Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:23

Huid :P sorry, zal het ff aanpassen. Type op een ipad, dan zit je er nog wel eens naast :P

Mijn haar blijft stroef als het droog is als ik geen conditioner gebruik helaas :(

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:05

Ik was 2x per week mijn haar, de rest van de dagen gewoon haar in knotje. Om te zorgen dat het niet nat wordt.
Denk dat het zonder shampoo toch niet helemaal "schoon" voelt :n

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:24

Gisteren voor het eerst zonder shampoo gewassen en ik moet zeggen dat het er ècht niet vet uitziet!! het voelt wel wat vetter en het is ook wat vetter, maar mijn stalgenootjes zullen ècht niet hebben doorgehad dat mijn haar niet met shampoo of zeep, maar alleen met water is gewassen. Het enige nadeel dat ik nu heb ondervonden is dat het bijzonder statisch wordt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:33

ik heb wel eens gehad dat ik onder de douche sta en mijn shampoo op was.
nou ik voel mezelf echt niet schoon hoor en mijn haar ook niet.
het enige nadeel wat ik heb als ik gedoucht heb dat mijn huid helemaal droog is en heel erg trekt en vlekken krijg.
en ik kan helaas niet tegen creme met die lekkere geurtjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:42

Agossie schreef:
Gisteren voor het eerst zonder shampoo gewassen en ik moet zeggen dat het er ècht niet vet uitziet!! het voelt wel wat vetter en het is ook wat vetter, maar mijn stalgenootjes zullen ècht niet hebben doorgehad dat mijn haar niet met shampoo of zeep, maar alleen met water is gewassen. Het enige nadeel dat ik nu heb ondervonden is dat het bijzonder statisch wordt.

Dat trekt vanzelf weer bij. Het huidvet moet zich nog in de lengte over je haar verdelen, als dat is gebeurd zal je haar ook minder statisch zijn.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:43

ik kan echt niet wachten tot de zomer om het te proberen! Of zou ik er toch nu al mee beginnen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:48

Nu kun je nog met goed fatsoen een muts op zetten om je oliebolhoofd te verstoppen :+

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:53

haha, ja, maar hopelijk binnen 3 weken niet meer! En daarbij, in klas moet mijn muts af, en onder een muts wordt mijn haar ook vettiger...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:35

Ioloanthe, bij mij ziet het er ècht niet vet uit. Ik heb het gisteren met alleen warm water gewassen en ik dacht dat het veel vetter eruit zou zien, maar echt, als je het niet weet, zie je het echt niet.
Wat ik deed was heel goed afdrogen naderhand. En niet te fanatiek met de borstel/kam over je hoofdhuid gaan. Normaal zou het nu aan mijn hoofd geplakt zijn... Hahaha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:47

Statisch was het bij mij na 3 weken nog..

Vorige week 1 keer shampoo. Gebruikt, wat voelde m'n haar dun zeg!
Nu opnieuw wo, met af en toe azijn als het er vet uit ziet

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:31

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar voor en na foto's :)
Hebben jullie foto's waarbij het verschil te zien is? Mijn haar valt luchtig en glad na het wassen, ben bang dat het er zo onverzorgd uit gaat zien.. was het nu wel eens in de drie dagen en voorheen iedere dag :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:45

wel interessant eigenlijk, dat mensen hun haar zonder shampoo gaan wassen, is alleen maar goed voor milieu en haar lijkt me +:)+

ik zelf was toch 2-3x per week, mijn haar wassen met enkel water, nee, dan heb ik gewoon heel erg glimmend haar, gaat in slierten hangen, ruikt en voelt helemaal niet prettig. In de zomer heb ik een staptocht van 1week gedaan en toen 1x heel vluchtig met een ieniminie beetje shampoo gewassen, toen viel het wel mee.
Maar zou het niet proberen, weet dat ik me heel erg zou gaan ergeren aan mijn haar. Doet me er aan denken dat ik nog naar de kapper moet :Y)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:56

Aria_zz schreef:
mijn haar wassen met enkel water, nee, dan heb ik gewoon heel erg glimmend haar, gaat in slierten hangen, ruikt en voelt helemaal niet prettig.

