ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:38

Ayasha schreef:
NatasjavE schreef:
Je kan het toch zeer expliciet aangeven dat je het niet wil? Waarom een ander mens dood laten gaan omdat iemand het eigenlijk wel wil maar "effen vergeten is te melden"

Wat dat betreft is Belgie een stuk beschaafder dan Nederland te zijn.

Ik ben Belg en hier vragen ze het aan de familie. Ze gaan er niet van uit dat je ze af staat.

Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:39

Ayasha schreef:
NatasjavE schreef:
Je kan het toch zeer expliciet aangeven dat je het niet wil? Waarom een ander mens dood laten gaan omdat iemand het eigenlijk wel wil maar "effen vergeten is te melden"

Wat dat betreft is Belgie een stuk beschaafder dan Nederland te zijn.

Ik ben Belg en hier vragen ze het aan de familie. Ze gaan er niet van uit dat je ze af staat.

Ah ok. Dus als je het niet hebt aangegeven, vragen ze het aan je familie. Dat vind ik op zich een goede optie. Mijn familie is net zo tegen als ik.
Ze nemen dus nooit zomaar je organen weg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:40

Ik weet niet of dat een officiële regel is. Maar toen ik geopereerd werd en de kans klein was dat ik er uit zou komen, hebben ze aan mijn ouders gevraagd of ik donor wilde zijn of niet. (ze zullen het wel tactvoller gesteld hebben, was er niet bij, maar daar kwam het op neer).

Ik denk dat ze het misschien wel "mogen" maar ik geloof dat de meeste uit goed fatsoen eerst toestemming vragen.

Edit:

Citaat:
Na een overlijden: wie zwijgt, stemt toe

Als u Belg bent of meer dan zes maanden in België woont, dan staat de wet de verwijdering van organen na uw dood toe tenzij:

u dit uitdrukkelijk heeft geweigerd tijdens uw leven
uw naaste familieleden (kinderen, ouders of echtgenoot) zich tegen de orgaanafname verzetten

Als u niet wilt dat na uw dood organen of weefsels worden weggenomen uit uw lichaam, dan moet u een document invullen en overmaken aan uw gemeente.

Ze vragen het dus hoewel je in principe toe stemt tenzij je laat op maken dat je niet wil.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:59

Ilse_123 schreef:
ik ben bloeddonor, heb 0 negatief, ik vind ze persoonlijk een beetje erg hebberig bij sanquin Eindhoven. Toen mijn ijzergehalte niet hoog genoeg was hebben ze dat aan 5! verschillende vingers getest (ze prikken in je vinger en nemen daarvan een bloedmonster).
Een vriendin van mij heeft ook 0 negatief, en die heeft hele moeilijke aders om te prikken, die vrouw zei letterlijk dat ze het normaal zouden laten zitten, maar aangezien het om 0 negatief ging wilden ze het bloed toch graag hebben.
ik heb er verder absoluut geen problemen mee, ben alleen die dag zelf een beetje trager dan normaal.
Orgaandonor ben ik ook, ook voor de wetenschap.

@ de discussie hierboven:
Laat iedereen een beetje in zijn eigen waarde, het is een keuze om donor te zijn, juist omdat er een groot ethisch vraagstuk achter zit. Geweldig als je zelf donor bent, maar mensen kunnen ook redenen hebben om geen donor te zijn, en dat moet je dan gewoon respecteren.

Mee eens, je bent gelukkig niet verplicht om donor te zijn dus respecteer de keuze dan ook die iemand maakt. Ik vind het wel jammer dat sommige mensen (of misschien wel heel veel mensen?) niet kenbaar maken of ze donor willen zijn of niet. Het is zo'n kleine moeite om er goed over na te denken en vervolgens even wat dingetjes in te vullen en dan heb je het al geregeld. Ik zou het heel vervelend vinden voor mijn familie als ik zou komen te overlijden en het zou niet duidelijk zijn of ik donor wil zijn of niet, dan zadel ik hun daar opeens mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:47

NatasjavE schreef:
Narnia schreef:
Och zelf zou ik niet te veel willen aanmodderen..als het mijn tijd is om te gaan, dan ga ik liever!

Nou er zijn veel mensen die daarna nog een zeer waardevol leven hebben hoor.

Ik las laatst een verhaal over een meiske met CF die nieuwe longen gekregen had en die nu weer kon gaan reizen.
Ze had haar leven terug...

