Migraine en de oorzaak..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Migraine en de oorzaak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:05

Mijn vriend krijgt gewoon hoofdpijn van chocola...

Zelf heb ik al van kleins af aan migraine, mn moeder heeft het ook. Het aparte bij mij is dat ik het alleen op warme dagen heb. Als klein meisje van 6 ben ik de hele medische molen doorgegaan (die toen minder uitgebreid was als nu jammergenoeg) en er is niks gevonden... hopen dat ik eroverheen zou groeien werd gezegd. Met warm weer speelden alle kinderen buiten en ik lag in mn donkere kamertje, hele ritsen aan pillen geprobeerd maar niets hielp.
Ik zorg ook dat ik altijd erg donkere gordijnen heb en een zonnescherm want licht is echt niet te verdragen op die dagen.
Ik ben er dus niet overheen gegroeid maar het is nu wel onder controle, van ongeveer april/mei tot sept/okt slik ik propanolol (betablokkers) en dat helpt goed! Waarschijnlijk is bij mij mn warmte-intolerantie de oorzaak, dan vliegt mn bloeddruk omhoog om af te koelen (wat niet lukt, ondanks giga zweten) terwijl mn bloeddruk normaliter erg laag is. Die extreme schommelingen veroorzaken het waarschijnlijk en de propanolol houd dit wat binnen de perken. Nadeel is wat vermoeidheid door een nog lagere bloeddruk en erg trage hartslag... Zodra de temp boven 15 graden komt begint het gesodemieter al...
Ik denk dat ik mezelf gelukkig mag prijzen dat ik het enkel op warme dagen heb, daardoor hoef ik alleen medicatie te slikken in de lente/zomer en kan mn lichaam in de winter weer bijkomen!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:46

Pff Bibiche dat klinkt heel erg heftig!

VeerenAshley, als ik deze verhalen lees mag ik geloof ik ook van geluk spreken. Dan valt het bij mij allemaal wel mee!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:50

BibicheB schreef:
Daan_Ordeal; die vlekken die jij beschrijft, dat is inderdaad ook van de migraine. Ja

Ik heb zelf een (zeldzamere) vorm van migraine (aura-migraine) en het eerste wat gebeurd als ik een aanval krijg is dat ik vlekken ga zien. Ik heb geen hoofdpijn (hooguit achteraf iets) maar bij mij vallen orientatievermogen, spraakvermogen en geheugen (deels) uit.
Zo ging ik een keer naar een supermarkt (mijn 1ste aanval); in de bus zat ik naar buiten te kijken en zag ik allemaal vlekken, ik dacht dat het aan mijn lage bloeddruk lag en dacht; ik koop zo wel wat drop, dan gaat het zo weer over.

In de supermarkt was ik vervolgens eerst continu kwijt wat ik nou aan boodschappen hebben moest en waar dat dan in g*dsnaam stond.. Mijn wereldje werd heel klein, zo'n 3m om mij heen, en het geluid verstomde ook. Ik zocht mn telefoon, die in mn tas zat, maar kon hem absoluut niet vinden. Mn ene hand begon heel erg te tintelen en ook mn kaak begon helemaal te tintelen. Uiteindelijk ben ik wel bij de kassa beland, mét boodschappen (ik ben nogal eigenwijs en moest en zou die boodschappen eerst hebben Gestoord). Bij de kassa wou ik met mijn pinpas betalen, maar ik kon absoluut niet meer op mijn pincode komen (terwijl ik al zeker 5 jaar dezelfde heb Gestoord). Ook heb ik ontzettend veel moeite gehad met het vinden van mn portemonee (die dus gewoon in mn tas zat). Gelukkig had ik voldoende contant geld bij me, kon ik daardoor gewoon afrekenen en kon ik eindelijk daar weg.

