Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:01

Huertecilla schreef:
Persoonlijk begrijp ik eerlijk gezegd niet goed wát een Bequerel is, dus ook niet wat je een waarde zegt.
Zo geeft het verval van het potassium in het gemiddelde menselijke lichaam 4 kBq aan ´activiteit´.
Dus; hoe verhoudt 400 Bq zich tot de 0,30 uSv/uur (een eenheid van ´telling per seconde´) waar de meeste meters op waarschuwen?

Ik heb hier ergens een veiligheidshandboek waar een tabel in staat!

Zitouna

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:14

Groen he..

Van de week Food Inc. gezien.. De zoveelste film over de voedselindustrie, maar ach je kan niet vaak genoeg eraan herinnert worden..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:25

The becquerel (Bq), the SI unit of activity, is the activity of a radionuclide decaying at a rate, on average, of one spontaneous nuclear transition per second.
The sievert (Sv), the SI unit of dose equivalent, is the dose equivalent when the absorbed dose of ionizing radiation multiplied by the stipulated dimensionless factors is 1 J kg−1. As different types of radiation cause different effects in biological tissue a weighted absorbed dose, called the dose equivalent, is used in which the absorbed dose is modified by multiplying it by dimensionless factors stipulated by the International Commission on Radiological Protection. The former unit of dose equivalent, the rem (originally an acronym for roentgen equivalent man), is equal to 10−2 Sv.
Huertecilla schreef:
Kortom; een behoorlijk vaag onderwerp.

jep ;)
Kweethetniet..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:32

Ik heb hier nog ergens een overlevingspakket van 1988 liggen (uit mijn legerdienst)... Inclusief jodiumpillen... :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:43

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:03

Héél schattig Lakshmi, maar ik heb sinds een kleine maand een border collie pup in huis, en heb uit levensbehoud een sterke resistentie tegen zulke oogjes opgebouwd...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:05

Kuggur schreef:
Héél schattig Lakshmi.

Stuur maar op, nu past hij nog in een postpack ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 11:13

Even niet bijgelezen, hoewel ik zag dat het o.a. over bijzondere klokjes en radioactiviteit ging. Twee zaken waar ik niet over mee kan praten...
Ik krijg zo kijkers voor Ben. Meelezers van dit topic en soon to be Slow Lifers dus jullie mogen wel even voor Ben duimen, ik vind dit best ideale kandidaten zo op papier.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:17

Francis schreef:
Ik krijg zo kijkers voor Ben. Meelezers van dit topic en soon to be Slow Lifers dus jullie mogen wel even voor Ben duimen, ik vind dit best ideale kandidaten zo op papier.

Dat klinkt veelbelovend! Hopelijk valt het bezoekje mee.
+:)+ (2 duimen van mij ;) )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:34

yole schreef:
allereerst is het denk ik niet gemaakt door de Zlatoust Watch Factory want hun merkteken ontbreekt... Het merkteken dat er wel opstaat lijkt op Wostok, maar dat is het dus ook niet... .

*\o/*

Het wordt verkocht als zijnde een Zlatoustovski en dat staat op de wijzerplaat. Het uurwerk is inderdaad Wostok. Klopt dus niet. Het klokje is een hobbyproject voor prijsverhoging :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:07

Even voor de rest én Yole.

Mijn fascinatie voor Vostok en Zlatoust gaat dieper dan tijd en slow.

Beide fabieken staan in het enorme rivierbassin wat de bakermat is geweest voor het indo-germaans; het is het hartland van de indo-germaanse cultuur.
Hier is rond 1500 bc al een wapenindustrie (brons) ontstaan gekoppeld aan paardenfok op enórme schaal.
Doordat het een groot rivieren´bassin´ betreft was het een gebied waar men gedurende de winter het vee kon ´weiden´. Van strategisch overlevingsbelang.
Dit ´thuisland´ is voor archeologen een goudmijn aan informatie over de bakermat van de culturele ontwikkeling van onze huidige cultuurwereld.