Jonge mensen hebben nog een heel leven voor zich voor hen vind ik het waardevol, als ik tachtig ben...nee dank je laat me maar sterven dan kan een ander nog even doorleven met mij organen waar ik zo goed mogelijk op heb gepast.

vuurneon

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:21

Maar narnia; ze kunnen je vitale organen alleen gebruiken als je sterft op de o.k. Dus niet als je 80 bent en vredig sterft in je bed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:32

verootjoo schreef:
Ah ok. Dus als je het niet hebt aangegeven, vragen ze het aan je familie. Dat vind ik op zich een goede optie. Mijn familie is net zo tegen als ik.

't Is niet zo'n hele goede optie hoor: veel familieleden vinden die keuze moeilijk, en willen doen wat de overledene wil, alleen weten ze dat dus vaak niet. Maar als je tegen bent, wat is dan het probleem met het aangeven?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:42

Als je voor bent, wat is dan het probleem met het aangeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:24

vuurneon schreef:
Maar narnia; ze kunnen je vitale organen alleen gebruiken als je sterft op de o.k. Dus niet als je 80 bent en vredig sterft in je bed.

Als bekend is bij de vp/vz dat iemand donor is gaat diegene naar ziekenhuis...organen zijn nog een tijdje bruikbaar na overlijden...hier zijn allerlei protocollen voor...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:57

Ayasha schreef:

omdat een heleboel mensen die wel willen dat gewoonweg vergeten. Komt wel. Doe ik later nog eens. Daardoor gaan veel waardevolle organen verloren.

Bovendien diegene die het wel willen doen iets goeds....daar moet je mi de drempel zo laag mogenlijk voor houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:04

NatasjavE schreef:
Ayasha schreef:

omdat een heleboel mensen die wel willen dat gewoonweg vergeten. Komt wel. Doe ik later nog eens. Daardoor gaan veel waardevolle organen verloren.

Bovendien diegene die het wel willen doen iets goeds....daar moet je mi de drempel zo laag mogenlijk voor houden.

En degene die het niet willen moeten maar een hele papierwinkel invullen? Omdat je wil dat ze met hun poten van je lijf blijven ook na je dood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:13

Ben nog geen 18 maar denk er veel over na of ik wel of niet donor wil worden.
Bloeddonor word ik sowieso niet, ik heb meestal een te laag ijzergehalte en als ik bloed moet prikken dan val ik nog net niet flauw, word er helemaal naar van, het is niet dat ik er niet tegen kan, voel me gewoon helemaal slap.
Een kennis van mij is een jaar geleden een hele tijd opgenomen in het ziekenhuis omdat haar hart niet goed was, weet niet wat er precies was maar ze had een nieuw hart nodig. Ze is pas begin 20, en dan denk je er echt over na of je orgaandonor wil worden of niet.
Ik wil het opzich wel worden, want na de dood heb je er toch niets meer aan.
Maar aan de andere kant vraag ik me af hoe het allemaal gaat, als je overlijdt dat je dan meteen wordt opgehaald om de organen er uit te halen? En het idee dat ze lopen te snijden in je vind ik ook niet wat. Ziet het er allemaal nog mooi uit als het gebeurd is en je in de kist ligt?
Heb nog anderhalf jaar om er over na te denken, gelukkig!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:19

Ayasha schreef:

Niks, daar heb ik dan ook geen problemen mee. Voor de mensen die netjes registreren maakt het niets uit.

Waar het een probleem wordt is bij de mensen die niks aangeven. Hun lakse houding heeft gevolgen - maar niet voor henzelf, maar voor anderen: de mensen die een orgaan nodig hebben en dat toch niet krijgen door de onduidelijkheid. En omdat de meeste mensen in Nederland wel voor het ontvangen van organen zijn, zou ik zeggen dat het dan ook logisch is dat in de gevallen dat er niets bekend is, doneren het uitgangspunt is.

Iedereen met bezwaren, maar ook iedereen die overduidelijk voor is, kan dat gewoon duidelijk aangeven, en mag ook altijd een donatie weigeren, daar maakt het dus niets voor uit.

Citaat:
En degene die het niet willen moeten maar een hele papierwinkel invullen? Omdat je wil dat ze met hun poten van je lijf blijven ook na je dood?