Net voorbij de kassa vond ik mijn telefoon weer en heb ik direct mijn moeder gebeld. Wat ik wou vertellen zat wel goed in mn hoofd, ik wist wat ik wou zeggen, alleen kwam het er heel anders uit. Woorden waren helemaal vervormd e.d.. Uiteindelijk kon mn moeder een klein beetje iets van het verhaal maken en wist in ieder geval dat er iets niet goed ging. Terwijl ik mijn moeder aan de telefoon had liet ik ook continu mijn telefoon vallen. Blauw oog

Mijn moeder heeft mijn vriend gebeld, maar die was bij een klant op zeker 150km afstand (mn ouders wonen ook op zeker 45 autominuten, dus dat was ook geen optie.) Vervolgens heeft zij mn zwager gebeld en die is me op komen halen en heeft me rechtstreeks naar het ziekenhuis gereden! In de auto op weg naar het ziekenhuis verdwenen gelukkig de symtomen geleidelijk aan. In het ziekenhuis werden een aantal testen gedaan (waaronder EEG) en ik heb later nog een MRI gehad.

De diagnose was migraine (ze hebben ook epilepsie mogelijk geacht en later uitgesloten). Gelukkig heb ik pas 3x een dergelijke aanval gehad, waarvan de laatste twee thuis en veel minder heftig. Bij deze aanvallen zag ik vlekken, en ook het kunnen zien/inschatten van diepte werd verstoord (bijvoorbeeld het pakken van mijn glas drinken). Ik kwam niet meer uit mijn woorden en ben toen naar bed gegaan met de hoop dat dat zou helpen. Gelukkig voelde ik me een eind beter toen ik weer uit mn bed kwam!! Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan de oorzaak niet herleiden, er is (nog) geen (opvallende) gemeenschappelijke factor aan voorafgegaan. Zéééér waarschijnlijk (kan nog net niet zeggen; met zekerheid) komt het door een ongeluk van 4 jaar geleden, waarbij ik een scheur in mn schedel en een hersenkneuzing heb opgelopen.

Dit ken ik ook en dan met name het orientatievermogen en het 'niet uit je woorden komen'...
Echt bizar is dat!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:51

ik heb sinds vorig jaar heel enkelt eens alst van migraine,maar ik zou niet weten waarvan ik het krijg. heb het vorig jaar 1 of 2 keer gehad, niet vaak, maarw el heel erg moest er al van overgeven.. nou tijden niet gehad, en afgelopen zondag was het weer zover.. hele dag op bed, en volgende dag weer over.. en vandaag heb ik het weer.. overgeven niet normaal zo pijn dat ik heb.. maar waar ik het van heb, ik weet het niet.. ik eet geen chocola..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:52

Bij wordt het trouwens beter als ik waterijs eet....gewone hoofdpijn trouwens ook....

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:49

oeh nee moet echt van ijs wegblijven als ik migraine heb, alleswat koud, warm, en normaal is eigenlijk Huilen van het lachen als ik dan ook een aanval heb eet en drink ik nóóit.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:04

ik weet niet of het ergens aan kan liggen m aar als ik een migraine aanval krijg heb ik een aantal uren van te voren heel erg veel behoefte aan chocolade en chips...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:08

BibicheB schreef:
Daan_Ordeal; die vlekken die jij beschrijft, dat is inderdaad ook van de migraine. Ja

Ik heb zelf een (zeldzamere) vorm van migraine (aura-migraine) en het eerste wat gebeurd als ik een aanval krijg is dat ik vlekken ga zien. Ik heb geen hoofdpijn (hooguit achteraf iets) maar bij mij vallen orientatievermogen, spraakvermogen en geheugen (deels) uit.
Zo ging ik een keer naar een supermarkt (mijn 1ste aanval); in de bus zat ik naar buiten te kijken en zag ik allemaal vlekken, ik dacht dat het aan mijn lage bloeddruk lag en dacht; ik koop zo wel wat drop, dan gaat het zo weer over.

