Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:15

gossie.......
daar heb ik nu echt geen last van, alleen van erge lucht in mijn buik. als ik alleen ben dan schaam ik me niet, maar als ik in gezelschap ben....

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:50

Ik heb de laatste weken ook weer erg veel last... snapte eigenlijk niet hoe het zou komen. Maar denk dat ik het weet en vraag me af of jullie ook denken dat het hierdoor kan komen. Ik heb nooit veel fruit gegeten maar ben nu helemaal dol op de verse sappen van de AH en fruitbakjes... dit eet en drink ik dus de laatste weken.. Zou het hierdoor kunnen komen? Ik heb echt weer ontzettende krampaanvallen van het een op t andere moment.. en dan moet er zeker wel een wc in de buurt zijn...

Zou dit het kunnen zijn denken jullie?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:25

ivy_power89 schreef:
gossie.......
daar heb ik nu echt geen last van, alleen van erge lucht in mijn buik. als ik alleen ben dan schaam ik me niet, maar als ik in gezelschap ben....

Daarom zit ik zelden nog in gezelschap, heb dat dus ook en als ik het te lang in hou dan ga ik kapot van de pijn en heb ik s'nachts weer feest... :\
En als ik er last van krijg ga ik voortaan vrijwel direct naar huis...

@Texas: kan :j ik kan ook niet tegen fruit ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:46

mijn huisarts is niet echt in voor onderzoeken :=

hij zegt dat hij zeker weet dat het prikkelbare darm is. zonder maar een onderzoek gedaan te hebben?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:47

Heb je dezelfde? :')

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:49

als die van jou? hoebedoel je dat :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:53

Dat kan ook wel hoor.. bij 'zwaardere' signalen had hij je echt wel doorgestuurd naar een mdl.

Niet dat ik wil baggetaliseren, maar je moet het ook kunnen laten rusten. Mochten de klachten blijven komen, kun je over een poosje ook weer terug gaan. Darmklachten blijven ook in stand door denkpatronen en spanning namelijk.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:57

hij heeft een arts in dienst genomen en die schrok erg van mijn klachten en wilde het absoluut verder laten onderzoeken. hij zei dat het niet normaal was om 2 jaar lang dag in dag uit vaak naar de wc te moeten.

het heeft bij mij niks meer te maken met spanning. het is er gewoon altijd

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:57

@Texas: Toen de HA vertelde dat ik PDS had, kreeg ik een folder mee, waarin staat wat je beter wel en niet kan eten. En bij de "niet" lijst, stond dat je op moest passen met vruchtensappen en zuur fruit is geloof ik ook niet al te best. Dus het kan heel goed kloppen dat je daar last van krijgt!

Ik krijg zelf ook snel last als ik fruitsap drink, of verse ananas eet, maar bananen kan ik bijv. wel goed hebben.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:00

en trouwens ik ben teruggegaan. namelijk 2 jaar later. en dat is nu omdat ik het gewoon niet meer uithoud. het is soms niet meer dragelijk

en het rare is. na een antibioticakuur (ivm blaasontstekingen) heb ik altijd minder last

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:03

Petulan schreef:
Dat kan ook wel hoor.. bij 'zwaardere' signalen had hij je echt wel doorgestuurd naar een mdl.

Niet dat ik wil baggetaliseren, maar je moet het ook kunnen laten rusten. Mochten de klachten blijven komen, kun je over een poosje ook weer terug gaan. Darmklachten blijven ook in stand door denkpatronen en spanning namelijk.

Ik heb gewoon onderzoeken gehad hoor ;)
Maar de mijne is er goed in je naar huis te sturen met een paracetamolletje terwijl het uiteindelijk toch wel ernstiger blijkt te zijn :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:05

joyce2 schreef:
@Texas: Toen de HA vertelde dat ik PDS had, kreeg ik een folder mee, waarin staat wat je beter wel en niet kan eten. En bij de "niet" lijst, stond dat je op moest passen met vruchtensappen en zuur fruit is geloof ik ook niet al te best. Dus het kan heel goed kloppen dat je daar last van krijgt!

Ik krijg zelf ook snel last als ik fruitsap drink, of verse ananas eet, maar bananen kan ik bijv. wel goed hebben.

Maar dat is in feite belachelijk,... want het verschilt namelijk nogal per persoon waarvan men last heeft.
Ik kan namelijk helemaal niet goed tegen veel vezels, terwijl dit bij 90% van de gevallen wel 1 van de aanraders is want daar wordt het beter van... not :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:35

_Lott schreef:
en trouwens ik ben teruggegaan. namelijk 2 jaar later. en dat is nu omdat ik het gewoon niet meer uithoud. het is soms niet meer dragelijk

en het rare is. na een antibioticakuur (ivm blaasontstekingen) heb ik altijd minder last

Heb je ook weleens iets van pro en prebiotica genomen? Het kan zijn dat er foute bacteriën in je darmen zitten. De AB laat ze weer even verdwijnen, maar daarna komen ze gewoon weer terug.

Ik zal maar niet beginnen over mijn HA dan. Dat is ook zo'n verschrikkelijke man.

Ik heb vooral veel last van gas. Nu ben je natuurlijk niet altijd in de gelegenheid om het er uit te laten, maar van dat ophouden krijg ik verschrikkelijke krampen. Zaterdag op mijn werk had ik zo'n onwijze buikpijn. Toen iedereen pauze ging houden ben ik even naar de wc gevlucht en wat rondjes gaan lopen. Toen kwam het wel een beetje tot rust.

