Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:21

Wauw zeg, als ik jullie verhalen zo lees mag ik me wel heel gelukkig prijzen :o
Lees hier een aantal verhalen van baby's uit maart en zelfs januari die 's nachts nog voor een voeding komen.

En Susan, is Marinde niet wat klein of valt dat mee?
Elize was 8 juni 59cm en 5525 gram, toen was ze 9 weken.
Maar ze ziet er ook heerlijk 'gevuld' uit, ze heeft een paar spekbilletjes, vind het zo grappig, Stef was altijd een heel slanke baby.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:25

Nee hoor, ze zit precies op de middelste lijn van de groeicurve. Met 9 weken was ze 58,1 cm en 5800 gram.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:43

Huh? Dat kan niet, Elize zat toen boven het gemiddelde.
Dan hanteren jullie een andere groeicurve dan wij.

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:52

goeiemorgen allemaal (kan nog net!)

ik las veel over kolven en flesjes: ik voel me net zo'n melkkoe met dat kolven, maar ik vind het wel handig om een voorraadje aan te leggen ivm mijn werk en eventueel als ik een keertje weg wil ofzo. Vanochtend kolfde ik in 10 minuten uit 1 borst 125ml :o ! Dus dat schiet tenminste een beetje op.

@nathalie: Nick doet dat sinds gisteren ook ineens, de eerste 10 minuten drinkt hij in 1 ruk door en daarna gaat hij aan de tepel trekken en af en toe een beetje jengelen. Dan gaat hij weer drinken en is het weer over, heel apart! :?
En de ene voeding doet hij het wel en de andere niet!

@susan; hopelijk hoeft ze geen spreidbroek dat lijkt me zooo sneu!

@bakjes: ik heb de zakjes van medela, werkt erg handig moet ik zeggen!

@flesje: dat is hier geen probleem, hij valt dan net zo makkelijk in slaap als na de bv!

Hier gisteren nacontrole gehad bij de gyn en helemaal goedgekeurd! Mag ook weer gaan paardrijden, dus ik ga zaterdag maar even proberen te hobbelen, ben erg benieuwd of dat gaat... :o
Verder heeft Nick nu 2 dagen in zijn eigen kamertje geslapen en ik heb dus 2 nachten door kunnen slapen. echt heerlijk! En nick geeft er helemaal niks om, gaat 'gewoon' om 23:00 uur slapen en werd vanochtend pas om half 7 wakker, echt heerlijk <3 . Ik kom gewoon helemaal bij. Vanmiddag weer lekker een rondje buiten doen met dit weer, er maar helemaal van genieten. :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:58

Ik gebruik ijsklont-zakjes om in te vriezen en ja soms ook half vol, maakt em niet zoveel uit daar ze erg goedkoop zijn.
Ik heb ook die via bakjes van Avent dus die ga ik ook nog wel gebruiken. Maar heb er maar 5 en 1 gebruik ik in de koelkast.

Susan wat goed van Marinde zeg! Toppie!
Ik haal Yasemin ook niet meteen bij de eerste geluidjes eruit hoor. Maar ik heb een babyfoon met camera, dus dat is heel handig. Ik kan kijken of ze echt wakker is of gewoon even wat geluid maakt.

Ankem spannend! Ik heb zooon zin om bijvoeding te geven hihi maar daar zijn we nog lang niet aan toe. Wij wachten ook tot 6 maanden. Maar het lijkt me erg leuk.

Susan Marinde is dus weer goed gegroeit, fijn! En ahh weer prikjes.
Hopelijk hoeft ze inderdaad geen spreidbroekje, dat lijkt me echt vreselijk...

Annelies ik merkte gisteravond ook dat in andere plaatsen weer andere groeicurve's gebruikt worden schijnbaar.
Een meisje dat ik ken vertelde dat haar kindje van 7 weken, dysmatuur geboren zelfs, nu al 59 cm is terwijl Yasemin met 9 weken 58 cm was en op de bovenste lijn van de curve zat. Maar haar kindje zit op de middelste lijn zegt ze..
Dus heel raar allemaal... (al weet ik niet zo goed wat ik van haar moet geloven)

Linda wat goed dat Nick in zijn bedje geslapen heeft en wel van 11 tot half 7! Knap van hem zeg!! Hij doet het echt goed he. :) Lekker!
Fijn ook dat je goedgekeurd bent!

