Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:20

Ik vind wanneer je besluit om kinderen te willen, je toch echt niet alleen maar naar de leuke kant moet kijken hoor, dat heet je kop in het zand steken. nee hoor voor je er aan begint zul je toch moeten bedenken wat er allemaal kan gebeuren,

mensen die niet goed zijn voor hun kinderen daar moeten ze ook veel eerder ingrijpen, helaas gebeurd dat inderdaad niet.

Ik zelf zou wel een echo laten maken, absoluut alleen al om voorbereid te zijn mocht er wat zijn, dan kan je je inlezen, laten informeren enz enz.

met het laatste stukje van carola ben ik het eens.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:20

superpony schreef:
Mistral, veel mensen weet je wel of ze lijden. Mijn broer is ooit geopereerd en de arts wist zeker dat hij veel pijn had na die operatie. Ze konden hem alleen moeilijker beoordelen, omdat ze hem niet kenden. Mijn moeder is dus regelmatig gevraagd hoe zij hem vond etc. Je kent je kind op een gegeven moment wel goed natuurlijk.

En ja, ook gezonde mensen hebben pijn of krijgen wat. Maar ook die mensen hebben soms zelf de keus en kiezen om NIET meer zo te willen leven. Kan ik genoeg voorbeelden van noemen ook.

Het blijft een discussie waar je nooit 100% uit gaat komen.

Maar wanneer jij zwanger bent weet je dat dus niet en dat probeer ik ermee te zeggen dat je niet voor het gemak (?) maar ervan uit kan gaan dat iemand die bijvoorbeeld down heeft. Stokongelukkig zal zijn en alleen maar pijn zal hebben. Dat kun je gewoon van te voren niet zeggen. Wat voor keus ieder voor zich zal maken moet men zelf weten maar ik vind het gemakkelijk om te zeggen dat kind zal pijn hebben.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:22

C_arola schreef:
dobbel schreef:
maar het is al een kind wanneer het in je buik zit, en dan kan je nog wel kiezen weg halen of niet, nee hoor ik zie geen verschil.

Vanaf het moment dat ik weet dat ik zwanger ben, is het imo een baby. Wat de wetenschap daar ook over zegt.
En ik zou mijn kind niet kunnen weghalen.

Dat is iets wat voor iedereen verschilt.

Zelf zal ik het weg laten halen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:23

Joyckuh schreef:
MISTRAL94 schreef:
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met uitspraken als dat ze veel pijn hebben. Bovendien zijn er ook "gezonde" mensen die veel pijn hebben dus ook dat kun je niet uitsluiten. Het was wel vele malen makkelijker geweest als ze dat met zekerheid konden zeggen.

Pijn is niet alleen lichamelijke pijn, maar ook geestelijk. Wat naar mijnes inziens veel erger is. Een kind met besef van zijn handicap zal vast wel eens een fase doorgaan waarin hij/zij merkt anders te zijn dan anderen. Zich afvragen waarom hij niet zo is als andere kindjes. Jaloers zijn om dat hij ook in achtbaan wil en er niet in mag vanwege zijn beperking. En vele zullen dit nooit volledig accepteren...

Gezonde mensen kunnen ook pijn hebben, ben ik met je eens

Maar om een klein voorbeeldje te noemen. Toendertijd mijn beste vriendin had een pleegbroer met down dat kereltje was echt gelukkig ondanks dat hij daar dus de enige binnen het gezin was die "anders" was. Ik denk persoonlijk dat het vele malen erger is wanneer je gezond ter wereld komt en later door een ongeluk gehandicapt raakt omdat je dan al hebt mogen proeven aan hoe het leven zijn kan. Dan dat je geboren wordt met een handicap en dus eigenlijk niet beter weet.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:24

