[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:25

Ik heb een vraagje over Yasmin.
Als ik de dagen wil verplaatsen, zodat ik niet meer op dinsdag een stopweek begin maar op zondag, hoe moet ik dat doen? moet ik m extra doorslikken of eerder stoppen? Doorslikken gaat naar mijn voorkeur uit, maar iemand vertelde me dat je ook eerder kon stoppen..

zonnebloem18

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:48

Nooit minder dan 3 weken lang gebruiken!
Je kan 2 dingen doen: je stopweek korter maken dus eerder beginnen met een nieuwe strip of je slikt een strip door en stopt dan op een dag die voor jou handiger is.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:06

vraagje:
ik ga dus beginnen met de pil , (en dan slikken op de eerste dag van de menstruatie) nu heb ik vanochtend een heel klein beetje bloed verloren en nu niks meer, ik denk dat het over 2 dagen pas echt doorzet..Maar wanneer moet ik dan beginnen vandaag? of als het pas echt doorzet?

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:23

aniekje schreef:
vraagje:
ik ga dus beginnen met de pil , (en dan slikken op de eerste dag van de menstruatie) nu heb ik vanochtend een heel klein beetje bloed verloren en nu niks meer, ik denk dat het over 2 dagen pas echt doorzet..Maar wanneer moet ik dan beginnen vandaag? of als het pas echt doorzet?

toch vandaag beginnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:58

vandaag ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:29

Weten jullie dat wel zo zeker? Volgens mij begint je cyclus namelijk pas op de dag dat je menstruatie doorzet. Ik heb een aantal bijsluiters gevonden en de meeste zeggen er helemaal niets over (alleen dat je op de eerste dag van je menstruatie moet beginnen) maar in de uitgebreidere bijsluiters staat duidelijk dat het gaat om de eerste dag dat je menstruatie écht begint. Voorbeeldje:

Citaat:
Wanneer beginnen?
Om zeker te zijn van een betrouwbare anticonceptie moet u de eerste keer beginnen met slikken op de eerste dag van de menstruatie. Kies hiervoor de eerste dag dat de menstruatie goed doorzet. Sommige vrouwen hebben namelijk daarvoor een aantal dagen last van licht bloedverlies (‘spotting').

Bij het noteren van mijn cyclus heb ik ook geleerd dat de eerste dag dat je echt ongesteld bent (dus niet een klein beetje bruine troep maar echt bloed) dag 1 is. Ik zou dus nog even wachten aniekje! Als je het om wat voor reden dan ook niet 100% vertrouwt kun je de eerste 7 dagen een extra voorbehoedsmiddel gebruiken. Alle bijsluiters die ik heb kunnen vinden geven namelijk aan dat het geen probleem is om op dag 2-5 van je cyclus te beginnen als je de eerste 7 dagen een extra voorbehoedsmiddel gebruikt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:07

Nou, inmiddels is het dus 4 dagen geleden dat mijn Mirena vervangen is door een nieuwe en ik heb helemaal nergens meer last van. Geen pijn in mijn buik meer, geen last meer van prikkende touwtjes, alles zit weer zoals het moet.
Hoop er dus weer lekker 5 jaar tegenaan te kunnen.
Blij dat ik het heb aangedurfd om hem gewoon te laten vervangen.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:47

Hallo,
Sinds 2-3 maanden ben ik met de Diana-35 begonnen omdat ik last heb van puistjes maar ook omdat ik een vriend heb :D . Het vervelende is dat ik sinds ongeveer twee weken ontzettend last heb van buien! Het is echt verschrikkelijk, om de kleinste dingen kan ik boos worden en dan de hele avond door. Terwijl ik meestal nooit lang boos kan blijven.
Aanstaande donderdag heb ik een afspraak met mijn HA om het hierover te hebben en ik denk zelf dat het beste is om over te stappen op een andere pil, maar ik wil wel een waarbij mijn puistjes weg blijven. Heeft iemand een idee?

Ik plaats dit zodat ik van te voren wat informatie kan opzoeken over eventuele andere pil(len)

Alvast bedankt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:29

Ik heb ehtynol-blablanogwat en heb er helemaal geen last van.
Eigenlijk merk ik helemaal niets aan bijwerkingen!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:40

melissa_b schreef:
Hallo,
Sinds 2-3 maanden ben ik met de Diana-35 begonnen omdat ik last heb van puistjes maar ook omdat ik een vriend heb :D . Het vervelende is dat ik sinds ongeveer twee weken ontzettend last heb van buien! Het is echt verschrikkelijk, om de kleinste dingen kan ik boos worden en dan de hele avond door. Terwijl ik meestal nooit lang boos kan blijven.
Aanstaande donderdag heb ik een afspraak met mijn HA om het hierover te hebben en ik denk zelf dat het beste is om over te stappen op een andere pil, maar ik wil wel een waarbij mijn puistjes weg blijven. Heeft iemand een idee?

Ik plaats dit zodat ik van te voren wat informatie kan opzoeken over eventuele andere pil(len)

Alvast bedankt

Misschien de Yasmin proberen??

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:40

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:43

Lijkt mij meer op de yaz24+4 alleen dan met 26 pillen met werkzame stof en 2 placebo's. Estradiol zit in meer anticonceptiemiddelen..... ik zal eens kijken wat ik er op het werk over kan vinden. Fijn dat ik dit gelezen heb zo kan ik mijn patienten weer beter te woord staan.

