hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 19:32

Heey allemaal,

Ik had alweer een poosje niets van mij laten horen maar dan ben ik weer. Het ging de afgelopen tijd aardig goed. maar nu begint het weer. Vooral s avonds!! misschien komt het omdat ik mij verveel of omdat het zo vroeg donker isde laatste tijdgene idee. Maar zoals nu ook voel ik weer druk boven mijn borst. En ga ik automatisch weer snelelr ademenen en breekt mij het zweet weer aan alle kanten uit.

johanna_

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:41

Ik heb het vorig jaar gehad. Ik had 1 wijntje op, en begon me heel raar te voelen.
Toen mijn vriend me in de auto thuis ging brengen begon ik halverwege te hyperventileren. Maar dit was niet heel erg, en duurde ook niet lang.

En ongeveer een maand terug was ik op de KWPN veulen keuring van Terschelling te helpen bij de stal Amazing Stables.
Er waren 3 veulens die dag die mee deden. Iedereen die mee holp was ingedeeld bij een paard of een veulen.
Zo was ik ingedeeld bij een veulen.

Alle veulens waren geweest van die rubriek, en toen kwam de 'ere' ronde waarbij ook bekend werd welke premie ze hadden gekregen.
Ik moest voorop met veulen, en uiteraard de moeder er naast die een ander meisje vast had. Het veulen was erg druk, en kon hem nog maar net houden. Wat overigens ook wel logies was, want net moest hij nog in de ring lekker rennen, en nu moest hij bij mij blijven.
Er waren 2 rondjes voorbij, en moesten nog 1 rondje. Tot dat ik op een moment een grote klap van het veulen zijn hoofd tegen mijn kaak aan kreeg. Ik voelde pijn, maar verder niks. Tot dat ik mijn kaken opmekaar zette, en losse stukjes tand voelde.
Ik zakte door mijn benen, en kreeg geen adem meer.
Had ondertussen snel het veulen aan het meisje gegeven die de moeder vast had.
En ben zelf strompelend de ring uit gelopen.
Al snel kwamen er natuurlijk mensen om mij te helpen, maar ik vond het heel erg om mee te maken. Het duurde zo'n 15 tot 20 minuten tot mijn ademhaling weer normaal was.

Ik hoop dat ik het nooit meer hoef mee te maken.
Ben nu telkens wel bang dat als ik weer eens een klap van iets krijg, of in eens erge pijn dat het weer komt.

Verder heb ik er geen last van, en hoop dat het zo blijft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:45

T is echt vervelend. Ik blijf er nu een beetje tussen hangen, de ene keer gaat het wel goed, de andere keer weer wat minder, maar kan nog niet echt zeggen dat het over is... Heeft denk ik ff tijd nodig!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:22

Jee Johanna, wat naar. Hoe is het met je tand dan? Echt kapot?

Ik kan nu ook merken dat ik er meer last van heb: slappe benen, strak mondje... Maar dat komt doordat het erg druk is de laatste tijd. 40 Tot 60 uur per week werken, waaronder een nieuwe (spannende) baan voor 2 dagen in de week, dat voel je na een poosje wel ;) Dus ik probeer me wat rustiger te houden, doe geen heel intensieve dingen en als het té erg wordt neem ik een half oxazepammetje :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:11

Muds schreef:
Jee Johanna, wat naar. Hoe is het met je tand dan? Echt kapot?

Ik kan nu ook merken dat ik er meer last van heb: slappe benen, strak mondje... Maar dat komt doordat het erg druk is de laatste tijd. 40 Tot 60 uur per week werken, waaronder een nieuwe (spannende) baan voor 2 dagen in de week, dat voel je na een poosje wel ;) Dus ik probeer me wat rustiger te houden, doe geen heel intensieve dingen en als het té erg wordt neem ik een half oxazepammetje :)

Nee me tanden waren niet kapot, alleen paar kleine stukjes af die ik toen perongeluk heb doorgeslikt.
Iedereen daar was allang blij dat m'n kaak nog heel was! En ik zelf natuurlijk ook.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:25

