Stoppen met de pil, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dingetje

Re: Stoppen met de pil, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:21

Jaan81 schreef:
Een pil hoort er eigenlijk ook niet.... Maar ik begrijp je standpunt!
Een Mirena spiraaltje is overigens wel heel anders dan een koperspiraaltje, wat 'vriendelijker', zeg maar.

Ik ben ook niet voor niets met de pil gestopt... Knipoog
De spiraal vind ik vooral eng omdat die op een nogal kwetsbare plek wordt geplaatst.. Brrrr. Lachen
Hermelijn schreef:
Ik vraag me altijd af waarom zo veel mensen dat zeggen. Als een maandje onvoldoende is om resultaten te zien, waarom raken mensen dan zwanger door de pil heen? Als één dagje een pil missen al genoeg is om tóch een eisprong te krijgen, dan kun je er toch eigenlijk al vanuit gaan dat de hormonen je lichaam uit zijn? Anders zou er geen eisprong plaats kunnen vinden.

Je kunt er na 1 maand niet vanuit gaan dat alle hormonen uit je lijf zijn.
Wat is de kans om door de pil heen zwanger te worden??? Die kans is niet heel groot. Er kan zeker een eisprong plaats vinden maar alle hormonen zijn zeker weten niet weg als je de pil een keer of wat vergeet.
Er wordt door artsen niet voor niets aangeraden om, als je zwanger wilt worden, drie maanden te ontpillen en dus zolang een condoom te gebruiken.
Bovendien kan ik voor mezelf uit ervaring spreken...

Anoniem

Tivoli, hoe lang geleden ben je bevallen? Ik heb mijn spiraaltje na 8 weken laten zetten, en voelde niet eens dat hij erin ging Clown

Maar je hoort wel eens andere verhalen ja... Ik heb de eerste paar weken wat geprut met bloedingen en zo, maar dat is nu over... ik menstrueer veel minder vaak dan gebruikelijk (eens in de 2 maanden of zo) en het is vrijwel niks meer, terwijl ik vroeger echt leeg liep Bloos

In het begin was ik wel erg onzeker hoor! Maar daar ben ik nu wel vanaf Lachen

rowo

Spiraaltje lijkt me 100x niks... Nuvaring lijkt me het fijnst.

En wat gedoe met condooms betreft, nog geen ervaring mee Clown

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:25

Nee, dat weet ik, maar dat is m'n punt ook niet. Als alle stoffen er 3 maanden over doen om uit je lichaam te komen, dan zou dat betekenen dat iemand tot 3 maanden na het gebruik van de pil niet vruchtbaar is en dat niemand tijdens het gebruik van de pil zwanger zou kunnen worden. Waar heb je anders de pil voor? Knipoog Maar dat kan wél, dus de stoffen die er voor zorgen dat je een eisprong hebt zijn al véél eerder uit je lichaam. Misschien zijn er nog een paar hulpstofjes, maar die zijn volgens mij niet hormonaal gerelateerd en zullen dus ook geen/weinig invloed hebben op je humeur, pukkels etc. Daarnaast, als je stopt met de pil, zal je, als je er van uit gaat dat het wél even duurt voor de stoffen uit je lichaam zijn, lijkt me dat dan niet opeens na 3 maanden, boem, alles in een keer eruit is. En dat je je dus al voor die 3 maanden beter/slechter gaat voelen.

Ontpillen heb ik over gehoord dat het onzin is. Alleen maar bedoeld zodat je een idee hebt van je cyclus, hoe dat zich gedraagt, zodat als je zwanger wilt worden je ongeveer weet wanneer je ongesteld zou moeten worden etc. Als alle hormonen niet weg zijn, hoe verklaar je dan dat mensen tóch zwanger worden ondanks de pil? Of dat mensen in de stopweek een bloeding krijgen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:27

Niet iedereen wordt zwanger bij een keer de pil vergeten, maar de kans bestaat. Hier vertellen de artsen ook dat de gevolgen van de hormonen bij langdurig pilgebruik 3 maanden langer kunnen duren als dat je de pil geslikt heb.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:31

Hermelijn schreef:
Misschien zijn er nog een paar hulpstofjes, maar die zijn volgens mij niet hormonaal gerelateerd en zullen dus ook geen/weinig invloed hebben op je humeur, pukkels etc. Daarnaast, als je stopt met de pil, zal je, als je er van uit gaat dat het wél even duurt voor de stoffen uit je lichaam zijn, lijkt me dat dan niet opeens na 3 maanden, boem, alles in een keer eruit is. En dat je je dus al voor die 3 maanden beter/slechter gaat voelen.