Wat mij betreft: ja, de hele papierwinkel: het kruisje, de handtekening EN het op de bus doen :)
Overigens vind ik dat iedereen het in moet vullen, gewoon voor de duidelijkheid, (en zeker de mensen die het iets uitmaakt wat er gebeurt.) Ik denk alleen dat een default optie goedkoper is dan controles en boetes heffen voor de mensen die het niet doen.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 21-10-12 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:20

Maar zwijgen = toestemmen is niet eerlijk. Zend dan gewoon een brief van "denk er aan ....." maar niet er van uit gaan dat iedereen die niet antwoord, voor is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:27

Citaat:

Wat mij betreft: ja, de hele papierwinkel: het kruisje, de handtekening EN het op de bus doen :)
Overigens vind ik dat iedereen het in moet vullen, gewoon voor de duidelijkheid, (en zeker de mensen die het iets uitmaakt wat er gebeurt.) Ik denk alleen dat een default optie goedkoper is dan controles en boetes heffen voor de mensen die het niet doen.

Ayasha schreef:
Maar zwijgen = toestemmen is niet eerlijk. Zend dan gewoon een brief van "denk er aan ....." maar niet er van uit gaan dat iedereen die niet antwoord, voor is.

Gutteguttegut, niet eerlijk. :(:) Doodgaan door nierfalen is ook niet eerlijk. Er vanuit gaan dat organen zomaar weggegooid mogen worden is ook niet eerlijk. Vinden dat mensen die wat goeds willen doen voor ander 'de hele papierwinkel' ook nog eens moeten regelen is ook niet eerlijk. 't Is maar hoe je het wilt bekijken.
Die brief wordt ook gewoon gestuurd (wat dus inhoudt dat 'de hele papierwinkel' een kwestie is van een kruisje in het juiste vakje, handtekening eronder, en weer terugsturen.)

Als je dat niet doet, vind ik dat de overheid best mag concluderen 'ok, deze persoon vindt het blijkbaar niet belangrijk genoeg om z'n keuze vast te leggen, dan kiezen wij.'

Ben je duidelijk voor of tegen, dan vul je gewoon het papiertje in, kan er niemand meer over klagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:33

:roll: denigrerend reageren, helpt je dat? Voel je je dan beter?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:35

Shadow0 schreef:
Als je dat niet doet, vind ik dat de overheid best mag concluderen 'ok, deze persoon vindt het blijkbaar niet belangrijk genoeg om z'n keuze vast te leggen, dan kiezen wij.'

Ben je duidelijk voor of tegen, dan vul je gewoon het papiertje in, kan er niemand meer over klagen.

Euhm... De overheid mag beslissen om mijn organen te gebruiken?

In principe is de hele maatschappij erop gericht om van andermans lichaam af te blijven tenzij er toestemming voor wordt gegeven. Maar in het geval van donor wel of niet zijn mag de overheid voor je kiezen om vanalles uit je lichaam te halen tenzij je hebt aangegeven dit niet te willen.
Je moet dus jezelf beschermen zodat anderen niet zomaar je organen afnemen door een brief in te vullen, te hopen dat hij aankomt en erop vertrouwen dat het dan goed komt. Dat is toch omgekeerde wereld :?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:47

Ik ben donor voor organen en hopenlijk strakjes ook voor bloed (doodeng! ik ben als de dood voor injecties). Persoonlijk vind ik het ook wel okee als iemand geen donor wil zijn, maar dan mag je wat mij aangaat ook geen beroep doen op een andermans organen. Jij niet en je kids niet. Eens kijken hoeveel mensen dan opeens wel willen doneren als ze het niet meer nodig hebben. Misschien kort door de bocht, maar waarom wel iets van een ander accepteren als je zelf alles wilt houden als je toch overleden bent?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:11

verootjoo schreef:
Euhm... De overheid mag beslissen om mijn organen te gebruiken?

Natuurlijk - het is uiteindelijk de wet die bepaalt wat je allemaal wel en niet met overledenen mag doen. Dus doen alsof de overheid nu geen keuze maakt is onterecht. De overheid bepaalt bv ook dat je niet zomaar in je eigen achtertuin mag worden begraven, over hoe je vervoerd en opgeslagen mag worden. Ook over de lichamelijke integriteit van een lichaam heeft de overheid zeggenschap: het bepaalt dat er onder bepaalde omstandigheden sectie mag/moet worden verricht. Maar ook dat iets als orgaandonatie NIET zomaar mag worden gedaan, bv door een arts die het nodig vindt. Kortom: de overheid beslist wat er met lichamen mag en moet gebeuren. En dus ook of organen wel of niet gebruikt mogen worden.

