Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:06

pharagirlke schreef:
Oh dat maakt me niet uit hoor. Ik moei me alleen effe als mensen er van uit gaan dat het bewezen is. Dat is nl helemaal niet zo :D Voor de rest doe je wat je wil :D

Bewezen of niet... feit blijft dat het pure wiskunde is ;) Ooit gehoord van de normaalverdeling? :)

Daarbij kun je zenuwgevoeligheid heel makkelijk meten :j En dat is het in feite; een gevoeliger zenuwstelsel.

Maar goed, het interesseert me vrij weinig wat jij er van vindt. En ik snap ook niet zo goed wat je in een topic moet als het niet op jou slaat. Ga lekker ergens anders mensen de les lezen...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:17

Ik heb nooit geweten dat ik het heb, na jaren van tegenslagen etc.
gingen ze me testen voorschotelen en daar bleek uit dat ik wel extreem gevoelig was
voor pijn/spanning/stress/gevoelens van anderen/ emoties/ weersomstandigheden/licht/geluid/trillingen/ bepaalde kleuren etc.

Ik had zelf nog nooit gehoord van HSP, en toen ik eenmaal me er meer in ging verdiepen,
gingen stukjes wel op hun plaats vallen. Opeens had ik een verklaring voor bepaalde dingen.

Ook al is het zoals bij bijv. fybromialgie ( als ik het zo goed schrijf) niet echt te beweijzen en dus nooit met zekerheid te zeggen.
Toch vind ik dat ze dit soort dingen verder moeten gaan testten en uitzoeken,
want veel mensen kunnen dan geholpen gaan worden.

Hooggevoelige mensen kunnen echt een vervelend leven lijden
en alles wat je daar ook maar tegen zou kunnen doen is mooi meegenomen dacht ik zo.

Ikzelf ga bijv. een studie psychologie doen... ik vraag me wel constant af of ik de juiste keus maak,
omdat ik erg gevoelig ben voor emoties van anderen en het me vreselijk aantrek.

Aan de andere kant: ik heb gewooon een natuurlijke aanleg/drang om mensen te helpen en aan te kunnen voelen.
Dus ergens zit het me als gegoten dat psycholigisch gedoe :+ en zou ik mensen hartstikke goed kunnen helpen.

Hooggevoeligheid moet je ook mee leren leven denk ik, het kan lastig zijn,
maar sommige dingen zijn psychologisch ( of met haptonomie) al heel goed te verhelpen. ( denk aan bepaalde stress situaties oid.)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:28

_Nann_ schreef:
gingen ze me testen voorschotelen en daar bleek uit dat ik wel extreem gevoelig was
voor pijn/spanning/stress/gevoelens van anderen/ emoties/ weersomstandigheden/licht/geluid/trillingen/ bepaalde kleuren etc.

Ik had zelf nog nooit gehoord van HSP, en toen ik eenmaal me er meer in ging verdiepen,
gingen stukjes wel op hun plaats vallen. Opeens had ik een verklaring voor bepaalde dingen.

Ook al is het zoals bij bijv. fybromialgie ( als ik het zo goed schrijf) niet echt te beweijzen en dus nooit met zekerheid te zeggen.

en alles wat je daar ook maar tegen zou kunnen doen is mooi meegenomen dacht ik zo.

Ikzelf ga bijv. een studie psychologie doen... ik vraag me wel constant af of ik de juiste keus maak,

Aan de andere kant: ik heb gewooon een natuurlijke aanleg/drang om mensen te helpen en aan te kunnen voelen.
Dus ergens zit het me als gegoten dat psycholigisch gedoe :+ en zou ik mensen hartstikke goed kunnen helpen.

maar sommige dingen zijn psychologisch ( of met haptonomie) al heel goed te verhelpen. ( denk aan bepaalde stress situaties oid.)

