Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:58

Ik heb twee meisjes die ontzettend snel drinken. Romy dronk 5 minuten per borst. En ook Britt drinkt niet langer dan 5 minuten per borst. En m'n tante legde toen uit dat dat heel goed kan. Het ene kindje drinkt sneller dan het andere (ik was er in het begin onzeker over, bang of ze wel genoeg kreeg). Maar ze zijn dan daarna ook echt verzadigd.

En als je Romy nu ook kijkt: die drinkt gewoon haar beker limonade binnen een minuut leeg. Dat zat er dus al vroeg in en het is grappig te zien dat je bepaalde eigenschappen al vroeg kunt zien en dat die later als ze ouder worden nog steeds zo nadrukkelijk aanwezig zijn. Zoals het drinkgedrag van Romy.

loveidefix schreef:
Als je ttrouwens wijnig borstvoeding hebt, of helemaal niets dan moet je een biertje drinken (heb ik gehoort).
Omdat dat dan ontspannend werkt en dan voelt je kindje dat ook en je borsten ook :+ en ben je dr klaar voor :D

Dat werd vroeger gezegd ja: bruin bier is goed voor de BV. Mijn moeder nam dan ook regelmatig een bruin biertje voor de BV. Maar dit is allang achterhaald. Nu is alcohol eigenlijk not done, maar ik zondig dus ook nog weleens en dat ging deze week dus ook fout (zie eerdere post).

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:00

Ik meld me hier ook.

Iefke heb ik tot een half jaar bv gegeven.Ze sliep al met 5 weken door :D (van 23.00 tot 6.00) Toen ben ik zwanger geweest en wilde ze niet meer bij me drinken. Ik vond het verschrikkelijk want genoot er zelf nog zo van. Maar achteraf was het ook wel weer goed.
Helaas is de zwangerschap fout gelopen. Daarna wilde ze wel weer, maar was ik er klaar mee.

Nu ben ik weer zwanger en uitgerekend op 6maart. Ben zeker van plan om weer bv te gaan geven.
Iefke heeft t/m 8 maanden bij ons op de kamer geslapen. Had er veel moeite mee om haar in haar eigen kamer te leggen.
Was altijd bang dat er iets zou gebeuren. Stomste is dan nog dat ze net 2 weken op haar eigen kamer sliep en er brand uit brak smorgens vroeg. Gelukkig waren wij op vakantie, ik had haar achteraf nooit meer uit haar kamer gekregen.

Enige nadeel bij mij was dat Iefke geelzucht had en dus de eerste periode niet goed dronk. Kreeg echt pamela boobs en deed ongelooflijk veel pijn. Na lang aandringen kreeg ik dan in het ziekenhuis een kolfmachine. Wat een opluchting. Iefke kreeg het daar met de fles met extra groot gat erin. Nadat ze een paar keer onder de lamp had gelegen mocht ze mee naar huis. Daar heb ik nog een periode eerst bv zogegeven en dan een flesje er achter aan, en zo van de flessen afgestapt.
Onderweg en snachts ik vind het ideaal. behalve dan als ze ging huilen, dan begon het bij mij te lopen. Heb regelmatig met zeer natte shirts gelopen bibberend van de kou.

Of dat ik ben gaan douchen voordat ik haar gevoed had. Tip, niet doen! Afdrogen was een drama omdat de melk maar bleef lopen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:20

Ongi kan het niet zijn, dat word ik niet meer met de Mirena ;)
Ach, ik zie het wel, vanavond dronk hij weer goed. Maar als het afgelopen is, is dat maar zo. Ik heb het druk met werk en studie, heb morgen een erg moeilijke toets dus genoeg aan mijn hoofd.

Zo werd ik afgelopen nacht wakker om 3 uur in de veronderstelling dat het bijna maandagmorgen was en ik mijn wekker niet gezet had. dus dat heb ik om 3 uur snachts gedaan. Later heb ik hem toch weer uitgezet omdat het kwartje viel dat het pas zondag was :+ Dus vannacht zal ook wel leuk worden, ik denk dat ik vannacht die toets wel een keer of 4 ga maken :=

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:39

Geelzucht pfoe... het Bilirubine gehalte van Chiara was na de geboorte ook niet goed maar gelukkig hoefde ze niet onder de lamp anders moest ze nog langer op de couveuseafdeling blijven...

Heb veel last van lekkages vandaag, anders doorgaans zelden :?

Chiara drinkt aan de borst heel snel, uit de fles heel langzaam en naar mijn idee ook niet voldoende.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:15

wie van jullie is er naar voorlichting of cursus geweest? zit erg te dubben, omdat ze nogal anti-fv zijn en ik totaal niet...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:35

ik ben niet geweest destijds, maar ik had een super kraamhulp, als je een beetje een ui hebt dan helpen ze zo je bv om zeep hoor! Het is wel goed om je goed in te lichten van te voren denk ik. Dat anti-fv moet je dan maar even doorheen kijken misschien?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:39

Ik ben op een voorlichtingsavond geweest :j
En ze waren er totaal niet anti-FV hoor :n

En heb er veel van opgestoken, wel aantekeningen maken :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:02

Ik heb enkel wat boeken over BV (van voor naar achter en weer terug ;) ) gelezen. Een voorlichtingsavond vond ik toen niet meer nodig.

