Lady_M, dat had mijn verhaal kunnen zijn, echt heel heel herkenbaar. Ik studeer ook het meeste thuis, deels ook omdat in de lessen teveel afleiding is, mezelf optijd de deur uit krijgen veel moeite kost, en als ik hele dag op uni heb gezeten het omschakelen naar thuis studeren dusdanig lang duurt dat dr helemaal niets meer gebeurt

Nu je weet dat je waarschijnlijk, of mogelijk ADD hebt, kun je zelf gelukkig ook al veel rekening dr mee houden: Vraag vriendlief een keer vaker te vragen of je dingen wil doen (en dan natuurlijk niet boosworden dat hij zeurt

), ga in gesprekken afentoe paraphraseren (soort korte samenvatting van wat er gezegt is). Ook dat laatste kun je je ouders en vriend om vragen of ze je dr mee willen helpen.
Verder, zoek een methode die voor jóú werkt om te studeren. Zoals ik al zei: ik werk zelf veel met kleurtjes, wat ik dan ook aan het leren ben. Ik schrijf dingen over in verschillende kleuren, verschillende kleuren markers, zelfs mn anatomie plaatjes kleur ik in met potloden.
Om jezelf ergens toe te zetten gebruik ik zelf de tool die alle ouders kennen: omkopen

Jep, je leest het goed, ik koop mezelf letterlijk om, of gebruik chantage

Dus: als je een uur geleerd hebt mag je naar de winkel wat lekkers halen. Of, als je niet geleerd hebt, moet dat nog en mag je dus niet paardrijden, want in die tijd moet je dan wel leren. Ik heb zelf namelijk altijd dat alle andere dingen 10000 keer leuker en belangerijker zijn om te doen dan studeren en opruimen. En zeggen "ja maar dan moet je gewoon beginnen", tja, dat werkt dus niet

Dus dan maar anders en mezelf omkopen

Hou er ook erg rekening mee dat met ADD een paar uur achter elkaar studeren bijna onmogelijk is. Dus studeer in blokjes van 30 min. Zet een wekker die iedere 30 min gaat, en doe dan steeds half uurtje leren half uurtje iets anders. (bijvoorbeeld)
En leg dingen als rekeningen OP je toetsenbord zodat je dr écht niet omheen kan, of ga automatisch betalen, want ik weet uit ervaring dat het een bende word en heeeeeeel veel stress op levert als dat fout gaat.
Maar vooral: zie ADD niet als een excuus waarom je dingen niet kan. Zie het als eindelijk duidelijkheid hebben hoe je gericht aan je mindere punten kan werken, en probeer de ADD te beheersen ipv het jou te laten beheersen.
Also, voel je niet schuldig, of minder ofzo, dat je dingen uitstelt. Daarvan ga je je alleen maar klote voelen, en dat is niet de bedoeling. Het is een gedrag dat door de ADD onwijs word versterkt, maar iets waar je wél aan kan werken. En hou heel goed voor ogen dat hoe langer je iets uit stelt, hoe meer je er tegenop gaat zien om het alsnog te doen. Terwijl de taak eígenlijk helemaal niet groter of zwaarder word.