Volgens mij is het drink-drama weer voorbij. Gisteravond en vandaag ging het weer zonder trekken en huilen.
Ik heb morgenavond een feestje en wil dus voor het eerst zonder Yasemin weg en ik ben nu al zenuwachtig. :o
Ik heb nog niets in de koelkast staan maar wil dus melk gaan ontdooien uit de vriezer. Ik weet nu niet goed hoeveel ik eruit moet halen.
Meestal drinkt ze een fles van tussen de 100 en 135 ml. Maar ze wil de laatste dagen soms 's avonds weer gaan clusteren...
Ik ga iig proberen om nog wat vers af te kolven zodat dat er extra staat en ik dat eventueel nog in kan vriezen..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:34

anneliesdj schreef:

Iedere CB hanteert naar mijn weten dezelfde groeicurve, deze is over het algemeen meer gericht op kinderen welke FV krijgen :)
En wat maakt het uit? Chiara is volgens de maatstaven te klein en te licht,... maak ik me niet druk om, verder doet ze het prima ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:59

Tja en Elianne is een reus, maak me er ook niet druk om...

Elianne met dr eerste banaan:
Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:01

Afbeelding

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:22

Ooh wat gaaf!! Vond ze zeker erg lekker. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:00

Cyntje schreef:
anneliesdj schreef:

Iedere CB hanteert naar mijn weten dezelfde groeicurve, deze is over het algemeen meer gericht op kinderen welke FV krijgen :)
En wat maakt het uit? Chiara is volgens de maatstaven te klein en te licht,... maak ik me niet druk om, verder doet ze het prima ;)

Maakt ook niet uit nee maar volgens dat ding is ze groot en zwaar, vooral groot trouwens.
Maarja, d'r papa is ook 1,98 dus ze zal vast wel wat groter worden dan mij.
Ik trek me daar ook niets van aan hoor, ik neem zowieso het CB met een korrel zout, ze willen alles zo snel en goed mogelijk, voor mij hoeft dat allemaal niet.

Wat leuk zeg met die banaan! Hoe groot is ze? Aangezien je zegt dat ze een reus is?
Hopelijk kan ze ze blijven eten, Stef heeft nogal last van verstopping en als hij banaan eet wordt het helemaal een verschrikking dus hij krijgt maar heel af en toe hooguit twee hapjes, wel zonde want hij is er gek op.
Grappig slabje trouwens(ziet er handig uit!), helemaal in WK-sfeer!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:16

Ik ga ook maar af op wat ze mij op het scherm laten zien, en dan zitten haar blokjes precies in het midden. Ik maak me er verder ook niet druk om, ze doet het goed en dat is het belangrijkste. Maar wat Cyntje zegt klopt wel, als je voor je bv baby een echt goed beeld wilt hebben moet je je niet richten op cb maar op de groeicurve van de WHO, die is wel gericht op bv baby's.

Ankem: dat ziet eruit alsof het haar goed smaakt!

Nathalie: fijn dat het weer goed gaat met drinken.

Even off topic: heb nog wat info over spreidbroekjes ogezocht, meeste kinderen die dit krijgen hebben ook last van bewegingsbeperkingen. Dat heeft Marinde niet ze kan beide beentjes goed bewegen en is ook even sterk op beide kanten. Ga er dus vooralsnog maar vanuit dat het gewoon even checken voor de zekerheid is.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:46

Elianne vond het heerlijk. Ze heeft net aan papa's appel gesabbeld, ook lekker. Helemaal geen rare gezichten ofzo, ze lijkt het allemaal heerlijk en heel normaal te vinden. Vind het wel leuk, om het op deze manier aan te bieden. Er zit geen druk achter, want het vervangt nog geen maaltijd. Het is kennismaken met en draait niet om de hoeveelheid, die ze binnenkrijgt.

