ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:01

Airborn schreef:
Hoe bedoel je nu anders? Nu ik ritalin slik bedoel je?

Nee ik bedoel, wat is er nu anders dan niet ad(h)d zijn? Ik herken mijzelf altijd ontzettend in de dingen die ad(h)d-ers schrijven (en nee ik bedoel niet een paar punten) dat ik denk dat zulke dingen normaal zijn?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:20

Zouden de mensen die ritalin slikken hun schema eens willen plaatsen hier?

Ik wil het zelf weer met Ritalin gaan proberen, maar dan echt een strak schema aanhouden en kijken hoe ik met zo min mogelijk Rita kan functioneren..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:34

Ik heb een tijd geleden ook in dit topic mee gepraat.

Een aantal jaren geleden is er bij mij ADD geconstateerd. Ik kon erg moeilijk met beperkingen omgaan (o.a. op school).
Ik heb veel geprobeerd om mijn leven meer te structureren. Uiteindelijk zijn we op een huiswerk instituut gekomen. Sinds een weekje zit ik daar.
Elke middag na schooltijd ben ik er een paar uur. Ik heb een eigen coach, ze helpen mij enorm met plannen, consenteren, en (me er toe zetten om) huiswerk maken. Hierdoor is er een hele last van mij, en mijn ouders gevallen. 's Avonds als ik thuis ben, hoef ik me geen zorgen meer over huiswerk e.d. te maken. Schoolboeken laat je daar. Een heerlijk gevoel! Thuis word het er ook veel gezelliger op. Er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open.

Ik wilde jullie dit toch even mededelen, misschien help ik hier iemand mee. :)

Airborn

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:58

dwaallicht: ik zou het niet zonder controle van een arts gaan proberen, vanwege mogelijke bijwerkingen. Bloeddruk bv moet goed in de gaten gehouden worden. Je moet ook echt de tijd nemen om in te stellen, dus lage dosis beginnen, en dan langzaam, per halfje, op zoek naar wat voor jou ideaal is.

F_Orumster, mja, ik heb idd het idee dat die dingen vrij typisch zijn voor AD(H)Ders. Het waren voor mij ook echt de dingen waarvan ik dacht "oh, dus het ligt niet helemaal aan mij dat die "handige" oplossingen" van (vul random persoon in) niet werken voor mij"

Tinekehorses, goed om te horen!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:10

Airborn: Ik heb al een jaar of 3 medicatie, en mag het zelf uitvogelen zolang ik niet boven een bepaalde dosis uitkom. En ik slik zo min mogelijk vanwege vervelende rebounds. Wbt die bloeddruk, die is bij mij maar 2x opgemeten. Na een bepaalde tijd ben je niet meer onder behandeling bij bv Altrecht en dan wordt er ook niet meer gecontroleerd verder. Maar goed dat je er op wijst :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:29

Tja, structuur aan mijn dochter bieden... nu ik mij er zo in verdiep begin ik steeds meer te begrijpen dat ze het niet van een vreemde heeft :+ gelukkig ben ik met schade en schande wijzer geworden en heb ik voor mijzelf wel allerlei strategieen ontwikkeld om de 'normale' dingen in het leven te doen. Structuur is inderdaad een van die dingen. Merk alleen dat ik het moeilijk vind om met de chaos van mijn dochter om te gaan, vooral omdat ik daardoor niet meer 'mijn' structuur kan volgen. Ik moet weer even herprogrammeren, denk ik. Nu ik alles zo lees herken ik zoveel dingen van mijzelf. Ik was er al achter gekomen dat ik een soort hyperfocus had en dat ook kan gebruiken (moet ik mijzelf echt dwingen) om minder interessante dingen te leren of doen. Het is alleen nu dat ik er achter kom dat het ook een naam heeft :D.

@Airborn: dank voor je toelichtingen, daar heb ik echt wat aan :j Mijn dochter heeft waarschijnlijk ook last van dyslexie en heeft met woordjes leren veel aan WRTS, verder haalt ze voor vakken als biologie, natuur/techniek, aardrijkskunde en geschiedenis met gemak achten want ze wil eigenlijk ook heel graag DA of paardenfysio worden. Jouw tip om haar dingen die haar interesseren in een vreemde taal te laten lezen is een prima tip. Dat met kleurtjes en gekleurde post-its heeft ze zelf ook al toegepast en helpt haar inderdaad ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:41

Dwaallicht, bij mij is bloeddruk een half jaar lang opgenomen (die overigens daalde raar genoeg, maar wel goed :P ) Heb je ook al geprobeerd de interval te verkorten dan om zo de rebounts te verminderen? Het maakt bij mij best een verschil of ik iedere 3,5 of iedere 4 uur slik...

