Hardlopen, wie nog meer? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Hardlopen, wie nog meer? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:31

Ik heb op dit moment ook moeite om het allemaal in mijn dagelijkse routine te passen :')
Gisteren bijvoorbeeld, dacht ik hardlooptraining te hebben, had de trainer wat anders bedacht... speerwerpen, kogelstoten en verspringen. Ook leuk, natuurlijk, maar nu heb ik gisteren dus niet echt hard gelopen. Vandaag gaat ook niet lukken, morgen wil ik eigenlijk ook paardrijden, dus kijken of ik het er tussen kan proppen. Vrijdag en zaterdag gaat ook niet lukken (hele dag vrijwilligerswerk op een festival), dus anders wordt zondag de eerste gelegenheid weer.
Is niet handig...

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:32

Ik loop echt weer veel liever sochtends! Ik zou vanavond even op jullie allemaal reageren, op telefoon is dat lastig.

Wilde even melden dat ik gisteren een matje heb gekocht dus nu ook aan de slag ga met buikspieren!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:37

Ik loop ook het liefst 's ochtends en dan op een nuchtere maag. :j

Maar aangezien ik nu ochtenddiensten draai, normaal avond maar vakantieperiode, schiet het er wel eens bij in. Maar ga vanavond even op de mountainbike naar m'n ouders en dan zit ik wel op km of 12 wat ik fiets dus doe ik toch nog iets.

Ben bezig met een nieuwe baan en zodra ik dat er door heb, ga ik ook naar de sportschool om te vragen wat ze mij kunnen bieden qua krachttraining omdat ik graag wat strakker wil worden qua armen en buik. Hoe ouder je word hoe minder je vel "terug trekt" bij het afvallen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:37

_MG schreef:
Ik heb net les 1 gedownload, die KarinvdM hierboven postte, maar jezus, dat is wel heftig veel geren! Ik weet echt niet of ik dat nu al kan volhouden. Na een minuut ben ik al helemaal buiten adem, ookal ren ik echt langzaam, maar mijn ademhaling werkt echt heel erg tegen.

Het klinkt misschien heel raar, maar dan loop je dus echt nog te hard.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:09

Morning!

Vandaag moet ik les 6 lopen! Maar dat doe ik vanavond samen met mijn moeder.
Ik ga zo eerst een workout doen van 25 minuten(30dayshred dag 1 *\o/* )

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:19

@ Nanne, super dat je in spieren gegroeid bent!! Op een nuchtere maag hardlopen , heel knap en ontzettend effectief, maar niet te lang anders worden je spieren opgevreten! En ook voor de krachttraining, dat raad ik jou ook aan, want door krachttraining wordt je niet alleen strakker, de verbranding is dan ook nog een stuk beter!!

@ Stacey, het beste is om een volledige rustdag in te lassen, dat is het beste voor je spieren. Hoe langer de spieren kunnen herstellen hoe beter het is. Ga je te snel, dan breek je de spieren alleen maar af. Maar ik moet zeggen, bij de één kan het sneller dan bij de ander. Ook heeft het met je voeding te doen, neem je bijvoorbeeld extra eiwitten na een training?

@ Wendy, je stapt over op atletiek?

@ None, yeah de buikspieren trainen!! Succes!! Ben benieuwd hoe de oefeningen gaan!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:23

Ik stap helemaal niet over :D Dit was een eenmalig uitstapje, normaal gesproken is dit altijd hardlooptraining. Inclusief oefeningen voor core stability, techniek, sprint etc.

@missfitness: wat ik me eigenlijk al tijden afvraag: is al die fitness kennis ook daadwerkelijk wetenschappelijk onderzocht en bewezen? Want wat me bij sportkennis in het algemeen toch vaak opvalt is dat er dingen worden beweerd die bijvoorbeeld fysiologisch gezien nergens op gebaseerd zijn. Dit is geen veroordeling hoor, gewoon oprechte interesse.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:39

missfitness schreef:
@ Nanne, super dat je in spieren gegroeid bent!! Op een nuchtere maag hardlopen , heel knap en ontzettend effectief, maar niet te lang anders worden je spieren opgevreten! En ook voor de krachttraining, dat raad ik jou ook aan, want door krachttraining wordt je niet alleen strakker, de verbranding is dan ook nog een stuk beter!!

