Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:58

Chatelaine, vreselijk zeg, de bloedgasprik! Heb je niet een heel blauwe pols nu?

Cayenne, gewoon je shirtje aanhouden, als je maar je BH (indien je beugels draagt) uittrekt :)
Ik heb er een hekel aan om in de blote boobs op de foto te gaan, doe het dus nooit.

Hier gisteren naar de huisarts geweest, ben verkouden en dat is doorgeslagen, jottum. A.s. vrijdag gaan we op vakantie, dus even niet top. De longarts had maandag pas weer tijd, dus kreeg het advies om naar de huisarts te gaan. Heb 7 dagen antibiotica en anti allergie pilletjes meegekregen.
Vreselijk zeg, die wakkere nachten dat je je kapot hoest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:10

Oh, ik ben al geweest maar moest gewoon in m'n blote boobs hoor :P Shirtje mocht niet aanblijven.
Oh jee, dus jij ook aan de antibiotica :(:) Balen en dan ook nog vlak voor je vakantie!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:23

Wat een rattenkoppen dan :P

Ja, maar daarom juist wel fijn dát ik antibiotica heb gekregen... ik vroeg al aan vriendlief: 'heb je een goede reisverzekering?'. Ik zag het al helemaal gebeuren :D
De huisarts zei ook wel dat 'voorzichtigheid geboden' is door de teruglopende longfunctie en bloeduitslagen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:41

Je zit nu ook midden in de pollentijd. Toen we in de auto door Duitsland reden stonden overal de bloemenvelden in bloei en zag je van die gele wazen boven de bomen hangen, allemaal stuifmeel :=

Ik zit nu ook midden in de afhandeling van de verzekering ivm m'n behandeling in Zwitserland, geloof nooit dat ik alles terug krijg :+
En dan heb je een reisverzekering en dan moet het nog via je eigen verzekering :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:12

Zo, allle uitslagen van de tests zijn terug.

Longfoto: goed 8)7 wel vocht maar dat is te wijten aan m'n laatste longontsteking (en zat idd in m'n rechterlong).
bloed: goed 8)7
allergietest: goed 8)7

Volgende maand de spirometrie test. Ben benieuwd :+ Ondertussen gaat het nog steeds niet goed.
Maar ik weet wel zeker dat het naar boven komt met spirometrie. De peak flow laat altijd zien dat ik gewoon niet zover kom als zou moeten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:50

Wat een stilte! Leeft iedereen nog met dit klamme weer?

Ik heb eindelijk een diagnose! Chronisch bronchitis (wisten we al) met een vrij zware vorm van bronchiale hyperreactiviteit.

ChatelaineJarig

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:19

Ik ben al een week heel erg verkouden, dokter wou codeïne voor schrijven maar dat mag ik niet hebben. Toch nog maar ziekenhuis gebeld en mocht ook echt niet innemen, alle medicatie naar de max en als morgen nog is weer bellen wat een feest!

Fijn dat je een diagnose hebt nu Cayenne...veranderd er nu ook wat met behandeling of medicatie?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:31

Wat balen Chatelaine! Zit je nog steeds in het revalidatiecentrum? Gaat dat nog goed?

Ik moet doorgaan met de ventolin, want bij bronchiale hyperreactiveit knijpen je longen steeds samen en door de ventolin gaan ze tijdelijk wijder staan en krijg je meer lucht. De flixotide gaan we nu afbouwen van 2 x 1000 naar 2 x 500 en kijken hoe dat gaat, want in principe heeft dat weinig nut.
Volgende maand krijg ik nog wel een spirometrietest, maar uit de voorgaande resultaten is ook uit oude spirometrie testen al wel te zien dat de uitslag in dit plaatje past. Ik ben wel opgelucht dat ik het nu weet! Alle beschrijvingen die ik op internet kan vinden passen ook precies bij wat ik steeds ervaar. Ben nu toch wel blij dat ik niet gek ben :) Ik kreeg het al benauwd van bijv schoonmaakluchtjes of de airco of de gordijnen die nog naar wasmiddel roken, maar dat is blijkbaar heel logisch.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:02

Nee had eerst een observatie week en toen tentamenweek ook heel fijn!. Maar officeel moest ik aanstaande maandag weer terug voor revalidatie tot september. Alleen ik wil eerst een behandelplan gesprek, daarom is het nu 1 week uitgesteld. Vind het wel erg spannend allemaal..

Wel fijn dat wat je zelf voelde dus ook blijkt te kloppen... Is er ook echt wat aan te doen of blijft het met ventolin en dat soort dingen ontwijken zo goed als het kan?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:44

Spannend zeg! Gaat wel een lang verhaal worden zo te lezen?