Hier heb ik ook over nagedacht en ook precies dezelfde voordelen en nadelen! Als je jezelf gewoon goed weet af te sluiten is het niet erg, maar zelf zou ik het niet snel doen. Als iemand op mij zeurt ben ik al kapot.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:59

_Nann_ schreef:

Veel HSP'ers werken in de zorg, en niet voor niks ;) Je moet idd wel goed jezelf beschermen tegen de energie van anderen. Toen ik voor het eerst ging stagelopen (fysiotherapie), ging het de eerste 2 maanden heel goed. Alles was nieuw, en ik vloog er doorheen. Na 2 maanden begon ik me rotter te voelen, ik sliep slecht, voelde me vaak misselijk en was dood en doodmoe. Overprikkeling dus... ik herkende het alleen nog niet. Ik ging gewoon door, tot ik alleen maar slechter sliep, elk weekend met koorts en koppijn op bed lag, en elke ochtend moest overgeven. Ik ben toen naar de HA gegaan, maar alles was eigenlijk goed. Nog een paar weken zo aangemodderd, tot ik niks anders meer kon dan huilen. Toen ben ik bij een psycholoog terecht gekomen. Zij stelde idd HSP vast, en ik was dus blijkbaar nu al ernstig zwaar overprikkeld. Ik heb veel van haar geleerd, veel oefeningen meegekregen om mezelf rustig te houden, energieën van anderen buiten te houden, hoe om te gaan met overprikkeling, hoe te zorgen dat ik niet overprikkeld wordt, en vooral ook hoe ik mn gevoeligheid positief kan gebruiken ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:00

verootjoo schreef:
pharagirlke schreef:
Oh dat maakt me niet uit hoor. Ik moei me alleen effe als mensen er van uit gaan dat het bewezen is. Dat is nl helemaal niet zo :D Voor de rest doe je wat je wil :D

Bewezen of niet... feit blijft dat het pure wiskunde is ;) Ooit gehoord van de normaalverdeling? :)

Daarbij kun je zenuwgevoeligheid heel makkelijk meten :j En dat is het in feite; een gevoeliger zenuwstelsel.

Maar goed, het interesseert me vrij weinig wat jij er van vindt. En ik snap ook niet zo goed wat je in een topic moet als het niet op jou slaat. Ga lekker ergens anders mensen de les lezen...

Ha, dus die zelftestjes zijn betrouwbaar?

De testen van de psychologen zullen betrouwbaar zijn. Dat geloof ik best. ;) Maar betrouwbaar is niet gelijk aan wetenschappelijk. Ik zeg niet dat ik mensen hier niet geloof, ik geloof alleen die zelftestjes op internet niet :D

Als het je niet interesseert wat ik er van vind snap ik niet dat je het nodig vind om op me te reageren en dan ook nog eens vanuit een volledig foute interpretatie aanvallen ook. :D

laulau85

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:51

Meld me ook!

Kwam erachter toen ik voor mijn ADD naar het GGZ ging.
Had een hele goede psychiator die ook al die andere dingen meteen onderzocht omdat ADD en hoogsensitief best vaak samen gaan. Ik had er nog nooit van gehoord maar toen ik het las klopte het helemaal...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:56

pharagirlke schreef:
verootjoo schreef:

Ha, dus die zelftestjes zijn betrouwbaar?

De testen van de psychologen zullen betrouwbaar zijn. Dat geloof ik best. ;) Maar betrouwbaar is niet gelijk aan wetenschappelijk. Ik zeg niet dat ik mensen hier niet geloof, ik geloof alleen die zelftestjes op internet niet :D

Als het je niet interesseert wat ik er van vind snap ik niet dat je het nodig vind om op me te reageren en dan ook nog eens vanuit een volledig foute interpretatie aanvallen ook. :D

waar heb ik het over zelftestjes dan :? Ik zeg alleen dat je zenuwgevoeligheid makkelijk kunt meten, namelijk met een apparaat waarbij je de functie van een zenuw meet. Wat ze ook wel eens doen als ze willen weten of een zenuw nog volledig intact is.

En wetenschappelijk... sja, daar zijn ook weer verschillende haken en ogen aan natuurlijk. De normaalverdeling in de wiskunde is wetenschappelijk onderbouwd, maar als je hem loslaat op gevoeligheid niet??
Er zijn in de medische wereld maar weinig dingen die écht volledig wetenschappelijk zijn aangetoond hoor.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:08

@ StillAngel en verootjoo:
Ik heb er idd goed over nagedacht en het positieve wint het dan wel van het negatieve :D

Alleen hoop ik niet dat het me op gaat breken, verhalen van andere mensen toch mee naar huis nemen etc.
Dat afsluiten zal ik toch heeeel consequent in moeten zijn. Anders loopt het inderdaad in de soep.