Ik loop ongeveer een klein half uurtje, 5 km ongeveer, rennen afwisselend met lopen. :j

Krachttraining juist wel of niet op een nuchtere maag?

Hoe doe jij dat overigens qua eten met krachttrainen? Ik eet namelijk heel weinig koolhydraten, het is wel de bedoeling dat ik dat weer naar een normaal niveau breng maar KH zetten heel erg aan bij mij. :+

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:45

Het is me gelukt de oude telefoon van mijn man tot leven te wekken en de endomondo app te installeren. Morgen maar eens gebruiken bij les 13.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:46

Wendy, ik denk dat je inderdaad gelijk hebt!

Ik heb nog steeds pijn in mijn scheenbeenspieren, maar weet niet of het aan het paardrijden ligt, of aan het rennen. Gister rustdag gehad, wilde vandaag weer gaan, maar nu twijfel ik dus. Is het verstandiger om een stevige wandeling met de hond te maken? Heb overigens paardrijden vandaag ook even overgeslagen :+

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:50

Als je last heb van je schenen zou ik even niet gaan rennen.. :=

Heb je de schenen gekoeld?

Er zijn hier wel wat mensen die er wat meer verstand en of ook last van hebben. Zou even afwachten wat die te zeggen hebben. :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:50

Goedemorgen :wave:
Hier even geklooi met tijd en een vol schema. Heb dus gister les 4 niet kunnen lopen -O- Vanavond schat ik de kans ook laag in (boktmeeting ;) ) Dus ik deeeenk dat het morgen wordt voordat ik weer loop. Tis even niet anders. Maar gezien mijn schenen eergister wat gevoelig waren is het misschien ook wel handig wat rust.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:57

@ Nanne, nee niet gekoeld. Heb hier wel al vaak last van gehad, maar perse omdat ik gerend heb, maar ook wel eens van winkelen, te veel lopen etc. Verzin maar iets ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:58

Niet perse bedoel ik, sorry!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:58

@MG: ga gewoon een lekker eind wandelen met de hond! Ook niet vervelend met dit weer. Schenen moet je echt mee uit kijken. Zelf heb ik dat probleem nooit gehad, maar ik hoor van anderen dat het heel hardnekkig kan zijn!
@winged: herkenbaar :D En wat rust is dan wellicht een goed idee.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:05

_MG schreef:
@ Nanne, nee niet gekoeld. Heb hier wel al vaak last van gehad, maar perse omdat ik gerend heb, maar ook wel eens van winkelen, te veel lopen etc. Verzin maar iets ;)

Klinkt toch alsof ze dan te geirriteerd zijn door te veel beweging.. Probeer het na je wandeling eens te koelen en zie of dat verschil maakt.

Zelf heb ik geen last van m'n schenen, maar ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is en als ik sommige dingen hier lees kan je er flink van uit de running zijn.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:06

Missfitness, ik vraag me af hoe het dan zit met 30 day shred? Dat is kracht en cardio in 1. Alleen moet je dat elke dag doen voor de snelste resultaten word er vertelt. Maar is een rustdag ertussen niet beter dan?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:12

Nanne, bedankt voor de tip!

Normaal ben ik wel zo saddistisch om gewoon door te gaan. Beweging helpt het beste bij spierpijn, zegt men :') Maar ik vind deze spierpijn ook niet vervelender dan spierpijn op een andere plek, maar na 3 dagen moet 't toch eigenlijk langzaam weg gaan :=

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:14

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:27

@Wendy: of het wetenschappelijk is onderzocht of bewezen? Ik heb eigenlijk geen idee, ik neem aan van wel. Wat ik hier allemaal vertel is uit eigen ervaring. Ik heb veel moeten leren, proberen, soms werkte het niet, maar uiteindelijk heb ik ontdekt wat wel en niet werkt. Ik heb er heel veel over gelezen, met andere ervaren mensen over gesproken, dus ik deel mijn kennis nu met jullie.

@Nanne: Nee zeker geen krachttraining op een nuchtere maag! Voor krachtraining voldoende koolhydraten innnemen en zodanig dit voldoende is voor de krachttraining. Na de krachttraining de cardio en omdat de voeding voor energie op is gaat je lichaam over op de reserves van je lichaam (de vetten) en zodoende val je af. Na de krachttraining eiwitten innemen om de spieren te laten herstellen. Ook worden vetjes omgezet in spier.
Als je KH heel erg aanzetten heb je of te veel of je hebt ze niet allemaal verbruikt.