In de supermarkt was ik vervolgens eerst continu kwijt wat ik nou aan boodschappen hebben moest en waar dat dan in g*dsnaam stond.. Mijn wereldje werd heel klein, zo'n 3m om mij heen, en het geluid verstomde ook. Ik zocht mn telefoon, die in mn tas zat, maar kon hem absoluut niet vinden. Mn ene hand begon heel erg te tintelen en ook mn kaak begon helemaal te tintelen. Uiteindelijk ben ik wel bij de kassa beland, mét boodschappen (ik ben nogal eigenwijs en moest en zou die boodschappen eerst hebben Gestoord). Bij de kassa wou ik met mijn pinpas betalen, maar ik kon absoluut niet meer op mijn pincode komen (terwijl ik al zeker 5 jaar dezelfde heb Gestoord). Ook heb ik ontzettend veel moeite gehad met het vinden van mn portemonee (die dus gewoon in mn tas zat). Gelukkig had ik voldoende contant geld bij me, kon ik daardoor gewoon afrekenen en kon ik eindelijk daar weg.

Net voorbij de kassa vond ik mijn telefoon weer en heb ik direct mijn moeder gebeld. Wat ik wou vertellen zat wel goed in mn hoofd, ik wist wat ik wou zeggen, alleen kwam het er heel anders uit. Woorden waren helemaal vervormd e.d.. Uiteindelijk kon mn moeder een klein beetje iets van het verhaal maken en wist in ieder geval dat er iets niet goed ging. Terwijl ik mijn moeder aan de telefoon had liet ik ook continu mijn telefoon vallen. Blauw oog

Mijn moeder heeft mijn vriend gebeld, maar die was bij een klant op zeker 150km afstand (mn ouders wonen ook op zeker 45 autominuten, dus dat was ook geen optie.) Vervolgens heeft zij mn zwager gebeld en die is me op komen halen en heeft me rechtstreeks naar het ziekenhuis gereden! In de auto op weg naar het ziekenhuis verdwenen gelukkig de symtomen geleidelijk aan. In het ziekenhuis werden een aantal testen gedaan (waaronder EEG) en ik heb later nog een MRI gehad.

De diagnose was migraine (ze hebben ook epilepsie mogelijk geacht en later uitgesloten). Gelukkig heb ik pas 3x een dergelijke aanval gehad, waarvan de laatste twee thuis en veel minder heftig. Bij deze aanvallen zag ik vlekken, en ook het kunnen zien/inschatten van diepte werd verstoord (bijvoorbeeld het pakken van mijn glas drinken). Ik kwam niet meer uit mijn woorden en ben toen naar bed gegaan met de hoop dat dat zou helpen. Gelukkig voelde ik me een eind beter toen ik weer uit mn bed kwam!! Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan de oorzaak niet herleiden, er is (nog) geen (opvallende) gemeenschappelijke factor aan voorafgegaan. Zéééér waarschijnlijk (kan nog net niet zeggen; met zekerheid) komt het door een ongeluk van 4 jaar geleden, waarbij ik een scheur in mn schedel en een hersenkneuzing heb opgelopen.

Dat is precies wat ik ook heb.
eerst begin ik vlekken te zien (meestal op een oog, dit varieert soms wel)
daarna begint mijn hand en men arm te slapen (terwijl ik nog altijd vlekken zie/stukken beeld niet zie) daarna trekt het slaapgevoel door naar men gezicht (dezelfde kant als de slapende arm)
dan trekt dat lichtjes weg en valt mijn concentratie uit, iets lezen lukt niet meer, praten lukt ook niet meer goed, ik heb de zin gevormd maar kan het gewoon niet zeggen, of ik lees de zin maar kan hem niet meer verwerken.
ondertussen valt het beeld ook weg langs een kant, hoor ik minder.
eenmaal dat weggetrokken is krijg ik een enorme hoofdpijn, echt een hel.
en eenmaal dat gemindert is voel ik me gewoon duf en heb hoofdpijn.
het enige dat helpt is een pijnstiller nemen en in men bed kruipen.
3 weken geleden een dergelijke aanval gehad op het werk, in eerste instantie lieten ze me niet naar huis gaan, nadien heb ik het niet meer gevraagd omdat ik niet meer in men auto durfde kruipen in die toestand.
de aanval was rond halftwee twee uur begonnen, en is halfzes geminderd (in die mate dat enkel men hoofd nog pijn deed, maar ik kon wel al weer concentreren en lachen)
in de tussentijd heb ik gewoon men levering afgewerkt (godzijdank stond ik niet aan de kassa) heb twee uur langer tijd nodig gehad dan gepland, en ben me op een bepaald moment in een hoekje gaan zetten met een paar kooien om te monteren omdat het gewoon niet meer ging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:16

