Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:25

ThePast03 schreef:
Op dit moment maakt het weinig meer uit of je wel of niet naar Mexico of Amerika vliegt, je loopt daar net zoveel risico als hier.

Voor zover ik begrepen heb is die nieuwe mutatie niet gevaarlijker dan het orgineel dus ook daarover is het onnodig om in paniek te raken.
Het is goed om het in de gaten te houden en dat doen de mensen die er verstand van hebben echt wel, maar voor hetzelfde geld valt het allemaal mee en maakt iedereen zich nu zorgen om helemaal niets.
En zorgen maken/stress is ook niet goed voor de gezondheid. ;)

Wat heb je aan misschien dit en misschien dat? Misschien val ik morgen wel van de trap en breek ik mijn nek, die kans bestaat ook maar daar ga je jezelf toch ook geen zorgen over maken? Dan heb je echt geen leven meer.

Amen *D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:25

highwaykind schreef:
De kans dat je je nek breekt lijkt me toch aanzienlijk kleiner dan dat je Mexicaanse griep krijgt (in het voorspelde ergste geval is dat 1 op de 3 Nederlanders).
Over mijn nek breken maak ik me zelden zorgen, over die griep wat meer dus.

Maar het is niet zo dat als je die griep krijgt dat je er ook aan doodgaat, die kans is echt een stuk kleiner.
Als je bekijkt hoeveel mensen er dood gaan aan de Mexicaanse griep zijn er wel dingen waar je jezelf meer zorgen over kunt maken omdat die kans toch echt groter is.

Aan gewone griep gaan ook elk jaar mensen dood en daar maakt niemand zich zorgen over.

Misschien ben ik apart, maar ik vind het vroeg genoeg om mezelf zorgen te maken als ik die griep zou krijgen en er doodziek van zou worden.

Munnie

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:29

Ik maak me ook echt geen zorgen hoor dat zeker niet.

Maar dan nog omdat wij zoveel reizen kan het bij wijs van spreken in 2 dagen overal verspreid zijn.... Hoewel je vroeger met schepen en al ging en het maanden duurde. Als we die tijd nu hadden konden de slimme mensen ook groot onderzoek doen voordat het hier zou zijn.

Maar je kan overal dood aan gaan dus dat is het ook niet zeg alleen dat we het ook wel zelf doen denk ik.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:38

ThePast03 schreef:
highwaykind schreef:
De kans dat je je nek breekt lijkt me toch aanzienlijk kleiner dan dat je Mexicaanse griep krijgt (in het voorspelde ergste geval is dat 1 op de 3 Nederlanders).
Over mijn nek breken maak ik me zelden zorgen, over die griep wat meer dus.

Maar het is niet zo dat als je die griep krijgt dat je er ook aan doodgaat, die kans is echt een stuk kleiner.
Als je bekijkt hoeveel mensen er dood gaan aan de Mexicaanse griep zijn er wel dingen waar je jezelf meer zorgen over kunt maken omdat die kans toch echt groter is.

Aan gewone griep gaan ook elk jaar mensen dood en daar maakt niemand zich zorgen over.

Misschien ben ik apart, maar ik vind het vroeg genoeg om mezelf zorgen te maken als ik die griep zou krijgen en er doodziek van zou worden.

Je bent niet apart hoor, ik denk hetzelfde!
Ik vraag me ook af of iedereen die hierbij in paniek is, ook in paniek raakt van een 'gewoon' griepje? Daar kan je net zo goed aan overlijden.... Het is een ander verhaal voor de 3e wereld...daar zijn te weinig medicijnen, hygiene is al veel slechter dus verspreiding veel en veel sneller en de weerstand van veel mensen is daar ook lager... ik vrees dat daar heel wat slachtoffers zullen gaan vallen dus wereldwijd is het toch echt wel een probleem. Maar hier in NL kan ik er echt niet van wakker liggen. Voorkomen doe je het toch niet en als er maatregelen genomen moeten worden, horen we dat vanzelf wel!

