Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:56

Duizeligheid is niet een klein beetje.. kan maar kleine stukjes lopen, is echt niet grappig. Ik wil overdag niet slapen, dan slaap ik 's nachts slecht en verander ik m'n ritme.
Ga zo wel lekker rustig in de tuin liggen, uit het zonnetje, beetje rustig aan doen..

Biieniie

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:58

ik reageer alleen even snel op charlot, vriend is morgen jarig, gaan vanavond uit eten en moet nog douchen, omkleden en alles en nog geheim houden wat we gaan doen ook ;)

Mijn Add is geconstateerd toen ik 17 was. Ik heb toen ritalin gekregen. Ik werd er erg naar van en ben er ook snel weer mee gestopt.
De enige vorm waarin ik last heb van add is het slecht kunnen concentreren. Niet de focus kunnen leggen op 1 ding en de rest er omheen even onbelangrijk vinden. Dat vind ik erg moeilijk. Ik ben dan ook trots op mezelf als ik een half uur aan één stuk door heb kunnen leren. Daarnaast ben ik ook nog eens hoogbegaafd (Er zijn mensen die er jaloers op zijn, waarom weet ik niet, ik heb er nooit plezier van gehad) In combinatie met Add zorgt dit ervoor dat ik enorm snel op dingen uitgekeken ben. Werk, hobby's, mensen. Alles gaat vervelen, behalve dieren. Bezig zijn met beesten heb ik nooit genoeg van gekregen hoe intensief ik dat ook doe en heb gedaan. Het geeft me juist energie. Omdat ik dit weet, weet ik ook waar ik een stukje rust terug kan vinden. Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:11

Hoe is het hier?
Ik heb het grootste deel van de dag geslapen. Voel me echt ellendig. Gisteravond twee slaappillen genomen en twee zyprexea's (dat heb ik destijds van de crisisdienst gekregen en ik had er nog wat van liggen). Vooral door die laatste heb ik bijna de hele dag geslapen. Ben ook niet meer naar de deeltijd geweest

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:04

@ Pollewoppy,

Heb je geen goeie vriendinnen die bij jou in de buurt wonen?
Toen ik me zooooo rot en ellendig en ongelukkig voelde vluchtte ik naar 1 van mijn hele goeie vriendinnen toe! De 1 woont 4 km bij mij vandaan, de ander 40km en weer een ander 11 km, maar heb daar heel veel aan gehad! En dat adviseren ze ook he, als je je zo naar voelt, moet je even uit huis gaan, even naar mensen waar je je verhaal kwijt kan(ook al is het 100duizend keer hetzelfde verhaal, dat hoort erbij!).Leuke dingen gaan doen, zorgen voor afleiding. Ik at op een gegeven moment niks meer, kreeg het er niet in, maar als ik dan bij 1 van die vriendinnen was, kreeg ik er tenminste ook een beetje in!

dus kom op meis, probeer afleiding te vinden!(en ik weet, iedereen kan wel zeggen, doe iets leuk, maar het is op dat moment heeel lastig, maar met een beetje hulp kom je snel ergens

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:09

Nou we hebben ons hondje hoor! Was een hele trip heen en terug, maar absoluut de moeite waard. Hij is iets kleiner dan we hadden verwacht. Druk toen we aankwamen, was ook alleen met ons bezig. Niet met de andere honden ookal gingen die hun eigen weg. Voelde helemaal goed.
In de auto lag meneer na 3 minuten al uitgebreid te slapen bij mijn voeten. Het is geen zenuwpees. Erg snel tevreden. Eenmaal in Amsterdam meteen langs de dierenwinkel geweest voor een mand, voer, een PASSENDE halsband ^_^ want die ik had gekocht was VEEL te groot hahaha.
Het enige waar meneer oog voor had in de hele winkel was het rek met botjes. Toen heb ik hem er maar 1 gegeven en daar ligt hij nu een uur later aan boord nog steeds op te kauwen. Af en toe komt hij een kijkje nemen bij wat we aan het doen zijn. Maar voor de rest is zijn botje momenteel het meest belangrijke in de wereld en gaat die overal mee naar toe :)

We zijn helemaal happy, hij is gezond, vrolijk en komt wel gezellig bij je. Ik ga snel foto's plaatsen :)

Hoe is het met iedereen hier? PW, voel je je al iets beter?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:10

@ bobomelo: Je hebt wel gelijk wat afleiding zoeken betreft, alleen was ik helemaal versuft door de medicijnen. Kan dan niet in de auto stappen en doordat ik zo suf was heb ik bijna de hele dag geslapen. Soms is het wel eens lekker om een dagje vooral slapend door te brengen, al weet ik dat ik het vooral deed om niet te hoeven voelen. Mijn goede vriendin woont 200 km verderop en bovendien was zij aan het werk ;)

Biieniie: Wat leuk dat jullie nieuwe aanwinst er is en dat hij het zo goed doet! Geniet er maar lekker van!