Zij regelen dus ook hoe je je eigen wensen kenbaar mag maken, en wat er gebeurt als die niet kenbaar zijn. (Ze moeten wel: ze kunnen kiezen om standaard niet of standaard wel te gebruiken, maar ze moeten IETS regelen voor de situaties dat de voorliggende regels niet voldoen. Kan niet anders.)

Citaat:
Je moet dus jezelf beschermen zodat anderen niet zomaar je organen afnemen door een brief in te vullen, te hopen dat hij aankomt en erop vertrouwen dat het dan goed komt. Dat is toch omgekeerde wereld :?

Nogmaals: ik vind dat iedereen dat moet doen, wel of geen donor. In dat opzicht is er dus niks omgekeerd. Een alternatief zou zijn om een boete op te leggen als je het niet invult. Daar schiet jij dan niets mee op, want je moet het dan nog steeds invullen.

En verder, als dat de enige manier is waarop je het kunt bekijken, dan ja. Als jij de belangen van een dode boven die van een levende vindt uitgaan, is dat voor jou inderdaad de omgekeerde wereld. De overheid beschermt echter ook de belangen van de patienten die geholpen kunnen zijn met een orgaan - en daarvoor is de huidige situatie juist 'de omgekeerde wereld': er sterven mensen waarbij dat niet nodig was geweest.

Maar je ziet nog iets over het hoofd: de meerderheid van de Nederlanders is eigenlijk best voor donatie. Ze willen in elk geval graag een orgaan ontvangen indien nodig, maar de meeste zijn ook niet principieel tegen het afstaan van organen, ze zijn alleen maar laks in het niet doorgeven van hun wensen. Het is dus democratisch heel prima te verantwoorden dat je als standaardoptie kiest voor de optie waar de meeste mensen zich wel in kunnen vinden.

En de mensen die bezwaren hebben, hebben nog steeds de mogelijkheid om hun bezwaren kenbaar te maken. Nieuwe regelgeving gaat uitsluitend over mensen die niks in willen vullen. En wat mij betreft: als je niet laat weten wat je wilt, moet je ook niet klagen dat er niet naar je wensen geluisterd wordt.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:17

[quote="Narnia"
Als bekend is bij de vp/vz dat iemand donor is gaat diegene naar ziekenhuis...organen zijn nog een tijdje bruikbaar na overlijden...hier zijn allerlei protocollen voor...[/quote]
In Nederland transplanteren ze niet op je 80e! Het zal wel bij elk orgaan anders zijn, maar bij de lever houden ze de 65e verjaardag aan. Als deze 65 jarige nog vitaal is, willen ze deze leeftijd nog wel eens opschorten, maar niet naar 80 jaar.
Er is naast je eigen wil om te doneren ook een bevoegd persoon nodig, die er mee instemd op het crusiale moment. Van tevoren vragen ze bij mij weten niet, of of ze organen mogen gebruiken. Ik stond ook op de lijst om getransplanteerd te worden. Ik heb al jaren een donorcodicil, mijn ziektebed was in het ziekenhuis, mijn hart is prima en toch hebben ze alles in het werk gesteld om mijn leven in 2004 te redden. Ik kreeg op tijd een matchende lever. Mijn eigen lever werd in maanden tijd verwoest door een zeldzame ziekte.
Overigens is het ontvangen ook zwaar. Je moet niet alleen voor jezelf denken, maar ook je familie en vrienden. Doodgaan, terwijl je de kans kreeg om te blijven leven, het niet accepteren van een orgaan, die uit liefde is gegeven, vind ik wonderlijk. Je ouders, kinderen, of echtgenoot niet laten meewegen in je beslissing of je wil geven of ontvangen ook.
Eurotransplant verdeelt. De regering heeft niet het laatste woord, al zijn de protocollen wel volgens de wet geregeld. Indien je niets regeld, heeft een bevoegd persoon (ouders of echtgenoot) het laatste woord. ALS het gevraagd word!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:25

Bij mij werd het voor de operatie gevraagd Ersina. Ze hebben ook alles op alles gezet om me er door te helpen en dat is ze gelukt. -ik zit dit immers nog te typen- Maar ze vroegen het wel degelijk.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:33

Ik ben wel donor, maar twijfel af en toe wel een beetje.
M'n vriend is geen donor, omdat het voor hem gewoon niet goed voelt dat zijn organen later in iemand anders zitten, en je niet weet wie. Bijvoorbeeld iemand die z'n hele leven ongezond heeft geleefd, een crimineel of.. *vul maar in* Ik snap die redenering goed, en heb dat zelf ook wel een beetje..