Embe, wat je kan proberen is om voor bv studeren een structuur te vinden die je beide kan gebruiken. Dus op momenten dat je dochter haar huiswerk moet maken, ga jij poetsen ofzo. Dan heb je meteen voor jezelf ook nog een stok achter de deur.
En, dat ze ADD heeft wil natuurlijk niet zeggen dat er opeens andere regels gelden. In het dagelijksleven als volwassene met ADD krijg je ook geen voorkeursbehandeling, dus ik denk dat het belangerijk is om wel verder normale regels aan te houden. Alleen binnen die regels voor jezelf en je dochter de ruimte geven voor de ADD.
Dus bv, ADD is geen reden om je kamer helemaal niet meer op te ruimen, en als je als moeder zegt dat dat moet, moet het ook gebeuren. Maar dan als rekening houden met de ADD haar een keer extra herrinneren en misschien ff opweg helpen. En als ze halverwege afgeleid raakt, herrinner haar er dan aan dat ze aan het opruimen was en dat eerst ff moet.

Oh nog iets: Uit eigen ervaring en lezen ben ik dr achter gekomen dat "ja, zo" en "straks" en "heel even nog" voor ADHDers iets anders betekend dan voor de rest van de mensheid :+ Mijn "straks" is ergens komende dagen, voor de meeste mensen is dat binnen een uur van nu :P Dus hou daar rekening mee, en zeg duidelijk wanneer dingen moeten gebeuren. En vraag ook van haar dat ze duidelijk zegt wanneer ze iets gaat doen, dus met een tijdsbestek er bij. Dat scheelt heel veel verwarring en iritatie aan alle kanten.

ik ben door het lezen van boeken uiteindelijk geslaagt met een 7 voor engels en nederlands, en pff, duits ook een 6 of een 7. (frans wil ik het niet over hebben :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:06

Ik heb vanmiddag Bach Rescue gebruikt, dat werkt fijn om stress weg te nemen zeg :) Maakt het allemaal iets rustiger in de kop, is wel fijn :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:08

Citaat:
Oh nog iets: Uit eigen ervaring en lezen ben ik dr achter gekomen dat "ja, zo" en "straks" en "heel even nog" voor ADHDers iets anders betekend dan voor de rest van de mensheid Mijn "straks" is ergens komende dagen, voor de meeste mensen is dat binnen een uur van nu Dus hou daar rekening mee, en zeg duidelijk wanneer dingen moeten gebeuren. En vraag ook van haar dat ze duidelijk zegt wanneer ze iets gaat doen, dus met een tijdsbestek er bij. Dat scheelt heel veel verwarring en iritatie aan alle kanten.

:D _/-\o_ :j

Zo ontzettend herkenbaar hahaha, maar drijft mij soms tot wanhoop omdat ik soms het gevoel heb dat de lamme de blinde helpt :+ en dat 'ja, zo', 'straks' en 'heel even nog' heb ik voor mijzelf afgezworen omdat het dan vaak te laat of helemaal niet gebeurd (moet mijzelf echt wel tot de orde roepen af en toe, de neiging is er nog steeds om uit te stellen :Y) ). We hebben dit weekend een schema gemaakt voor alle dingen die deze week, per dag, moeten gebeuren :list:. Geeft overzicht voor mijn dochter en rust in mijn hoofd. Het is nu vakantie dus kunnen we eens relaxt bekijken of dat helpt.

Edit: mbt het fenomeen tijd: heb het idee dat dat voor mijn dochter een heel abstract begrip is... leeft vaak wat dat betreft in een geheel eigen wereld. Jammer is dan ook dat ze altijd vergeet haar horloge om te doen of haar mobiel mee te nemen :') en ze kan je dan heel verwonderlijk aankijken als je zegt dat het al het begin van de middag is en dat het misschien handig is om even je pyjama te verwisselen voor normale kleding :wow: (in het weekend dan he _O- )

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:28

Dingen als horloge en mobiel vaste plekken voor vinden waar je ze neerlegt en dan steeds aan herrineren dat ze ze pakt/omdoet. Dat is 1 van die dingen die vrij gemakkelijk een gewoonte kunnen worden, en horloge en of mobiel voor tijd en wekker functie zijn, iig wat mij betreft, van levens belang :P