Ik waag het er gewoon op!
Als het goed gaat, kan ik toch mooi veel mensen gaan helpen,
das voor mij persoonlijk een van de balangrijkste dingen in m'n leven. Hoe stom dat ook moge klinken..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:12

_Nann_
ik zit ook in het onderwijs en vraag me soms ook af waar ik mee bezig ben maar het geeft zoveel voldoening dat ik het er voor over heb...

Ik zal trouwens nog even vertellen hoe ik het ervaar.

Ik kan inderdaad ook niet tegen
kriebels
kaartjes in kleding
kan er absoluut niet tegen als ik op slippers op het strand loop: al dat zand tussen mn tenen bah!
schoenen of slippers met van die nopjes als voetbed doen gewoon zeer
het kietelt al als ik mijn eigen voeten aanraak laat staan als een ander dat doet.
kan absoluut niet tegen massages
heel snel last van hoofdpijn na fel licht. Loop op een bewolkte dag al met zonnebril
ik zie alles in detail, zie ook lompe details in films etc. (de foutjes in de films zeg maar)
ik herken plaatsen nog ookal ben ik er geweest toen ik heel klein was. Met flarden kan ik dan zeggen dat ik er al geweest ben.
Ik heb soms een deja-vu. Ik weet dam al precies wat mensen gaan zeggen voordat ze het gezegd hebben ook als het helemaal geen logische dingen zijn.

Wordt soms gek van mezelf door al die dingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:05

verootjoo schreef:
waar heb ik het over zelftestjes dan :? Ik zeg alleen dat je zenuwgevoeligheid makkelijk kunt meten, namelijk met een apparaat waarbij je de functie van een zenuw meet. Wat ze ook wel eens doen als ze willen weten of een zenuw nog volledig intact is.

En wetenschappelijk... sja, daar zijn ook weer verschillende haken en ogen aan natuurlijk. De normaalverdeling in de wiskunde is wetenschappelijk onderbouwd, maar als je hem loslaat op gevoeligheid niet??
Er zijn in de medische wereld maar weinig dingen die écht volledig wetenschappelijk zijn aangetoond hoor.

Ik had het vnl over de zelftestjes. Dat had je kunnen lezen als je niet zo graag in de aanval wilde gaan.
Hele gevaarlijke bewering vind ik die laatste overigens. Misschien eens tijd om je te informeren....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:52

laulau85 schreef:
kan absoluut niet tegen massages
heel snel last van hoofdpijn na fel licht. Loop op een bewolkte dag al met zonnebril
ik zie alles in detail, zie ook lompe details in films etc. (de foutjes in de films zeg maar)
ik herken plaatsen nog ookal ben ik er geweest toen ik heel klein was. Met flarden kan ik dan zeggen dat ik er al geweest ben.
Ik heb soms een deja-vu. Ik weet dam al precies wat mensen gaan zeggen voordat ze het gezegd hebben ook als het helemaal geen logische dingen zijn.

Deze laatste dingen heb ik dus ook. Ik loop bijna de hele dag met zonnenbril.
Wil absoluut niet gewreven of gemasseerd worden. Heb ooit vrij lang bij een kraker gelopen, van de massages die er bij hoorde werd ik gewoon gek. Elk ding dat er dan niet klopt voelde ik, ook als ie een stukje oversloeg... Nou dat voelde ik 3 uur later nog.
(Net als met me haar borstelen, kan gewoon voelen wat ik overgeslagen heb, 's ochtends)

Dat deja-vu verhaal ook. Krijg daar dan zo'n onbestemd gevoel bij dan.
Maar ik vind het soms ook lastig dat ik weet wat mensen denken en voelen. Kan er heel goed op inspelen, soms iets te goed en dat help me ontzettend goed in me werk. Maar ik kan er ook vreselijk van in de war zijn als iemand dan beweert dat ik het fout heb. Dan wantrouw ik mezelf meteen. Wankel dan over me beslissingen en neem dan ook vaak de verkeerde gevoelsbeslissingen. Ben dan ineens weer spijker hard volgens vele. Maar na een paar weken vertrouw ik me instincten weer en dan gaat het weer goed.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:59

