[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:08

Nou ik meld me hier ook maar even. Misschien kan ik als ervaringsdeskundige ook nog een nuttige bijdrage leveren :D . Ik heb al het nodige opgezocht op internet maar ben benieuwd hoe de ervaring hier met het (mirena) spiraaltje zijn.

Ik heb jarenlang de pil geslikt om migraine en hevige menstruatie tegen te gaan (waar hij overigens prima voor werkte). Nadat de pil veranderde (goedkopere versie) kreeg ik snel bijwerkingen als depressiviteit en stemmingswisselingen. Ik besloot het een tijdje zonder te proberen in de hoop dat de migraine weg bleef en die bleef ook weg. Toch na een jaar weer op zoek gegaan naar iets anders want helemaal niks was ook niks :Y). Toen uitgekomen bij de Nuvaring (mede op aanraden van een vriendin) omdat hier weinig hormonen in zouden zitten. Van de hormonen had ik geen last, maar ik voelde hem wel zitten en vond het erg onprettig met toiletbezoekjes. In overleg met de HA besloten dat een (mirena) spiraaltje dan wellicht de oplossing zou zijn.

Deze heb ik nu 2.5 week. Het zetten was niet erg pijnlijk (dankzij de verdoving). Daarna helaas wel een paar dagen hevige krampen gehad die zelfs met pijnstillers moeilijk op te vangen waren. Gelukkig was ik een paar dagen vrij, dus deze heb ik vooral op de bank en in bed door gebracht :') . Hoewel ik nu ook nog regelmatige hevige krampen heb die helemaal uitstralen naar m'n benen en borst, is dat wel enigszins te handlen. Waar ik meer mee zit is het feit dat ik lusteloos, geirriteerd en enorm moe ben. Zo moe dat ik uit m'n werk vaak eerst moet slapen om me daarna ergens toe te kunnen zetten. Sporten is ook een drama met die krampen en moeheid en samen met de hormonen maakt dat dat ik al meer ben aangekomen in 2.5 week dan in de afgelopen 2 jaar. Daarnaast heb ik weer last van stemmingswisselingen en depressieve gevoelens.

Nu twijfel ik heel erg hoe lang ik moet wachten voordat dit over gaat. Half september moet ik weer terug en ik zit er over na te denken om hem er dan gewoon weer uit te laten halen. Ik weet dat klachten soms een tijd aan kunnen houden, waarna ze verdwijnen, maar ik functioneer nu niet meer fatsoenlijk. Het is denk ik duidelijk dat ik niet goed tegen hormonen kan. Omdat er weinig mensen met (negatieve) ervaringen met het mirenaspiraaltje in mijn omgeving zijn, leg ik hier de vraag neer: Wat vinden jullie?

Ik heb overigens de meeste topics waar gesproken wordt over de Mirena al gelezen, maar ben er desondanks niet over uit wat ik nu het beste kan doen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:05

Fiebie schreef:
Yessy schreef:
Als je hieronder bij 'zoek naar' implanon invult, zie je alle reacties over de implanon in dit topic. Je zou ook een spiraaltje of nuvaring kunnen overwegen, die eerste heb je 5 jaar geen omkijken naar, die laatste hoef je maar 2x per maand aan te denken (en je kunt een smsje krijgen op de momenten dat je er aan moet denken!).

Thanks!

ff gedaan, maar lees verder weinig ervaringen nog.... Zag alleen een foto voorbij komen van het plaatsen.... :o Wat niet echt reclame is voor de implanon :')

Spiraal komt er niet in, alles wat mijn moeder afstoot, stoot ik ook af.... :+ Dus dat was handig om te weten.... :D Nuvaring, is dat geen gedoe om in te brengen?

Die foto is van mij maar ik heb het implanon icm met bloedverdunners laten zetten dus ik wordt heel snel blauw! Bij mensen zonder bloedverdunners zal het gerust wat blauw worden maar niet zo heftig als wat ik had ; lees 15 cm :+

Ik ben super tevreden over de implanon! 1x ongesteld geweest en daarna niet meer, heerlijk, geen pil meer waar ik om hoef te denken.
Bij schiphol ging dat ding wel af :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:33

Ik had nog even wat vraagjes... Ik heb de afspraak gepland voor volgende week 21 Augustus voor het bespreken van het spiraaltje. Ik ben nu 21, moet je de spiraal betalen of wordt die vergoed? En hoe is het tijdens de daad? Is het mogelijk dat mijn vriend ertegen stoot? Zo ja, wat gebeurt er dan?