@ munnie: het reizen is ook een probleem. De hele wereld staat tegenwoordig met elkaar in verbinding waardoor verspreiding van ziektes veel sneller gaat. Maar dat is nou eenmaal een feit, dat valt ook niet zomaar even stil te leggen vanwege een griep. Sowieso is het dan alleen maar vertraging van de verspreiding, daar ga je niet de hele wereldeconomie voor op zn kop zetten. Dan zijn we nog verder van huis...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:45

Munnie schreef:
Dat wel maar het zou mooier zijn als het helemaal niet komt omdat we tegen die tijd bijv. al allemaal zijn geent ervoor..

Pin je niet vast op die entingen, de grap van een virus is dat elke mutatie weer anders is voor je immuunsysteem... En ook Tamiflu is ''slechts'' een virusremmer, en dus absoluut geen ''medicijn''. Virussen gaan in je eigen lichaamscellen zitten en werken van daaruit verder, wat het voor je eigen immuunsysteem - en dus ook voor eventuele medicatie - veel lastiger te bestrijden valt dan bijvoorbeeld bacteriele infectie.

Ik neem aan dat de griep na de zomer wel een flinke golf zal veroorzaken. Er zullen in de zomer héél veel mensen in het buitenland op vakantie gaan waardoor de verspreiding toch een flinke sprong verder zal komen. Overigens zijn de laatste berichten dat je in principe alleen besmet kunt raken als je echt intensief contact met een patient hebt: langdurig in een vrij kleine ruimte zitten bijvoorbeeld, zoals een auto.

Ik vrees dat er weinig echt aan te doen valt, behalve probere de ''schade'' te beperken. Daarnaast zullen wetenschappers natuurlijk hun uiterste best doen om met zo goed mogelijke vaccins/medicatie te komen, maar de vraag is of dat op tijd zal zijn... Ik las ergens hierboven iets over ''maar 1 op de 3 mensen'': bedenk wel dat dat dus inhoudt dat in ieder geval 33% van je vrienden, familie en kennissen ziek zullen worden.

@ Hierboven: Bedenk je wel dat dit virus niet ''zomaar een griepvirus'' is. Er ontstaan jaarlijks honderden nieuwe griepvirussen waar heus niet iedereen zich druk om maakt, maar men maakt zich wél druk om een griepvirus waar het sterftepercentage écht veel hoger ligt. Bij bekende virusstammen zijn de risicogroepen bekend: ouderen bijvoorbeeld, zeer jonge kinderen of mensen met een toch al lage weerstand. Echter, bij deze virusstam lopen júist gezonde mensen een hoger risico op sterfte. Kortom: je hoeft niet in paniek te raken, maar je moet het ook niet bagatelliseren. ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:15

ThePast03 schreef:
Op dit moment maakt het weinig meer uit of je wel of niet naar Mexico of Amerika vliegt, je loopt daar net zoveel risico als hier.

Voor zover ik begrepen heb is die nieuwe mutatie niet gevaarlijker dan het orgineel dus ook daarover is het onnodig om in paniek te raken.
Het is goed om het in de gaten te houden en dat doen de mensen die er verstand van hebben echt wel, maar voor hetzelfde geld valt het allemaal mee en maakt iedereen zich nu zorgen om helemaal niets.
En zorgen maken/stress is ook niet goed voor de gezondheid. ;)

Wat heb je aan misschien dit en misschien dat? Misschien val ik morgen wel van de trap en breek ik mijn nek, die kans bestaat ook maar daar ga je jezelf toch ook geen zorgen over maken? Dan heb je echt geen leven meer.

Dat is dus niet bekend.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:21

Of het nu deze pandemie is of niet. Een pandemie die een hoop levens zal gaan kosten zal er zeker een keer komen, er zijn nu eenmaal veel te veel mensen op deze aardbol en dan gaat de natuur het gewoon weer zelf regelen.

En ach: Er zijn zat ergere manier om dood te gaan moet je maar denken.
Het is zo zonde van je tijd om je druk te maken over dingen die misschien wel kunnen gebeuren maar nooit gaan gebeuren.