Met mij gaat het wel wat beter. De zyprexa is uitgewerkt en ik ben weer wat helderder. Gister heb ik lekker gesport en 's middags zijn de oude eigenaren van Dinky langs geweest. Was wel gezellig. We zijn met de honden naar het water geweest.

Zometeen ga ik nog weer even naar de sportschool en eind van de middag gaan we naar mijn ouders. Ze hebben een nieuwe vloer die gaan we even bekijken. Blijven we daarna mooi daar eten. Scheelt mij weer koken ;)

Heb trouwens ook besloten om morgen toch maar naar de deeltijd te gaan. Thuisblijven schiet ook niet op. En ik moet heel eerlijk bekennen dat mijn verwachtingen misschien toch weer te hoog zijn voor wat betreft de deeltijd...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:13

Biieniie: In hoeverre denk/weet jij dat de hoogbegaafdheid met je problemen van nu zorgt? Bij mij is het nooit vastgesteld, maar zowel huisarts en psycholoog (en mensen van opleidingen voorheen) denken zeker te weten
dat ik ook hoogbegaafd ben. Ik herken ook wat je zegt, snel op dingen uitgekeken. Het ene nog niet af hebben
en eigenlijk al aan het volgende willen beginnen. Weinig uitdaging in dingen zien en dus perfectie van jezelf
gaan eisen om het optimaal te krijgen. Bij mij hebben ze niet add vermoedt, maar adhd.. ook niet onderzocht en
ik denk dat het niet waar is, maar dat is het vermoeden van de huisarts en psych.
Ben erg benieuwd naar je hondje. Hoe oud is ie? Wat is z'n naam? Wat fijn dat hij het zo goed doet de eerste dagen!
Ben benieuwd naar foto's!

PW: Heb je net nog gesproken, maar reageer ook even op je post. Goed dat je hebt besloten morgen toch te gaan, ook al hadden we het gisteren over thuisblijven. Als jij het gevoel hebt dat je moet gaan, moet je lekker gaan. Als je het maar voor jezelf doet en niet voor haar. Je gaat daar naar toe om zelf er beter van te worden, niet om anderen een plezier te doen. Dat jij heel wat verwacht van de nieuwe deeltijd, is ook logisch. Je hebt al jaren hulp en je dacht hier een stap verder mee te gaan. Die verwachtingen die jij hebt, hebben ze misschien ook zelf in de gesprekken hiervoor gecreëerd?
Veel plezier vandaag, doe rustig aan en geniet. Verwacht niet teveel van jezelf, je bent meer dan goed zoals je bent! :j

Aikon: Hoe is het met je brace? Ben je er een beetje aan gewend?

Hier iets beter, maar met vlagen nog erg draaierig. Zou kunnen zijn omdat ik teveel doe, maar ik wil zo graag weer eens wat meer gaan doen. Zit nu 4 maanden thuis en ben het zat. Ben wat dat betreft ook stronteigenwijs en trek me weinig aan van de adviezen die me gegeven worden. Had morgen heel de dag willen werken en 's avonds is er een vergadering waar ik graag heen wil, mijn idee; hele dag gaan, eten op het werk en 's avonds erbij zijn, totaal aantal uur op m'n werk uur of 14, terwijl het advies was; 3 uur per dag. Natuurlijk stond iedereen bij het idee op z'n achterste poten. Maar ik ben het thuiszitten zat, iedereen werkt, het is dood en dood saai. Nu kreeg ik net een berichtje van m'n nicht of ik morgenmiddag op m'n nichtjes (23 mnd en 7 mnd) wil passen.. Opgelost! Morgenochtend naar de fysio, dan misschien even 2 uurtjes naar m'n werk, maar bekijk ik morgenochtend, dan op m'n nichtjes passen, eten en dan naar de vergadering. Stiekem weet ik, dat als ik niet naar m'n nichtjes had gehoeven, ik toch was gaan werken de hele dag.
Herkennen jullie trouwens ook dat je graag van te voren wilt weten, wat je gaat doen, hoe laat etc. Als ik dat niet van te voren weet en kan plannen, voel ik me niet goed..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:19

Bedank Maaike,
Ik ga 100% voor mezelf. Omdat ik op maandag running heb en ergotherapie-arbeid. Dat zijn dingen die ik eigenlijk niet wil missen. Ik denk dat het een combinatie is, het beeld wat vooraf geschetst werd komt niet helemaal overeen en ik leg de lat zowieso al snel te hoog. Dus tel maar op. Ik laat morgen gewoon over me heen komen.

