B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:35

Nee om de twee maanden.
De waarden gaan niet zo heel snel omlaag, dus je hoeft niet echt heel vaak, maar er moet zeker nagekeken worden hoe het met de waardes zit ander heeft het geen nut. Tenzij er dus bewezen is dat het tekort is ontstaan door bv een slecht dieet. Dan kun je aanvullen en weer vooruit, zeg maar.

Maar als je iets hebt waardoor je lichaam geen B12 aanmaakt (of eigenlijk omzet) dan blijft dat zo, tenzij ze die oorzaak hebebn kunnen wegnemen en je lichaam het wel weer kan.
Maar anders moet het dus steeds van buitenaf aangevuld.
en omdat het niet nodig is om veel te veel te geven (tenzij je dus zoals ik neurologische problemen hebt) omdat je teveel gewoon uitplast, is het handig om alleen te geven als je waardes zakken.

__Marije__

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:27

Bij mij zeggen ze dat dat geen zin heeft omdat je voor het bloedprikken minimaal 6 weken geen prikken moet hebben gehad..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:39

__Marije__ schreef:
Bij mij zeggen ze dat dat geen zin heeft omdat je voor het bloedprikken minimaal 6 weken geen prikken moet hebben gehad..

apart, bij hebben ze juist na 3 weken geprikt om te kijken hoe mijn spiegel toen was, omdat ik met 6 weken al weer klachten had en met met 3 weken nog goed voelde. Bleek op 3 weken een goed spiegel te hebben, dus nu om de 3-4 weken een inj om niet onder dat niveau te zakken.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:40

Jaa maar dat is voor mij wel de eerste keer he.. Dus ze willen kijken wat het doet. Ik merk geen verschil, maar ik heb ook nooit verbetering gemerkt met de prikken. Maar of dat nou komt omdat de B12 mijn probleem niet is, óf dat ik te weinig ben geprikt (4 weken lang 1 keer in de week) tsja dat blijft nu een raadsel natuurlijk!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:17

2 maanden is 8 weken. Dat is wat ze meestal aanhouden. Ze moeten dat een paar keer doen om te kijken of een en ander stabiel blijft.

Na de eerste injectie kunnen ze wat eerder kijken hoe het met het peil is, maar dat is meer om te kijken of het op niveau is gebracht, terwijl ze daarna juist kijken hoe langzaam of snel het zakt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:13

Bij mij is in maart dit jaar ook een vitame B12 tekort geconstateerd. Ik had tamelijk veel klachten en na de 1e serie injecties (6 injecties verdeeld over twee weken) was het merendeel daarvan verdwenen. Nu haal ik eens in de 4 weken een injectie. Als er langer tussen zit, komen sommige klachten terug. Wat ik me wel afvraag, bij mij is 1 keer bloedonderzoek gedaan en daarna niet meer. Is dit gebruikelijk?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:20

Hee toevallig! Ik heb 4 weken geleden ook de uitslag gekregen dat ik b12 te kort heb. Ik had een b12 gehalte van 83. Veel te laag dus. Ik krijg nu iedere week een injectie (4 weken). En daarna maandelijks. Bij mij wordt het niet goed opgenomen, dus moeten we kijken waar het vandaan komt. Ik heb ook echt veel klachten! Hartkloppingen, haaruitval, heeeeel moe zijn, duizelig, misselijkheid. Nu met die injecties gaat het al wel iets beter!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:40

Lusitana, ik begrijp dat je idd moet laten prikken om te kijken of de waardes ook anders zijn geworden maar zo vaak had ik nog nooit van gehoort. Heb zelf ook neurologische klachten. Maar ben nu met het prikken gestopt want ik kan niet tegen de b12 prikken. Er word nu een ander merk uit Amerika gehaalt voor mij. Ik hoop dat ik er snel mee kan beginnen eigenlijk want ik ben mijn stapels klachten wel een beetje zat (mag ook wel na 7jaar) al blijft het de vraag of ik ook zoveel baat bij de b12 zal hebben. Dat moet ik nog even afwachten.

