In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:34

Wat ik dan meestal "doe" is weggaan in mijn hoofd, dus ik ga er een beetje op de automatische piloot naartoe. Ik hoop denk ik dat zij daar een beetje doorheen kan prikken, anders komen we wss nergens :)

Het is zo moeilijk, ik weet dat ik het doe, maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen....

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:20

bromfiets schreef:
Lady_m heel veel succes morgen! Sterkte +:)+

Ik krijg net een mailtje van het ggz of ik morgenmiddag al kan komen voor de creatieve therapie ipv volgende week maandag en anders kan het pas in oktober. Wel erg kort dag allemaal hoor, moet alles omgooien, maar oktober is wel érg ver weg := Alleen heb ik nu niet echt tijd om me mentaal voor te bereiden.

Misschien juist wel goed?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:20

bromfiets schreef:
Wat ik dan meestal "doe" is weggaan in mijn hoofd, dus ik ga er een beetje op de automatische piloot naartoe. Ik hoop denk ik dat zij daar een beetje doorheen kan prikken, anders komen we wss nergens :)

Het is zo moeilijk, ik weet dat ik het doe, maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen....

Ja wou net zeggen, als je een goede psych hebt prikt hij/zij er op den duur doorheen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:29

Jolien wat onzettend balen dat je er zo door heen zit :(:) .

Bromfiets oei dus je kan al eerder dan dat jezelf had verwacht, misschien is het idd goed dat je nu eerder kan.
Ik zou zeggen laat het gewoon op je af komen, al is dat makkelijker gezegt dan gedaan.

Rexxie fijn dat je nu duidelijkheid hebt maar niet echt fijn dat je zo misselijk bent van de medicijnen.
Hopenlijk kan de HA iets voor je betekenen.

MissBlimm dat toegeven aan die dipmomenten probeer ik vaak te ontvluchten. Ik wil me niet klote voelen of verdrietig.
Ben altijd een beetje bang dat ik er dan in door schiet en niet meer kan stoppen met huilen en dan in mijn bed blijf hangen van depresiviteit.
Maar......zo nu en dan probeer ik het nu toch een beetje op te zoeken want het gaat me alleen maar meer verstikken en dat geeft mij een zwaar gevoel als of mijn leven geen zin meer heeft.
Gedachtes als ik kan beter dood zijn etc. nemen dan teveel de overhand als ik mijn emotie maar weg stop en binnen mij houdt.
Dus op advies van een vrouw van nazorg binnen onze kerk ga ik nu soms even mij afzonderen en luisteren naar muziek die mij triggert tot uiten van emoties.

Ik begin mij trouwens te realiseren dat ik wel veel emoties heb en ik het ook wel voel maar ik deze niet durf te delen.
Dus ik voel het allemaal wel maar laat het niet zien.
Overigens gaat het momenteel met mij wel goed op een dipje van vorige week vrijdag na.
Ik was vergeten de de container bij de weg te zetten en mijn man sprak mij daarop aan...........
Nou reden bij mij om mij compleet klote te gaan voelen, als of de wereld verging en dan echt mij diep en diep ellendig te voelen.
Gelukkig is dat weer uitgepraat.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:54

OsMo schreef:
Jolien wat onzettend balen dat je er zo door heen zit :(:) .

Bromfiets oei dus je kan al eerder dan dat jezelf had verwacht, misschien is het idd goed dat je nu eerder kan.
Ik zou zeggen laat het gewoon op je af komen, al is dat makkelijker gezegt dan gedaan.

Rexxie fijn dat je nu duidelijkheid hebt maar niet echt fijn dat je zo misselijk bent van de medicijnen.
Hopenlijk kan de HA iets voor je betekenen.

MissBlimm dat toegeven aan die dipmomenten probeer ik vaak te ontvluchten. Ik wil me niet klote voelen of verdrietig.
Ben altijd een beetje bang dat ik er dan in door schiet en niet meer kan stoppen met huilen en dan in mijn bed blijf hangen van depresiviteit.
Maar......zo nu en dan probeer ik het nu toch een beetje op te zoeken want het gaat me alleen maar meer verstikken en dat geeft mij een zwaar gevoel als of mijn leven geen zin meer heeft.
Gedachtes als ik kan beter dood zijn etc. nemen dan teveel de overhand als ik mijn emotie maar weg stop en binnen mij houdt.
Dus op advies van een vrouw van nazorg binnen onze kerk ga ik nu soms even mij afzonderen en luisteren naar muziek die mij triggert tot uiten van emoties.