gelukkig begrijpen ze het op mijn werk wel, ik heb nu 2 keer als een zombie op het werk gestaan, helemaal wit, en ik had echt zoiets wat doe ik hier.. toen ben ik naar huis gestuurd..
ze zeiden aan de telefoon wel eens, kan je echt niet komen werken? nee, het gaat echt niet.. nou, ga dan maar snel je bed in.. vorig jaar zat er 1 bedrijfsleider bij die er geen begrip voor had, die is nu gelukkig weg Lachen
hoe is dat bij de rest? de meeste mensen die geen migraine hebben, denken dat je je aansteld en dat je alleen wat hoofdpijn hebt..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:55

Daan_Ordeal schreef:
Hoe uit het zich bij jullie? Ik ga altijd eerst rare vlekken zien en daarna krijg ik hoofdpijn. Maar de laatste keren dat ik het heb gehad zie ik alleen vlekken en daarna ben ik hooguit wat gaar maar niet echt hoofdpijn. Ik vraag me dus af of dit echt migraine is?? Zijn er meer die ook van die vlekken zien?

Wat jij beschrijft (het zien van vlekken, zonder daarna een aanval te krijgen) heet migraine sans migraine. Oftewel migraine zonder migraine. Dit is een aandoening die af en toe voorkomt bij migraine patienten die inderdaad last van aura's hebben voor ze een aanval krijgen. Is op zich helemaal geen probleem.

Begrip is hier ook weleens een probleem, hoewel ik wel merk dat mensen wel serieus ontzag hebben voor migraine. Helaas word het tegenwoordig ook vaak door mensen gebruikt die "enkel" een stevige hoofdpijn hebben, waardoor het soms wel wat lastiger is.
Mijn grootste probleem is het eventuele ziekmelden zelf. Ik zorg altijd dat ik een mobiel nummer van iemand heb, waar ik een smsje heen kan sturen (ook toen ik stage liep en "werkte"). Als ik migraine heb, ga ik naar bed (met de nodige medicijnen), dat is het enige wat werkt. En het aller, allerlaatste wat ik dan moet doen, is een wekker zetten. Midden in een aanval wakker gemaakt worden (op wat voor manier dan ook) is werkelijk een drama. Ik kan niet meer in slaap komen, ben gigantisch beroerd en pijnstillers doen ook niks meer. Ik moet er echt doorheen slapen, dan is het te doen. Bovendien, als ik wel gewekt word tijdens een aanval, verlengd dat de aanval ook nog eens. In plaats van een paar uur, ben ik dan wel een paar dagen uit de running. Met het gevolg dat mijn slaappatroon in de war ligt, wat weer een nieuwe aanval uit lokt. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Wat medicijnen betreft: ik heb een tijdje metoprolol gebruikt voor de migraine. Deed niet erg veel, behalve mijn bloeddruk ernstig omlaag halen (ondanks lage dosering). Daarnaast gaf het veel astmatische problemen, dus maar gestopt. Wegens hartproblemen propranolol geslikt, deed ook niks tegen de migraine. Nu ipv propranolol bisoprolol (ook voor m'n hart) maar dat lijkt dus wél te werken tegen de migraine! Dus soms kan het ook nog wel schelen als je een aantal verschillende béta blokkers probeert.
Daarnaast slik ik de pil een aantal maand achter elkaar door, scheelt weer een aantal aanvallen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:05