_Nann_ schreef:

Net hetzelfde hier, ik kom er nu achter. Ik ben 18, als ik terugkijk op mijn leven dan kan ik nu wel de dingen herkennen, toen dacht ik dat het normaal was om zo te reageren of om die gevoelens te hebben. Ik studeer ergotherapie, krijg ook psychiatrie en psychologie enzovoort... vraag me ook vaak af of dit de juiste keuze is, en alle vragen die je errond kan stellen welliswaar :( Ik heb het er op dit moment heel erg moeilijk mee, ik wordt er erg mee geconfronteerd. Ik word niet begrepen thuis en dit maakt het nog erger..

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:05

Ik zet even een stipje :o
ookal ben ik zelf niet hooggevoelig, mijn broer is dat wel.. en ik heb nog wel eens moeite om daarme om te gaan :o
Ik ga dit topic eens op mijn gemak doorlezen en kijken of ik tips kan vinden hoe daar beter mee om te gaan.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:18

Net testje gedaan.. 8 dingen komen overeen met mij. Gister ook een raar moment gehad. Op mijn werk waren twee meiden (op mijn afdeling) en die hadden ruzie.. in het begin ging het nog wel maar na een poosje barste ik gewoon in huilen uit. kan het zijn dat ik dan ook HSP ben of meer SP?
of heeft dit er helemaal niets mee te maken.. ineens vanuit het niets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:34

ik vind het jammer dat er hier zo'n gekibbel is over of wel of niet iets bewezen is of uberhaupt te bewijzen.

Als mensen zich er beter bij voelen als het beestje een naam heeft, en zich er in herkennen en zich niet zo alleen voelen en er daadwerkelijk wat aan kunnen doen dan is dat toch alleen maar fijn?!

Kunnen we hier niet gewoon onze gevoelens delen over het HSP zijn, en elkaar helpen?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:09

Veulen84 ja vind dat ook moeilijk. veel dingen voel ik aan maar andere ook echt niet.
Wat betreft dat haren doen.... ik word ook altijd helemaal kriegel van de kapper. Bah al dat gepulk aan mijn hoofd pffff..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:28

DinaxUllie schreef:
Net testje gedaan.. 8 dingen komen overeen met mij. Gister ook een raar moment gehad. Op mijn werk waren twee meiden (op mijn afdeling) en die hadden ruzie.. in het begin ging het nog wel maar na een poosje barste ik gewoon in huilen uit. kan het zijn dat ik dan ook HSP ben of meer SP?
of heeft dit er helemaal niets mee te maken.. ineens vanuit het niets..

Kan best zijn hoor dat je daar wat gevoeliger voor bent. Pas hadden mijn moeder en zusje knallende ruzie, en had ik 4 dagen knallende koppijn. De spanning in huis was echt verschrikkelijk en kon er gewoon niet meer tegen. Ben toen maar gevlucht naar mn vriend zn huis :)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:38

Ik weet niet zeker of het HSP is, maar ik ben wel erg gevoelig voor bepaalde geluids tonen. (ik kan bv geen opladers in de stopcontacten laten zitten zonder dat ze aan het laden zijn want deze geven een verschrikkelijk pieptoon af).
Ik kan niet tegen fel licht en ben bijzonder gevoelig voor stemmingen van anderen (ik voel heel snel wanneer er spanningen zijn e.d.).
De Dejavu verhalen zijn mij ook bekend (dat vind ik nog steeds erg freaky).

Ik heb ook heel goed leren luisteren naar mijn intuitie, wat toch vrijwel altijd gelijk heeft.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:46

Denk4ever, supergoed van je dat je hier gaat meelezen om je broer beter te leren begrijpen!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:08

Angela_ schreef:
ik vind het jammer dat er hier zo'n gekibbel is over of wel of niet iets bewezen is of uberhaupt te bewijzen.