Ann, ik zou gewoon vragen of je nog een keer bloed mag laten prikken om te zien hoe de waardes nu zijn. Als nu de klachten terug komen dan lijkt het mij dat je gewoon vaker geprikt moet worden. Heb je het hier al met de huisarts over gehad?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:19

Misschien dat je dan nu dezelfde krijgt als ik (cobamamide). Ik had eerst ook andere en dat deed niks voor mij.
Schade die aangericht is is blijvend. B12 geneest niet maar voorkomt verdere schade. Je komt dus in een stadium waar in je ongeveer stabiel blijft met je klachten. Bij mij zijn met dit nieuwe middel wel duidelijk de onvrijwillige bewegingen verdwenen en dat was ook de grootste klacht neurologisch. Maar ik heb nog wel brandende benen en uitval van gevoel bv.
Met mijn darmen is het ook nog zeuren.

Ik zag trouwens ook hoofdpijn voorbijbkomen, maar de injecties op zich kunnen ook hoofdpijn veroorzaken. Dat komt met name door de kleurstof die erin zit.

Zolang men geen oorzaak weet van het niet aan maken en net precies weet wat je verbruik is, zal men waardes moeten checken. Pas als duidelijk is hoeveel je verbruikt en dit redelijk stabiel blijft, kunnen ze aannemen dat de waardes altijd zo blijven met de frequentie van injecteren die voor jou is uitgevogeld. Dus vooral in het begin of verandering van frequentie zal er regelmatig gecontroleerd worden.

Overigens heb ik een tip voor de mensen die met concentratie en geheugenproblemen zitten.
Vrij te verkrijgen is Ginko Bilboa (dat zorgt voor een betere doorbloeding en werkt op bepaalde sensoren in de hersenen) en wellicht ook Arcalin, Arcaline, een supplement op basis van sulbutiamine, een aan vitamine B1 (thiamine) verwante vorm die zowel goed in spier- als hersencellen wordt opgenomen en de spierkracht verhoogt en de concentratie en geheugenfunctie verbetert.

Op recept kun je Startonyl krijgen. Ik heb dat gebruikt na hersenletsel en het was ongelooflijk wat het deed met mijn herstel van geheugen en concentratie. Je moet het een paar maanden gebruiken (geldt ook voor de andere middelen).

Zijn jullie bekend met de B12 site met forum?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:49

Ik ben op de b12 site terecht gekomen toen ik b12 tekort ging googlen. Mijn eigen huisarts komt pas deze week terug van vakantie. (heb dus 3 prikken van een andere huisarts gehad) dan hoor ik dus hoe en wat. Ik heb ook al echt lang last van mijn darmen! Maar dat komt dus ook door b12 tekort? Heb daar niet zoveel over kunnen vinden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:58

Nou, het hangt samen omdat er meestal wat in de maag of darmen is WAARDOOR je B12 omzetting niet goed is en het tekort ontstaat.

Verder hebben gewoon heel veel B12 tekort lijders last van hun darmen zonder duidelijke oorzaak. Het kan toeval zijn, maar het is dus niet ongewoon.

Hier het deel van het forum op de B12 site waar je dat kunt vinden

Overigens heeft bijna elk tekort invloed op je darmen die immers de fabriek van je lichaam zijn.

En even een tip tussendoor. Vitamine C tekort veroorzaakt ook buikpijn en veel vitamine C gebruiken kan enorm helpen bij darmproblemen. Fruit eten op zich is al goed vanwege de vezels.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-09-10 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:01

Suusz, kijk hier maar even: http://www.stichtingb12tekort.nl/symptomen.htm Ik heb zelf ook darmproblemen maar dat komt bij mij niet door de B12 (mischien dat dat wel voor een deel mee kan spelen)

Lusitana, zou best kunnen dat ik Cobamamide ga krijgen. Hij schreef iig wel iets met een C op. Hier in Nederland heb je Centrafarm of Nycomed. Wat concentratie en geheugen betreft word hier Carnitine voorgeschreven. Ben er nu ook mee begonnen. Ben benieuwt of het aanslaat.

