er bij mij persoonlijk niet in. Waar een wil is is een weg, er is alleen behoorlijk wat voor nodig. En dat is moeilijk, of kan moeilijk zijn, dat snap ik. Absoluut. Maar de weg is er wel..
Troosteten kan immers ook met een banaan als ik het heel zwartwit zie.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 21-02-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:07

Renske1987 schreef:
Ik vind overigens wel dat je moet oppassen met te zwaar zijn voor je paard.
Je mag inderdaad zelf weten hoe dik/dun je bent, maar je moet niet je paard in de weg zitten.
Wat vinden jullie daarvan?

Dat vind ik ook, maar is een hele andere discussie.