Carola: Ik hoop die keuze voor te kunnen zijn door goed met mijn zoon te bepraten wat hij wil. Nu nog niet Knipoog is hij te klein voor, en nu zou ik handelen wat naar mijn mening het beste is. Maar als hij ouder is wil ik dit met hem bespreken. Als hij al aangeeft niet zo'n leven te willen, is besluit vele malen makkelijker. Ik heb mijn ouders vaak genoeg verteld niet te willen leven als kasplant, niet te willen leven met een verlamming vanaf hals. Nee, dat hoeft voor mij niet. En ik hoop dat ik het vaak genoeg heb gezegd zodat ze als het nodig is, handelen naar wat IK wil.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:26

Mistral: er zijn kinderen met een handicap die gelukkig zijn. Zeker wanneer ze het zelf niet beseffen en een laag niveau hebben. Echter wanneer ze dit wel beseffen, moet je eens zonder de ouders/familie/vrienden erbij vragen wat dit kind het liefste had? Leven met een handicap of net zo zijn als alle anderen, kunnen lopen/rennen/spelen zonder afhankelijk te zijn van anderen. En echt zonder ouders er bij! Want dat is het mooie aan kinderen, die willen niemand bewust kwetsen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:27

Maar jij zou dus bij voorbaat al kiezen voor abortus begrijp ik? Omdat de kans erin zit dat het kind niet gelukkig kan worden? Of begrijp ik je nu verkeerd?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:28

Joyckuh schreef:
Carola: Ik hoop die keuze voor te kunnen zijn door goed met mijn zoon te bepraten wat hij wil. Nu nog niet Knipoog is hij te klein voor, en nu zou ik handelen wat naar mijn mening het beste is. Maar als hij ouder is wil ik dit met hem bespreken. Als hij al aangeeft niet zo'n leven te willen, is besluit vele malen makkelijker. Ik heb mijn ouders vaak genoeg verteld niet te willen leven als kasplant, niet te willen leven met een verlamming vanaf hals. Nee, dat hoeft voor mij niet. En ik hoop dat ik het vaak genoeg heb gezegd zodat ze als het nodig is, handelen naar wat IK wil.

Ik denk dat niemand over een ander kan oordelen wat diegene zou moeten doen in bepaalde situaties. Zolang mensen maar niet alleen uitgaan van wat zij willen ipv wat de betreffende persoon wil.
Veel mensen willen ook niet voor een gehandicapt kind zorgen, mensen die ik ken. Er zijn ook mensen die een gezond kind hadden die door iets gehandicapt is geworden en die mensen willen dan ook niet meer voor hun kind zorgen. Dat noem ik egoïstisch.
Als je het beste voor je kind wilt en het met hem/haar kan bespreken op een bepaalde leeftijd dan vind ik dat heel goed.
Zolang je maar uitgaat wat het beste is voor het kind en niet alleen voor jezelf (dit bedoel ik niet naar jou Joyckuh).

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:30

dat ben ik helemaal met je eens Carola

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:31

Mijn broer heeft er nooit zo mee gezeten en is er zelf aan gewend. We hebben het er weleens over gehad. Hij had op zich wel willen voetballen, maar vind het oke dat het zo is, want hij weet niet beter. ( ik kan wel communiceren met hem)

Toen ik 16 was en in een rolstoel zat tijdelijk moest hij er erg om lachen. Daarna nog maanden op krukken en dat was behoorlijk frustrerend. Ik ben er toen al anders tegenaan gaan kijken. Maar dan was ik nog bij mijn redelijk volle verstand...zover dat kan.....

Ik weet mensen die in leven zijn gehouden en echt zelf zeggen, hadden ze me maar laten dood gaan. Die gan door voor hun familie, niet voor zichzelf!

Het hangt van de handicap af hoe iemand erover denkt als ie zo geboren is.

En ik merk dat je je pijngrens wel verplaatst elke keer. Door ziekte had mijn vader veel pijn en elke keer werd het erger en erger. Toch bleef hij maar volhouden, waar hij eerder had aangegeven op te willen geven.