Ik heb vorige maand in het ziekenhuis gelegen.
In het ziekenhuis kreeg ik vreselijke spierkrampen die niet uit te houden waren. Ik heb wel eens eerder gehyperventileerd, maar deze keer was toch wel het toppunt. Kreeg mijn ademhaling niet meer onder controle. De verpleegster zei dat ik rustiger moest ademen, omdat ik hyperventileerde |o Alsof ik dat zelf nog niet doorhad. Lekker makkelijk gezegd: Je moet gewoon rustiger ademen. Kon er echt helemaal niks mee. Voelde me zo verloren...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:27

Ja dat is altijd zo lekker makkelijk praten voor mensen die er zelf geen last van hebben..

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:34

Ha meld me ook....

S' avonds in bed is het raak... Meestal kan ik mezelf wel redelijk goed relativeren, maar fijn is het nooit..
Ik ben dus ook nog niet in paniek geraakt... Ik ga wel als voorbereiding op mijn bevalling een ademhalingscursus doen.. dat heeft mij de vorige keer ook goed geholpen en heb ik geen angst voor hyperventileren tijdens de bevalling..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:36

Jildau schreef:
Ja dat is altijd zo lekker makkelijk praten voor mensen die er zelf geen last van hebben..

Had van de verpleging alleen wel iets meer begrip verwacht. Ze liep gewoon weer weg :?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:16

Dit antwoord is met toestemming van een mod!

Heeii iedereen!
Al lang niks van me laten horen, het is ook een hele tijd een stuk beter geweest. In de vakantie zei Marjon (therapeute) ook dat ze me een stuk activer en energieker vond! *D
Dit was de week voor kamp. Dus zondag super vrolijk en vol goede moed naar ruiterkamp toegegaan. (wel mijn oefeningen meegenomen). Zondag ging goed, Maandag ging goed, Dinsdag ging redelijk en die avond ging t mis....

(wij lagen met z'n 6en in een huisje, op 1 kamer, zonder leiding, die sliep in de boerderij)
we waren met z'n allen spookverhalen aan t vertellen. en ineens ging t licht allemaal raar doen, knipperen enzo en amber en lize en ik en de rest gingen kei hard gillen (duurde half uur dat licht) en ineens ging ik hyperen, niet langzaam erger (is meestal en dat krijg ik tegenwoordig wel onder controle, met die therapie dinges;p) maar gelijk heel erg, dus amber, lize en maika (geloof ik) zijn toen als een gek marie louise (was de leiding) gaan halen en die is toen als een gek der bed uitgekomen (hebben ze verteld) en naar t huisje gelopen. die heeft me mee naar beneden genomen, en me op de bank geparkeerd met me deken + kussen + de oefeningen. die kon ik niet doen want ik was gewoon van me teen tot me heup + vingertop tot schouder verkrampt, dus ik kon helemaal niks meer, dus toen is ze tegen me aan gaan zitten en steeds maar zeggen dat ze bij me bleef enzo, en na 2uur (denk ik?) ging t iets beter enzo, ze had me echt zo tegen der aangeparkeerd, want ik kon echt niks :o en op een gegeven moment kon ik ook weer meer dan schudden enzo. ze had ook der duim tussen me hand gewrongen omdat me nagels in me hand stonden gedrukt ... en toen is ze nog een uur bij me gebleven totdat ze zeker wist dat t weer een beetje ging enzo, en toen was ik helemaal gesloopt en heb ik uiteindelijk gezegd dat ze wel mocht gaan slapen, want we waren beide helemaal kapot :o:o
Later heeft ze me verteld dat als t 15min langer had geduurd ze 112 had gebeld.