Ik begin mij trouwens te realiseren dat ik wel veel emoties heb en ik het ook wel voel maar ik deze niet durf te delen.
Dus ik voel het allemaal wel maar laat het niet zien.
Overigens gaat het momenteel met mij wel goed op een dipje van vorige week vrijdag na.
Ik was vergeten de de container bij de weg te zetten en mijn man sprak mij daarop aan...........
Nou reden bij mij om mij compleet klote te gaan voelen, als of de wereld verging en dan echt mij diep en diep ellendig te voelen.
Gelukkig is dat weer uitgepraat.

Ja maar dat is wel iets wat ik nu dan geleerd heb. Je emoties niet uiten is het makkelijkste. ALTIJD vrolijk kan niet. Oké, je laat niet zomaar altijd aan iedereen je emoties zien natuurlijk, maar je wel uiten of al nu door muziek is, MOET wel...

Maar ja, als je al je hele leven dat niet doet.... Best heel moeilijk en lastig om dat wel te leren...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:52

Osmo: Dat vind ik knap, dat je jezelf gaat triggeren om toch te voelen :j Als je het op die momenten ook onder controle kan houden is dat denk ik wel een stap in de goede richting +:)+

Vandaag dus beeldend gehad, ik ging er toch wel open naartoe, ondanks dat het best wel onverwachts was. We hebben in het begin wat gepraat over mijn gemoedstoestand nu en wat we dan zouden gaan doen. Toen was het eigenlijk de bedoeling dat ik mijn gevoel uit zou gaan beelden maar dat was nog te hoog gegrepen. Ik zou op dit moment nog niet weten hoe ik dat uit moet beelden. Dus toen nog wat dieper gegaan en uiteindelijk akkoord gegaan met dat ik zou gaan uitbeelden wat ik in mijn hoofd zie, dus wat ik denk. Vooral ook omdat ik op dat moment buiten mezelf stond. Het was eigenlijk wel fijn om dat er eens uit te tekenen, dat heb ik nog nooit gedaan, maar daarna was ik ook wel helemaal leeg. Dus het bespreken was min of meer op de automatische piloot. Maar het kwam er op neer dat mijn gedachten minder de overhand moeten hebben en dat er meer plaats moet komen voor mij... Ze vroeg ook nog of ik zelf een verslag wil schrijven van deze sessie en die haar wil mailen. Ik moet het nog even laten bezinken, maar ik denk wel dat er "iets" is gebeurd vandaag. Ik weet alleen nog niet wat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:09

bromfiets schreef:
Osmo: Dat vind ik knap, dat je jezelf gaat triggeren om toch te voelen :j Als je het op die momenten ook onder controle kan houden is dat denk ik wel een stap in de goede richting +:)+

Vandaag dus beeldend gehad, ik ging er toch wel open naartoe, ondanks dat het best wel onverwachts was. We hebben in het begin wat gepraat over mijn gemoedstoestand nu en wat we dan zouden gaan doen. Toen was het eigenlijk de bedoeling dat ik mijn gevoel uit zou gaan beelden maar dat was nog te hoog gegrepen. Ik zou op dit moment nog niet weten hoe ik dat uit moet beelden. Dus toen nog wat dieper gegaan en uiteindelijk akkoord gegaan met dat ik zou gaan uitbeelden wat ik in mijn hoofd zie, dus wat ik denk. Vooral ook omdat ik op dat moment buiten mezelf stond. Het was eigenlijk wel fijn om dat er eens uit te tekenen, dat heb ik nog nooit gedaan, maar daarna was ik ook wel helemaal leeg. Dus het bespreken was min of meer op de automatische piloot. Maar het kwam er op neer dat mijn gedachten minder de overhand moeten hebben en dat er meer plaats moet komen voor mij... Ze vroeg ook nog of ik zelf een verslag wil schrijven van deze sessie en die haar wil mailen. Ik moet het nog even laten bezinken, maar ik denk wel dat er "iets" is gebeurd vandaag. Ik weet alleen nog niet wat :P

MMmm wat een rare sessie, zo ken ik beeldend niet. Wij moeten kleine opdrachten doen over iets wat speelt, niet zo iets groots. Maar dat zal per behandeling wellicht verschillen :)

Hier gaat het al een stuk beter :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:26

Interessant dit topic :j
Ik loop stage bij Zorgmaatwerk in Friesland en begeleid mensen thuis met psychiatrische stoornissen.
Het is voor mij erg boeiend om te lezen hoe ieder individueel een situatie beleefd en hier mee om gaat.
Indien er geen bezwaren zijn ga ik als meelezer functioneren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:27

monica08 schreef:
Ik loop stage bij Zorgmaatwerk in Friesland en begeleid mensen thuis met psychiatrische stoornissen.
Het is voor mij erg boeiend om te lezen hoe ieder individueel een situatie beleefd en hier mee om gaat.