En dat heb ik zelf tijdens mijn ziekte ook gemerkt. Je denkt altijd dat het niet erger kan, maar iets in je maakt je weer sterk als je iets hebt om voor te leven. Dat moet je wel zelf willen. Het was voor mijn moeder erg naar dat ik pijn had en zij niks kon doen. Of je dat altijd voor je kind moet willen, beperkingen en of pijn, omdat je kinderen wil.......

Mistral, ik zei als een kind bijv pijn heeft of de artsen uit ervaring al weten hoe het leven zal zijn.

Dobbel, je overweegt heel veel, maar het is heel natuurlijk om mooie wensen te hebben. En ik wist dat ik een risico liep, dus heb er zeker wel aan gedacht. Wekenlang zelfs toen ik wist dat het een jongen werd.........En dan ben je echt wel opgelucht dat hij toch niet die handicap heeft en ik geniet elke dag van de mooie en goeie dingen.
Ik ben echt overbezorgd, niet goed, maar ik ben bere trots wat hij allemaal kan en doet en wij denken aan een goeie toekomst. Zonder zwart denken wat er allemaal kan gebeuren. Zelfs toen ik ziek was.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:32

MISTRAL94 schreef:
Maar jij zou dus bij voorbaat al kiezen voor abortus begrijp ik? Omdat de kans erin zit dat het kind niet gelukkig kan worden? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Afhankelijk van de ernst van de aandoening en toekomst perspectief, ja.
Een kind met schisis zou ik niet laten aborteren. Na een aantal operaties heeft het kind hier op latere leeftijd niet veel last van, kan zelfstandig leven etc.
Maar een kind met ernstige spina bifida, ja. Dit kind zal nooit zelfstandig kunnen zijn.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:32

Joyckuh schreef:
Mistral: er zijn kinderen met een handicap die gelukkig zijn. Zeker wanneer ze het zelf niet beseffen en een laag niveau hebben. Echter wanneer ze dit wel beseffen, moet je eens zonder de ouders/familie/vrienden erbij vragen wat dit kind het liefste had? Leven met een handicap of net zo zijn als alle anderen, kunnen lopen/rennen/spelen zonder afhankelijk te zijn van anderen. En echt zonder ouders er bij! Want dat is het mooie aan kinderen, die willen niemand bewust kwetsen...

Weet je wat het punt hiermee is;
Iedereen wil hetzelfde zijn als een ander, vooral kinderen omdat zij zichzelf identificeren met anderen.
Een buitenstaander zijn is nooit goed, bij geen enkele volk, dier enz.
Heel veel gehandicapte kinderen willen hetzelfde zijn als anderen, maar betekent dat automatisch dat zij niet hadden moeten leven omdat zij anders zijn??
Dat zij zelf hadden moeten besluiten; of ik leef en ben gehandicapt of ik ben dood??
Mijn broer was gehandicapt en had er heel veel problemen mee, maar hij was ook ontzettend optimistisch, hij zag bij veel dingen geen beperking. Hij was erg goed in planten, dieren en werken met zijn handen en haalde daar erg veel plezier en geluk uit.
Ik als gezond mens, was een pessimist, zag overal problemen en zit erg in mijn hoofd.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:34

Tuurlijk is dat natuurlijk, maar toch o zo belangrijk om nuchter te blijven, ipv van in een droomwereld te gaan leven, dat zie je helaas ook te vaak.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:37

dobbel schreef:
Tuurlijk is dat natuurlijk, maar toch o zo belangrijk om nuchter te blijven, ipv van in een droomwereld te gaan leven, dat zie je helaas ook te vaak.