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:45

ik ben het bij ons in de praktijk nog niet tegen gekomen, meestal heb je meteen een artsenbezoeker aan de balie staan

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:48

Het is ook de 24+4 pil. Maar ben er wel benieuwd naar. Word erg snel misselijk van de pil en misschien zou dit een oplossing zijn.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:55

ik heb met de 24+4 totaal geen bijwerkingen en wordt netjes elke maand ongesteld! Met 2 stopdagen is dat bijna onmogelijk dus ik blijf mooi op de 24+4.

Hahaha die heerlijke artsenbezoekers die altijd cadeautjes meebrengen! Joehoe weer een pen hahaha

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:01

Had je voorheen wel bijwerkingen dan?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:04

daisies schreef:
Het is ook de 24+4 pil. Maar ben er wel benieuwd naar. Word erg snel misselijk van de pil en misschien zou dit een oplossing zijn.

In het artikel staat anders dat het om een 26+2 pil gaat. Ik vraag me af hoe lang (of kort) je dan ongesteld bent. Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg sceptisch ben en vraagtekens plaats bij de term 'natuurlijk'. Een lichaam dat zo gericht is op reproductie voor zwangerschap behoeden is als je het mij vraagt niet natuurlijk te noemen. Ik bedoel niet dat het niet goed is, maar natuurlijk? :n

Daarnaast produceert mijn lichaam wel meer stofjes die voor gekke dingen zouden zorgen als ik ze in grotere hoeveelheden oraal zou innemen, dus dat je geen bijwerkingen krijgt omdat het lichaam het zelf ook produceert lijkt mij een voorbarige conclusie.

*zet scepsis-mode uit*

Ik hoop dat deze pil aan de verwachtingen zal voldoen en dat veel vrouwen er baat bij zullen hebben.

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:06

lillytjuh schreef:
ik heb met de 24+4 totaal geen bijwerkingen en wordt netjes elke maand ongesteld! Met 2 stopdagen is dat bijna onmogelijk dus ik blijf mooi op de 24+4.

Hahaha die heerlijke artsenbezoekers die altijd cadeautjes meebrengen! Joehoe weer een pen hahaha

ja of een notitie blokje

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:07

daisies schreef:
Had je voorheen wel bijwerkingen dan?

Met een stopweek van 7 dagen had ik onwijs veel last van migraine en lag ik echt dagen op bed met de rolluiken dicht. Dat ging helemaal niet goed. Toen als test overgestapt op de 24+4 en de problemen zijn weg en zijn al 5 maanden weg!

notitieblokjes...... ook van die dingen die op iedere vierkante meter van de apotheek te vinden zijn van ongeveer elk nieuw geneesmiddel van de afgelopen 2 jaar hahaha

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:10

Het is altijd de moeite waard om na te vragen. Een kennis van mij beviel het erg goed. :) Maar ik twijfel of het echt helpt tegen mijn misselijkheid, ik word ontzettend misselijk van de pil.

Fijn dat het bij jou echt helpt,

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:13

lillytjuh schreef:
notitieblokjes...... ook van die dingen die op iedere vierkante meter van de apotheek te vinden zijn van ongeveer elk nieuw geneesmiddel van de afgelopen 2 jaar hahaha

Toch een bizar idee dat geneesmiddelenproducenten huisartsen cadeautjes geven, ook al zijn het dan maar pennetjes en notitieblokjes. := Ik ben heus niet wereldvreemd en weet wel dat het een industrie is, maar toch...

Ik kom toevallig net een toepasselijk onderschrift tegen bij een andere bokker:
Citaat:
Pharmaceutical companies profit from 'treatments' not cures. Think about it.

Ik denk er liever niet aan. Maar goed, ik zal er over ophouden, want dit is een heel andere discussie. :o

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:19

Tja wat een apotheek krijgt is slechts een reclame matriaal dus ik denk niet dat dat fortuinrijke praktijken zijn, anders zou ik het graag terug zien in mijn salaris haha

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:35

ben ik weer ;)

Ik had dus deze vraag gesteld: vraagje:

Toen ben ik begonnen met de pil, terwijl ik die spotting dus nog had,(de 2e dag van de spotting)

Ik had te laat dit antwoord gezien,
:Wanneer beginnen?
Om zeker te zijn van een betrouwbare anticonceptie moet u de eerste keer beginnen met slikken op de eerste dag van de menstruatie. Kies hiervoor de eerste dag dat de menstruatie goed doorzet. Sommige vrouwen hebben namelijk daarvoor een aantal dagen last van licht bloedverlies (‘spotting').

En nu weet ik dus niet meer wanneer ik nu veilig ben tegen zwangerschap, en nog een probleem nu is mijn ongesteldheid niet doorgezet en de spotting is gestopt, en ben ik dus niet ongesteld geworden...Is dat erg of normaal?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:53

aniekje schreef:
En nu weet ik dus niet meer wanneer ik nu veilig ben tegen zwangerschap, en nog een probleem nu is mijn ongesteldheid niet doorgezet en de spotting is gestopt, en ben ik dus niet ongesteld geworden...Is dat erg of normaal?

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen en zoals je hebt gemerkt weten Bokkers ook niet altijd alles. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over het feit dat je ongesteldheid niet is doorgezet, maar ik denk dat je het beste even naar de huisarts kunt bellen om te vragen wanneer je beschermd bent tegen zwangerschap. Zoiets is te belangrijk om af te gaan op het advies van mensen die daar geen opleiding voor hebben gevolgd.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:43

Hoi,

Ik heb de pil een maand doorgeslikt, en ben toen weer ongesteld geworden. Het was vooral oud bloed, en ook niet veel. Is dit normaal of moet ik me zorgen maken?