Rond Zlatoust wordt in deze milennia oude kennisbasi van metlallurgie niet bij toeval begin 18e eeuw een staalindustrie opgezet. De streek in dan van militair strategisch belang voor de Tsaren.
Logischerwijze een speerpunt voor de Soviets en het is één van de eerst strijdtonelen in de Russisiche Burgeoorlog. Eerst het Witte leger en daarna het Rode nemen de controle over al gelijk in het begin ervan.
Het Rode Leger bouwt er bolwerk van haar wapenindustrie.
Tot vrij recent is de streek rond Zlatoust stréng verboden toegang.
Bijna een eeuw lang is hierdoor een streek met duízenden kurgans van stinkend rijke ruitervolkheersers voor archologen onbereikbaar geweest.

Even terug naar de tijdtikkers.
Een grappig detail is dat een groot deel van de kurgans bronzen wapens bevat. Wanneer in 1967 de Wostok fabriek een duikerhorloge met een roestvaststalen kast ontwikkeld gaat dat moeizaam omdat hun machinerie dat eigenlijk niet aankan; die is tot dan toe alleen voor verchroomde brónzen horlogekasten gebruikt.
Omdat het niet van militair belang is krijgen ze geen prioriteit.
De uurwerkfabriek in Zlatoust wél. Die maken instrumenten voor militair gebruik. Vandaar dat de duikerhorloges uit Zaltoust wel roestvaststalen blokken zijn.
Wanneer deze ´russische duiker´ horloges voor het legen achterhaald zijn stopt de productie in Zlatoust. De productie van deze zo typerende ´no radiation´ horloges voor toeristen wordt eind jaren ´70 verhuisd naar Moscow. Dan in een nét even makkelijker te maken versie in...... verchroomd brons :wow:
Hoewel het eigenlijk een namaak van de echte is, is de bronzen versie om een andere historische reden dus óók interessant.

Je kan zo makkelijk afleiden Yole waarom de échte duikers-/zakhorloges/stopwatches ´343´ zo schaars en bijzonder zijn.
Een paardgericht indo-germaans ruiter in stijl hóórt eigenlijk een Zlatoustovskie-klokje te dragen 8-)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:26

+:)+ +:)+ voor Francis

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:55

Francis schreef:

Moeilijk hoor.
Hopelijk gaat hij een stabiele toekomst tegemoet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:35

Ja HC, 't is inderdaad érg dubbel allemaal...
Aan de ene kant wil ik hem helemaal niet kwijt, maar aan de andere kant hoop ik dat deze mensen Ben willen hebben.
Mijn vermoeden van wat ik 'op papier' van ze wist werd bevestigd en ik denk dat zij Ben een super plek en leven kunnen bieden (en gezien hun plannen inderdaad zeker ook 'stabiel', als in 'blijvend'). Ik had de indruk dat ze Ben ook wel leuk vinden en in hem zien wat ik in hem zag en zie. Uiteraard denken ze er even over na, even overleggen en filosoferen, maar ik hoop op een positief antwoord.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:47

Francis schreef:
Ik had de indruk dat ze Ben ook wel leuk vinden en in hem zien wat ik in hem zag en zie. Uiteraard denken ze er even over na, even overleggen en filosoferen, maar ik hoop op een positief antwoord.

Dat is alvast goed nieuws. Hopelijk is het voor hen ook wat ze zoeken.. en zo niet, moed niet verliezen, je vindt echt wel iemand voor zo'n prima alleterreinpaard ;). Spijtig dat ik er geen meer bij kan.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:04

Bandida: helaas, deze foto is al van dik een maand terug.. Hij past niet meer!

Kuggur: leuk hij is er dus gekomen! Hoe oud is hij nu? Maar ik begrijp wat je bedoelt.. Die lieve oogjes kunnen bedrieglijk zijn, bij ons zijn al zeker 5 paar schoenen gesneuveld en het hele huis rook maandenlang naar hondenpoep :(

Francis: ik duim voor je.. Het komt vast goed met hem!