Edit: Nog een vraagje, kun je er redelijk op vertrouwen dat je rond dezelfde tijd ongesteld wordt?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:37

Een spiraaltje zit in je baarmoeder, daar komt je vriend niet. Mocht hij de draadjes voelen dan kun je die korter laten knippen :)
Wat betreft je menstruatie, daar is nu nog niets over te zeggen. Die kan wegblijven, regelmatig of onregelmatig zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:50

Fiebie schreef:
Mag ik me hier ook even melden......? :o

Uiteraard een vraag over anti-conceptie...
Ik heb 1,5 jaar de pil niet geslikt omdat ik eerst een vriend had, waar ik mee samenwoonde, maar daar hield het zeg maar mee op, dus geen ''conceptie'' mogelijk :') Ik vergeet standaard de pil te nemen, dus ik dacht, ik kap er maar mee..... Had ook behoorlijk wat bijwerkingen als pukkels, gewichtstoename, humeur etc...

Toen ik eind juni op vakantie ging, wilde ik mijn menstruatie uitstellen, toch weer ff begonnen met de pil, wederom alle bijwerkingen *JOY* :roll: en maar weer snel gekapt.

Nu is het feit dat ik sinds kort weer een vriend heb, maar nog ff geen kindjes hoef..... :o
Ik zat te denken aan de implanon, lekker makkelijk, maar de recensies op internet zijn erg wisselend, dus ik dacht, weet je wat, ik raadpleeg mijn levens-encyclopedie => Bokt :D

M.a.w. Help 8-)

Dit klinkt echt als "mijn" verhaal zeg jeetje!
Zelf ben ik een paar maanden terug bij de HA geweest met het verhaal dat ik ook gestopt was met de pil en liever niet weer aan de pil begon, mede omdat het gewoon niet fijn meer voelde (toen ik net begon was ik er erg enthousiast over overigens). Mezelf kennende vergat ik hem nog wel eens gemakkelijk, dit ook aangegeven bij de HA die gaf aan dat dat niet altijd een probleem was maar zelf vond ik het gewoon niet fijn. Ik werd er veel te laks in... Toen kwam zij aan dat een spiraaltje voor mij evt. een idee is maar omdat ik nog best jong ben (over 2 weekjes 21) en nog geen kids vind zij dat geen geschikte combi, ook omdat ie best duur is en ze het zonde zou vinden als ik over bij wijze van 2 jaar hem er weer uit zou laten halen... Dus die liever nog niet.... Tja toen kwamen we bij de andere, prikpil, nuvaring, implanon (heeft vriendin van mij, ook erg enthousiast erover!) hebben wij nu besloten de prikpil te proberen (vanmiddag krijg ik hem...), maar dat is wel echt even een hormonenbom volgens mij dus echt persoonsafhankelijk of het wat is (verdere ervaringen hier eigenlijk met de prikpil? Word een beetje bang van alle info op het net namelijk hahaha).. Nuvaring lijkt mij ook wel wat eigenlijk, maar ook wel 'raar'... Implanon is leuk, maar wat ik van mijn vriendin begreep is dat je ook altijd zo'n kaartje bij je moet hebben voor als je een auto ongeluk ofzo krijgt en je buiten bewust zijn bent dat ze die implanon er niet uit snijden omdat ze denken dat het glas ofzo is ofzo.. _O- En ook met de medicatie die ze je geven enzo heeft het ook mee te maken..? Implanon zie je niet zitten als het goed is, maar je voelt hem wel.. En ik vraag me af of je niet een giga litteken krijgt als die er weer uit moet?

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:35

Dan moet ik mij hier sinds 8 jaar ook maar eens melden..

Ik heb nog nooit in die 8 jaar dat ik de pil slik een doorbraakbloeding gehad... Maar nu lijkt het er toch wel aan te komen (zijn nu alleen nog maar de eerste tekenen).