(ik bedenk ook regelmatig om 2-3 uur smiddags dat ik me misschien toch maar eens moet gaan aankleden :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:29

Herkend iemand ook het niet op tijd kunnen komen? Nooit niet, op het werk niet, bij vrienden niet. Ook al kan ik het makkelijk halen, ik kom gewoon niet op tijd. Altijd een paar minuten later.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:41

@ Joolien,

ja heel erg. Ik ben trouwens of veel te vroeg (10 minuten bijvoorbeeld, en dan loop ik me te vervelen en denk ik he, ik had niet zo hoeven te haasten..) of echt te laat. Alleen op mijn werk ben ik nooit te laat, ik neem dan altijd precies een uur om me om te kleden/klaar te maken en dat uur deel ik als het ware "in" dus dan weet ik per kwartier wel ongeveer wat ik gedaan moet hebben..

@Airborn: Ik nam mijn ritalin voorheen vaak op gevoel. Als ik dan voelde dat ik een rebound ging krijgen nam ik weer een halfje (uiteraard niet te vaak op elkaar) maar dat werkt dus niet. Heb het zelfs bij een kwart pilletje geprobeerd.
Ik ben met name op zoek naar een manier om s'avonds die enorme dip te voorkomen. Ik word echt zo huilerig en depressief als het uitwerkt, zie het allemaal niet meer zitten enzo. Voor mijn vriend is dat ook niet leuk, die treft 's avonds een hoopje ellende aan.
(heb ook al dexamfetamine geprobeerd en concerta -> was helemaal drama)

Toch heb ik wel baat bij ritalin want zonder die structuur word ik ook verdrietig van mijzelf omdat ik niks meer onderneem, overal tegenop zie, tis een warboel. Maar ja, ik zoek dus een schema waarbij ik zo min mogelijk neem en die nare rebound 's avonds zo veel mogelijk voorkom.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:44

Kun je de rebound savonds ook zo plannen dat je al slaapt als de ritalin is uitgewerkt?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:47

Joolien schreef:
Herkend iemand ook het niet op tijd kunnen komen? Nooit niet, op het werk niet, bij vrienden niet. Ook al kan ik het makkelijk halen, ik kom gewoon niet op tijd. Altijd een paar minuten later.

Nee als andere mensen er op rekenen en ik hun tijd verdoe door te laat te komen ben ik er altijd op tijd. :) En zorg dat ik een kwartier van tevoren helemaal klaar ben om te vertrekken.

Bij school en andere dingen waar ik mezelf ermee heb vind ik het wel veel lastiger, want dan wil ik nog snel even dit doen waardoor het krap gaat worden en dat duurt dan al gauw eer langer waardoor ik idd te laat kom. :+

@dwaallicht: Eens. Ik zou best af en toe een dag ritalinloos kunnen, want dan profiteer ik nog van de door mijzelf aangebrachte structuur. Alleen om die structuur te blijven aanbrengen heb ik het wel nodig. Opruimen zonder ritalin lukt me echt amper en ik doe er echt 4x zo lang over en dan heeft alles uiteindelijk nog niet echt een logische plek, maar ligt het alleen niet meer zo erg in de weg.. Waardoor het heel gauw opnieuw rommelig wordt.

Ik doe trouwens ook dat de ritalin pas uitgewerkt is als ik ongeveer ga slapen. Laatst had ik perongeluk ritalin vlak voor het slapen genomen (had een vitaminepil moeten zijn, maar de vorige ritalin was al lang uitgewerkt, dus was niet zo scherp meer :') ). Heb gewoon kunnen slapen. Als de ritalin nog werkt als ik wil gaan slapen is het juist lekker rustig in mijn hoofd en pieker ik niet zoveel waardoor het juist makkelijker gaat. :+

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:33

F_Orumster schreef:
Airborn schreef:
Ik zit nu 2 jaar aan de ritalin en vind het een uitkomst. Amper rebounds, en eigenlijk geen bijwerkingen. Ik eet ook gewoon, nouja, heel onregelmatig, maar dat heb ik altijd al gedaan eigenlijk. En, concentratie is tijdens de sex ook BEST wel handig, want voorheen had ik nog wel eens dat ik halverwege opeens aan bv mn boodschappen lijstje moest denken, of aan een discussie over muziek met mn moeder. En das NIET bevorderlijk voor je sex kan ik je vertellen :P

Ben niet gediagnosteerd ofzo, nou scoor ik hoog op online adhdtesten, maar ik denk tijdens de sex ook altijd aan zulke dingen hoor :Y)

Dat is zó herkenbaar.. Ik kon met ritalin veel meer genieten van de sex dan dat ik zonder doe.. Ik ben in mn hoofd nog met 80 andere dingen bezig..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:37

Mijn baas zegt bijvoorbeeld ook wel eens: wil je dat straks even doen, terwijl hij wil dat het als 1e gebeurt, na een gesprek met hem zegt hij tegenwoordig tegen me: wil je dat nu even doen? En vind ik ook lijstjes die nog gebeuren moeten, ik heb overal lijstjes voor, anders vergeet ik alles..