Ik ben donor omdat ik graag mensen wil helpen na mijn dood.. vooral jonge mensen, maar dat 1 van je organen naar zo iemand gaat dat is natuurlijk niet gegarandeerd.

Ben niet gelovig, maar ik las hier iets over 'het tussen twee dimensies zweven' en dat is iets wat me ook wel bezighoudt..

Kortom, ik zie er voordelen in maar ook nadelen. Vind het echt een lastig onderwerp.

Dat mensen automatisch donor worden zonder tegenbericht vind ik schandalig, en ik hoop echt dat dat er nooit doorheen komt. Komt op mij over dat er maar 1 goede keuze is, en dat is donor zijn. Als dat gebeurt, ben ik geen donor meer. Het moet vanuit mensen zelf komen...
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 22-10-12 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:37

NatasjavE schreef:
Uiteraard ben ik donor. Dat doe je voor je medemens. En mijn mening is dat het vrij associaal is om het niet te doen. Als je dood bent heb ik er niets meer aan. Ik ben dan weg. Op de valreep nog iets kunnen betekenen voor een ander....vindt ik mooi.

Misschien een al gestelde vraag maar de niet donors.... zien die ook af van een orgaan als ze er eigenlijk een nodig hebben?

Daar ben ik ook erg benieuwd naar :j

Ik ben zelf ook donor, mijn vriend is orgaandonor en bloeddonor. Dat laatste overweeg ik ook nog, maar ik ben zo bang voor naalden := Moet me er nog overheen proberen te zetten..

Ik zou het ook prima vinden dat iedereen by default donor is en het expliciet moet aangeven als je dat NIET wil. Nu vergeten mensen het vaak en denken ze "ohja, komt wel een keer", dan komt het er vaak niet van en daardoor gaan organen en levens van anderen verloren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:44

Ik denk het eigenlijk niet. Zeker weten doe je het nooit maar zoals ik er nu in sta. Nee. Ik zie hoeveel gedoe het geweest is met een eigen "deel" terug krijgen... Kan me voorstellen hoe het is als je een deel van een ander krijgt en dat is niet het leven waar ik voor zou kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:58

Ersina schreef:
[quote="Narnia"
Als bekend is bij de vp/vz dat iemand donor is gaat diegene naar ziekenhuis...organen zijn nog een tijdje bruikbaar na overlijden...hier zijn allerlei protocollen voor...

Citaat:
In Nederland transplanteren ze niet op je 80e! Het zal wel bij elk orgaan anders zijn, maar bij de lever houden ze de 65e verjaardag aan. Als deze 65 jarige nog vitaal is, willen ze deze leeftijd nog wel eens opschorten, maar niet naar 80 jaar.

Citaat:
Er is naast je eigen wil om te doneren ook een bevoegd persoon nodig, die er mee instemd op het crusiale moment. Van tevoren vragen ze bij mij weten niet, of of ze organen mogen gebruiken. Ik stond ook op de lijst om getransplanteerd te worden. Ik heb al jaren een donorcodicil, mijn ziektebed was in het ziekenhuis, mijn hart is prima en toch hebben ze alles in het werk gesteld om mijn leven in 2004 te redden. Ik kreeg op tijd een matchende lever. Mijn eigen lever werd in maanden tijd verwoest door een zeldzame ziekte.
Overigens is het ontvangen ook zwaar. Je moet niet alleen voor jezelf denken, maar ook je familie en vrienden. Doodgaan, terwijl je de kans kreeg om te blijven leven, het niet accepteren van een orgaan, die uit liefde is gegeven, vind ik wonderlijk. Je ouders, kinderen, of echtgenoot niet laten meewegen in je beslissing of je wil geven of ontvangen ook.
Eurotransplant verdeelt. De regering heeft niet het laatste woord, al zijn de protocollen wel volgens de wet geregeld. Indien je niets regeld, heeft een bevoegd persoon (ouders of echtgenoot) het laatste woord. ALS het gevraagd word!

Ik weet dat.....het is hypothetisch bedoelt....als ik zo goed als dood ben wil ik geen gesleutel meer aan mijn lijf dit heb ik ook zo vast laten leggen in mijn mijn testament en codicil(zelf geschreven brief en rechtsgeldig)

Als ik jong of oud doodga wil ik niets ontvangen wat mijn leven kan rekken, das gewoon mijn keuze...als mijn organen dan nog bruikbaar zijn mogen ze die gebruiken...ik sta geregistreerd als donor, das toch mooi dat je op die manier iets kan doen voor je naaste :o