Moet ik nou echt stoppen met de pil? Of kan ik hem alsnog gewoon doorslikken.. Want ik zit er nu echt even niet op te wachten om als een oud lijk morgen door de apenheul te waggelen..

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:40

Ik heb ze elke week wel (niet zo erg dan) maar ik blijf gewoon doorslikken anders zou ik elke week ongesteld zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:40

Zou je dan niet eens aan een andere pil moeten denken?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:43

maroescha schreef:
Zou je dan niet eens aan een andere pil moeten denken?

Ik heb er ondertussen al 4 gehad :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:44

Je hebt ook nog andere mogelijkheden.. Als ik elke week bloed zou verliezen zou ik gek worden.. Maar goed..

Dat lost nog niet mijn dilemma voor nu op :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:33

KBTP schreef:
Ik had nog even wat vraagjes... Ik heb de afspraak gepland voor volgende week 21 Augustus voor het bespreken van het spiraaltje. Ik ben nu 21, moet je de spiraal betalen of wordt die vergoed? En hoe is het tijdens de daad? Is het mogelijk dat mijn vriend ertegen stoot? Zo ja, wat gebeurt er dan?

Edit: Nog een vraagje, kun je er redelijk op vertrouwen dat je rond dezelfde tijd ongesteld wordt?

het zou me verbazen als het in Nederland anders is maar in Belgie is het spiraaltje iig nooit terug betaald. :)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:48

Maroescha, ik vrees dat je er weinig aan kan doen. Heb al 2 'rare' vormen gehad: doorbraakbloeding zonder andere klachten, en omgekeerd, de klachten van ongesteldheid zonder bloed.

Ondertussen gestopt met de pil alweer een paar maandjes, maar wil wel weer wat anders (stage volgende maand, wil niet dat het onverwachts begint terwijl ik bezig ben oid..), dus ga deze week maar 'ns naar de HA wat info halen over de nuvaring, dat lijkt me wel wat. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:51

Hier in Nederland word er in de basisverzekering wel een aardig groot deel vergoed tot 21 jaar... V.a. 21 jaar is het afhankelijk van je aanvullende verzekering, zelf ben ik bij Menzis Jongerenverzorgd en ik krijg tot 50 euro vergoed voor anticonceptie (en voor de gewone pil is dat tot 30 euro overigens) per kalenderjaar.. Dit zal je dus even na moeten kijken bij je verzekering KBTP hoe dat bij jou zit.. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:54

lillytjuh schreef:
@berdien: ik heb dezelfde klachten en het lijkt de afgelopen maanden alleen maar erger te worden. Vandaar mijn keuze om er over 3 maanden definitief mee te stoppen. Vriendlief wilde me vannacht zelfs naar het ziekenhuis brengen omdat ik echt zo ziek was. Ben wel reuze beniewd hoe het zonder hormonen bevalt! Ben erg benieuwd hoe lang het duurt voordat mijn cyclus weer normaal is. Hoor van vriendinnen erg verschillende verhalen.

Ik ben nu een paar maanden van de pil af, en op een maand na een nuvaring uitproberen volledig hormoonvrij. En mijn lijf en hoofd vinden het zalig :D Wel heb ik tijdens mijn ovulatie veel en lang aanhoudende pijn, dat is wat minder. Eerst ook altijd veel pijn gehad bij mijn menstruatie, maar de laatste was _volledig_ pijnvrij :oo :oo

[***], ik ben van de gewone pil afgegaan vanwege de bijwerkingen. Als diezelfde bijwerkingen vermeld staan bij de Cerazette dan hoef ik het niet eens te proberen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:26

Hee meiden! Ook ik heb een vraagje! Een tijdje geleden (1,5 maand) ben ik gestopt met de pil omdat ik geen hormonen meer wilde; nu heb ik veel meer hoofdpijn dan voorheen en het ergste van allemaal, ik voel me heel onrustig in mn doen en laten en met name in mn relatie. Ik heb gewoon trek in een andere vent. Nou dat gevoel moet maar eens stoppen ;) Ik word er gek van!
Kan ik op een geheel willekeurig moment weer beginnen met de pil (beschermd of onbeschermd maakt me niet uit!)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:58

Rowdine schreef:
Hee meiden! Ook ik heb een vraagje! Een tijdje geleden (1,5 maand) ben ik gestopt met de pil omdat ik geen hormonen meer wilde; nu heb ik veel meer hoofdpijn dan voorheen en het ergste van allemaal, ik voel me heel onrustig in mn doen en laten en met name in mn relatie. Ik heb gewoon trek in een andere vent. Nou dat gevoel moet maar eens stoppen ;) Ik word er gek van!
Kan ik op een geheel willekeurig moment weer beginnen met de pil (beschermd of onbeschermd maakt me niet uit!)