Toen ik ritalin slikte (weet nietmeer hoeveel mg.) Slikte ik om 8.00, om 12.00 en om 16.00 als ik naar school ging, ging ik na school niet aan mn huiswerk liet ik die van 16.00 weg.. In t weekeind liet ik ze allemaal achterwege tenzij ik moest studeren oid.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:55

Hmmm, best fijn om te lezen dat jullie met ritalin een beetje kunnen schuiven naar gelang je het nodig denkt te hebben. Had echt in eerste instantie zoiets van: daar gaan we nooit aan beginnen! Maar krijg toch ook het idee dat het je best kan helpen als je er een beetje doordacht mee om gaat. Neurofeedback lijkt ideaal maar als het je persoonlijkheid blijvend aantast/verandert vind ik dat toch een beetje eng... Mijn dochter is juist mijn dochter door alles wat ze is, incl chaos en wanorde, hartstikke creatief en sociaal en met heel veel humor.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:57

Ik verander heel erg van ritalin, mijn exvriend omschreef me dan altijd een beetje als een dood vogeltje.. Das ook de reden dat ik ben gaan proberen te leven met mijn chaos en wanorde..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:01

Ik slik sinds een aantal maanden ook ritalin, heb AD(H)D. Mijn psycholoog vindt het lastig om te zeggen of het nou met of zonder de hyperactiviteit en impulsiviteit is, maar het concentratieprobleem is er sowieso.

Vind ritalin heel fijn als ik echt eens goed moet doorwerken, want zonder komt er niks van! Enige wat ik heel vervelend vind is dat ik altijd heel erg ga zweten van de ritalin, duurt maar een kwartiertje op het moment dtat het inwerkt, maar zit dan wel de rest van de dag met mega zweetplekken.. Iemand die dit herkent?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:04

Myrthe_Yolto schreef:
Ik verander heel erg van ritalin, mijn exvriend omschreef me dan altijd een beetje als een dood vogeltje.. Das ook de reden dat ik ben gaan proberen te leven met mijn chaos en wanorde..

Tja, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling! :(:) Het is denk ik moeilijk om een balans te vinden met ritalin maar ook zonder... Mijn dochter is echt een vrolijk kind (behalve als ze weer eens van mij op d'r kop krijgt ;) ) die nu tegen bergen op loopt. Daardoor raakt ze gefrustreerd en kan ze de boel niet meer overzien en komt er eigenlijk minder uit dan dat er in zit. Ze raakt dan een beetje in een neerwaardse spiraal en komt daar op eigen kracht niet meer uit. Vond ik echt zielig. Te meer omdat ze in de pubertijd is en dus eigenlijk geheel niet op een moeder zit te wachten die alles weer recht gaat breien voor haar.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:29

Ik herken zo ontzettend veel, en zou weleens ritalin willen proberen, zien of het wat tegen mijn chaotische gedachten kan doen. Iemand dit weleens zonder receptuur gedaan?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:38

Embe, dat klinkt echt heel erg bekent, zo ging het met mij ook, alleen liep het bij mij pas echt fout toen ik ging studeren en mn ouders dus geen structuur meer konden bieden.
Zelfs als ritalin niet werkt voor haar denk ik dat alsnog de diagnose echt kan helpen. Dit omdat het dan voor haar duidelijk is dat sommige moeilijkheden komen door de ADHD, en dat sommige hulpmiddelen waar ze zich nu misschien tegen af zet dr écht kunnen helpen. Vaak maakt dat het makkerlijker om bv toch dat horloge om te doen vergeleken met eh, weet niet hoe ik dit anders neer kan zetten maar, vergeleken met een moeder die "zeurt" dat ze nou toch echt eens dat horloge om moet doen/mobiel mee moet nemen.

