[Centraal] Diëten en afvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:18

Wat er gebeurd is, is eigenlijk heel erg simpel:
Je bewoog eerst heel erg veel en at niet zoveel. Je had spiermassa genoeg om de kcal te verbranden die je binnenkreeg. Als je dan ineens stil gaat zitten, verlies je spiermassa, wat betekend dat je veel minder kcal verbrand. Je ging snoepen --> vet werd aangemaakt en nog meer spiermassa ging verloren.
Het resultaat is nu dat je minder spiermassa hebt en meer vet. Als je dan weer gezond gaat eten zoals je voorheen deed, kom je evengoed aan (of je valt niet af) omdat je de spieren niet hebt om het te verbranden. En zo komen mensen in een eindeloze cyclus van dieten en en aankomen. Ze moeten steeds minder eten om af te vallen, maar dat is niet vol te houden. Dus gaan ze weer meer eten. Door het telkens afvallen verliezen ze spiermassa, als ze weer gaan eten hebben ze die spiermassa niet om kcal te verbranden. Logisch.

Het enige dat je kunt doen is krachttraining, om spieren op te bouwen. Minder gaan eten werkt niet en je zult alles er alleen maar erger mee maken. Als je geen krachttraining kunt doen, zou ik voorlopig even helemaal niets veranderen.
Als kers op de taart eet je ook nog eens veganistisch, wat betekend dat je heel erg veel koolhydraten binnenkrijgt en weinig vet en eiwitten. Dit is al helemaal funest voor stilzitters, aangezien koolhydraten suikers zijn en verbrandt moeten worden met beweging.
Door het weinig eiwit breken je spieren zich nog sneller af dan normaal.

Het ziet er niet erg rooskleurig uit, ik wens je dan ook heel erg veel succes.

Lon83

Re: [Centraal] Diëten en afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:17

Leer hier nog eens wat! Interessant hoor :)

Bij mij gaat het al een poosje erg goed met gezonder eten en meer bewegen. Vriendje was gisteren al jaloers: hij werkt al ruim een half jaar zich een slag in de rondte in de fitness om een gespierde buik te krijgen, ik eet een weekje wat minder en sport een beetje meer, en je ziet de spieren alweer verschijnen ;) Waarschijnlijk toch omdat ik ze op jonge leeftijd gehad heb, volgens mij heb je dan toch meer aanleg om ze weer tevoorschijn te toveren? En op zich had ik anderhalf jaar geleden nog bijna-blokjes...
Heb inmiddels al wel bijna een week spierpijn van al mijn sportieve uitspattingen... twee keer getennist, geskate, gefietst, paardgereden (op een paard die last had van vliegjes = niet te houden = buikspiertraining...) en af en toe nog wat gewandeld. Niet slecht voor een weekje dacht ik zo!
Gewicht is nu op 71.4, er is dus al wat af!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:05

Hmm... Dit weekend gezondigd met twee feestjes... Seriously te veel biertjes, hapjes vielen nog mee. Deze week maar weer streng zijn voor mezelf!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:08

Hier ook wat gezondigd gister...en gelijk een kilo eraan!Moet er wel bijzeggen dat ik al 3 dagen niet naar de wc kan.
Ach die kilo krijgen we er wel weer af!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:20

MelodyT schreef:
Hier ook wat gezondigd gister...en gelijk een kilo eraan!Moet er wel bijzeggen dat ik al 3 dagen niet naar de wc kan.
Ach die kilo krijgen we er wel weer af!

Belangrijkste bij dieeten is toch wel zorgen dat je goed naar de wc kan. Als er niet eens iets uit komt, gaat er ook niks af :P Zoals Maarten 't Hart altijd zegt: "Overal mag ik in bijten, mits ik daarvan flink kan schijten."

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:13

Klopt maar ik heb dat wel vaker,mijn lichaam moet wennen aan gezond voedsel.Drink nu ook weer thee voor gezonde stoelgang.Ik heb ook heel gouw verstoppingen dus zit er wel een beetje in.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:16

MelodyT schreef:
Klopt maar ik heb dat wel vaker,mijn lichaam moet wennen aan gezond voedsel.Drink nu ook weer thee voor gezonde stoelgang.Ik heb ook heel gouw verstoppingen dus zit er wel een beetje in.

