Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:05

Ik ben sowieso niet zo'n fan van die zelftestjes. Je kunt wel alles hebben. :7

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:08

Ja idd. Ik heb daarnet een mail terug gehad van de psychologe waar ik contact mee heb gehad.
Ze heeft nog 1 plaats voor mensen met een sociaal tarief. Hopelijk kan ik eens op intake gesprek gaan!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:09

Ook ik kan bij het rijtje HSP-ers en over indigo kinderen ga ik meer zoeken, alles hierboven beschreven herken ik.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:14

Ik herken mezelf totaal niet in het Indigogebeuren.
Fiffill schreef:
amandananana schreef:
Ik ben duidelijk geen indigo-kind. Ik wist wel dat het bestond, maar nooit wat het was. Het is dus hetzelfde als nieuwetijdskinderen?

lisanne: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/162 deze test heb ik gedaan. Die is 100 vragen en dus erg precies.

Toch is het ergens wel jammer dat die eigenlijk alleen opgaat voor introverte HSP. Tenminste, volgens die test zou ik wss geen HSP zijn omdat ik nooit angstig/verlegen/introvert etc ben geweest. :7
Misschien ben ik wel geen HSP maar herken ik me gewoon in alle andere kenmerken :P een diagnose stellen is natuurlijk altijd lastig.

En 30% van de HSP-ers zijn extrovert. ;)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:08

Indigo kind is idd het zelfde als nieuwe tijds kind, ze noemen het ook wel indigo kind omdat je dan een grote hoeveelheid indigo in je aura hebt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:21

Duke schreef:
Ik herken mezelf totaal niet in het Indigogebeuren.
Fiffill schreef:
Toch is het ergens wel jammer dat die eigenlijk alleen opgaat voor introverte HSP. Tenminste, volgens die test zou ik wss geen HSP zijn omdat ik nooit angstig/verlegen/introvert etc ben geweest. :7
Misschien ben ik wel geen HSP maar herken ik me gewoon in alle andere kenmerken :P een diagnose stellen is natuurlijk altijd lastig.

En 30% van de HSP-ers zijn extrovert. ;)

Dat weet ik, maar die mensen hebben niet zoveel aan die test, dat bedoelde ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:42

Daarom nemen ze in die testen altijd veel kenmerken op en hoef je niet 100% te scoren ;)

Een beetje laat misschien, maar ik ben vroeger, net als een aantal anderen ook gepest en was een introvert en verlegen kind.
In de loop der jaren ben ik steeds zelfverzekerder geworden en heb ik leren vertrouwen op mijn gevoel. Vroeger was dat niet zo, ik voelde dan dingen aan, maar als iemand dan zei dat ik het fout had (om wat voor reden dan ook) dan geloofde ik dat. Later bleek vaak dat ik wel goed zat.
Omdat dat zo vaak bleek heb ik op mijn gevoel leren vertrouwen en ben ik ook veel beter geworden in de omgang met andere mensen. En daardoor werd ik ook extraverter. Al zal ik nog niet snel mijn ziel blootgeven hoor :')
Er zijn maar weinig mensen die me écht kennen. Maar daar zit ik niet meer mee.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:45

Nee, maar als je extravert bent zou je daar denk ik geen HSP op scoren als ik die lijst zo bekijk. Terwijl je misschien wel veel andere kenmerken hebt (qua gevoeligheid ed). Ik vind die testjes nooit zo goed...

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:33

Haaii, hier nog een. Heb het er soms heel moeilijk mee, veel mensen snappen me niet en denken dat ik stoer wil doen ofzo. En als iemand tegen me liegt voel ik me echt vervelend, want ik heb het meteen door.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:03

Toch denk ik dat psychologen ook met die testjes werken. Wat overigens handig is want dan doe jij het werk en zij krijgen betaald, grijns. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:19

Daar vergis je je niet in hoor.... :n

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:17

De test doet het jammer genoeg niet :)