Hier ben ik best wel van geschrokken... dit was ook echt de heftigste tot nu toe, ik was ook écht bang dat ik er niet meer uit zou komen...

in die week heb ik het nog twee x gehad, maar beide keren heeft mijn paardje (naja, ruiterkamppony) mij een een soort van getroost. <3

en laatst had ik het weer. Ik moest de coopertest lopen en tijdens voelde ik al dat het mis ging, maar je MOEST hem uitlopen. Daarna ging het dus echt mis. en op zo'n moment kan ik mezelf wel wat doen... :(

Morgen of over twee weken meot ik hem weer lopen (vorige was oefen) en ik zie er echt als een berg tegenop....

hebben jullie dat ook zo erg, dat je helemaal verkrampt enzo? :o. Ik vond het nl echt doodeng en wist echt niet wat ik moest doen, behalve zoveel mogelijk lucht binnnenkrijgen...

Xxxxx

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:32

Nee ik verkramp eigenlijk nooit... Iedereen heeft het weer op een andere manier! T klinkt trouwens wel erg heftig, bijna epileptisch! Wat vervelend joh... Maarja, hyperventileren gaat ook gewoon met ups en downs, hoe vervelend het ook is, als het een tijdje goed is gegaan, kan het ook weer een tijdje minder gaan...

Hoe is het nu met je?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:48

Okee, ja dat is natuurlijk ook weer waar.. Ik heb geloof ik geen epileptie, ben ik ooit op getest geloof ik ... ja jammer genoeg wel, maar toch blijf je hopen dat het lang goed blijft gaan...

Nu wel redelijk, maar ik zie echt ontzettend op tegen die coopertest. en ik moet hem ook nog eens alleen lopen, dus niemand om mijn tempo aan aan te passen. Gelukkig heb ik wel een betere docent dan vorig jaar (vorig jaar, was t altijd je meot dit je moet dat, maar t hielp allemaal niks) en deze helpt gewoon ....

ik had het verkrampen trouwens wel vaker gehad, maar dan ging t tintelen en kon ik nog wel wat bewegen. Nu voelde het alsof ik de spier afscheurde als ik iets bewoog...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:50

Dat tintelen komt me heel bekend voor en ik verkramp ook wel, maar niet zo heftig, ik kan wel gewoon bewegen en probeer mezelf ook altijd los te schudden.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:54

sorry ik heb niet alle pagina's gelezen :o dus als ik wat dubbels zeg; sorry!

ik heb ook hyperventilatie.
ik heb het vaak gehad, als ik op me paard zat.. en het eng vond, of gewoon uit het niets.. dan stopte ik op het midden, of ik probeerde door te rijden, maar dan zag iemand altijd aan me dat ik helemaal wit leek, of snel ademde, of met tranen in mijn ogen zat..
als ik dan even naar het midden in de bak ging.. lag het eraan wie mij aan het lesgeven was. meestal was het altijd dezelfde persoon, die me altijd door tegen me te praten mij er snel uitkreeg.. m'n ouders weet dit trouwens niet.. ik ben bang dat ze denken dat ik me aanstel.. ik heb het nu intussen al veel minder.. maar heb het nog wel; heb nu alleen geen les meer van deze persoon maar spreek diegene nog zo af en toe. maar als ik dan even denk aan die persoon, wat ze tegen me zou zeggen; dan kom ik weer tot rust en ga ik weer 'normaal' ademen..
eigenlijk heb ik het alleen met paardrijden.. best stom ;p
maar ik kan het dus best goed oplossen..
maar heb het wel vaker als ik veel stress heb..

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:14

ik heb het ook af en toe samen met miqraine en astma.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:34

@joyce, vervelend gevoel hea? tjaa, ik kon dus ook niet meer bewegen, niet zo handig :+

@prisje, ik heb het ook heel vaak te paard hoor! Sterker nog, het is begonnen op ruiterkamp :+. op de plek waar ik me het allerbeste voel en gewoon 100% mezelf kan zijn, begon ik met hyperen ...
wel knap dat je dat zo doet, ga ik ook eens proberen :j

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:37

@CRos95

tja, misschien omdat je daar echt jezelf kunt zijn?
ik heb geen idee.. :o
hoop dat het werkt ! *D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:39

@Cros: Ik begon ook te hyperen op een moment dat ik heel relaxed en happy was! K had een top avondje uit achter de rug en reed terug naar huis, moe en voldaan, midden in de nacht, op mn scootertje. En plots kreeg ik het!