Ontpillen heb ik over gehoord dat het onzin is. Alleen maar bedoeld zodat je een idee hebt van je cyclus, hoe dat zich gedraagt, zodat als je zwanger wilt worden je ongeveer weet wanneer je ongesteld zou moeten worden etc. Als alle hormonen niet weg zijn, hoe verklaar je dan dat mensen tóch zwanger worden ondanks de pil? Of dat mensen in de stopweek een bloeding krijgen?

Sorry, maar de pil is de grootste rotzooi die er maar bestaat. Ik heb er nl wel zo'n 2 maanden over moeten doen om me beter te voelen en zoals in dit topic duidelijk moge zijn, veel meer met mij.
Bovendien is ontpillen zeker geen onzin. Bij veel vrouwen is de natuurlijk cyclus nl wel ontzettend ontregeld. Ik hoor dat er vrouwens zijn die een cyclus hebben van meer dan 100 dagen. En je gaat mij toch niet vertellen dat dit niet door de pil komt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:39

@ Rock: mijn dochter wordt in maart al 2 Knipoog

Ik ben nooit een pil vergeten en was toch écht hartstikke zwanger.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik van de pil af wil,ik vertrouw het niet meer.
Ik durf hem niet door te slikken omdat ik elke maand bewijs wil zien dat ik niet weer zwanger ben.
Ik weet dat de kans heel klein is dat het nog eens gebeurd,maar ik heb zelf ondervonden dat die kans bij mij dus wel uitgroeide naar een baby.

Mirena 75% vergoed?
En welk bedrag bleef er dan over? Hebben we het dan over een paar tientjes,of een paar honderd euro?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:39

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Lijkt me ook een ideale oplossing, maar ben wel bang dat het zo'n zeer doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:40

Ik geloof dat ik 30 euro moest betalen zelf of zo... Valt dus heel erg mee! Ja op vijf jaar zeker!

Maar Mirena vermindert dus wel je menstruatie... In het begin werd ik er heel onzeker van, maar ondertussen vertrouw ik het wel Ja

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:40

Dingetje, ik zeg niet dat het niet door de pil kan komen, alleen dat de hormonen nog in je lijf zitten lijkt me niet te kloppen. De verklaring dat je éigen hormonen weer even moeten wennen aan het zelf regelen van je menstruatie klinkt me een stuk logischer in de oren.
Tsja, ik voelde geen enkel verschil toen ik stopte met de pil, en ik werd meteen na 28 dagen keurig op tijd ongesteld, en de maanden daarna ook.
Daarom lijkt het me ook meer een kwestie van je eigen hormonen die nog wat ontregeld zijn dan van de hormonen van de pil zelf die nog in je lichaam zouden zitten. Ik ben namelijk nogal stevig, en als het nog in je lichaam zou moeten zitten zou ik veel opgeslagen voorraden moeten hebben (stoffen gaan in je vet/spierweefsel zitten).

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:42

Dat het zeer doet?
Bevallen doet zeer!
Zo'n ding inbrengen is dan misschien ff onprettig,maar dat heb ik er wel voor over.

Kan je gewoon bij je huisarts zeggen: He,ik wil een spiraaltje? Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:45

Ja je huisarts kan die plaatsen. Ik was overigens heel bang, dus ik heb het bij de gynaecoloog laten doen (was m'n HA niet blij mee overigens, die vond dat onzin)

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:52

Hermelijn schreef:
Dingetje, ik zeg niet dat het niet door de pil kan komen, alleen dat de hormonen nog in je lijf zitten lijkt me niet te kloppen. De verklaring dat je éigen hormonen weer even moeten wennen aan het zelf regelen van je menstruatie klinkt me een stuk logischer in de oren.
Tsja, ik voelde geen enkel verschil toen ik stopte met de pil, en ik werd meteen na 28 dagen keurig op tijd ongesteld, en de maanden daarna ook.
Daarom lijkt het me ook meer een kwestie van je eigen hormonen die nog wat ontregeld zijn dan van de hormonen van de pil zelf die nog in je lichaam zouden zitten. Ik ben namelijk nogal stevig, en als het nog in je lichaam zou moeten zitten zou ik veel opgeslagen voorraden moeten hebben (stoffen gaan in je vet/spierweefsel zitten).