Dat ben ik met je eens.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:37

Mocht ik ooit wel voor die beslissing komen te staan, dan maak ik die beslissing tegen die tijd. Al hoop ik dat dit me bespaard zal worden.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:38

ik zou als ik zo weten dat ik een kind kreeg met bv een downsyndroom of meervoudig gehandicapt blikt het laten aborteren.
waarom omdat de zorg voor zon kind heel erg zwaar is zowel lichamelijk als geestelijk (werk zef inde verpleging)en ik er niet gelukkiger van word,en ook omdat je vrijheid er meestal aardig door beperkt word.
heel ego mischien,maar zo kijk ik er tegen aan.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:38

C_arola schreef:
Joyckuh schreef:

Ik denk dat niemand over een ander kan oordelen wat diegene zou moeten doen in bepaalde situaties. Zolang mensen maar niet alleen uitgaan van wat zij willen ipv wat de betreffende persoon wil.
Veel mensen willen ook niet voor een gehandicapt kind zorgen, mensen die ik ken. Er zijn ook mensen die een gezond kind hadden die door iets gehandicapt is geworden en die mensen willen dan ook niet meer voor hun kind zorgen. Dat noem ik egoïstisch.
Als je het beste voor je kind wilt en het met hem/haar kan bespreken op een bepaalde leeftijd dan vind ik dat heel goed.
Zolang je maar uitgaat wat het beste is voor het kind en niet alleen voor jezelf (dit bedoel ik niet naar jou Joyckuh).

Ik zou prima voor een gehandicapt kind kunnen zorgen. Dat zou voor mij dus echt niet de reden zijn om het weg te halen
Echter ga ik uit van het standpunt van het kind. Ik ken genoeg volwassen mensen die duidelijk vertellen dat ze liever niet geboren waren omdat hun leven bestond uit pijn en verdriet. Ik vind het risico te groot hier later mee geconfronteerd te worden.
Ik heb veel over mijn kind, eigenlijk alles. Ik wil best mijn eigen sociale leven en alles daarbij opgeven om hem gelukkig te maken! Zeker als hij straks door een ongeluk beperkt is. Ik zou er alles voor op willen geven! maar niet een kind willen houden uit egoisme voor mezelf Knipoog Niet omdat ik mijn eigen leven niet op wil geven. Dat heb ik voor een deels al gedaan door geen abortus te ondergaan op mijn 16de.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:39

MISTRAL94 schreef:
Mocht ik ooit wel voor die beslissing komen te staan, dan maak ik die beslissing tegen die tijd. Al hoop ik dat dit me bespaard zal worden.

ik hoop met je mee

Adil

Ik wil geen kinderen, maar als dit mij zou gebeuren zou het mijn keuze nog iets versimpelen: abortus...

MISTRAL94

janne schreef:
ik zou als ik zo weten dat ik een kind kreeg met bv een downsyndroom of meervoudig gehandicapt blikt het laten aborteren.
waarom omdat de zorg voor zon kind heel erg zwaar is zowel lichamelijk als geestelijk (werk zef inde verpleging)en ik er niet gelukkiger van word,en ook omdat je vrijheid er meestal aardig door beperkt word.
heel ego mischien,maar zo kijk ik er tegen aan.

Tja het is idd wel ik ik ik Knipoog

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:41

C_arola schreef:
Joyckuh schreef:

Weet je wat het punt hiermee is;
Iedereen wil hetzelfde zijn als een ander, vooral kinderen omdat zij zichzelf identificeren met anderen.
Een buitenstaander zijn is nooit goed, bij geen enkele volk, dier enz.
Heel veel gehandicapte kinderen willen hetzelfde zijn als anderen, maar betekent dat automatisch dat zij niet hadden moeten leven omdat zij anders zijn??
Dat zij zelf hadden moeten besluiten; of ik leef en ben gehandicapt of ik ben dood??
Mijn broer was gehandicapt en had er heel veel problemen mee, maar hij was ook ontzettend optimistisch, hij zag bij veel dingen geen beperking. Hij was erg goed in planten, dieren en werken met zijn handen en haalde daar erg veel plezier en geluk uit.
Ik als gezond mens, was een pessimist, zag overal problemen en zit erg in mijn hoofd.