En dat is dus niet zo! Normaal is het bij mij ook glimmend, slierterig en ruikt het vet, maar nu dus niet! Ik heb het eergisteren met alleen water goed gewassen (je moet niet alleen maar nat maken, ook echt even de huid en het haar masseren) en het ziet er uit alsof het net gewassen is. Dat onprettige gevoel had ik ook de eerste dag, maar dat is nu ècht helemaal weg. Het enige wat voor mij lastig is, is dat het erg statisch is, dus ik moet daar wel wat voor hebben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:29

Ik heb hoe dan ook een hele grote bos haar dat idd ook snel statisch is.
Ik heb een deel van mijn eindwerk gedaan over kruiden en haar en een biokapper wist mij te vertellen dat ze veel te veel zout in shampoos doen, wat voor het schuimige effect zorgt. Dus er is niets mis met shampoo, maar wel met de manier waarop ze het verkopen. Niet dat ik zeg dat ik zeg dat jullie iets tegen shampo hebben ;)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:59

Agossie schreef:
Ioloanthe, bij mij ziet het er ècht niet vet uit. Ik heb het gisteren met alleen warm water gewassen en ik dacht dat het veel vetter eruit zou zien, maar echt, als je het niet weet, zie je het echt niet.
Wat ik deed was heel goed afdrogen naderhand. En niet te fanatiek met de borstel/kam over je hoofdhuid gaan. Normaal zou het nu aan mijn hoofd geplakt zijn... Hahaha!

Nou, kammen en borstelen doe ik sowieso al bijna niet :D
maar afdrogen eigenlijk ook niet, ik laat het meestal vanzelf drogen, ik heb wel eens gehoord dat je haar zo droogwrijven tussen een handdoek slecht is, het maakt je haar stuk. En een haardroger gebruik ik ook niet vaak, daar krijg je droog haar en roos van.

edit: ik zou het beter nu al proberen, is het echt te erg, dan was ik het wel met shampoo, en kan ik in de zomer nog eens proberen, dan ga ik waarschijnlijk meer doorzetten :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:04

Tips tegen statisch haar: shampoo droogt juist uit. Niet gebruiken. Gebruik een conditioner speciaal voor de winter. Vochtinbrengende producten zijn nodig want statische lading komt voor een groot deel door droog haar in combinatie met droge lucht. Haar droogwrijven is sowieso niet aan te raden.
Droog haar niet kammen. Wil je per se kammen/borstelen, blijf dan af van plastic of metalen kam, maar gebruik een natuurhaar borstel of antistatische borstel. Gebruik ipv gewone föhn geen föhn of een ionenföhn. Een klein beetje haarlak/spray op de borstel voor het kammen helpt ook.

Doe een beetje haarcrème op je handen en haal je handen door je haar. Desnoods bodylotion of handcrème als je niets anders hebt. Ik heb zelf een spray gemaakt van mijn haargel (is een vrij "natte" crème) met wat water in een spraybusje. Als het echt een statische dag is spray ik een paar keer per dag, maar over het algemeen heb ik er niet meer zo'n last van nu ik CO doe.
Heb je steil haar: gebruik droogtrommeldoekjes. Gewoon van wortel tot punt erdoor halen. Schijnt echt te helpen, maar aangezien ik krullen heb, weet ik het niet zeker. Heb het eens als beautytip gezien in een Brits tv programma en de dame in kwestie deed het ook voor: weg statisch haar.
En vermijd synthetische kleding, want dat is statisch geladen.

Ik vind het als historicus verder wel interessant om te lezen hoe velen van jullie zo vasthouden aan het idee van schoon en niet schoon.
Hygiëne heeft zich door de jaren heen natuurlijk ontwikkeld, en heeft een grote vlucht genomen vanaf de 19e eeuw, o.a. vanwege de toenemende kennis over micro-organismen en de verbanden die gelegd werden met overdracht van ziektekiemen (lang dachten mensen namelijk dat dit simpelweg via de lucht ging; miasmen noemden ze het).
Semmelweis was de eerste die begon met handdesinfectie en het iedere medewerker van een Weens ziekenhuis oplegde. Het sterftecijfer daalde in 1 jaar tijd met 90% van boven de 30% naar onder de 1%. Dat geeft het belang aan van (persoonlijke) hygiëne, maar het belang van desinfenctie methoden werden pas na zijn dood op grotere schaal erkend en doorgevoerd.