@Anneliesdj
Elianne is 5,5 maand oud en is boven de 70cm. Precies weet ik het niet, volgende week voor het eerst in 2 maanden weer naar het cb. Ze draagt in ieder geval al 74 van kleding. Bij CB zat ze met lengte op de 2+ lijn en gewicht op de 1+ lijn.
Papa is 2.04 en mama is 1.84, dus ze heeft het niet van een vreemde. Ze schatten haar op 1.91.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:51

ankem schreef:
@Anneliesdj
Elianne is 5,5 maand oud en is boven de 70cm. Precies weet ik het niet, volgende week voor het eerst in 2 maanden weer naar het cb. Ze draagt in ieder geval al 74 van kleding. Bij CB zat ze met lengte op de 2+ lijn en gewicht op de 1+ lijn.
Papa is 2.04 en mama is 1.84, dus ze heeft het niet van een vreemde. Ze schatten haar op 1.91.

Sow hee, gigantisch.
Maar als Elize zo doorgaat heeft ze dat straks ook, die is nu nog geen 3 maanden en knapt al zo'n beetje uit d'r maat 62, over een week of twee past die ook keurig in 68.
2.04m is ook wel erg groot, ik kom zelden mensen tegen die nog groter zijn dan Anne maarja, het kan dus wel.
Hoewel, ik ben zelf weer vrij klein, 1,74 en ben gewend dat jongens van 15 al groter zijn dan mij :P

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:58

Ik heb even opgezocht. Toen Elianne 3 maand was, was ze 63,5 cm en 6445 gr.
Twee maanden geleden, bij 3,5 maand was 65,7cm. 62 hebben we bijna niet aangehad. Wij zijn bijna direct van 56 naar 68 gegaan.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:43

Wat een lange papa's en mama's allemaal :) hier een kleine mama, maar 159 maar de papa is wat groter, en Val d'r lengte wordt geschat op een 167 cm. Nou, das beter dan 159 he ;) ze is nu met 9 weken oud, 5700 gram en 59 cm. D'r hoofdomtrek is nu 38,5 cm.

Hoe is het met de mama's? Nog voetbal gekeken? Hier wel, Val heeft gisteren der eerste prikjes gehad, wat een heldin! Twee x 10 seconden huilen, en hup mama's pink in der mond en stil. Wel de hele dag verder geslapen met tussendoor de voedingen. Geen behoefte aan spelen, logisch natuurlijk. Ze is toch wat ziekjes.

Hoe gaat het verder met de borstvoedingen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:48

Het hangt er hier vanaf hoe de kleding valt of ze maat 62 of 68 past. Wij zijn allebei gemiddeld van lengte, ik ben 1.76 en mijn man is 1.82.

Nou, heb het vannacht zelf ook geprobeerd, ik werd wel even wakker toen ik wat hoorde, maar er was idd niks aan de hand. Marinde heeft gewoon de hele nacht lekker doorgeslapen en werd om een uurtje of 7 wakker, om 21.30 had ze de laatste voeding gehad. We zitten nu dus op 6 voedingen per dag, want overdag komt ze nog wel iedere 3 uur voor een voeding.

Miss_Blimm: nee, geen voetbal gekeken, houden we niet zo van hier. Hier gisteren ook prikjes gehad, maar Marinde heeft nergens last van gehad, lijkt me wel vervelend als ze er erg op reageren.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:28

Miss_Blimm wauw netjes gewicht zeg!
Lengte en hoofdomtrek bijna t zelfde als Yasemin (zij was 58 cm bij 9 weken)
Zit Valeria dan ook op de bovenste lijn van de curve?

Hier was het ook alleen maar slapen slapen en slapen (en eten) na de prikjes.

Lengtes, ik ben 1.71 en manlief 1.75. Geen idee hoe groot Yasemin geschat wordt dat heeft niemand ooit gezegd. :P

Ik heb volgens mij een probleem.
De melk die ik zojuist uit de ijsklontzakjes gehaalt heb, stinkt!! ;(
Dat lijkt me niet normaal? Ik heb nog nooit eerder melk ontdooit dus ik heb hem toch in de koelkast gezet en proef hem straks eventjes zelf.
Maar baal er dus wel goed van want heb vanavond een feestje. Probeer vandaag nog maar zoveel mogelijk te kolven maar heb nu pas één voeding bij elkaar en wil er 2 of t liefst 3 hebben staan.
Of is het normaal dat er een raar geurtje aan de melk zit? (lijkt mij niet toch?)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:40