Dat vind ik geen probleem :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:03

Hier ook geen probleem Monica08 :)

Joolien: Voor de kleine, dagelijkse dingen heb ik in principe de begeleiding van de verpleegkundige. De bedoeling van beeldend is dat ik dichter bij mijn gevoel kan gaan komen, maar nu zitten mijn gedachten nog in de weg volgens haar :)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:00

bromfiets schreef:

Klinkt wel oké, toch? Wel goed dat je wel bent gegaan :-)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:01

Joolien schreef:
bromfiets schreef:

MMmm wat een rare sessie, zo ken ik beeldend niet. Wij moeten kleine opdrachten doen over iets wat speelt, niet zo iets groots. Maar dat zal per behandeling wellicht verschillen :)

Hier gaat het al een stuk beter :)

Fijn dat het wat beter gaat. Zomaar dat het beter gaat of heb je er wat voor moeten doen? ;-)

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:08

monica08 schreef:

Geen probleem hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:13

bromfiets schreef:
Hier ook geen probleem Monica08 :)

Joolien: Voor de kleine, dagelijkse dingen heb ik in principe de begeleiding van de verpleegkundige. De bedoeling van beeldend is dat ik dichter bij mijn gevoel kan gaan komen, maar nu zitten mijn gedachten nog in de weg volgens haar :)

Wij doen ook allerlei gevoelskwesties, maar allemaal in kleine stapjes. Ik ben nu bezig met een schilderij waarin ik uitbeeld hoe ik mezelf wil zien met anderen. Eerder heb ik een kleistukje gemaakt hoe ik mij nu met anderen. Daar kun je al veel over je gevoel uithalen. Snap je. Je gevoel is zo iets groots, volgens mij kun je dat niet uitbeelden in 1 ding. Maar goed, dat is mijn idee hoor en ik ben geen therapeut.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:37

Joolien, idd dat doen wij in de groep ook zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:39

petra85 schreef:
Joolien, idd dat doen wij in de groep ook zo!

Ja ik zit ook in een groep, maar zoals ik al zei, misschien is dat individueel anders hoor :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:57

Ik denk dat het inderdaad wel kleine stapjes zullen gaan worden hoor :j het is nu nog een beetje aftasten natuurlijk en ik ben het wel met je eens dat "mijn gevoel" te veel in een keer is.

Vermoed ook dat ze er zo over spreekt omdat ik er zelf zo over praat, ik doe alles groot en zeker gevoel vat ik samen als gevoel omdat ik er verder niks in kan herkennen. Waarschijnlijk wordt het de taak van mijn therapeute om dat stukje bij beetje af te gaan breken? Want bijvoorbeeld de dingen die jij doet bij beeldend joolien, daar kan ik me al niks bij voorstellen. Dat hoort bij gevoel en dat kan ik niet voor me zien.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:14

Meiden wat gaan jullie hard := Ga vanmiddag bijlezen; zit er momenteel een beetje doorheen. Nu eerst naar Mindfulness. Tot later :evaw:

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:48

Miranda40 schreef:
Meiden wat gaan jullie hard := Ga vanmiddag bijlezen; zit er momenteel een beetje doorheen. Nu eerst naar Mindfulness. Tot later :evaw:

O, wil ik ook doen, op 'advies van de Arbo'. Had er ook goede verhalen over gehoord. Hoe was het gegaan?

Joolien, hoe is het nu? BF? Alles beetje kunnen laten bezinken? Hoe denk je nu over je therapie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:49

Hier gaat het goed, alleen ben ik nu weer ziekjes. Grieperig. Maar dat is vaak een gevolg op een dip.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:51

Joolien schreef:
Hier gaat het goed, alleen ben ik nu weer ziekjes. Grieperig. Maar dat is vaak een gevolg op een dip.