Ik heb net heerlijk gesport. Het lopen gaat echt lekker, ik voel me goed :)

Jammer dat je je niks aantrekt van de adviezen die gegeven worden. De duizeligheid is er nu niet voor niks. Maar eigenlijk zeg je het zelf al. Het is ook zo verdomde moeilijk om je oude patronen te doorbreken! Fijn dat je op je nichtje kan passen en zo daginvulling hebt. Het is ook zo moeilijk om je dag te vullen als verder iedereen om je heen aan het werk is. Voor mij scheelde het al dat ik naar de boerderij kon en het alleen al 3 kwartier rijden is.

Ik wil ook nog steeds graag weten waar ik aan toe ben. Hoor van anderen om me heen dat dat een beetje blijft na een burnout. Hoop zelf eigenlijk van niet. Als het anders loopt dan gepland (en vooral als ik daarbij het overzicht kwijt raak) kan ik helemaal in de stress schieten. Echt zo irritant.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:01

Biieniie schreef:
ik reageer alleen even snel op charlot, vriend is morgen jarig, gaan vanavond uit eten en moet nog douchen, omkleden en alles en nog geheim houden wat we gaan doen ook ;)

Mijn Add is geconstateerd toen ik 17 was. Ik heb toen ritalin gekregen. Ik werd er erg naar van en ben er ook snel weer mee gestopt.
De enige vorm waarin ik last heb van add is het slecht kunnen concentreren. Niet de focus kunnen leggen op 1 ding en de rest er omheen even onbelangrijk vinden. Dat vind ik erg moeilijk. Ik ben dan ook trots op mezelf als ik een half uur aan één stuk door heb kunnen leren. Daarnaast ben ik ook nog eens hoogbegaafd (Er zijn mensen die er jaloers op zijn, waarom weet ik niet, ik heb er nooit plezier van gehad) In combinatie met Add zorgt dit ervoor dat ik enorm snel op dingen uitgekeken ben. Werk, hobby's, mensen. Alles gaat vervelen, behalve dieren. Bezig zijn met beesten heb ik nooit genoeg van gekregen hoe intensief ik dat ook doe en heb gedaan. Het geeft me juist energie. Omdat ik dit weet, weet ik ook waar ik een stukje rust terug kan vinden. Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.

daar heb ik ook erge last van, van te concenteren, ook vergeet ik alles, raak ik al men spullen kwijt, zit ik een hele dag te dromen,...
Ik weet nog niet wat voor een behandeling ik ga krijgen, dus ik wacht even af..
Moet idd lastig zijn samen met hoogbehaafdheid.
Nu neem ik al een week het dubbele van mijn antidepresivum (psychiater zei dat dit zo beter ging helpen). en moet zeggen ik voel me minder down.

PW: leuk dat je dat tof vind lopen. Ik heb er zo'n hekel aan, ben direct buiten adem.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:11

Fijn dat je je minder down voelt charlot!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:36

Pick yourself up dust yourself off
And get back in the saddle

hoorde ik net in een liedje, heel toepasbaar, en zeker op ons wij rijden ook paard;) maar anders ook betekenis. ik trek me wat op aan dat zinnetje, liedje draait hier al een paar dagen op pc

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:40

Hele mooie tekst charlot!

Ik heb in mijn depressieve periode veel naar het album Oktober van Blof geluisterd. Ben een echte Blof-fan en in de periode dat ik zwaar depressief was, kwam dat album uit. Het is een beetje een donker album, wat erg paste bij mijn gemoedstoestand. Als ik nu een liedje van dat album hoor, realiseer ik me van hoe diep ik ben gekomen en hoeveel ik al bereikt heb :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:42

mag ik vragen hoeveel van jullie werkgerelateerd overspannen zijn?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:52

Bij mij is het niet werkgerelateerd :)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:53

PW, ben je de dag verder nog een beetje goed doorgekomen?