Je hormoonhuishouding is denk ik van slag.... :) Als je al zo lang de pil slikt, ''nep-hormonen'' krijgt en ineens niet meer.....
De pil legt het stil en nu speelt het weer op.

Wanneer je eventueel weer met de pil zou kunnen beginnen, geen idee.... Dan bel ik altijd mijn moeder :Y) Ik ben er een ramp in.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:33

hey ik wil mijn geval even voorleggen.

ik slik nu voor de zevende week mijn pil door, dat doe ik altijd.
twee weken geleden had ik alleen heel sterk het gevoel dat ik
ongesteld was, maar ik bloedde niet.
ik had stemmingswisselingen, buikpijn, rugpijn, was moe,
gewoon precies mijn menstruatieklachten, alleen zonder bloed.
ik had ook niet ongesteld moeten worden, want ik was dus nog
aan het doorslikken.

ik ben ik al die tijd mijn pil NIET vergeten, en ook niet te laat
geslikt, en mijn stopweek voor deze zeven weken was niet langer
dan zeven dagen.

nu las ik ergens dat zwangerschapsklachten zijn: menstruatiegevoel
zonder bloed.

moet ik me zorgen gaan maken?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:34

Doe een testje en je weet het :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:54

Inmiddels geen anticonceptie meer omdat het simpelweg niet meer mag van de gyno.

Ooit begonnen aan de pil, daardoorheen zwanger geraakt. Daarna een zwaardere pil, weer zwanger maar een miskraam. Overigens blijven menstrueren tijdens de zwangerschap dus bij de eerste was ikd ik 5 maanden zwanger toen ik er achter kwam.

Daarna spiraaltjes, eerst koperspiraal tussen de 2 laatste zwangerschappen door. Vervolgens na mijn laatste bevalling een koperspiraal, waarna de ellende begon.

Huisarts fout geplaatst, veel bloedingen, ding kwam er uiteindelijk zelf half uit. Verwijderd, en eennieuwe. weer veel bloedingen, contact bloedingen, menstruaties die doodleuk 14 dagen aanhielden. Vervolgens een huisarts die vond dat ik me aanstelde, zo erg zal t niet zijn.. toch?
Omdat ik soms ook een maandje rust had mezelf erbij neergelegd ( dom dom dom) huisarts nog een paar keer gekeken maar ding zat prima.

Vervolgens mocht het ipv 5 jaar 10 jaar blijven zitten, kon geen kwaad. Ik was al lang blij, tis namelijk niet mijn hobby. Maar daarna toch maar eens laten verwijderen, uitslag pap 3, gyno, en mijn geschiedenis verteld.

Die kon niet geloven dat mijn contactbloedingen zo heftig waren ( mijn man viel letterlijk flauw van het bloed tijdens of na het vrijen). Dus echo, en ze haalt de boel eruit, en alles onder het bloed. Nog eens gekeken, spiraal verkeerd geplaatst door de huisarts. Groot abces bovenin mijn baarmoeder. Dus hup, de mirena erin. Sterilisatie vind ze me te jong voor ( ik ben 38 en heb 3 kinderen in de leeftijd van 20, 17 en 13, en geloof mij maar, ik hoef er echt niet nog meer). Was niks tegen in te brengen, dus dan maar de mirena, want ik wil echt geen extra nazaten en mijn man was nogal bang van het ziekenhuis.

Vreselijk veel pijn en krampen gehad de weken na inbrengen, bij controle na 6 weken ( moest voor een nieuw uitstrijkje) zat het ding er schitterend in ( hoor het ze nog zeggen). Inmiddels pap 2 dus dat ging goed.