Zou je niet verwachten, dat je lichaam moet wennen aan gezond voedsel. Anders wat lijnzaad door wat fruit of yoghurt doen? Wel eerst even laten weken en goed kauwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:17

Net weer heerlijke warme plakjes appel + kaneel uit de magnetron gehad! Ideaal als 'snoeperij' :9

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:18

Ja die overschakeling duurt meestal een week of 6 en dan kan ik iedere ochtend net na mn ontbijt.

Lijnzaadolie zal ik eens proberen!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:20

Nueve schreef:
Net weer heerlijke warme plakjes appel + kaneel uit de magnetron gehad! Ideaal als 'snoeperij' :9

Zou je dat ook in de oven kunnen doen? Ik gebruik de magnetron 't liefst zo min mogelijk.

MelodyT schreef:
Ja die overschakeling duurt meestal een week of 6 en dan kan ik iedere ochtend net na mn ontbijt.

Lijnzaadolie zal ik eens proberen!

Olie kan ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:27

Jep kan ook, het gaat er gewoon om dat de appel lekker zacht en warm wordt!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:21

Dat is inderdaad ook erg lekker! Eventueel nog rozijntjes erdoor :9

Ik ga het vandaag weer lastig krijgen, ga vanmiddag naar een bruiloft en vanavond naar het bijbehorende feest. Gelukkig :') niet uitgenodigd voor het diner, dat maakt het nog lastiger. Nu dus even aan ontbijt/lunch met cherrytomaatjes, radijsjes en droge crackers. Eigenlijk best lekker. Vreet de laatste tijd sowiezo kilo's aan worteltjes en tomaatjes... Groentegebrek zal ik niet hebben!
Hoe gaat het bij jullie?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:25

een ontbijt/lunch van tomaatjes, radijsjes en crackers? :oo

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:33

Ach, er komt vast nog wel wat bij ;) Normaal eet ik yoghurt met muesli als ontbijt.
Later op de dag komt er ook nog wel een uitgebreidere lunch hoor :)

Echt, ik met honger wilt niemand meemaken ;) Dan ben ik niet te pruimen...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:12

Na 3 weken stilstaan ben ik eindelijk weer Wat kwijt *\o/*

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:40

ik heb alleen de beginpost gelezen, ga zo een begin maken met de rest van het topic.
na mijn zwangerschap 2 jaar geleden blijf ik enorm wisselen qua gewicht.
zowieso zit ik niet lekker in m'n vel, maar de extra kilo's die ik nu heb maken het ook niet dat ik me goed voel.
paardrijden was voor mij altijd een goede stok achter de deur om op m'n voeding te letten, maar nu ik niet meer rijd zitten er zo'n 8 a 10 kilo teveel aan.
gelukkig val ik ook vrij makkelijk af, maar ik wil me toch bij dit topic aansluiten om zo nog wat gezonde tips te kunnen lezen om wat strakker in m'n vel te komen.
het lastige is dat ik alleen ben met m'n dochter, en skaten of hardlopen is niet altijd(of bijna niet) te doen.
zijn hier toevallig ook moeders die bijvoorbeeld met hun kind in de wandelwagen hardlopen?
of iets anders doen qua beweging?

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:34

Hmm lastig inderdaad als je een kindje hebt en toch aan je beweging moet komen. Maar kan me voorstellen dat er wel meer mensen zijn die daar oplossingen voor hebben.
Ik was vanmorgen helemaal trots: weegschaal gaf 70.9 aan, bijna mijn streefgewicht, terwijl ik de laatste tijd toch echt veel etentjes (en drankjes) gehad heb... Nu is onze weegschaal ook niet echt te vertrouwen, dus hij moet van mij een aantal dagen dit aangeven (of minder natuurlijk ;) ), pas dan vertrouw ik erop... :)
Maar toch, leuke opsteker!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:47

Wat super zeg!

Ik zit nu al 4 dagen op 55,5 en ben echt dik tevreden!Mag nog wel iets af maar niet zo veel meer!Nu dit gewicht vast proberen te houden!