Bagataliseren is het andere uiterste, dat slaat ook nergens op. Maar in paniek raken of je zorgen maken zal je ook niet veel helpen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:03

Ben benieuwd wie ze in de risicogroep vinden vallen, waar betalen we nu eigenlijk zo vreselijk veel geld voor elke maand :+ :

Bron: http://www.ad.nl/diagnose/mexicaansegri ... ereen.html

'Griepprik te duur voor iedereen'
Door MONICA BEEK

De overheid overweegt om alleen voor mensen in de risicogroepen vaccins tegen de Mexicaanse griep te kopen.
Wie daaronder vallen, is nog onbekend. Duidelijk is wel dat het virus mensen tussen de 20 en 60 jaar hard kan treffen.

,,De aanschaf is heel duur en we weten niet of de inentingen effectief zullen zijn,’’ verklaart Saskia Hommes, woordvoerster van minister Klink (Volksgezondheid).

Aan de productie van de vaccins, die moeten voorkomen dat mensen de ziekte krijgen, werken farmaceuten wereldwijd. De verwachting is dat de inentingen in oktober beschikbaar zijn.

Minister Klink (Volksgezondheid) liet op Koninginnedag nog weten een optie te hebben op 34 miljoen doses: een dubbele prik voor iedere Nederlander komt op ongeveer 300 miljoen euro. Het ministerie zegt dat de definitieve bestelling ‘vrij snel’ komt.

Hoogleraar virologie Ab Osterhaus vindt het plan ‘moeilijk te verteren’. ,,Ik vind het verstandiger iedereen in te enten. Hoe leg je aan misschien wel de helft van de mensen uit dat zij geen prik krijgen?’’

Het RIVM heeft deze week gezegd dat er in de herfst 4000 tot 10.000 griepdoden kunnen vallen, vijf tot tien keer meer dan normaal. Mensen onder de 60 lopen het grootste risico, omdat zij nog geen weerstand hebben tegen de Nieuwe Influenza A, zegt het RIVM. Osterhaus: ,,Als er op zo’n grote schaal mensen sterven, kun je geen bevolkingsgroep uitsluiten van inenting. Doden zullen waarschijnlijk in alle leeftijdscategorieën vallen.’’

De kostenbesparing door minder vaccins te bestellen, wordt snel teniet gedaan door de zorgkosten voor patiënten, voorspelt Osterhaus. Woensdagmiddag waren er 83 Nederlanders besmet met het Mexico-virus.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:11

Ik zou persoonlijk toch niet kiezen voor een inenting, dus mij maakt het niet uit als niet iedereen ingeënt wordt.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:03

Citaat:
Duidelijk is wel dat het virus mensen tussen de 20 en 60 jaar hard kan treffen

Willen ze niet gewoon de werkende bevolking op de been houden?Anders wordt het economies te duur....

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:39

M'n moeder is grieperig. :=

Spierpijn, snotterig, droge hoest... Maar even aanzien, maar ik houd overal rekening mee.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:43

jodi schreef:
Citaat:
Duidelijk is wel dat het virus mensen tussen de 20 en 60 jaar hard kan treffen

Willen ze niet gewoon de werkende bevolking op de been houden?Anders wordt het economies te duur....

De mensen boven de 60 hebben de griepgolf van tig jaar geleden meegemaakt en overleefd, en zijn daardoor als het goed is ook beschermd tegen deze, die er sterk op lijkt.

Maar ondanks dat zou ik deze mensen toch enten, hun weerstand is niet meer wat die ooit geweest is...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:35

Volgens mij is er genoeg griepvaccin besteld om de gehele Nederlanse bevolking te vaccineren. Stond in de krant dat er 34 miljoen doses zijn besteld, dat is genoeg om iedereen 2x te vaccineren.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:55

Ik maak me ook helemaal geen zorgen om de mexicaanse griep, de kans is klein dat je het krijgt. zowieso is de kans dat ik in deze regio (noord-brabant) de q-koorts krijg veel groter, en gevaarlijker!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:46

vanavond op knevel en van der brink gaat het er weer over.
mexicaanse griep gaat iedereen waarschijnlijk krijgen hoor, en vaccin is mooi, zolang het virus niet muteert.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:41

M'n moeder ligt inmiddels languit op de bank, heeft het koud (met 26 graden?!) dus dat lijkt op koorts.