Maar herken veel van mezelf in wat jullie schrijven.
Mensen hoeven maar met hun vinger te prikken of ik heb blauwe plekken. De eerste nacht slaap ik ook altijd slecht op een 'nieuwe' plek. Ook al kom ik daar al tijden over de vloer, slapen wil gewoon niet.
Ik voel ook de stemming goed aan. Als mensen chagerijning zijn probeer ik gewoon vrolijk te blijven, maar dat is vaak best lastig.
Ik merk ook aan mezelf dat ik me af en toe moet terug trekken. Ben van het zomer 4 dagen met een vriendin weggeweest, in zo'n klein koepeltentje. Alle dagen hebben we samen doorgebracht, alles deden we samen. Toen ik thuis kwam was ik gewoon helemaal op. Die tijd die ik normaal alleen doorbreng, heb ik blijkbaar gewoon nodig om mezelf op te laden. :j

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:15

balance schreef:
Toch denk ik dat psychologen ook met die testjes werken. Wat overigens handig is want dan doe jij het werk en zij krijgen betaald, grijns. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Ik heb geen test gedaan bij de Psycholoog, maar door wat ik vertelde wist ze het. Ze vertelde me ook dat HSP niet met 100% is vast te stellen dat er veel verschillende gradaties zijn..

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:47

Ik ga vrijdag naar die psychologe die bekend is met HSP. Als ik haar naam google lijkt 't mij dat ze
veel heeft gedaan hierrond.
Ben benieuwd. Ik weet alleen nooit hoe ik aan een verhaal moet beginnen als ik ga zitten, terwijl er
wel 100 dingen zijn die ik wil zeggen.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:07

lisanne87 schreef:

Mensen hoeven maar met hun vinger te prikken of ik heb blauwe plekken. De eerste nacht slaap ik ook altijd slecht op een 'nieuwe' plek. Ook al kom ik daar al tijden over de vloer, slapen wil gewoon niet.
Ik voel ook de stemming goed aan. Als mensen chagerijning zijn probeer ik gewoon vrolijk te blijven, maar dat is vaak best lastig.
Ik merk ook aan mezelf dat ik me af en toe moet terug trekken. Ben van het zomer 4 dagen met een vriendin weggeweest, in zo'n klein koepeltentje. Alle dagen hebben we samen doorgebracht, alles deden we samen. Toen ik thuis kwam was ik gewoon helemaal op. Die tijd die ik normaal alleen doorbreng, heb ik blijkbaar gewoon nodig om mezelf op te laden. :j

Ik herken me er ook wel in. Slapen met het raam open is ook een probleem (vriendlief wil dat graag).
Opladen na lang samen met mensen te zijn geweest ken ik ook. Vind het ook heerlijk om alleen thuis te zijn na zoiets. TV aan, maar geluid uit of heel zacht doe ik ook vaak.
Ik denk dat paardrijden daarom ook zo fijn is, dat is een moment om alleen met het paard bezig te zijn. Lekker uitwaaien, rust. Heb ''bij paarden zijn'' ook altijd als een rustmoment gezien, nu valt de vinger op te leggen waarom.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:40

Ik ging vroeger ook vaak kamperen met vrienden of met een groep (scouting) ik was daarna echt gesloopt. Niet alleen door slaapgebrek maar al die mensen...pfff. Later leerde ik mezelf beter kennen en nam ik tijd voor mezelf door een middagje te gaan lezen, of even een halfuurtje alleen te wandelen. Dat helpt echt. Ik had ook niet meer de neiging overal mee naar toe te gaan omdat ik me verplicht voelde, ik durfde ook te zeggen dat ik geen zin had om mee te gaan naar de kroeg bijvoorbeeld. Dat werkte zo bevrijdend, ik kon dan ook veel meer genieten van de tijd dat ik wel samen met anderen was.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:48

terlygert schreef:
Heb ''bij paarden zijn'' ook altijd als een rustmoment gezien, nu valt de vinger op te leggen waarom.

