[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:37

Marjon Tampon; wat een geweldige naam heb je voor dit topic _O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:38

MarjonTampon schreef:
Vetcellen maken geen hormonen. Dat doen hormoonklieren. En hormonen werken alleen bij die organen/weefsels/klieren die gevoelig zijn voor een bepaald hormoon. Hormonen kunnen dus wel 10x het lichaam rondgaan voordat ze bij de betreffende organen aankomen. Zoals jij zegt en het enige wat ik me kan bedenken is dat iemand die meer dan 70kg weegt heeft een groter lichaamsoppervlakte en meer "meters" aan bloedvaten. Dus misschien dat het langer duurt voordat een hormoon dan bij het betreffende orgaan aankomt. En dat dit verschil zo groot is dat het verkleint moet worden met een dubbele dosis aan dat hormoon? Snappen jullie me nog? :+

En er zitten dus minder hormonen in een Mirena omdat deze al precies op de goede plek zit.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:40

Ik heb sinds februari een spiraaltje, heerlijk. Ik heb zo'n 5 verschillende pillen gehad in 5 jaar tijd, ben naar een gyneacoloog geweest voor wat testjes en ben ooit 3 maanden gestopt met de pil om mijn lichaam te "resetten" zoals de gyn het noemde. Ik had altijd gezeik met mijn menstruatie tijdens gebruik van de pil. Het spiraaltje is voor mij vooralsnog perfect. Mijn lichaam heeft nu netjes zijn eigen cyclus, ik word alleen niet/nauwelijks nog ongesteld, hoef geen hormonen meer te slikken (in spiraaltje zit veeeel minder als in de pil), ik kan de pil ook nooit meer vergeten, spiraal mag 5 jaar blijven zitten en het spiraaltje en net zo betrouwbaar als de pil. :))

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:40

@Iris ja ik was net aan het typen dat ik zelf ook de Mirena heb! :)

@Ingrid; dankje haha! Zo werd ik genoemd tijdens mijn middelbare school periode... -O- hehe

mamendt

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:55

Hee marjon tampon je woont twee dorpen verder dan ikke ( broekhuizenvorst) haha helemaal offtopic...
Was er maar iets zonder hormonen wat wel veilig was en geen pijn deed..........
Ik zou wel een spiraaltje willen maar het idee dat er iets in je lijf zit en AUwie moet toch pijn doen.. :o

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:59

mamendt schreef:
Hee marjon tampon je woont twee dorpen verder dan ikke ( broekhuizenvorst) haha helemaal offtopic...
Was er maar iets zonder hormonen wat wel veilig was en geen pijn deed..........
Ik zou wel een spiraaltje willen maar het idee dat er iets in je lijf zit en AUwie moet toch pijn doen.. :o

Bestaat hoor
Noemt het celibaat :')

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:03

Jaaa dat wil ik!!!! Of mijn man daar zo blij mee is? :D

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:05

Mamendt: kleine wereld hier op bokt :)
Optiwolk: hahaha

Maar over het spiraaltje. Het ligt er maar net aan hoe je er naar toe gaat volgens mij. Volgens mij HA valt de pijn reuze mee als je je daar beneden kunt ontspannen. Twee vriendinnen van mij hadden 'horrorverhalen', dus ik verwachtte veel pijn. Maar uiteindelijk is het mij 100% meegevallen. Daarna 2 dagen beetje krampjes gehad zoals ik had wanneer ik ongesteld was. En daarna geen last meer van gehad.

Als je nog nooit een spiraaltje hebt gehad meten ze eerst de diepte van je baarmoeder om er zeker van te zijn dat het spiraaltje past. Dat doen ze met een of ander dun "stokje". Die gaat dus via de baarmoedermond ook echt je baarmoeder in. Qua pijn: ongemakkelijk. Daarna volgt het "stokje" (sorry kan er even geen beter woord voor vinden) met het spiraaltje erin. Die is wel iets breder dan die eerste. Qua pijn: ongemakkelijk. Daarna trekt zij het omhulsel terug en klapt het spiraaltje uit in je baarmoeder. Qua pijn: 1 seconde VERREKKES pijn dus tijdens dat uitklappen. En daarna voelde het gewoon als menstruatiekramp. Die krampen heb ik nu sowieso niet meer omdat ik niet/nauwelijks nog ongesteld ben. Al met al viel het mij dus super mee.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:23

Nou, nee...bedankt......moet een keer in het jaar een uitstrijkje laten doen en dat vind ik nog net te hebben...maar moet niet gekker worden...ik kan veel pijn hebben maar op die plek net niet :o

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:29

MarjonTampon schreef:
Yessy schreef:
Vetcellen maken volgens mij hormonen aan en hoe zwaarder je bent, hoe groter het oppervlak/volume waarover de werkzame stoffen uit de pil verdund worden, dus ergens is het wel logisch. Maar aan de andere kant: er zijn zoveel andere factoren die de werkzaamheid van de pil beïnvloeden...