Ik heb lekker bij een vriendin gegeten.. Ben wel echt weer heel duizelig.. bel morgen voor de zekerheid toch maar even de ha.. dit duurt me te lang..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:56

Kiwiko: Bij mij leek het in eerste instantie werkgerelateerd. De werksituatie heeft er bij mij zeker wel voor gezorgd dat de emmer is overgelopen. Maar persoonlijke factoren speelden bij mij zeker een rol. Denk aan perfectionisme, geen grenzen kunnen stellen, faalangst enz. Dit zijn factoren die in mij liggen. En ik ben er van overtuigd dat dit bij de meeste mensen met een burnout zo is. Want waarom wordt de een bij een bepaalde werkdruk wel overspannen en de ander niet?

Edit: Ik denk daarom dat er ook altijd gekeken moet worden naar deze persoonlijke factoren, omdat de kans op herhaling anders heel groot is.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 06-06-10 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:58

Maaike: Ik ben de dag zeker goed doorgekomen. Het was heel fijn bij mijn ouders. We hebben heel fijn en open gepraat. Er lijkt iets veranderd. Ik durf me kwetsbaarder op te stellen en zij doen dat ook. Ik zag dat mijn vader het moeilijk had met een bepaald onderwerp en ik sprak uit dat ik dat zag. Hij kreeg tranen in zijn ogen en we hebben zo'n open gesprek gehad over het uiten van gevoelens enz. Gewoon heel erg fijn...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:06

Super zeg, dat moet heel fijn geweest zijn :) Goed dat jij je zo open kon en durfde te stellen!
Zie je op tegen morgen?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:06

KiWiKo schreef:
mag ik vragen hoeveel van jullie werkgerelateerd overspannen zijn?

neen niet werkgerelateerd, mag ik vragen waarom je dat vraagt?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:07

PW: super dat je zo goed kon praten met je pa! kan heel erg deugd doen! Ik kan het nog niet met mijn ouders. Ik heb me altijd vrolijk gedragen, dus het is wel even moeilijk om voor mijn gevoelens uit te komen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:12

maaike: miss moet je toch maar eens naar de adviezen luisteren, klinkt hard, maar weet je kan nog altijd dieper vallen en geloof me dat wil je niet.
Ik had het in het begin ook moeilijk met thuis te zitten. Ik dacht verdorie iedereen kan hier werken en ik ik kan dat niet. Maar je hebt nu juist tijd om zelf alles op zijn plooi te leggen, kijken waar het bij jou fout loopt. Zo ga je er sterker uitkomen! Het is ook niet normaal dat je zo duidelig bent. Ga maar snel morgen naar je HA.
Persoonlijk vind ik op kindjes passen geen rust :D . nu komt omdat men werk in onderwijs is en ik zie kinders als drukte en geen rust ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:14

Dat komt wel charlot. Heeft bij mij ook lang geduurd. Hoe oud ben je eigenlijk?

Maaike: gek genoeg zie ik helemaal niet op tegen morgen ;)

Veel mensen uit het onderwijs trouwens hier.
Zegt mij ook wel genoeg... Het onderwijs is zo ideaal nog niet :n

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:20

Charlot, ik kom ook uit het onderwijs ;)! Die kinderen geven me geen rust, maar kinderen die klein en "eigen" zijn wel, lekker met wandelen en tutten. Je hebt ook wel gelijk, dat ik naar de adviezen moet luisteren en thuis moet blijven, maar het is ook niet zo dat ik dat niet gedaan heb. Heb lange tijd echt thuis gezeten, ben nu net aan het opbouwen, daarin sla ik alleen af en toe door. Vind het onderwijs gewoon leuk ;). Grenzen aangeven (en aanvoelen!) is dan lastig.
Ik heb zo'n periode als nu ook gehad een jaar of 6 terug, toen was ik veel en veel verder weg, dat wil ik inderdaad niet. Maar ik ben gewoon langzamerhand toe aan iets meer.. word gek van die 4 muren om me heen!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:21

PW, staat in d'r profiel ;) 23

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:23

Ik kom ook uit het onderwijs en vind het ook super, alleen is het in het onderwijs extra lastig om je grenzen aan te geven, was bij mij tenminste zo, omdat als ik iets niet deed, ik de volgende dag daar op de een of andere manier zelf wel weer mee geconfronteerd werd. Moet wel zeggen dat er bij ons ook flinke onderbezetting was. Ik werkte 1 fte, een collega met ,08 fte werd ziek en ik nam haar lessen over. De rest van de taken deed ik 's avonds en in het weekend thuis. Grenzen? Kwam niet in mijn woordenboek voor...