De psycholoog zei dat het heel logisch was, want op de momenten dat je je heel happy en relaxed voelt, komt soms "oud zeer" naar boven. (ben vroeger heel erg gepest en voelde me altijd ongemakkelijk als ik dingen ging doen met andere mensen, dus blijkbaar dat ik daarom ging hyperen na een geweldig leuke, relaxte avond uitgaan, kwam er blijkbaar allemaal uit).

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:48

oke ... ik loop op dit moment bij aot t helpt wel iets maar niet waar ik op gehoopt had... Voel me nog steeds snel moe/beroerd bij gym & merk nu ook dat als ik moe ben of als t de vorige dag fout is gegaan dat t rijden ook minder goed gaat en daar baal ik wel van aangezien dat me oplaadpuntje was... loopt er trouwens nog iemand aot?? Wat wel opvalt trouwens is dat t bij mij begonnen is met gekneusde ribben (denken we) ben overigens vroeger wel gepest, vooral omdat ik paardreed...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:18

CRos95 schreef:
Dus als je last van hyperventilatie hebt, kan dat komen doordat je ribben een keer zwaargekneusd (of zelfs gebroken) zijn geweest?
Is het dan zo dat als je ribben genezen zijn dat het dan vanzelf weer over gaat? (ik denk van niet maargoed..)

Bij mij is de hyperventelatie begonnen vanaf het moment dat ik mijn ribben heb gebroken.

Ik zal het een beetje uitleggen,
Vroeger zat ik op judo, we moesten wurg oefeningen doen, en dan moet je afkloppen als je het genoeg vind.
Ik dus afkloppen maar dat meisje voelde het niet, ik kreeg dus geen lucht meer, hierdoor zijn mijn ribben gebroken en mijn hyperventelatie begonnen.

vroeger had ik echt het merkbare hyperventelatie dus snel ademen enz. Volgens de dokter heb ik nog steeds hyperventelatie (chronissch) maar voor mij voelt het heel anders.

hebben er ook meer mensen last van angst aanvallen of ben ik de enige?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:57

@Jockey: Nee ik heb ook angstaanvallen, toen ben ik ook hulp gaan inroepen van een psycholoog!

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:08

Jockey_my schreef:
CRos95 schreef:
Dus als je last van hyperventilatie hebt, kan dat komen doordat je ribben een keer zwaargekneusd (of zelfs gebroken) zijn geweest?
Is het dan zo dat als je ribben genezen zijn dat het dan vanzelf weer over gaat? (ik denk van niet maargoed..)

ik heb nog nooit mijn ribben gebroken of gekneusd of iets wat er op lijkt.. :o

hebben er ook meer mensen last van angst aanvallen of ben ik de enige?

ja, ik heb ook last van angstaanvallen..
dus je bent zeker niet de enige hoor!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:16

Ik ook ;),

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:02

joyce2 schreef:
Iemand tips tegen hyperventileren als je in de auto aan het rijden bent? Vandaag was ik weer de pineut, zowel op de heenweg als op de terugweg en vooral terug had ik er veel last van. Steeds super duizelig en het idee dat ik van mn stokkie ging.

Dus, tips zijn welkom, wat te doen tegen hyperen in de auto?

Ik ken het, ook als ik mederijder ben, en krijg het vooral op bruggen (tunnels hebben wij hier niet) en van die wegen met veel bomen langs de kant en een bovenin dicht begroeid. Ik probeer niet vooruit te blijven staren maar af en toen een keer naar lings en naar rechts te kijken, mijn blik door breken zeg maar, en vooral op letten dat je blijft ademen.

Het klinkt zo makkelijk, maar...

Oja, zingen helpt ook goed!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:12

ja de angstaanvallen zijn nog wel het grootste probleem voor mij, het gevoel dat je het loodje legt.

Ben ook al verschillende keren snachts naar de huisartsen post geweest, echt niet leuk.

Misschien ga ik er tog eens even over na denken om naar een psygoloog te gaan, voor de mensen die daar zijn geweest, hebben jullie een positieve ervaring opgedaan?