Morgen ga ik uit eten ik hoop dat ik me kan beheersen,weet nog neit waar we heen gaan.Verrassing van mn vriendinnetjes maar ik denk onbeperkt sushi eten.Zal de dag erna wel een kilo aangekomen zijn,altijd als ik een dag zondig.

Hebben jullie dat ook?Wel issie er na 2 dgn dan wel weer af.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:28

ik herken het zeker wel, vooral na onbeperkte sushi ;) Is gewoon te lekker, hou me dan ook echt niet in :D gewoon de dag erna niet op de weegschaal, 2/3 dagen later weer wel.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:32

Hihi toch altijd die verleiding er toch op te gaan staan.Maar nu dus de uitdaging dingen aan mn dagelijkse eten toe te voegen zonder aan te komen.

Lijkt me nog lastiger dan afvallen!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:08

Hallo dames :)

N.a.v. de lange quote in de beginpost, is het me duidelijk geworden waaróm het nou precies belangrijk is om gezond en gevarieerd te eten. Heeft echt een knop bij me omgedraaid. Door gezond te eten, kan je dus je stofwisseling versnellen - prima doel!
Ik ga komende tijd ook zeker hieraan werken.
Via voedingscentrum of een andere site is er vast wel een soort schema te vinden, wat je per week 1 of meer keer gegeten moet hebben?

Ik wil zo'n 5 tot 10 kilo afvallen, ben nu rond de 75 kg en 1m76 lang. Op zich nog geen overgewicht, maar voel me er nu niet prettig bij.

Maar ik heb nog een vraag:

"Je houdt bijvoorbeeld eerst op met menstrueren ..."

Een vriendin van mij is in een snelle tijd veel te veel afgevallen, door weinig te eten en alleen water te drinken. De vorige 4 maanden, vertelde ze, heeft ze ook niet gemenstrueerd, en volgens mij komt het vaker zo dat ze zulke lange periodes overslaat. Maar deze maand is ze al 3x ongesteld geworden. Komt het dan ook door dat afvallen of is ze gewoon erg onregelmatig?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:52

Zo, ik ben hier ook alweer een tijdje niet geweest! Problemen met internet en niet helemaal lekker in mijn vel. Maar, goed dat jullie allemaal lekker bezig zijn! Ik ga het ook maar weer eens oppakken, want mijn broek die vorig jaar nog niet op m'n kont bleef hangen zit inmiddels wel wat strak.. Iemand een leuk idee voor sporten? Ik ben wel weer een beetje aan het rijden, maar onze bak is slecht en mijn merrie staat met veulen, dus heel actief is het nog niet.
Verder nog wat; iemand bekend met Rivella (frisdrank) en of dat slecht of watdanook is. Vroeger heette het altijd light, en daar vertrouw ik nooit zo op, inmiddels hebben ze het light weer weggehaald. Ik vind het superlekker, maar erg goed voor je is het denk ik niet..?

@Nargini; dat zou goed kunnen ja!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:33

Rivella light was gewoon de merknaam voor alle light producten kwamen.Omdat het niks met light te maken heeft is dit veranderd.
Wel zit er zuivel in Rivella!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:24

Grrrmbl... Ik ben gisteren met tennis door mijn enkel gegaan. Gelukkig niks stuk, maar wel goed gekneusd zo te voelen. Wilde vanmorgen al gaan paardrijden, maar bij het uit bed stappen had ik al snel door dat dat m niet zou worden. Eventjes op inactief dus. Al ga ik vanavond (met een paar biertjes op) wel gewoon dansen en maf doen in Nijmegen :D Daar zijn immers wel meer kreupelen, die er ook niet om thuis blijven...
Vaak val ik af tijdens de vierdaagsefeesten, door het vele dansen en springen! Terwijl ik er toch voldoende biertjes bij consumeer...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:25

Ik zou ver weg blijven van Rivella, zitten allerlei zoetstoffen in. Ik vind 't dan ook flink misleidend dat ze 't light eraf hebben gehaald en erop zetten dat er natuurlijke ingredienten in zitten.