Jij bent, denk ik, een uitzondering op de regel of zo, wat dat ontpillen aangaat. Knipoog
Wat hormonen betreft ben ik ervan overtuigd dat de pil zeker nog een maand of 3 door kan werken. Niet optimaal natuurlijk maar er zullen zeker nog hormonen uit de pil (wat gewoon 1 brok hormonen is) in je lichaam te vinden zijn. Kijk bijv. ook naar alcohol. Dat is na een hele periode ook nog terug te vinden in je lichaam.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:59

Ja maar dat zeg ik, het wordt opgeslagen in je vetreserves. En gezien ik veel reserves heb, zou je juist denken dat ik er meer last van zou hebben Knipoog Maar ik moet er bij zeggen, ik heb ook nooit last van mijn menstruatie gehad en afgezien van af en toe een pukkeltje ook geen acné. Misschien is mijn hormoonsituatie sowieso al heel anders Knipoog

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:06

Ow, ik dacht dat je zei dat je eigen hormonen ontregeld waren, want dat ben ik niet met je eens... Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:08

Ja dat zei ik ook, dat dat me een logischer verklaring leek. Waarom dat dan wel bij de een optreedt en niet bij de ander weet ik ook niet, maar als de stoffen van de pil daadwerkelijk nog in je lichaam zitten, zou ik er juist meer last van moeten hebben omdat ik meer vetweefsel heb waar ze in opgeslagen kunnen worden (en ik dus een grotere voorraad zou moeten hebben).
Maar daarna gaf ik aan dat ik sowieso nooit last van hormonen heb gehad, 't is dat ik bloed als ik ongesteld ben maar anders zou ik het niet weten Knipoog Dus misschien dat dat ook nog verschil uitmaakt.

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:22

Ik weet niet of met de pil te maken heb maar heb hem zeker 10 jaar gebruikt en ben eind juli gestopt en op heden nog geen natuurlijke menstruatie gehad.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:38

Het hoeft natuurlijk niet aan de pil te liggen maar het lijkt mij wel heel waarschijnlijk. Ik heb vaker mensen gehoord, waarbij het echt heel lang duurde voordat het allemaal weer op gang kwam. Maar als ik jou was, zou het misschien toch verstandig zijn om binnenkort eens langs de HA te gaan.

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:52

Hoi dingetje
HA ben ik geweest maar die verwijs me door naar de gyn als je een half jaar geen menstruati heb gehad dus ik moet geduldig afwachten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:13

Ik ben sinds afgelopen maandag gestopt met de pil, na mijn laatste menstruatie dag ben ik niet meer gaan slikken..en waarom?? Omdat wij het toch willen gaan proberen..sstt niet verder vertellen!! Volgende week ben ik volgens het boekje het meest vruchtbaar..ben benieuwd wanneer ik zwanger ben>? Volgende maand al ?? Offf....we gaan het zien Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:15

Kan zomaar, maar normaal duurt het wat langer.

K zie dat je net zo oud bent als mij... Ik moest nog echt NIET aan kinderen denken *LOL*

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:29

hihi..tja iedereen is anders hé Tong uitsteken
Mijn vriend heeft al een zoontje waar wij ook voor de helft voogdij over
hebben dus ik ben wat gewend Knipoog

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:59

An_Speedy schreef:
Hoi dingetje
HA ben ik geweest maar die verwijs me door naar de gyn als je een half jaar geen menstruati heb gehad dus ik moet geduldig afwachten.

Ah.. Oke. Dat wist ik dus niet. Hopelijk begint het snel voor je. Ach gut

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:30

ik ben ook van plan om te stoppen met de pil.
Ik heb altijd de Neogynon gehad en deze beviel super.
Ik heb nu al 3 andere soorten versleten en nog voel ik me niet prettig en zo zijn er meer dingen.
Ik overweeg de prikpil nog en anders wordt het gewoon geen pil meer voor mij.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:45

_Tivoli_ schreef:
Kan je gewoon bij je huisarts zeggen: He,ik wil een spiraaltje? Huilen van het lachen

Ja!

En wat de kosten betreft. Hij kost 110 euro ongeveer, waar dan dus 75% van vergoed wordt (was bij mij iig het geval, zal ook aan je pakket liggen, even navragen dus)
De HA zei tegen mij, dat ze vreesde dat het niet vergoed werd, maar heb het gewoon ingediend en dus zoveel teruggekregen.
Omgerekend was het, ook al werd het niet vergoed, nog voordeliger dan de pil.

En ik denk dat het bij mij toen zo'n pijn deed omdat ik ook gewoon zo gespannen was! Was de eerste dat ik uberhaupt een soort van inwendig onderzoek had, dus ja.

edit: Het is een gegeven dat je menstuatie veel minder wordt. Ik vind dat persoonlijk alleen maar heel erg fijn! Bij mij is het echt minimaal en volgens de ha kan dat helemala geen kwaad!