@ SeBart: welkom! :j Heftig hoor... dat van die brand...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:03

Cyntje schreef:
Dus meteen aan de Cerazette gegaan en nu ben ik sindsdien niet meer ongesteld geweest.

Wat is cerazette??

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:30

Hallo SeBart! Wat een naar verhaal van die brand. Soort gevoel dat je door het oog van de naald kruipt. Heb Romy ook een half jaar naast me gehad in de wieg. Britt moest helaas na twee weken al van onze slaapkamer af. We hielden elkaar teveel wakker en werkte niet. Maar vind het eigenlijk niks dat ze in een andere kamer ligt. Nu nog heb ik zoiets van: dat kleine ding helemaal alleen in haar wieg in die kamer. Heb ook onze deur open en ga 's avonds minstens twee keer controleren of alles nog goed is.

En dat van dat douchen is erg herkenbaar! Nu niet meer zoveel last van, maar tot een paar maanden geleden vond ik het waardeloos om met volle borsten te douchen. Soms spoot het er gewoon uit.

Over de voorlichtingscursus/bijeenkomst. Heb ik ook niet gedaan. Maar ik had mijn tante daarvoor. ;)
Je kunt ook veel info vinden op internet. Je kunt ook gewoon hopen op een goede kraamverpleegkundige en als je twijfelt, kun je altijd nog een lactatiekundige erbij halen.

Over die anti-FV: ik ben ook erg pro BV en ik vind dat je het altijd moet proberen (als het mogelijk is) voor je kindje, maar je mag niet het gevoel krijgen dat je als je overstapt op FV je dan faalt of dat het een schande is. Soms gaat de BV gewoon echt niet of is het een hele strijd. Dan kun je beter overstappen op FV wat een prima alternatief is. Mijn tante is idd erg anti-FV, maar ook zij heeft zoiets van: wat niet gaat, dat gaat niet.

Angela schreef:
Cyntje schreef:
Dus meteen aan de Cerazette gegaan en nu ben ik sindsdien niet meer ongesteld geweest.

Wat is cerazette??

Vroeg ik me ook af. :o

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:32

Duke schreef:
Over die anti-FV: ik ben ook erg pro BV en ik vind dat je het altijd moet proberen (als het mogelijk is) voor je kindje, maar je mag niet het gevoel krijgen dat je als je overstapt op FV je dan faalt of dat het een schande is. Soms gaat de BV gewoon echt niet of is het een hele strijd. Dan kun je beter overstappen op FV wat een prima alternatief is. Mijn tante is idd erg anti-FV, maar ook zij heeft zoiets van: wat niet gaat, dat gaat niet.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten.

Brrrr Sebart, ik krijg helemaal de kriebels van jouw verhaal! (nu ik de kleine lettertjes toch maar heb gelezen)
Je zou bijna zeggen, altijd je gevoel volgen...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:39

Angela schreef:
Cyntje schreef:

Wat is cerazette??

Enige pil die icm BV kan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:15

Idd Odetteke :j

Het is alleen een minipil en ik vertrouw het allemaal niet zo op de een of andere manier...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:59

thanx duke, dat zijn bemoedigende woorden.

lees idd al regelmatig wat, maar laat het denk ik maar over me heen komen. hoe kan je je nu voorbereiden op iets waarvan je niet weet wat je te wachten staat?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:09

benangelique, ik geef een behoorlijke tijd BV en ik ben voor BV maar als het je tegenstaat of twijfelt zou ik zeggen, doe het voor heel even of niet... FV is ook echt niet slecht! Volg je gevoel en doe wat jou het beste lijkt. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:15

ik ga het proberen en als het niet lukt lukt het niet. heb voor mezelf besloten dat ik niet eindeloos ga tobben om het koste wat kost te laten slagen. wil wel van mijn kraamtijd genieten en niet alleen maar met voeden en het eventuele mislukken daarvan bezig zijn.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:29

benangelique schreef:
ik ga het proberen en als het niet lukt lukt het niet. heb voor mezelf besloten dat ik niet eindeloos ga tobben om het koste wat kost te laten slagen. wil wel van mijn kraamtijd genieten en niet alleen maar met voeden en het eventuele mislukken daarvan bezig zijn.

Idd Ba, gewoon proberen.
Je spreekt alleen wel een vooroordeel uit waarover ik wel vaker struikel, ''wil wel van mijn kraamtijd genieten en niet alleen maar met voeden en het eventuele mislukken daarvan bezig zijn'', ook met FV ben je veel tijd kwijt aan voeden, klaarmaken etc en ook daarmee heb je weleens gelazer dat ze niet uit een bepaald flesje willen drinken, meer last hebben van krampjes, etc ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:30

nee, dat bedoel ik niet. staat er een beetje krom.
wil best tijd en moeite investeren, maar als ik me wanhopig ga voelen oid stop ik er mee.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:33

Ok maar dan nog is het hek niet van de dam hoor ;)
Ism kraamtranen voel je je de eerste dagen sowieso snel wanhopig, doorzettingsvermogen is hetgeen je dan nodig hebt.