@MightyJoe: Ik ben zeker geen voorstander van elke dag dezelfde spiergroep trainen. Het hangt wel af van hoe zwaar je traint en hoe zeer je de spiergroep belast! Als je een spiergroep intensief traint onstaan er scheurtjes in de spier. De spier groeit nooit in een training, nee je sloopt hem!! Na de training herstellen deze spiervezels weer, maar dit heeft wel tijd nodig! Ik weet niet hoe intensief 30day shred is, maar mijn advies is hou een dag rust voor je spieren, anders breek je alleen maar spieren af ipv groeien/herstellen.
Misschien moet ik even wat meer te weten komen over 30 day shred.

@_MG: Spierpijn duurt in de regel 2 dagen. Spierpijn betekent dus dat je de spieren hebt afgebroken en dat ze weer moeten herstellen. Als de spierpijn weg is, zijn de spieren hersteld en kan je weer trainen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:47

Hoi,
Ik meld me aan en ik heb ervaring met schenen helaas..
Ik liep in februari nog 10 km maar ik heb helaas een scheenblessure opgelopen.

Hierdoor ben ik een half jaar uit de running geweest.
Nu loop ik met sportzooltjes en compressiekousen van herzog! Dit werkt voor mij erg goed.
Daarnaast ben ik er achter geklmen dat werkschoenen met stalen neuzen echt funnest zijn voor mij. Te zwaar aan mijn schenen.
Mocht je meer willen weten over scheenblessures dan zoek maar eens op shinplint of springschenen..

Ik ben nu weer vooraan begonnen met evy en ben nu bij les 10. Qua conditie een eitje maar moet toch weer opbouwen..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:48

Het is al weer lekker warm buiten! Ik ben op tijd gaan lopen en heb m'n paard net al gereden, het luie zweet is er voor vandaag wel weer uit. :D

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:50

Mijn schenen zijn ook snel gevoelig/geïrriteerd _MG

Ik neem dan echt wel even de tijd tot het helemaal weg is, anders vrees ik voor grotere problemen.. Na zaterdag toch wel weer wat pijn, en lijkt nu wel echt weer weg te zijn.

Maar ook ik kom echt nergens aan toe op het moment... Ik probeer wel even buikspieroefeningen te doen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:02

missfitness schreef:
@Nanne: Nee zeker geen krachttraining op een nuchtere maag! Voor krachtraining voldoende koolhydraten innnemen en zodanig dit voldoende is voor de krachttraining. Na de krachttraining de cardio en omdat de voeding voor energie op is gaat je lichaam over op de reserves van je lichaam (de vetten) en zodoende val je af. Na de krachttraining eiwitten innemen om de spieren te laten herstellen. Ook worden vetjes omgezet in spier.
Als je KH heel erg aanzetten heb je of te veel of je hebt ze niet allemaal verbruikt.

Dat is echt veel te kort door de bocht.Je doet hier de aanname dat de koolhydraten die je inneemt ook daadwerkelijk beschikbaar komen voor verbranding in de spieren. Maar dat is lang niet altijd zo. Bij veel mensen is de spijsvertering op dat gebied wat verstoort, wat er eigenlijk voor zorgt dat op het moment dat iemand koolhdraten inneemt (vooral die met een hoge glycemische index) de bloedsuikerspiegel omhoog schiet, de alvleesklier te sterk reageert, waardoor de koolhydraten worden opgeslagen als vet.
De oorzaak hiervoor zit in ons eetpatroon (veel te veel slechte koolhydraten) en de reactie van het lichaam hierop. Uiteindelijk kan dit leiden tot diabetes type 2.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:08

Wendy, hier heb ik dus ook last van. Ik moet echt goed opletten welke KH ik binnen krijg. Ik word er anders ook echt flink beroerd van. Enorme stijging en daarna daling van bloedsuikerspiegel. Mijn bloedsuiker is na mijn ontbijt ooit eens gemeten op 2.3. Ze vroegen zich af hoe het kon dat ik nog overeind stond :). Als ik zou gaan sporten nadat ik op deze manier heb gegeten, zou ik het max een half uur kunnen volhouden. En dan gaat het lampje uit.