Nathalie: geen zorgen maken is normaal melk kan ranzig ruiken als je het uit de koelkast of vriezer haal maar je kan het gewoon nog gebruiken. Download anders het pdfje van borstvoeding.com, staat het allemaal op.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:41

Chiara is 13 maanden, nu denk ik 73 cm en 8,5 kilo en zit in maatje 74 :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:44

Ga ff kijken, bedankt Susan!
Dus het is wel normaal.. hhmmm. Blij om dat te lezen. :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:03

Heb haar net toch wat slokken water gegeven voor het eerst en ze dronk het goed. :j
Ze wilde alweer drinken, denk door t warme weer. Maar telkens voeden en ik kolf ook nog.. Dan ging ze dus erg onrustig drinken (trekken en loslaten weer) dus heb toch maar eens wat water gegeven en dat heeft ze wat gedronken en nu is ze meteen gaan slapen.
Wilde altijd liever moedermelk geven ipv water maarja, zo werd het wel een beetje veel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:40

ankem schreef:
Ik heb even opgezocht. Toen Elianne 3 maand was, was ze 63,5 cm en 6445 gr.
Twee maanden geleden, bij 3,5 maand was 65,7cm. 62 hebben we bijna niet aangehad. Wij zijn bijna direct van 56 naar 68 gegaan.

Ah leuk, maandag moet ik weer naar het CB en dan is ze 12 weken dus kunnen we mooi vergelijken :P (ookal 'mag' het niet)
SusanH schreef:
Nathalie: geen zorgen maken is normaal melk kan ranzig ruiken als je het uit de koelkast of vriezer haal maar je kan het gewoon nog gebruiken. Download anders het pdfje van borstvoeding.com, staat het allemaal op.

Zo'n geval had ik gister ook, ik ben 's avonds even naar de winkel gegaan en mijn moeder zou oppassen.
Ben ik net 20 min weg belt ze op met een krijsend kind op de achtergrond :P
Dus ik had nog een flesje in de koelkast staan en kwam wel goed uit want die wilde ik toch al weggooien als die gister niet op zou komen (maandag gekolfd).
Maar ik kom dus thuis later, zegt mijn moeder moet je eens proeven, smaakt die melk naar zeep! Echt goor, moest er bijna van overgeven. Gelukkig maar dat ze het merkte omdat Elize zo onrustig dronk en toen even geproefd heeft maar was wel heel vaag.
Was ook niet een vage smaak maar echt heel duidelijk.

Ik heb trouwens nog even een vraag aan jullie. Ik heb sinds 2 dagen een kriebelig/jeukerig gevoel rond mijn tepel en mijn borst is gevoelig als ik eraan zit of erop duw. Ik dacht eerst dat het gewoon stuwing was maar het gaat niet over als ze drinkt, is dan ook niet meer gevoelig trouwens.
Iemand die dit herkent?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:53

Ik heb dus zitten lezen op borstvoeding.com en daar staat idd ook over die zeepsmaak van melk! Dat schijnt normaal te zijn maar sommige kindjes lusten dat inderdaad niet. Schijnbaar kun je het het beste dan eerst verwarmen (net niet koken) en dan invriezen, dan gebeurt het niet stond er.

Ik herken niet wat je schrijft, dus kan je niet helpen.
Dat kriebelige jeukerige gevoel rond mijn tepel heb ik wel regelmatig tijdens het voeden maar geen pijn ofzo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:55

Ik zal daar eens gaan kijken, ik vond het zo raar smaken het was net of er een scheut afwasmiddel door zat.

Edit; ik kan die groeicurve niet vinden, welke moet ik daarvoor hebben want ik kom alleen heel veel uitleg en voorbeelden tegen.
Ik moet eerst aangemeld zijn zie ik?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 25-06-10 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:02

Mijn melk zou ook best eens een zeepsmaak kunnen hebben. Hij ruikt niet meer zo ranzig maar zit wel een gek geurtje aan.
Ga hem straks gewoon eerst zelf proeven, maar hoop toch dat ze hem drinkt. Heb er nu volgens mij 220 ml uitgehaald en heb zelf nog 120 ml staan van vandaag. Moet genoeg zijn maar dan moet ze het wel drinken natuurlijk....