Ersina schreef:[quote="Narnia"
Als bekend is bij de vp/vz dat iemand donor is gaat diegene naar ziekenhuis...organen zijn nog een tijdje bruikbaar na overlijden...hier zijn allerlei protocollen voor...
Citaat:
In Nederland transplanteren ze niet op je 80e! Het zal wel bij elk orgaan anders zijn, maar bij de lever houden ze de 65e verjaardag aan. Als deze 65 jarige nog vitaal is, willen ze deze leeftijd nog wel eens opschorten, maar niet naar 80 jaar.
Citaat:
Er is naast je eigen wil om te doneren ook een bevoegd persoon nodig, die er mee instemd op het crusiale moment. Van tevoren vragen ze bij mij weten niet, of of ze organen mogen gebruiken. Ik stond ook op de lijst om getransplanteerd te worden. Ik heb al jaren een donorcodicil, mijn ziektebed was in het ziekenhuis, mijn hart is prima en toch hebben ze alles in het werk gesteld om mijn leven in 2004 te redden. Ik kreeg op tijd een matchende lever. Mijn eigen lever werd in maanden tijd verwoest door een zeldzame ziekte.
Overigens is het ontvangen ook zwaar. Je moet niet alleen voor jezelf denken, maar ook je familie en vrienden. Doodgaan, terwijl je de kans kreeg om te blijven leven, het niet accepteren van een orgaan, die uit liefde is gegeven, vind ik wonderlijk. Je ouders, kinderen, of echtgenoot niet laten meewegen in je beslissing of je wil geven of ontvangen ook.
Eurotransplant verdeelt. De regering heeft niet het laatste woord, al zijn de protocollen wel volgens de wet geregeld. Indien je niets regeld, heeft een bevoegd persoon (ouders of echtgenoot) het laatste woord. ALS het gevraagd word!
Ik weet dat.....het is hypothetisch bedoelt....als ik zo goed als dood ben wil ik geen gesleutel meer aan mijn lijf dit heb ik ook zo vast laten leggen in mijn mijn testament en codicil(zelf geschreven brief en rechtsgeldig)
Als ik jong of oud doodga wil ik niets ontvangen wat mijn leven kan rekken, das gewoon mijn keuze...als mijn organen dan nog bruikbaar zijn mogen ze die gebruiken...ik sta geregistreerd als donor, das toch mooi dat je op die manier iets kan doen voor je naaste