Uiteindelijk na 5 maanden geen bloedingen meer, ik allang blij. Tot ik 5 weken terug echt dood en doodziek werd. Pijn, maar ter hoogte van mijn nieren leek het wel. Uiteindelijk hielp niets meer, en terug naar het ziekenhuis, kon alleen nog maar huilen, had persdrang inmiddels. Bleek de mirena mijn baarmoedermond te hebben doorboord, beide zijkanten staken dwars door de mond heen. Mirena verwijderd, pijn zou af moeten nemen. En inderdaad, 2 dagen rust gehad. Om vervolgens echt flauw te vallen van de pijn ( en ik kan echt heel wat hebben), terug naar het ziekenhuis, en lag ik 3 uur later op de OK.

Inmiddels is duidelijk dat onder andere de voorgaande spiraaltjes dusdanig schade hebben toegebracht dat mijn baarmoeder, darmen, linker eileider en eierstok vergroeid zijn. Eileider en eierstok zijn technisch gezien onvindbaar omdat ze er tussenin zitten. Tijdens het inbrengen van de mirena is er waarschijnlijk een bacterie meegekomen die de boel flink op zijn kop heeft gezet.

Sterilisatie gaan ze doen zodra ik straks weer sterker ben op de volgende operatie aan te kunnen. Ik ben inmiddels 4 dagen pijnvrij. Maar kan niet meer op mijn zij liggen, dan voel ik het allemaal wel. Er zit een vlek achter mijn baarmoeder die ze niet kunnen bekijken omdat dan mijn baarmoeder opgetild moet worden en dan mijn darmen gaan bloeden. Dus alles moet eerst vakkundig losgemaakt worden van elkaar, met alle risico's van dien.

Nu ben ik waarschijnlijk wat dat aangaat de pechvogel van de eeuw.. maar ik ben linkszijdig praktisch onvruchtbaar verklaard. Zwanger mag ik nooit meer worden vanwege hoe de boel er van binnen uit ziet, dus ja manlief moet echt voor een sterilisatie aan gaan melden anders is het jammer maar helaas.

Ik ben in ieder geval geen fan meer van spiraaltjes, welke dan ook :(

Heel verhaal, als je erdoorheen hebt geworsteld, respect :p

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:33

Rowdine schreef:

Oei, dat klinkt niet fijn. Je kan gewoon op ieder willekeurig moment beginnen :)
Je bent onmiddellijk beschermd als je op de eerste dag van je menstruatie begint, als je op een andere dag tijdens je menstruatie begint dien je 7 dagen een extra voorbehoedsmiddel te gebruiken. Als je op een ander moment begint, geldt één volledige pilstrip om veilig te zijn. Ik weet dat je het niet vroeg maar ik dacht, zeg het toch maar ff :P

X_Linz_X: Ziek geweest? (overgeven/diarree) Zo niet, dan zou ik me weinig zorgen maken. Maar je kan altijd een testje doen, dan ben je zeker.

Wow, Ceriadwen, wat een verhaal! Erg naar. Veel sterkte! :(:) Hoop dat het allemaal snel in orde komt.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:42

Wow :wow: Ceriadwen...... Crisis, wat een verhaal. Hoeveel fouten en pech kun je hebben zeg! :n
Sterkte zeg! :(:)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:00

Oei... Ik twijfelde of ik mijn spiraaltje door de huisarts zou laten zetten. Niet dus, ik ga naar de gyn :p

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:39

Wat een rotervaring Ceriadwen , heel veel sterkte :(:)

Overigens heeft mijn HA mn spiraal prima gezet, ik denk dat dit soort dingen ook bij een gyn kunnen gebeuren.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:06

Vanmorgen een gesprek gehad bij de HA over implanon....

Uiteindelijk niet echt veel wijzer geworden over beslissing.
Over de Implanon wist ze te melden dat het per persoon verschilt qua spotting/bloedverlies...
De een heeft nergens meer last van, de ander vloeit 3 weken achter elkaar met alle gevolgen van dien.

Betrouwbaar was het absoluut, mits gezet door een gespecialiseerde arts....
Het is dus vaker voorgekomen dat een HA dat ding heeft gezet en dat er een jaar later toch ineens een kind was.... :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:13

Oh god Ceriadwen wat een nachtmerrie :\ :\ en wat afschuwelijk dat je ondanks al die klachten nooit echt gehoord bent geweest. Veel sterkte de komende tijd!