DaphneR93 schreef:Ik doe geen ipl volgens mij, ze noemen het de soprano laser. Is dat wat anders?? Ik ga in ieder geval echt stuk tijdens de behandeling dus als ipl minder pijn doet stap ik liever over. De locatie van Pulzzz is voor mij wat minder gunstig maar ik zou het wel willen overwegen, je klinkt in ieder geval heel kundig. Is ook wat waard!
Laser is niet hetzelfde als IPL. De werking wel. De werking heet Selectieve Fotothermolyse en het betekent dat je selectief vernietigt met warmte dat opgewekt wordt door licht.
Laser is coherent licht, dat betekent 1 kleur, 1 bundel. Als je een laser straal een kilometer ver zou kunnen schijnen heb je nog steeds een klein puntje op de muur. Een ontharingslaser is een diodelaser, deze werkt met een robijn. Hij heeft 1 nanometer bereik nl. 810nm. Nanometer is de lichtkleur. In dit geval rood. 810 nanometer werkt heel erg goed op donkere haren en een lichte huid. Vaak zelfs beter dan IPL. Het nadeel is dat het op andere kleuren niet tot nauwelijks werkt.
IPL is niet coherent licht,het verspreidt zich. Daarom kun je met IPL grotere oppervlakken behandelen. Waar diodelaser een robijn heeft, heeft IPL een sterke xenonlamp. In die lamp zit wit licht en in wit licht zitten alle kleuren van de regenboog. Als je alle kleuren haar waar pigment inzit zou willen ontharen dan heb je verschillende golflengtes van licht nodig (=nanometers ) want 810 nm is alleen donker haar en een lichte huid. De ideale instelling is 590-1000 nm. Dit kun je met IPL doen d.m.v. een filter op het flitsblokje dat op de huid gaat. Daarom kun je met IPL veel meer kleuren haar en huid behandelen.
Als je een witte huid en donker haar hebt is laser de beste keuze. Voor alle andere kleuren geldt dat IPL beter is.
Het voordeel van IPL boven laser is dat IPL veiliger is. Omdat laser gebundeld licht is penetreert de bundel de huid ook veel dieper. Daarom doet het meer pijn dan IPL. Het gevaar bij de diepe penetratie van de huid is als er een brandwond zou ontstaan, deze bij laser meteen ernstig is terwijl dat IPL nooit zou lukken omdat het licht verspreidt en daardoor niet door meerdere huidlagen heengaat.
Je zou kunnen vragen of ze het apparaat lager kunnen zetten in energie of vragen of ze jouw huid vantevoren goed willen koelen met een coldpack waardoor het wat verdooft.