ik heb ook verschillende beta blokkers gehad, ook propranalolol, nu heb ik santomigran, die werkt bij mij wel aardig. en ook ik slik de pil 3 maanden achter elkaar door, scheelt enorm idd Ja
voor de aanvallen heb ik injecties ( imigran) en tabletten, ook een vorm van imigran, maar dan een ander merk. als ik een heftige aanval heb, dan moet ik de injectie nemen (daar heb ik zo'n hekel aan) begint het net, dan lukt het vaak met een tablet nog.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:27

O, hoe herkenbaar. Hier nog iemand met migraine.

Bij mij begint het met gapen en een vaag misselijk gevoel. Dan komt het langzaam opzetten. Als ik dan onmiddelijk een Imigran inneem wil het wel eens meevallen, maar soms is er geen houden aan. Meestal helpt de Imigran om de scherpe kantjes van de echte hoofdpijn af te houden. Ik moet alleen wel rustig aandoen als ik er één heb ingenomen, als ik gewoon doorga met mijn ding helpt het echt niet. Als het wel werkt voel ik het meestal aan een tintelend gevoel in m'n tong en later in m'n armen en benen.
Het is voornamelijk hormonaal, zo'n 2x per maand. Het is ontstaan na de geboorte van mijn 2e en/of het inbrengen van mijn Mirena spiraaltje. Ding is er nu uit, maar het heeft helaas geen positieve invloed gehad.

Meest vervelend vind ik ook de bijverschijnselen die niet zijn te bestrijden met medicijnen: ontzettend chagerijnig, rillerig zijn en het koud hebben, vergeetachtig (en ook op taal gebied, haal echt woorden door elkaar en kraam soms onzin uit) en heel gevoelig voor geluid en licht.
Soms lijkt het wel of dan ook alles extreem is, op zo'n dag komt gerust de hele klas van m'n kids met fluitjes naar buiten, schijnt de zon heel fel en laat ik alles vallen terwijl ik toch al niet kan bukken.

Ik heb nooit echt een dagboek bijgehouden of er bijv. voedsel of omstandigheden die je kunt aanwijzen de trigger zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:53

Sinds ik met de pil gestopt ben heb ik er veeeeel minder last van. Ondanks dat dat volgens mijn huisarts niet kon omdat ik een heel lichte pil had. Nou de groeten, ik heb een megaduidelijk verschil gemerkt en bij komt er geen pil meer in.

Verder moet ik zorgen dat ik veel water drink (2 liter per dag is echt m'n minimum), oplet met caffeïne, en ik alles waar tomaat in zit. Daar kom je achter als je een hoofdpijn en migrainedagboek bijhoudt. Zuivel is bij mij verdacht maar niet aangetoond.
Van chocolade heb ik nooit last gehad. Gelukkig Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:54

Ik stelde het prikken met immigran(heel dom) altijd uit terwijl je het eigenlijk gelijk bij de eerste verschijnselen moet nemen.
Maar echt fijn is het natuurlijk nooit en ik vond de injecties ook wel pijnlijk eerst prikte ik in mijn bovenbeen later in mijn buik, wat ik als prettiger ervaarde.
Nu gebruik ik micardis en dat helpt tot nu toe wel
Voor het immigran tijdperk was ik gewoon 3 dagen van de wereld, lag ik idd in een donkere kamer en vooral niet teveel geluiden.
In die tijd had ik 2 kleine kinderen dus je kunt nagaan hoe vervelend dat was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:43