Maar op dat moment voel je duidelijk of je kiest voor BV of FV, daarover kun je nu nog moeilijk oordelen in mijn ogen.

Ik koos jong al duidelijk voor BV, maar in het ziekenhuis leek het allemaal niet op gang te komen :n maar omdat ik het echt heel graag wel wilde slagen heb ik al mijn doorzettingsvermogen bij elkaar geraapt en dit resulteerd nu in al 6 mnd BV.

Gewoon de moed niet gelijk opgeven of je door een ander laten omloelen, doe wat je gevoel je ingeeft, thats it ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:34

dat denk ik ook cyn; volgens mij kan je pas kiezen als je er voor staat. vind het wel lastig, want niemand in mijn omgeving geeft BV, ze kiezen allemaal voor FV. kan dus geen vriendinnetjes om raad vragen. ze vinden het ook maar gek dat ik wel voor BV ga kiezen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:35

benangelique schreef:
nee, dat bedoel ik niet. staat er een beetje krom.
wil best tijd en moeite investeren, maar als ik me wanhopig ga voelen oid stop ik er mee.

Ik begrijp je wel hoor! FV kun je uit handen geven voor een keer als je dat wil en BV niet.
Een vriendin van mij wilde het gewoon niet, ik vind dat je dat moet respecteren! :j
Je moet ook genieten van je kraamtijd hoor, groot gelijk!
Ik lag in het ZH en ik heb altijd heel veel BV, zelfs na een keizersnede. In het ZH vinden ze me nooit normaal! ;) Er lagen vrouwen naast me die BV probeerden te geven en helemaal niet zelfverzekerd waren en het niet lukte... Helemaal in paniek... Stop er dan maar mee dacht ik, want dit gaat hem niet worden. :\

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:37

idd, als er paniek ontstaat wil ik stoppen. is niet goed voor mij en niet goed voor de kleine denk ik dan.
maar cynthia heeft gelijk; wie weet wat ik doe en waar ik voor kies als guppie eenmaal daar is. wie weet zet ik dan toch alles op alles!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:38

benangelique schreef:
dat denk ik ook cyn; volgens mij kan je pas kiezen als je er voor staat. vind het wel lastig, want niemand in mijn omgeving geeft BV, ze kiezen allemaal voor FV. kan dus geen vriendinnetjes om raad vragen. ze vinden het ook maar gek dat ik wel voor BV ga kiezen.

Ik ben ook de enige in de omgeving die het echt duidelijk wel wilde geven en ook zo lang mogelijk...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:39

maar vind/vond je dat niet moeilijk? heb echt het idee dat ik soms voor gek verklaard word omdat ik nu die keuze gemaakt heb.
voel me er onzeker door.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:46

Tuurlijk voel ik me onzeker, ben ik sowieso al maar ik zie de voordelen van de BV liever dan de vooroordelen van anderen ;)

Het is MIJN kind, MIJN leven en MIJN beslissing, ik ben diegene die het allemaal moet doen dus laat ik de mening van andere onder aan mijn kont hangen :+

Ik zei in mijn tienerjaren al duidelijk dat ik BV wilde geven want zoals ik al eerder vermelde hier vind ik dat je die 2 dingen er niet voor niets hebt hangen ;)
In onze maatschappij worden die dingen al gauw als lustobject gezien etc etc,... en daarom heeft men naar mijn idee al gauw zoiets van... oei... een baby aan de borst...
Ik vind die filmpjes in Afrika altijd prachtig, die kindjes en moeders. Laatst gaven ze zelfs een geitje zonder mama zelfs de borst := Dat vind ik dan wel weer te ver gaan maar zo zie je maar weer waar het uiteindelijk omdraait. Om eten voor je kindje, iets natuurlijks van jezelf!

Over het voeden in het begin nog even een belangrijke note!
Mij werd duidelijk verteld op de BVvoorlichtingsavond dat er écht maar weinig mensen zijn waarbij de voeding daadwerkelijk niet op gang komt ;)
Men heeft al gauw zoiets van : Huh er komen maar een paar druppels uit, dat gaat hem niet worden -:(- hup FV!
Maar niets gaat vanzelf ( of althans op uitzonderingen na dan :+ ), ik heb veel moeten kolven om het op gang te brengen, mijn kraamperiode was daarentegen toch al bagger omdat we een week in het ZH lagen. Maar al dat kolven is het zeker waard geweest.
Op de voorlichtingavond werd ook duidelijk verteld dat ZH'en ook al snel zoiets hebben van: oh lukt niet, FV!
Moet zeggen dat dat bij mij dus niet het geval was :n
Kreeg fijne begeleiding, kolf tot mijn beschikking etc etc! Zeker ook daar hun is het geslaagd en enorm veel doorzettingsvermogen maar daar pluk ik nu dus nog de vruchten van :D