Vetcellen maken geen hormonen. Dat doen hormoonklieren. En hormonen werken alleen bij die organen/weefsels/klieren die gevoelig zijn voor een bepaald hormoon. Hormonen kunnen dus wel 10x het lichaam rondgaan voordat ze bij de betreffende organen aankomen. Zoals jij zegt en het enige wat ik me kan bedenken is dat iemand die meer dan 70kg weegt heeft een groter lichaamsoppervlakte en meer "meters" aan bloedvaten. Dus misschien dat het langer duurt voordat een hormoon dan bij het betreffende orgaan aankomt. En dat dit verschil zo groot is dat het verkleint moet worden met een dubbele dosis aan dat hormoon? Snappen jullie me nog? :+

Woeps verkeerd verwoord misschien, vetweefsel dan :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetweefsel -> maakt http://nl.wikipedia.org/wiki/Estradiol

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:49

Zo heb ik ook weer wat geleerd. :)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:56

Nagini schreef:
MandyR schreef:

Nee hoor. er zijn ook internetsites waar je de pil kan bestellen. Vragenlijstje invullen (die gecontroleerd wordt door een HA), adres invullen, betalen en een paar dagen later het pakketje uit je brievenbus vissen. Ik doe het al jaren op die manier. ;)

Dat vind ik ook gek. Alsof er dan gecontroleerd kan worden of dat naar waarheid is ingevuld.
Wordt het dan wel vergoed door de verzekering? Of moet je dat dan altijd zo betalen? Ben ik gewoon benieuwd naar. Niet dat ik 't nodig heb.

Dat valt inderdaad niet te controleren maar, dat ligt dus aan je eigen eerlijkheid. Het is natuurlijk wel voor je eigen gezondheid. ;)
Het is een nederlandse site die samenwerkt met nederlandse huisartsen en apotheken. Je kan het dus gewoon vergoed krijgen. Het is al een paar maanden terug dat ik besteld heb maar, als ik het goed onthouden heb, kan je een kruisje zetten bij "rekening naar de verzekering sturen" of bij "alles zelf betalen". Ik kies altijd het laatste omdat ik het met mijn deense verzekering niet vergoed kan krijgen. "Dan moet je maar naar je huisarts hier in het land gaan als je zo graag de pil wilt slikken." En daar heb ik geen zin in. :+ Heb geen zin in regelmatige inwendige onderzoeken. :+

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:07

MarjonTampon schreef:
@Ingrid; dankje haha! Zo werd ik genoemd tijdens mijn middelbare school periode... -O- hehe

:D

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:13

vuurneon schreef:
Jeetje 3 week? Hoelang heb je de implanon al? (is die nu weer wat veiliger? had begrepen dat ie in het beginstadium van de ontwikkeling wel eens kon verdwijnen/verschuiven in het lichaam :=)

Ik heb hem nu 3 maanden, ik had een nieuwe afspraak willen maken met mijn gyneacologe, maar die is zwaar ziek en zou dus worden doorverwezen naar een vervangster en dat zie ik niet echt zitten, dus kijk ik het nog even aan
Ik voel hem nog altijd zitten op de plaats waar hij gezet is :)
Ik dacht even dat je bedoelde qua anti-conceptie...ik moet er niet aan denken om op mijn 45e nog zwanger te worden :+

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:40

ik ben trouwens tot nu toe echt tevreden met de implanon! heb m nu 2/3 weken en nog niet ongesteld geworden.. :)

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:47

Ik pas na 3 weken, toen er 3 weken tussen, daarna er 2 weken tussen en sindsdien nonstop op uitzondering van 2 dagen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:53

mamendt schreef:
Nou, nee...bedankt......moet een keer in het jaar een uitstrijkje laten doen en dat vind ik nog net te hebben...maar moet niet gekker worden...ik kan veel pijn hebben maar op die plek net niet :o

dit was dus mijn berichtje aan jou :D :

dat het maar even pijn doet en dat het dan wel 5 jaar kan blijven zitten .....

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:34

IngridM schreef:
mamendt schreef:

dit was dus mijn berichtje aan jou :D :

dat het maar even pijn doet en dat het dan wel 5 jaar kan blijven zitten .....

Ja da's waar ( als je geluk hebt tenminste)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:08

Als je je pil altijd goed slikt, nooit vergeten bent en niet ziek ben gweest kan je toch eigenlijk niet zwanger zijn?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:57

hmmm Robijn, dat zou wel kunnen helaas...........bij 1 op de zoveel mensen werkt het toch niet voor 100%.............ben je bang dat je zwanger bent ?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:57

Maar die kans is wel absurd klein... :j

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:04

Ja, echt heeeel klein......lijkt me sterk....

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:07

Twijfel de twijfel tussen de Cerazette en de microgynon 30..........wordt er appelig van... :O

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:25

misschien kennen jullie de site al maar hier kun je verschillende methodes naast elkaar leggen en dan zie je precies de voor- en nadelen naast elkaar: http://www.anticonceptie.nl/

Mamandt; wil je wel of geen oestrogeen ?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:29

Ik zou kijken wat je dokter zegt ;)