Wat betreft schuiven met medicatie, ritalin moet wel echt iedere x uur worden ingenomen, met een kwartier speling ongeveer. Het is dus wel écht makkelijk als je vaste tijden hebt om het in te nemen, want als je de tijden steeds veranderd gaat dat, zeker als echte ADHDer, gegarandeerd fout en vergeet je het de helft van de tijd, en das echt onwijs iritant. Wat helpt is je mobiel zo instellen dat je wekker gaat als je de ritalin in moet nemen (moet je dat ding wel meenemen natuurlijk), altijd iets te drinken mee hebben en altijd ritalin mee nemen.
Bv op studie avonden een periode extra slikken werkt idd heel goed, en als ik uitslaap dan sla ik de eerste meestal over. (ok, en ik ben heel slordig, ik wissel nog wel eens met de tijden dat ik het inneem als ik niets boeiends te doen heb, maar dat gaat wel 70% van de tijd fout in de zin van dat ik vergeet wanneer ik het weer in moet nemen)

Oh, nog een handigheidje: verschuif op dagen van toetsen wel het moment van innemen. Meeste surveilanten of docenten vinden het niet hip als je een wekker of mobiel met wekker mee hebt omdat je tijdens je toets ritalin in moet nemen.. En ze vragen je eraan te herrineren gaat vaker fout dan goed. Dus 30 min voor het begin van de toets ritalin nemen is vaak wel handig, dan werkt het tijdens de toets, en hoef je niet tijdens de toets nog in te nemen.

Joyce, ik heb eigenlijk altijd al flink gezweet dus geen idee of dat voor mij echt veranderd is eigenlijk.

F_Orumster, zonder receptuur zou ik eigenlijk nooit doen. Het kan onwijs fijn spul zijn, maar ook onwijs naar met hele vervelende bijwerkingen. Ik zou er dus nooit zonder begeleiding aan beginnen, en zou dat ook niemand aanraden.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:45

Jaaa, dat te laat komen komt mij ook bekend voor! :D Ik zit altijd als ik ergens heen moet vantevoren van, aaah ik kan best nog wel even dit of dat, even een topic lezen op Bokt, aaah aankleden duurt echt maar 5 minuten hoor... Kan best nog wel even wachten... Niet dus... :Y) Het was op een gegeven moment zo erg dat mensen me gewoon een uur eerder lieten komen dan de daadwerkelijk afgesproken tijd (en juist die ene keer was ik wel op tijd... :+ )

Ik word eerlijk gezegd wel een beetje bang als ik die verhalen van jullie over Ritalin lees, zijn die bijwerkingen enzo echt zo erg ten opzichte van het positief effect dat het heeft?

Airborn schreef:
Lady_M, dat had mijn verhaal kunnen zijn, echt heel heel herkenbaar. Ik studeer ook het meeste thuis, deels ook omdat in de lessen teveel afleiding is, mezelf optijd de deur uit krijgen veel moeite kost, en als ik hele dag op uni heb gezeten het omschakelen naar thuis studeren dusdanig lang duurt dat dr helemaal niets meer gebeurt :P
Nu je weet dat je waarschijnlijk, of mogelijk ADD hebt, kun je zelf gelukkig ook al veel rekening dr mee houden: Vraag vriendlief een keer vaker te vragen of je dingen wil doen (en dan natuurlijk niet boosworden dat hij zeurt :P ), ga in gesprekken afentoe paraphraseren (soort korte samenvatting van wat er gezegt is). Ook dat laatste kun je je ouders en vriend om vragen of ze je dr mee willen helpen.
Verder, zoek een methode die voor jóú werkt om te studeren. Zoals ik al zei: ik werk zelf veel met kleurtjes, wat ik dan ook aan het leren ben. Ik schrijf dingen over in verschillende kleuren, verschillende kleuren markers, zelfs mn anatomie plaatjes kleur ik in met potloden.
Om jezelf ergens toe te zetten gebruik ik zelf de tool die alle ouders kennen: omkopen :+ Jep, je leest het goed, ik koop mezelf letterlijk om, of gebruik chantage :P Dus: als je een uur geleerd hebt mag je naar de winkel wat lekkers halen. Of, als je niet geleerd hebt, moet dat nog en mag je dus niet paardrijden, want in die tijd moet je dan wel leren. Ik heb zelf namelijk altijd dat alle andere dingen 10000 keer leuker en belangerijker zijn om te doen dan studeren en opruimen. En zeggen "ja maar dan moet je gewoon beginnen", tja, dat werkt dus niet :+ Dus dan maar anders en mezelf omkopen :P
Hou er ook erg rekening mee dat met ADD een paar uur achter elkaar studeren bijna onmogelijk is. Dus studeer in blokjes van 30 min. Zet een wekker die iedere 30 min gaat, en doe dan steeds half uurtje leren half uurtje iets anders. (bijvoorbeeld)
En leg dingen als rekeningen OP je toetsenbord zodat je dr écht niet omheen kan, of ga automatisch betalen, want ik weet uit ervaring dat het een bende word en heeeeeeel veel stress op levert als dat fout gaat.