Dit heb ik ook heel erg. Ben sinds kort bezig met een shetje, en doe vanalles met het dier. Als we klaar zijn ga ik altijd bij hem in de wei zitten. Even helemaal niks en alleen maar kroelen. Hij gaapt dan aan één stuk door, dus denk dat hij het ook wel ontspannend vindt. Voor mij is dat het in ieder geval wel :)

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:10

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:21

Ik heb hetzelfde hoor. Ben alleen te sociaal en meelevend voor een echte autist en bij mij is het maar op hoogbegaafdheid gegooid ;)

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:14

lisanne87 schreef:
terlygert schreef:
Heb ''bij paarden zijn'' ook altijd als een rustmoment gezien, nu valt de vinger op te leggen waarom.

Dit heb ik ook heel erg. Ben sinds kort bezig met een shetje, en doe vanalles met het dier. Als we klaar zijn ga ik altijd bij hem in de wei zitten. Even helemaal niks en alleen maar kroelen. Hij gaapt dan aan één stuk door, dus denk dat hij het ook wel ontspannend vindt. Voor mij is dat het in ieder geval wel :)

Juist! Mensen vonden het ook altijd raar dat ik als kind (en nu nog steeds) gewoon simpelweg bij m'n shetlander in de wei wilde zitten, verder niks. ''wat heb je nou aan die shetlander, je kan er toch niet op rijden?'' was/is ook een veelvoorkomende vraag.
Hij is al 11 jaar mijn rustmoment, ontspanning. Heerlijk dat zo'n dier dat met zijn aanwezigheid bereikt.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:48

Nou ik heb vandaag mijn eerste gesprek bij haar gehad. Ze herkende nu al veel van HSP in mij.
Over 2 weken weer op gesprek. Het was best heftig, er komt veel naar boven toch.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:01

lisanne87 schreef:

Ik bedoel het niet aanvallend, maar is dit nou echt zo bijzonder. Volgens mij moet bijna iedereen even wennen aan slapen op een nieuwe plek, of een weekje weg met mensen die je niet normaal om je heen hebt. Iedereen heeft toch tijd voor zichzelf nodig.

Ik begrijp niet zo goed waarom dit een naam heeft? HSP, tja, het zal allemaal best wel, maar de dingen die ik hier lees, vind ik niet zo bijzonder.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:12

Ik heb een test gedaan en ik blijk volgens meerdere test waarschijnlijk ook HS te zijn. Ik had hier eerlijk gezegd nooit van gehoord.
Ik weet wel dat ik gevoeliger ben in bepaalde situaties en dingen dan andere mensen om me heen. Ik trek veel dingen me snel aan.
Ook heb ik ergens snel het gevoel of ik wordt bekeken ofzo, alsof er "iets hangt", terwijl er niemand is. Heb dit in mijn huidige huis, maar ook bij mijn vader thuis.

Ook als iemand erg gestresst is oid op de werkvloer hier krijg ik hoofdpijn. Gewoon door de spanningen van iemand anders. Ik kan me erg inleven in situaties en voel toch veel aan.

Zoals iemand anders al eerder zei, ik kan er van genieten om gewoon bij m'n paard in de wei of stal te zitten. Niets te doen. Heerlijk! Paard heb ik helaas niet meer, maar dat kon me onwijs ontspannen.

Ik heb ook trouwens al jaren spanningen in m'n schouders, die ik er niet uitkrijg en m'n fysio ook niet. Sporten helpt ook niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:41

Valt me op dat er nogal wat mensen zijn die nav een test tot de conclusie komen dat ze dan maar HSP zijn. Met de argumenten "ïk herken veel van de genoemde kenmerken" en "Goh, ik wist niet dat ik HSP had, maar het blijkt wel duidlijk uit de internettests"!

Als je alle tests invult met onderwerpen varierend van medische aandoeningen tot psychische problemen en persoonlijkheidsstoornissen, zal 90% van de mensen tot de conclusie komen dat ze zwaar ziek zijn!

Lijkt me niet helemaal kloppen ;) Als je last van koude voeten hebben, heb je niet per definitie een hartkwaal. Warmere sokken aantrekken is soms voldoende :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:30

Maar HSP is toch ook helemaal niet zo bijzonder, er zijn zat mensen die het zijn :+