ik stel het ook altijd uit hoor Ja als ik weet dat een tablet echt niet meer werkt, dan gebruik ik de injectie pas, omdat je er zo suf van wordt, dat ik de rest van de dag gewoon niets meer kan doen.. en als iemand me dan wakker maakt, dan schrik ik me helemaal kapot, en ben ik helemaal in de war.. ik prik, als ik het zelf moet doen, voortaan in mijn been, dinsdag heb ik verkeerd geprikt, te hoog, en te veel richting mijn rug, wss heb ik daarbij een spiertje geraakt, en ik heb nu nog last van mijn rug.. dus dan moet het maar in mijn bovenbeen.. in mijn buik durf ik niet te prikken.. wij (moeder heeft het ook) prikken altijd in de 'zwembandjes', de pest is dus dat ik daar zelf niet goed bij kan..
met kleine kinderen lijkt me dat idd al helemaal vervelend! had jij er ook last van dat als de injectie zijn werk gedaan had, en de migraine over was, dat je dan best druk werd?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:09

Even nieuwsgierig: waarom hebben jullie Immigran via injecties?

Ik heb wel altijd de neiging om het slikken van een tablet uit te stellen met het idee van, misschien valt het wel mee, misschien trekt het wel weg. Stom eigenlijk, want dan is het soms al te ver en helpt het niet meer zo goed en zit ik met de gebakken peren.

Met kleine kids migraine is idd geen grap, je bent toch gedwongen om te blijven doorgaan terwijl je eigenlijk het liefst je bed in zou storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:25

omdat de injecties bij mij meer effect hebben, als ik ze inneem dan werkt het direct (vooral als je perongeluk een adertje raakt Nagelbijten / Gniffelen ) dus als de aanval al vrij heftig is, en ik weet dat het met een tablet niet meer op te lossen is, dan neem ik een injectie.
die neem ik pas als ik echt zeker weet dat niets anders werkt.
een tablet innemen stel ik niet uit als ik het aan voel komen dan neem ik hem direct in (als ik er 1 bij me heb mocht ik weg zijn) anders weet ik wel wat er gaat gebeuren, ik zou als ik jou was ook meteen een tablet innemen als je het begint te voelen, dan is het vaak nog te onderdrukken..

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:34

Ik snap hem, volgens mij heeft mijn collega trouwens zetpillen omdat ze de gewone pillen er vaak weer uitgooit (als je begrijpt wat ik bedoel Misselijk ).

Ik denk dat ik inderdaad wat vaker naar de signalen moet luisteren, als ik meteen wat inneem helpt het gewoon beter. Als het bijv. 's nachts is komen opzetten krijg ik het vaak niet meer uit m'n systeem met een tablet. Ik voel het ook gewoon als het wel werkt, heb toch bijverschijnselen en als die er niet zijn weet ik al bijna dat het niet het gewenste effect heeft. Toch heb ik tegen beter weten in vaak de hoop dat het wel overgaat, stom stom stom. Wel raar eigenlijk dat het dan toch niet meer (zo goed) helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:53

dat snap ik idd, opzich vind ik dat 'geen probleem' alleen heb ik dan weer het probleem, dat als mijn maag leeg is, het maar door gaat.. dus dan ben ik helemaal kapot, voordeel daarvan is, dat ik dan iig zo moe ben dat ik iig kan slapen Nagelbijten / Gniffelen
als het snachts begint, ben je smorgens vaak idd te laat, welke bijwerkingen krijg je? een soort trekgevoel in je kaken, en het gevoel dat de hoofdpijn eerst erger wordt?
ik heb echt 10x liever een tablet dan een injectie, dus als ik er aan denk heb ik altijd een tablet bij me (behalve dinsdag dus)
ik dacht eerst ook wel eens, nou met een paracetamol gaat het misschien wel over.. tot ik ging 'spuiten' toen was het klaar haha

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:57

De bijwerkingen zijn vooral dat er dingen gaan tintelen, ik voel het ook heel erg in m'n tong. Geen idee waarom, en m'n armen en benen voelen anders, zwaar zeg maar. Dat gaat wel over na een poosje trouwens. Ik moet ook echt rustig aandoen als ik wat heb ingenomen, echt even wachten tot het werkt, als ik meteen volle bak doorga werkt het veel minder snel en soms helemaal niet.