Zo waren er meer die begonnen met wondontsmetting en het toepassen van hygiëne maatregelen (desinfectie, ontsmetting, etc.) Pasteurisatie is bijv. vernoemd naar Pasteur, die erachter kwam dat hitte bacteriën doodde.
Vanaf de twintigste eeuw nam hygiëne een grote vlucht. Maar de hygiëne normen zoals zij nu bestaan (veel vrouwen denken dat het vies is als je niet dagelijks of zelfs meerdere keren per dag doucht, dat lichaamsgeur iets is om van te walgen, dat het zelfs al vies is als je niet meer naar bloemetjes ruikt, enz) is ontstaan door de cosmetica- en schoonmaakmiddelenbranche en is zo ver doorgeslagen dat deze volstrekt los staat van hygiënische noodzaak.
Ter illustratie: http://www.isgeschiedenis.nl/opmerkelij ... e-stonken/

Het is dus met name een maatschappelijk iets dat hier af en toe vrouwen in het topic komen gillen hoe vies jullie/wij wel niet zijn, of iets minder hysterisch dat ze zich dan niet schoon meer voelen of bang zijn dat ze stinken. ;) Zit voor een heel groot deel tussen de oren!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:13

milo schreef:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar voor en na foto's :)
Hebben jullie foto's waarbij het verschil te zien is?

Goddank niet, die kop van mij probeer ik toch wel bij camera's uit de buurt te houden. Het verschil is ook vooral te voelen: minder glibberig haar en een blije en niet meer vette hoofdhuid :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:27

JoSav schreef:
Tips tegen statisch haar: shampoo droogt juist uit. Niet gebruiken. Gebruik een conditioner speciaal voor de winter. Vochtinbrengende producten zijn nodig want statische lading komt voor een groot deel door droog haar in combinatie met droge lucht. Haar droogwrijven is sowieso niet aan te raden.
Droog haar niet kammen. Wil je per se kammen/borstelen, blijf dan af van plastic of metalen kam, maar gebruik een natuurhaar borstel of antistatische borstel.

Wat een leuk stuk, JoSav! Erg leerzaam ook en het bevestigt mijn gevoel dat ik gewoon schoon ben als ik me met alleen water was.

Toch wil ik even op bovenstaande reageren. Ik waste mijn haar dus met alleen shampoo, geen conditioner, en het was veel minder statisch dan nu ik het met alleen water was. Ik denk zelf dat het grotendeels komt door de vorst, maar normaal is het dus niet zo statisch als van de week. Om het anti-statisch te maken zodat ik het een beetje normaal kan borstelen gebruik ik een antiklit spray van Gliss Kur. Dat werkt al jaren prima bij mij.

Mijn handen was ik wel altijd met zeep. :j

Edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Agossie op 15-03-13 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:47

Oh, alleen water juich ik ook zeker toe als je haar het daar super op doet. :j Het was meer om aan te geven als je shampoo gebruikt maar niet van het 'idee' van shampoo af wilt stappen door over te gaan op WO methode, de CO methode een mogelijkheid is omdat een goede conditioner niet/minder uitdroogt tov shampoo omdat er doorgaans geen of minder sulfaten en andere uitdrogende (veelal goedkope reinigende) bestanddelen inzitten en je toch het idee geeft dat je het ergens mee wast. Idd, ik gebruik ook de methode met een spray, alleen maak ik deze zelf omdat het goedkoper is het zelf aan te lengen met water dan een bedrijf dat te laten doen. :D Iedereen heeft een eigen reden om WO of CO methode te doen, maar shampoo is gewoon verre van heilig, met vaak dezelfde hoofdbestanddelen als afwasmiddel.