Er is niets aan te doen en ik moet er mee leren leven. De longontstekingen zijn in ieder geval het vervelendste.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:29

Jaaa gaat behoorlijk wat tijd kosten, ook meteen mijn hele zomervakantie. Maar goed hierdoor loop ik geen studievertraging op dat is wel erg fijn!

Oeh dat is vervelend zeg...hoop dat je niet te vaak longonstekking krijgt hoor bah bah

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:59

vervelend cayenne maar gelukkig heb je een uitslag.
chatelaine fijn dat je zo toch geen studievertraging op loopt wel jammer van je zomer vakantie.
Hebben jullie met dit weer er ook zo'n last van al een hele tijd niet extra hoeven pakken en de laatste week iedere dag bij moeten pakken.
ik had maandag longfunctie test en ik blijk weer 3 % naar boven te zijn gegaan dus zit nu rond 96 of 97% van mijn longinhoud toch wel blij aangezien ik eerder een klaplong heb gehad en ze niet wisten of die ging herstellen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:55

Goeiemorgen allemaal!
Net weer de herhaling van de spirometrie gehad en deze was goed. Ik blaas nu een stuk beter dan voorgaande jaren. Wel ga ik mijzelf nu een beetje te rade doen of ik in mijn team mee ga delen op het werk dat ik astma heb. Ik denk dat ik het een beetje verbloemd heb, maar dat het nu tijd word om open kaart te gaan spelen en te realiseren dat het werk op de PG afdeling gewoon veel te zwaar is voor mij alleen. We gaan het zien hoe mijn team reageert als ik het naar voren breng wanneer ik met iemand sta.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:00

Ik vind dat blazen altijd zo'n ramp. Moet bij de longverpleegkundige mijn tanden op zo'n kartonnetje zetten en mijn lippen eromheen. Nou als ik mijn tanden echt bewust op dat kartonnetje zet dan kan ik al niet meer normaal diep in of uitademen. Alleen je mond er omheen is al lastig maar zodra ik mijn tanden en dus mijn kaak "vastzet" kan ik al niet diep inademen of uitademen. Zowiezo heb ik moeite met op commando eerst uitademen en dan inademen en weer uitblazen.. Dus ik was 10 procent minder dan vorige keer, moet nog een keertje komen :') Had ook niet geinhaleerd van te voren - wist niet meer of dat mocht. Ik vind het in ieder geval maar een gedoe..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:15

Fargo, net 3 van die longfunctietesten met kartonnetje bij patiënten afgenomen. :D
Je bent niet de enige die dit vervelend vindt hoor!
Mijn astma patiënten mogen van mij hun inhalatiemedicatie niet innemen van te voren. Meestal krijgen ze dan bij mij na de 'eerste paar goede blazen' nog een paar pufjes salbutamol/ventolin, en dan herhalen we na een x aantal minuten de test nog is.
Zo kun je het beste zien of iemand verbetering of achteruitgang laat zien :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:26

Achteraf gezien had het van mijn longverpleegkundige wel gemogen deze keer - het inhaleren ;-)

Ik zit zo te stuntelen, ook omdat ik door mijn mond moet inademen ipv door mijn neus!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:27

Dan ben je vast goed ingesteld!
Krijg je wel een klemmetje op je neus?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:32

IMJ schreef:
Dan ben je vast goed ingesteld!
Krijg je wel een klemmetje op je neus?

Nee ik krijg geen klemmetje op mijn neus, maar dan wordt ik bij voorbaat nog benauwder hahaha

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:33

Ahh, zit tussen je oren! :D
Je kunt je dan in iedre geval niet vergissen! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:33

IMJ schreef:
Ahh, zit tussen je oren! :D
Je kunt je dan in iedre geval niet vergissen! :D

Zeker weten
Daar had ik in het ziekenhuis bij de controle jaren terug helemaaaaal geen fijn gevoel bij.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:40

Als iemand het zo naar vind laat ik de knijper ook achterwege hoor! Je zo rot voelen is niet de bedoeling..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:40

Pfoe, nog meer mensen met spirometrietesten dus! Het knijpertje heb ik gelukkig nooit gekregen. Dat lijkt me verschrikkelijk rot!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:41

Wat ik zelf ook merk is dat ik altijd moe ben. Als ik thuis kom van het werk moet ik gewoon even slapen anders red ik het echt niet. Hebben jullie dat ook?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:00

Soms wel, maar ik probeer het dan niet te doen. Anders slaap ik 's nachts slecht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:10

Ik kan 's avonds dan ook slapen. Het is echt ongelofelijk hoe moe ik ben.