Edit: was net even later met me post :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:08

Dat is hetzelfde. Dit zijn alle namen ervoor:Somazina 500 Complegel Novo, Neuriclor, Nimo-Somazina, Reagin, Somazina, Startonyl, Brassel, Cebroton, Cidilin, Citifar, Difosfocin, Flussorex, Gerolin, Link, Logan, Neurex, Neuroton, Nicholin, Nicolsint, Sinkron, Sintoclar, Hipercol, Trausan, Numatol.

De werkzame stof is Citicoline.

Ik was enorm verbaasd dat het zo goed hielp en het effect was blijvend. Ik heb het meen ik een half jaar gebruikt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:54

Dus Centrafarm en Nycomed is het zelfde als die lijst namen? Of zit er ook verschil in? Omdat hij zegt dat ik alergies ben voor Nycomed en dat hij iets anders gaat bestellen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:59

Het gaat om de namen voor Startonyl, een middel tegen geheugen en concentratie problemen, werkzame middel Citicoline.
Niet om de B12!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:08

Ik krijg levocarnitine van Sigma-Tau, de werkzame stof is levocarnitine, ik kan daarbij niets vinden over citicoline...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:50

Levo carnitine is idd een ander aminozuur.
Maar dat is vooral voor het hart, nieren en lever, ik zie niet hoe dat kan helpen voor concentratie stoornissen en geheugenverlies? (Maar ik ben geen dokter, hoor)
Wel kan het je lichaam helpen.
Je vind het is een heleboel groenten, granen en zaden en rood vlees.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:41

Volgensmij is het bij mij ook niet voor de concentratiestoornissen en geheugenverlies maar het helpt bij het vervoeren van de stoffen die nodig zijn voor het maken van energie!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:45

Klopt.
Dus jij hebt het niet voor geheugenstoornissen? Want daar hadden we het over.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:48

Tinky12 schreef:
Marije...het kan zijn dat je niets/weinig merkt van die injecties omdat je frequentie te laag is.Ik wordt ook ziek bij 1 injectie per week...

Orashai...dat je rustiger aan moet doen is een goed advies maar als jij je nog niet goed voelt en je weet dat je het niet zelf uit je voeding opneemt,moet jij ook meer B12 hebben totdat je voldoende in je weefsels hebt zitten...pas dan kun je kijken wat de juiste frequentie is en ook bij jou is de opstart dosering waarschijnlijk te laag geweest.Wat zijn je waardes?

Zelf prikken is geen probleem...verstand op nul en prikken.Als je wilt heb ik 2 filmpjes waarop je kunt zien hoe je een ampul klaarmaakt en hoe je injecteerd.
Overleg met je HA,vervolgens 1x in bijzijn van de arts doen en dan is het klaar.Het is geen hogere wiskunde als je maar een paar regeltjes in de gaten houd.

Smelttabletten zijn misschien ook een optie maar ik weet niet of het verstandig is om daar al mee te beginnen voordat je goed op niveau zit...daar heb ik geen ervaring mee.

Mijn waardes zijn heel verschillend ik merk wel dat wanneer ik veel werk of wat dan ook dat ik sneller zak. De eene keer kan ik 2 maanden zonder spuit en de andere keer moet ik die week erop alweer terug. Ik ben toevallig van de week bij de huisarts geweest en moet nu een tijdje om de 2 weken bloed prikken om te kijken wat het slimste is. Zou je mij de filmpjes willen sturen, alvast bedankt!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:57

Lusitana schreef:
Klopt.
Dus jij hebt het niet voor geheugenstoornissen? Want daar hadden we het over.