Ja en dan nog zo'n omslag van het weer :( brrr vind het maar koud.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:11

Wie heeft er wel eens een brief naar therapeut geschreven?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:46

Nooit gedacht dat het 'nodig' zou zijn, maar mag ik hier ook meepraten en meelezen? :)

Heb een paar jaar geleden een hele tijd bij een psycholoog gelopen, en ben daar nu ruim anderhalf jaar weg omdat het probleem waar ik voor kwam was opgelost. Inmiddels worden een aantal kleine dingen me allemaal teveel en heb ik toch zelf weer een psycholoog benaderd. Dit keer heb ik zelf op internet gezocht naar geschikte praktijken en mensen, en kreeg vandaag bericht van de psycholoog die ik het liefst wilde dat ik volgende week op intakegesprek mag komen :) Ik ben dus 'happy', omdat ik de stap heb gezet en het dit keer echt vanuit mezelf komt. Vorige keer werd ik steeds via-via doorverwezen, maar hier voel ik me nu al prettiger bij :)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:20

Miss_Blimm schreef:
Miranda40 schreef:

O, wil ik ook doen, op 'advies van de Arbo'. Had er ook goede verhalen over gehoord. Hoe was het gegaan?

Zo meiden ik ben weer terug. Het was een behoorlijke sessie dit keer. Van te voren dacht ik echt, toen ik het ziekenhuis binnen kwam en weer die aparte lucht rook, ik ben er zo klaar mee maar toen ik er eenmaal zat kon dit dat loslaten. Hebben ademhalingsoefeningen gedaan (beginnen we eigenlijk altijd mee), een lange meditatie-oefening waarbij de emoties echt omhoog kwamen en een loopmeditatie wat ik toch altijd weer moeilijk vindt omdat ik altijd in z'n 4 loop (je hebt schakel 1 t/m 4; 1 is langzaam en 4 is behoorlijk hoog), een kleine ruimte is en veel mensen. Daarna huiswerk besproken tijdens de pauze. Na afloop nog even 1 op 1 met de therapeut gesproken. Ben gewoon bang en angstig dat ik weer terugzak. Dit ook kenbaar gemaakt. Na de afgelopen 2 weken (2 jaar geleden dat ons zoontje is overleden en vorige week crematie van mijn oom) zag ik het even allemaal niet zitten en dat dit een heftige reactie op mijn lichaam was was niet zo gek. Dat ik het al voel dat het anders voelt is al een goed teken. Hij heeft me wat handvaten gegeven waarmee ik weer even vooruit kan.
Maritje1991 schreef:
Wie heeft er wel eens een brief naar therapeut geschreven?

Ik heb wel eens een 'brief' aan mijn psychologe geschreven. Het ging over mijn gevoel naar haar toe. Ik voelde en nog steeds heel vertrouwd bij haar waardoor alles wat zij zei ik echt dacht waarom zegt zij dit? Dit zouden mijn bijv. ouders, vrienden, familie etc. moeten zeggen. Ik durfde dat niet zo tegen haar te zeggen dat ik me zo vertrouwd bij haar voelde, dat ik het fijn vond op het moment toen ik het heel zwaar had, zij een arm om mij heen sloeg zodat ik goed uit kon huilen. En zo zijn er nog meer dingen. Uiteindelijk heb ik dat op papier gezet en aan haar gegeven. Ik vond dat heel erg moeilijk maar het zat met zo hoog. Daarna hebben we dat besproken en heb ik het zelf nog een keer voorgelezen; zodat ik het zelf ook verwoord had. Moet zeggen dat het mij heel goed heeft gegaan en ik me nu heel open op kan stellen zonder in mezelf te keren.

@ Szan: welkom en natuurlijk mag je meepraten en lezen ;)

Een schouderklop voor jezelf dat je zelf op zoek bent gegaan. Mag ik vragen waarom je dan van psycholoog bent veranderd? Wel fijn dat je volgende week al op intakegesprek kunt komen. Sterkte!!!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:23

bromfiets schreef:

Klinkt wel heel 'mooi' BF. Gaat het je lukken om een verslag te schrijven?

Ik heb zelf nog nooit beeldende therapie gehad maar wel rollenspellen en dan 1 op 1 met mijn psycholoog. In het begin vond ik dat zo moeilijk; schaamde me er een beetje voor. Maar naderhand was ik wel altijd opgelucht.