Paracetamol enzo helpt idd echt niet, je wilt niet weten hoeveel ik daar al van heb geslikt voordat we er achter kwamen wat er aan de hand was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:59

oke, dan heb jij weer andere bijwerkingen dan ik, ik word suf, en krijg dus een zwaar gevoel in mijn kaken.
'gelukkig' heeft mijn moeder het ook, dus het vrij snel duidelijk dat ik het ook had, hoe lang heb je er mee door gelopen dan?

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:08

Als je dit topic doorleest zie je hoe verschillend de verhalen zijn. Ik had ook altijd veel last (wekelijks) van migraine. Gelukkig heb ik inmiddels goed naar mijn lichaam leren luisteren en weet steeds beter hoe ik migraine kan voorkomen.

Sinds ik gestopt ben met roken is het aantal aanvallen werkelijk ontzettend afgenomen (nog maar eens in de drie mnd ofzo). Ook bleek ik heel heftig te reageren op Vetsin/Fetsjin (E621) een smaakversterker die in heel veel (kant en klaar) producten zit en veel bij de Chinees gebruikt wordt. Dat eet ik dus niet meer...

Als ik nu zorg dat ik voorzichtig ben met koffie en bij stress rustiger aan doe en keurig 8 uur per nacht slaap, dan blijven de aanvallen *afkloppen* eigenlijk vrijwel uit. Alleen bij warm weer (alles boven 25 graden) is het vaak weer bal. Nou ja, daar valt mee te leven in Nederland Lachen

En als het dan weer eens zover is, METEEN plat (en niet over 5 minuutjes), ibuprofen, licht uit, geluiden uit, frisse lucht binnen en slapen. Dan word ik weer helemaal fris wakker.

Ik wens alle patienten sterkte met hun hoofdpijn, het lijkt me heel moeilijk als je er geen controle over hebt en er vaak last van hebt. Elke aanval is zo'n aanslag op je gestel. Zo'n dagboek bijhouden klinkt als een goed idee, hoe beter je weet waar je gevoelig voor bent, hoe meer grip je krijgt op je aanvallen!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:09

Citaat:
Dat is precies wat ik ook heb.
eerst begin ik vlekken te zien (meestal op een oog, dit varieert soms wel)
daarna begint mijn hand en men arm te slapen (terwijl ik nog altijd vlekken zie/stukken beeld niet zie) daarna trekt het slaapgevoel door naar men gezicht (dezelfde kant als de slapende arm)
dan trekt dat lichtjes weg en valt mijn concentratie uit, iets lezen lukt niet meer, praten lukt ook niet meer goed, ik heb de zin gevormd maar kan het gewoon niet zeggen, of ik lees de zin maar kan hem niet meer verwerken.
ondertussen valt het beeld ook weg langs een kant, hoor ik minder.
eenmaal dat weggetrokken is krijg ik een enorme hoofdpijn, echt een hel.
en eenmaal dat gemindert is voel ik me gewoon duf en heb hoofdpijn.
het enige dat helpt is een pijnstiller nemen en in men bed kruipen.
3 weken geleden een dergelijke aanval gehad op het werk, in eerste instantie lieten ze me niet naar huis gaan, nadien heb ik het niet meer gevraagd omdat ik niet meer in men auto durfde kruipen in die toestand.
de aanval was rond halftwee twee uur begonnen, en is halfzes geminderd (in die mate dat enkel men hoofd nog pijn deed, maar ik kon wel al weer concentreren en lachen)
in de tussentijd heb ik gewoon men levering afgewerkt (godzijdank stond ik niet aan de kassa) heb twee uur langer tijd nodig gehad dan gepland, en ben me op een bepaald moment in een hoekje gaan zetten met een paar kooien om te monteren omdat het gewoon niet meer ging...