Hier is het vandaag weer aardig weer na een paar dagen storm. Gelukkig regent het enkel 's nachts.. We gaan een stel fietsen kopen, de weg is nu bijna klaar :) ook verder met de Arabische lessen, het spreken en begrijpen van het Tunesisch dialect heb ik met de tijd al aardig opgepikt, lezen en schrijven is echter nog 0.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:37

lakshmi schreef:
lezen en schrijven is echter nog 0.

Dat ís ook wel érg moeilijk.
Het heeft op twee punten niets met onze taalstructuur van doen; het mist de klinkers en gaat ´achterstevoren´.
Ook hebben de zinsopbouw en tijden totaal andere regels dan onze talen.
Ik heb het opgegeven meer dan wat woorden te kennen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:40

Das wel een leuke... Volgens mijn ega (die pools en russisch heeft gestudeerd) betekent Zlatoustovski: 'Gouden Snor'...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:44

Bandida schreef:
Spijtig dat ik er geen meer bij kan.

Same here... Mochten we al een paar maanden verder zijn, kon hij hier wel mee op de zomerweide (in afwachting van eventuele verkoop)... Ruimte zat..;

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:45

HC, klopt.. Ik vind het grammaticaal gezien wel erg makkelijk trouwens. Spreken en begrijpen gaat me gelukkig goed af, maar ja, lezen is toch weer wat anders. Ach ik heb de tijd, en gelukkig een talenknobbel! Jij hebt het dus ook geprobeerd te leren? Je spreekt ook veel talen begreep ik?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:07

Even een erg grappige anekdote:

"Technique and History of the Swiss Watch" (ISBN 0 600 03633 2, and weighing in at nearly 2.5kg, truly monumental!) the authors, Eugène Jaquet and Alfred Chapuis, relate the following story on the origin of the wristwatch: "Much has been written about this subject, and we ourselves have heard the following story from an old engraver: A good woman, seated on a bench in a public park, was suckling her child. In order to observe the time, she had attached her watch around her arm. A passer-by was struck by this naive ingenuity. On his return home, he soldered two lugs on to a lady's watch, and added a strap."

Het polshorloge is een vrouwenuitvinding :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:59

yole schreef:
Das wel een leuke... Volgens mijn ega (die pools en russisch heeft gestudeerd) betekent Zlatoustovski: 'Gouden Snor'...

Ah, is de wortel van zlatoust = золото ??

Geen idee waar dat vandaan zou kunnen komen.
Wellicht slaat het op een gouden tijd/streek/verleden. Letterlijk. Goud kwam natuurlijk voor in de rivieren; uitgesleten uit de bergen. Al in het 3de milennium bc daar gewonnen blijkbaar, en is in onvoorstelbare hoeveelheden in de kurgans begraven.... en opgegraven.

Igor heeft zijn laagste prijs als ´direct kopen´ gezet. Ga je gang.

Wel héél gaaf dat jij jouw ega een eventueel instructieboekje zo in een voor jouw leesbare versie kan omtoveren zeg!!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:50

(hier spreekt dan de eega)
zoloto is inderdaad 'hetzelfde" als zlato; is ergens in de tijd gewoon een linguïstische variant, maar de stam en oorsprong is hetzelfde.
wat usty betreft; dat is mond; hier allicht monding; usy (zonder t) is snor; soms is een mens al eens te snel... :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:19

yole schreef:
zoloto is inderdaad 'hetzelfde" als zlato; is ergens in de tijd gewoon een linguïstische variant, maar de stam en oorsprong is hetzelfde.

Kijk en zo zie je hoe ver plaatsnamen soms kennen teruggan. Nóg weer een leuke hoek aan de tikkers ;)
Enneh, gefeliciteerd zie ik ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:41

yole schreef:
wat usty betreft; dat is mond; hier allicht monding; usy (zonder t) is snor; soms is een mens al eens te snel... :o

Puur uit interesse en eigenlijk een beetje off-topic:
Is de Poolse 'zloty' ook verwant aan 'zlato' en 'zoloto'? Ongeveer zoals onze 'gulden' verwant is aan 'goud'?

En is er toevallig ook een verband tussen 'usty' en het Latijnse 'ostium' (mond, monding)?