Daar heb je ook gelijk in, er zijn echt mensen die super mee om gaan! Veel bereiken in het leven en oprecht gelukkig zijn!
Maar wat dat betreft vind ik het net een Lotto, en eerlijk gezegd ben ik dan bang dat ik altijd het verkeerde lot heb en mijn kind van de andere groep is, mij kwalijk neemt dat ik hem op de wereld heb gezet met voorbedachte rade aangezien ik toen al wist van zijn beperking en alle gevolgen van dien om het maar even kort door de bocht te zeggen...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:42

Joyckuh schreef:
C_arola schreef:

Ik zou prima voor een gehandicapt kind kunnen zorgen. Dat zou voor mij dus echt niet de reden zijn om het weg te halen
Echter ga ik uit van het standpunt van het kind. Ik ken genoeg volwassen mensen die duidelijk vertellen dat ze liever niet geboren waren omdat hun leven bestond uit pijn en verdriet. Ik vind het risico te groot hier later mee geconfronteerd te worden.
Ik heb veel over mijn kind, eigenlijk alles. Ik wil best mijn eigen sociale leven en alles daarbij opgeven om hem gelukkig te maken! Zeker als hij straks door een ongeluk beperkt is. Ik zou er alles voor op willen geven! maar niet een kind willen houden uit egoisme voor mezelf Knipoog Niet omdat ik mijn eigen leven niet op wil geven. Dat heb ik voor een deels al gedaan door geen abortus te ondergaan op mijn 16de.

ik bedoelde met mijn tekst niet jou.
Ik had het over mensen die ik kende en niet voor een gehandicapt kind zouden willen zorgen.
Mijn vader wou geen kinderen en heeft dat vaak gezegd en ook zo gehandeld.
Ik heb het er een keer met mijn broer over gehad; of hij ondanks zijn handicap wou leven.
Hoe hij het leven ervaarde.
Hij zei; ik vind het verschrikkelijk dat ik die beperkingen heb, dat ik niet alles kan doen wat anderen kan.
Toch zou hij niet dood willen zei hij.
Hij was te blij met het leven en met ons als moeder en zussen, vrienden en vriendinnen.
Misschien een persoonlijke vraag en als je het niet wilt antwoorden dan snap ik het;
heb je er spijt van dat je deels je leven hebt moeten opgeven?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:45

Ik kan geen antwoord hierop geven. Die beslissing zou ik moeten maken als ik pas in die situatie zit. Zowiso over arbortus.. Ook als ik nu zwanger zou worden ongewenst, zou ik op dit moment nog niet over kunnen oordelen, dan misschien wel. Ik vind het zo raar om vooruit al te zeggen: ''als ik zon kind krijg, dan pleeg ik abortus..'' Ik denk dat je alleen echt kan beslissen als je er echt in zit. Dan heb je echt dat gevoel erbij.,.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:46

Dat ligt eraan hoe ernstig dat kind gehandicapt is. Een tijdje terug was er een aflevering van Dr. Phil over een man en vrouw met 3 kinderen die zowel doof als blind waren. Voor de ouders natuurlijk geweldig lastig, maar ik vraag me ook af of zo'n kind dan wel een menswaardig leven heeft als hij bijna niks meekrijgt van zijn omgeving.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:47

Zazoo schreef:
Dat ligt eraan hoe ernstig dat kind gehandicapt is. Een tijdje terug was er een aflevering van Dr. Phil over een man en vrouw met 3 kinderen die zowel doof als blind waren. Voor de ouders natuurlijk geweldig lastig, maar ik vraag me ook af of zo'n kind dan wel een menswaardig leven heeft als hij bijna niks meekrijgt van zijn omgeving.

In die uitzending werd ook duidelijk door een specialist dat de kinderen ook een leven hadden.
Konden genieten van aanrakingen van de ouders, al lieten ze het niet zien.
Ik heb de uitzending ook gezien.