Denk het niet dan ;) Ik weet dat ik het voor die energieproductie had maar wist niet dat er twee soorten carnitine waren dus vandaar dat ik dacht dat het misschien ook daar voor gebruikt kon worden ;)

wendyelst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:57

fannetje schreef:
wendyelst schreef:
heb een halfjaar geleden paar prikken gehad met B12 nu half jaar later.. weer moe,vaak misselijk duizelig en veel hoofdpijn echt steken! Toch maar weer bloed prikken en testen.

Dus begrijp ik het goed, dat je een paar inj gehad hebt en toen gestopt bent?
Ja dan komen de kalchten wrsch weer terug, want als je inj nodig hebt zijn die meestal levenslang (tenzij de oorzaak van het niet opnemen weggenomen kan worden :P )

Zo heeft de huisarts het gedaan?! en aangezien ik hier nu de verhalen lees is dit dus echt belachelijk en erg slecht van de HA.Vandaag nog erger.. zit uren voor me uit de staren, moe, erg misselijk,duizelig,kom totaal niet uit mijn woorden laat alles wat los en vast zitten vallen.. stond op de weegschaal ben ook nog eens 4 kg afgevallen:(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:03

Ja, maar weet je zeker dat het van vitamine B12 tekort komt?
Dat je een tekort hebt wil niet zeggen het meteen maar oorzaak van alle klachten is. Er zijn genoeg mensen met een tekort die niets of weinig daarvan merken.
Het klachtenplaatje van B12 tekort valt in honderden ziektes en syndromen.
Je klachten kunnen dus van iets heel anders komen (en passen bv ook in stress en bv MS) en dat het tekort iets is dat je erbij hebt.

Daarom zeg ik ook altijd dat er gezocht moet worden naar de oorzaak van de klachten als ze niet weggaan bij injecties.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:38

Lusitana schreef:
Het gaat om de namen voor Startonyl, een middel tegen geheugen en concentratie problemen, werkzame middel Citicoline.
Niet om de B12!

Dacht al.. :P

Ik heb L-Carnitine+ Formule:

Toepassingen
L-Carnitine+ Formule is een complete formule waarin zich drie ingrediënten bevinden die met elkaar een gunstige invloed hebben op het concentratievermogen. Acetyl-L-Carnitine en Ginseng verbeteren de concentratie en het geheugen.
Co-enzym Q10 biedt bescherming aan gezonde cellen en weefsels en heeft een gunstige invloed op hart en bloedvaten.

• Gunstig voor een goede geestelijke balans
• Bij moeite om te concentreren
• Voor het behoud van gezonde cellen en weefsels

Acetyl-L-Carnitine
Acetyl-L-Carnitine is een van nature in de voeding voorkomende stof die ook door het lichaam zelf in enige mate aangemaakt kan worden. Het gebruik van acetyl-l-carnitine kan helpen om ook op oudere leeftijd fit en vitaal te blijven. Daarnaast verbetert deze voedingsstof de concentratie en het geheugen en helpt het vetzuren om te zetten in energie.

Ginseng
In het dagelijkse leven is concentratie erg belangrijk. Voor de verbetering van de concentratie is het gebruik van ginseng zeker aan te raden. Niet alleen houdt ginseng de geest helder, maar het bevordert bovendien het lichamelijk en geestelijk uithoudingsvermogen, waardoor u geconcentreerd kunt blijven.

Co-enzym Q10
Gewoonlijk ontvangt het lichaam Co-enzym Q10 uit het voedsel. Co-enzym Q10 komt van nature in veel levensmiddelen voor, echter altijd in zeer geringe hoeveelheden. Boven de veertig kan het vermogen van uw lichaam om zelf Q10 aan te maken veranderen. Co-enzym Q10 biedt bescherming aan gezonde cellen, weefsels, spieren en organen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:33

Volgensmij is het dan wel het zelfde hoor.. is L carnitine Levocarnitine...