Maar vooral: zie ADD niet als een excuus waarom je dingen niet kan. Zie het als eindelijk duidelijkheid hebben hoe je gericht aan je mindere punten kan werken, en probeer de ADD te beheersen ipv het jou te laten beheersen.

Also, voel je niet schuldig, of minder ofzo, dat je dingen uitstelt. Daarvan ga je je alleen maar klote voelen, en dat is niet de bedoeling. Het is een gedrag dat door de ADD onwijs word versterkt, maar iets waar je wél aan kan werken. En hou heel goed voor ogen dat hoe langer je iets uit stelt, hoe meer je er tegenop gaat zien om het alsnog te doen. Terwijl de taak eígenlijk helemaal niet groter of zwaarder word.
\

Kijk, dat zijn fijne tips! :) Bedankt! Zit nu in kleine blokjes te studeren, en dat werkt inderdaad beter dan zo'n heel intimiderend uur of hoofdstuk af te moeten maken.... En precies die dingen met colleges volgen heb ik ook! Alleen zit me dan meestal in de bieb (of vaker m'n kamer als ik de deur weer eens niet uitkom...) ergens toch weer schuldig te voelen dat ik niet aanwezig ben... Klasgenoten hebben er ook niet zoveel begrip voor, kreeg laatst een smsje of ik wel zeker wist dat rechten mijn ding was, aangezien ik me niet aan het leren kon zetten... :roll: Tja.
Moet deze week een e-mail sturen naar de studentendecaan om mijn situatie uit te leggen, hoe eerder dat gedaan is, hoe beter, maar ik vind het best wel eng...

Hoeveelste jaar ben je?

*gaat na haar pauze braaf weer achter de boekjes*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:47

Moet je via de huisarts naar de ggd of kun je direct heen, voor het stellen ve diagnose?
En hoe belachelijk is dit op je 28e?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:00

Oh dingen die eng zijn zijn echt het ergste, die blijf ik altijd eeuwig uitstellen net zo lang tot ik te laat ben en nogmeer stress heb, super naar! Meteen doen is stiekum toch wel fijner :o

F_Orumster, helemaal niet belagelijk, ik heb de diagnose 3 jaar geleden gekregen, dus toen ik 22 was, en ik ben dr nogsteeds blij mee ;) Je hebt nog echt 60 jaar voor je als je geluk hebt he, dus tja :P En ehhhhh, ik heb toen PsyQ gebeld of gemailt, en ik moet zeggen, ik ben er erg tevreden over. Heb wel een verwijzing van de huisarts gekregen omdat ik die letterlijk zei "kijk, ik heb een lijstje met symptomen, ik herken 99%, ik ga me hier aanmelden, en dus wil ik een verwijzin, kunt u die alstublieft voor mij maken?" Verwijzing gekregen, en kon heel vlot bij PsyQ terecht. GGD heeft een wachtlijst van eonen en heb ik minder goede verhalen over gehoord.

Lady_M, de bijwerkingen verschillen onwijs per persoon. Ik heb bv nergens last van. Nouja, lagere bloeddruk omdat ik minder stress heb, maar bloeddruk was om te beginnen al veel te hoog dus das een erg positieve bijwerking :P En toen ik net begon met de ritalin, met dosis verhogen bv, paar dagen soort van, ehh, apart soort draaierig gevoel. Niet heel erg, en was ook zo weer weg bij mij.
Ik zou dus niet bang zijn voor de bijwerkingen van te voren, als je dr last van krijgt merk je het vanzelf, en dan kun je gewoon weer stoppen met de medicatie en gaat het als het goed is weer weg ;)

Klasgenoten die geen begrip hebben is idd heel vervelend, maar weinig aan te doen. Uitleggen kun je proberen, maar meestal helpt dat geen zak. Probeer mensen te vinden die het wel gewoon accepteren en niet raar vinden, en negeer al die mensen die te kortzichtig zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Betere tip heb ik daar helaas niet voor. En, je studeerd juist buiten de les omdat je de studie wil halen en het jou ding is, vergeet dat niet!