Hoe groot is de kans dat dit een zomergriepje kan zijn? :=

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:54

heb je temperatuur gemeten? Toch maar even dokter bellen denk ik (niet langs gaan!)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:56

Nee, nog niet. Enige jammere is dat je nu bij de verschrikkelijke eeuwig zeurende dokterswacht terecht komt als je belt en die sturen je 9 v/d 10 keer naar bed met het advies een paracetamolletje te nemen. :=

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 00:25

Temperatuur opmeten.

Nu bellen heeft verder ook weinig zin denk ik tenzij ze echt hoge koorts heeft (tegen de 40 graden) en het een spoedgeval lijkt. Als ze "normale" koorts heeft (vanaf 38 graden rekenen ze) is het enige wat er gebeurd dat er mensen bij jullie thuis komen die nemen wat wangslijmvlies af bij je moeder. Dan duurt het een aantal uur voordat je weet of het wel of niet Mexicaanse griep hebt.
Je krijgt dan geloof ik wel gelijk Tamiflu (de hele familie).

Als ze Mexicaanse griep mocht hebben is verder het enige advies bij de meeste: 5 dagen thuisblijven en uitzieken.

Dat is wat ik in ieder geval begrepen heb van mensen die zelf besmet zijn. En dat je zieker wordt van de Tamiflu dan van de ziekte zelf.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:42

Ik ga me er niet zo'n zorgen over maken :)
Mijn moeder is wel ziek, maar volges mij geen varkensgriep.
Zou ook bijna niet kunnen, want volgens een vriendin was het belangrijkste waar je het aan kon zien,
of ze met iemand in aanraking uit het buiteland was gekomen.
En waar ik woon zijn nog nergens besmette mensen.
Dus het zou wel heel vreemd zijn als mijn moeder het heeft ;)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:12

M'n moeder voelt zich inmiddels weer een stuk beter dan gister en eergisteren, dus lijkt niet op de Mexicaanse variant. Maar inmiddels vrees ik dat ze mij wel besmet heeft. :P Zomergriepje dus, maar niet echt welkom met dit warme weer en net na mijn vakantie. :+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:31

ik hoorde net op de radio dat het virus gevaarlijker is dan verwacht.
het verspreid zich door de lucht, dus niet zoals gewone griep van mens op mens.
mogelijk moeten in het najaar scholen worden gesloten om verspreiding tegen te gaan zolang het vaccin er nog niet is.
ik vind dat hele vaccin gebeuren zelf een beetje hypocriet, 20% van de wereldbevolking krijgt het aangeboden, de andere 80% (armere landen) moeten zich maar zonder redden...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:35

Marigold schreef:
ik vind dat hele vaccin gebeuren zelf een beetje hypocriet, 20% van de wereldbevolking krijgt het aangeboden, de andere 80% (armere landen) moeten zich maar zonder redden...

DAT noemen ze nou survival of the fittest!
Sorry, je kan niet de hele wereld redden, dat is gewoon niet te doen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:42

hoe zit het eigenlijk, ga je dood als je het vaccin niet neemt?
of maak je dan kans om dood te gaan.
ik vind op zo'n grote schaal vaccineren nogal creepy, je moet er maar blind op vertrouwen dat het vaccin goed voor je is, en er geen kwade bedoelingen achter zitten.
lees hier en daar behoorlijk heftige theorieën, zoals dat het virus gemaakt moet zijn in een lab, dat zoiets niet zomaar ontstaat en dus bewust is losgelaten op de mensen, en vervolgens komen ze met 'de oplossing', namelijk een vaccin voor iedereen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:45

Zoezi schreef:
Marigold schreef:

DAT noemen ze nou survival of the fittest!
Sorry, je kan niet de hele wereld redden, dat is gewoon niet te doen!

ik denk dat je het beter gewoon geluk kunt noemen..