Als mensen zich er beter bij voelen als het beestje een naam heeft, en zich er in herkennen en zich niet zo alleen voelen en er daadwerkelijk wat aan kunnen doen dan is dat toch alleen maar fijn?!

Kunnen we hier niet gewoon onze gevoelens delen over het HSP zijn, en elkaar helpen?

Idd, hier ben ik het wel mee eens, ik heb niet veel aan berichten die hier gepost worden over of het al dan niet te bewezen is want daar zijn we hier helemaal niets mee, ik zou liever horen hoe andere mensen het ervaren en diegene die zich hier niet in herkennen, gewoon een beetje begrip voor mensen die zich hierin wel herkennen zou niet overbodig zijn...

Waar hebben jullie eigenlijk nog het meeste moeite mee, wat vinden jullie zo lastig aan HSP?

Ik persoonlijk aan m'n emotionele uitbarstingen die ik niet onder controle heb, ik voel het dan wel aankomen maar ik kan het niet bedwingen... huilbuien in het openbaar, verschrikkelijk :s
Als ben ik over het algemeen best wel een opgewekt en positief persoon, sommige onderwerpen/zaken werken als een soort van 'trigger' die zo mijn stemming kunnen doen omslaan...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:31

Ik vind het ook heel vervelend om bijv. m'n eigen emoties niet onder controlle te hebben.
Ik kan dus spontaan gaan zitten janken..in sommige situaties vind ik dat gewoon erg vervelend.

En verder is met het HSP zijn natuurlijk te leven, je kunt het jezelf wel dragelijker maken,
alhoewel je sommige situaties nooit zult kunnen vermijden.

Ook vind ik het vervelend dat ik een erg lage pijngrens heb en snel geirriteerd ben ( kwa huid) kan niet tegen bepaalde middelen,
denk aan: wasverzachter. Of idd kaartjes in kleding, die knip ik er altijd uit. Of iets te grove stiksels in kleding etc. etc.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:50

Dat van die emoties vind ik ook vreselijk. Dat mensen mij ook kunnen beïnvloeden. Bv als ze heel boos zijn.

Maar nog erger vind ik dat ik me in groepen mensen niet staande kan houden. Zodra ik meer dan 3 of 4 personen om me heen heb dan word het vervelend. Niet gewoon op me werk de bezoekers ofzo, maar wel op familiefeestjes en dat soort dingen.
Ik krijg dan hoofdpijn, voel me heel erg overdonderd en ben dan meestal heel stil. Tot mensen me dan echt dingen gaan opdringen, dan word ik vaak heel druk (beetje het idee van er is zo veel kabaal, ik moet alles overstemmen). En als ik daarna thuis kom dan klap ik helemaal in, moet vaak huilen en dat soort dingen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:52

@ veulen84: Dat herken ik ook, verjaardagen/feesten enzo, ik vind het prachtig, maar ik kan er slecht tegen, ik moet dan echt een paar dagen bijkomen ook erna.

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:06

Ik weet niet of ik het heb maar ik herken veel dingen die hier gezegd worden,
het jeuken van kaartjes in kleding
Als iemand ergens meezit trek ik dat me heel erg aan, ookal is diegene het een dag later alweer vergeten loop ik er nog steeds mee rond.
Zoals laulau85 ook zegt vallen mij de raarste details in films op, ook gewoon in het echte leven.
Ik herinner mij heel veel van vroeger, dingen die ik eigenlijk niet kan herinneren.
Ik vind het een gigantisch rot gevoel glazen op te pakken die een aantal keer in de vaatwasser zijn geweest.
Ook vind ik ijsstokjes vast pakken een rotgevoel.
De kleinste geluidjes hoor ik, waardoor ik me minder goed kan concentreren op bijvoorbeeld het leren en heel snel hoofdpijn krijg.
allemaal van dat soort dingen.
heeel appart om hier over te lezen want het komt me zo bekend voor!
ik blijf het hier even volgen!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:25

Babel schreef:
Denk4ever, supergoed van je dat je hier gaat meelezen om je broer beter te leren begrijpen!

Thanks, is op dit moment het minste wat ik kan doen om wat meer inzicht te krijgen in de manier hoe hij dingen ervaart... Zonder dat ik te makkelijk denk "pff, waar maak je je druk om man"