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 00:21

Nog een spastische darm die zich meldt... :o Ben zo blij dat ik 'het' eindelijk een naam kan geven.
Volgen jullie een bepaald dieet? Ik heb namelijk geen idee welke voedingswaren (voor mij) slecht zijn...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:58

mijn huisarts is verder een hele aardige vent. begrijp alleen niet hoe hij dit zo zeker kan weten. je kunt trouwens gewoon van huisarts veranderen.

maar het voordeel is dat ik een afspraak heb staan voor volgende week met de huisarts die bij hem in dienst is. en die wil het helemaal geen onderzoeken :D

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:12

ivy_power89 schreef:
gossie.......

Haha daar heb ik nou ook altijd last van. Misschien klinkt dit een beetje vaag maar.. eigenlijk laat ik het tegenwoordig gewoon gaan anders krijg ik erg veel last van krampen. Eerst hield ik het allemaal in met het resultaat dat ik ziek naar huis kon. Nu laat ik hier en daar een boertje of iets anders ;) en dan gaat het een stuk beter. Iedereen is het inmiddels gewend ze moeten erom lachen maar vinden het totaal geen probleem ze hebben namelijk graag dat ik niet ziek naar huis moet.

Ik heb het ook met antibiotica voor bijvoorbeeld een keelontsteking dat mijn maag en darmklachten tijdelijk weg zijn! Later bleek ik dus ook een helicobacter bacterie te hebben (maagbacterie) en die is te bestrijden door antibiotica, dit verklaarde meteen waarom ik minder klachten had door een antibioticakuur. Dus mochten jullie daar nog niet op getest zijn, laat het dan doen (kan door een simpele ademtest)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:14

ik ben nog steeds op zoek naar de pepermuntoliecapsules. Heb bij de apotheek en drogist gevraagd maar bij beide konden ze me niet helpen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:52

Je kan ze bestellen op internet wuis.
Ik heb ze geprobeerd, ik kreeg er oprispingen van, ik voelde me er helemaal niet fijn bij.

Maar ja, wat de rest ook zegt, wat voor de een geldt, hoeft voor de ander niet te gelden.
Hier ook sinaasappelsap en andere zuur fruit wat niet goed valt. Bananen doen t wel goed inderdaad, mango ook wel weer.

Bij mij doen antibiotica juist weer niet goed. Mijn darmen zijn er weer helemaal van streek van dan en moeten weer weken herstellen.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:53

(Valt nog eens binnen als jullie het niet erg vinden)

@Iedereen; Wat een heftige verhalen lees ik hier! Veel beterschap aan iedereen hier!

Even tips gevraagd;
In België is school terug begonnen, ik had super veel stress maar ik ben de eerste 3dagen doorgekomen zonder broekscheuren en het spurten naar de wc op school...

Maar als de leerkrachten beginnen over de examens krijg ik het al hé := ! Jemig,ik heb nu al schrik en krampen als ik eraan denk :n ... Best irritant, ik heb gewoon schrik om terug uit te spelen als de vorige keer, dat ik 3x tijdens mijn examen naar de wc moet spurten. Bij mij is mijn spastische darm puur door hevige stress, ik weet niet of er mensen zijn met dit probleem (dus echt bij examens,school,testen,op reis gaan enz)? En zouden eventueel kalmeermiddelen ofzo helpen? Ik ben sowieso van plan om nog eens langs de dokter te gaan om iets te gaan vragen voor die stress. (Het is ook niet alleen buikloop maar ook misselijk worden). Misschien speelt een bepaalde vorm van faalangst ook parten?

Het is echt onmogelijk om nu nog tijdens mijn examens 3x naar de wc te lopen? Ik heb m'n tijd wel nodig := ...

Ik denk dat ik misschien ook nog langs de leerlingenbegeleider ga voorbijlopen om mijn verhaal voor te leggen of er geen mogelijkheden zijn om het me gemakkelijker en comfortabeler te maken? Ik denk niet dat ik de enige ben met dit probleem op zo'n grote school?

(Ik ben al blij dat ik mijn verhaal eens kan voorleggen bij jullie :D )

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:59

Misschien dat buscopan kan helpen tegen de krampen?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:09

Ja dat heb ik nog niet echt gebruikt omdat ik meestal wel diarree krijg na die krampen dus ik zal eerder een imodium nemen dan een buscopan :) ...

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:42

Krijg je dan niet meer buikpijn van die imodium?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:24

Ik denk dat wanneer je buikpijn krijgt van dergelijke middelen ze gewoon niet geschikt zijn voor je.
Ik heb in de vakantie ook veel van die dingen genomen omdat ik anders moeilijk ergens probleemloos naartoe kan met het gevolg dat ik er nu de naweeën van heb zoals ik al eerder beschreef... duidelijk een teken dus dat óók dit geen goede optie voor mij is.
Krijg er oa ook meer buikpijn van en nachtelijke WC-sessies...

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:45

Ik merk wanneer ik zo n aanval heb ik krom lig van de pijn en helemaal leeg loop.
Eenmaal leeg is de buikpijn ook weg.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:04

En die aanvallen komen wanneer je zoiets dergelijks hebt ingenomen?

Ik heb ook dagelijks aanvallen en soms wil ik ze stoppen met een dergelijk middel... maar dan heb ik er vaak na een aantal uren dubbel zoveel last van... dus ben er nu wel voorzichtiger mee geworden, na verloop van tijd werd het me duidelijk dat het daar aan lag... :)