Ik zeg daarmee niet gooi alle schoonmaak- en cosmeticaprut de deur uit want als mens is het echt niet aan te raden af te stappen van de basisregels van (persoonlijke) hygiëne, maar het overdreven hysterische "vies!!" en "goor!!" is echt grotendeels maatschappelijk opgelegd vanuit de cosmetica- en schoonmaakmiddelenbranche. En die branche is gegroeid op centjes verdienen aan de onzekerheden van met name de vrouw. En die onzekerheden worden dan weer vanuit de maatschappij gevoed en opgelegd. Zo is de cirkel weer rond. Mensen trappen er in vanwege maatschappelijke druk. Want misschien is het wel waar dat de buurvrouw of die knappe kerel dan denkt dat ik vies ben en stink...? En als je er dan niet over durft te praten of alleen met vriendinnen die er hetzelfde over denken... toch maar voor de zekerheid. En inmiddels wordt het gewoon van moeder op dochter doorgegeven, en niemand weet waar het vandaan komt (net zoals het forum gerelateerde idee van paarden inrijden met 3; niemand die zich afvraagt waar dat vandaan komt). "Ik voel me dan ook schoner" en dat zit tussen de oren. Nu de vrouw overwonnen is is het de beurt aan de man om allerlei smeerseltjes aangesmeerd te krijgen. :Y)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:58

Ik vroeg me vandaag iets af: Als je nu gewoon vanaf de geboorte van een kind geen shampoo gebruikt, zul je dat dan ook nooit nodig hebben? Je haar kan er dan immers niet "verslaafd" aan geraken, zodat je meteen hebt wat wij nu na 4-6 weken hebben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:16

JoSav, idd, het merendeel van die 'rituelen' is gewoon maatschappelijk. Zo was ik me elke dag, maar met ijskoud water zonder zeep. Doe ik dat niet voel ik me vuil, terwijl het niet zoveel verschil maakt. Iemand die elke dag onder de douche gaat met zeep en shampoo zal zich meteen vuil voelen als ie 1dag overslaat, heel vreemd.

Toch vind ik het eigenlijk belangrijker om gezondere en milieu vriendelijkere producten te gaan produceren.
En eigenlijk zoals met alles: met mate is beter dan in extremis. Ook met zeep. bv die reclame van Dettol (weet niet of jullie die kennen) waarin er meer leven in huis is als je 99%van de micro organismen dood met dit product, veiliger voor je kinderen zeggen ze. Vreselijk, want het is helemaal niet waar, als je die beestjes dood is er minder leven in huis en een kind moet er mee in aanraking komen.

Maar goed, ik ga nogal offtopic. Sowieso is gebruik van shampoo eigenlijk meestal erg overbodig en maak je idd je haar kapot door het gebruik van die producten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:27

Ik douche me eigenlijk (bijna) dagelijks, maar gebruik geen douchegel of iets dergelijks. Ik gebruik wèl deodorant, dagcrême, handzeep en tandpasta! :D

Ik ben nu bijna 1,5 week op weg en heb het vandaag voor het eerst aan een stalgenootje verteld. Zij moest in de eerste instantie erg lachen, maar toen ze naar mijn haar keek, verraste het haar ook wel dat het er helemaal niet vies uitzag en ze rook ook niets! Ze vindt het geloof ik wel een stunt en ook wel heel begrijpelijk... :j

Ik blijf in ieder even doorgaan. Tot nu toe bevalt het me wel. :j

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:41

Ik had het er laatst nog met een vriendin van mij over. Mensen die dreadlocks krijgen kunnen hun haar ook niet wassen en dit mag overigens ook niet. Op den duur raakt je hoofdhuid eraan gewend dat het niet gewassen wordt en dat het dus zichzelf gaat reinigen. Je hoofdhuid gaat zichzelf dus gewoon reinigen. Dit heb ik mij overigens laten vertellen, geen idee of het waar is dus!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:12

Ik heb altijd ongelofelijk vet haar. Ik moet het elke dag twee keer wassen (twee keer achter elkaar, zelfde douchebeurt) om het de volgende dag enigzins toonbaar te laten zijn. Ik geloof inderdaad ook dat je steeds meer nodig hebt. Ik heb het gisteravond gewassen en nu zit er al weer een hele vette schijn overheen en begint het alweer te plakken.

ik wil dus eigenlijk het liefst ook terug naar bijna tot geen shampoo. Echter heb ik geen idee hoe ik het moet aanpakken. Ik loop stage op een kantoor, dus moet er netjes uit zien. Kan dus niet een paar weken rondlopen met een vette kop -O-

Iemand tips?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:14

Kan je haar in een staartje? Dat scheelt al een heleboel in de vette periode.