Aaah PRECIES wat ik ook heb! Echt heel erg is dat!
Wat voor vlekken krijgen jullie??

Bij mij begint het met van die knipperende kleurenballetjes, linksboven en die wordt steeds groter. Dan stoppen die kleurenballetjes en krijg ik van die vlekken die ook steeds groter worden en ondertussen dat ik die vlekken heb krijg ik hele erg hoofdpijn. Ik kan nog wel gewoon praten en denken maar ik kan dus haast niks zien! Ik heb zelfs een keer gehad dat ik een hijskraan!! bijna niet zag echt heel gevaarlijk en soms krijg ik ook zo'n tintelarm en dan zie je aan de zijkanten zegmaar niks als je dan vooruit kijkt lijkt het wel of je van die zwarte oogkleppen naast je ogen heb!
Ik heb het wel bijna altijd 's morgens als ik buiten ben, (vaak dus op de scooter).
Ik heb geen medicijnen omdat de neuroloog mij daar toen te jong voor vond, wel mocht ik 3 maanden geen kaas en chocolade meer eten maar dat hielp "gelukkig" niet want ik ben daar juist dol op Vingers aflikken.

Edit; niet elke ochtend hoor haha ik heb het nu al een tijd niet meer gehad, maar áls ik het heb is het 's morgens

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:46

Dees_daan ik kon geen tabletten nemen omdat ik ze er direct weer uitkotste.
In mijn bovenbeen prikken(voorkant) kreeg ik nog wel eens een stijf been, waar ik in mijn vetbubbels op de buik geen last van had
Vaak begon het bij mij 's nachts dan voelde ik het aankomen werd er gewoon wakker van, maar uitstellen van de injectie was eigenlijk funest.
Heb ook de immigran als neusspray gehad maar ook daar werd ik misselijker van dan ik al was
Ik was toch de dag van de aanval erg suf, nog steeds weet niet of het door de injecties erger was, je bent gewoon uit de running
Nu heb ik dankzij de micardis nog maar af en toe een aanval, voel het wel aankomen hoor, ben nog steeds erg misselijk dan
en moet gewoon naar bed met zware pijnstillers

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:07

DebbieY schreef:
[
Aaah PRECIES wat ik ook heb! Echt heel erg is dat!
Wat voor vlekken krijgen jullie??

Bij mij begint het met van die knipperende kleurenballetjes, linksboven en die wordt steeds groter. Dan stoppen die kleurenballetjes en krijg ik van die vlekken die ook steeds groter worden en ondertussen dat ik die vlekken heb krijg ik hele erg hoofdpijn. Ik kan nog wel gewoon praten en denken maar ik kan dus haast niks zien! Ik heb zelfs een keer gehad dat ik een hijskraan!! bijna niet zag echt heel gevaarlijk en soms krijg ik ook zo'n tintelarm en dan zie je aan de zijkanten zegmaar niks als je dan vooruit kijkt lijkt het wel of je van die zwarte oogkleppen naast je ogen heb!
Ik heb het wel bijna altijd 's morgens als ik buiten ben, (vaak dus op de scooter).
Ik heb geen medicijnen omdat de neuroloog mij daar toen te jong voor vond, wel mocht ik 3 maanden geen kaas en chocolade meer eten maar dat hielp "gelukkig" niet want ik ben daar juist dol op Vingers aflikken.

Edit; niet elke ochtend hoor haha ik heb het nu al een tijd niet meer gehad, maar áls ik het heb is het 's morgens

ik zie vlekken op een oog
op weekend oostende zag ik dus als ik voor me keek geen zijbeeld meer naar rechts (lekker, loop je op de avondmarkt tegegen iedereen op)
de laatste aanval op het werk zag ik links naast me niks meer (dat is vlak na de vlekken zeg maar)
de vlekken zijn gewoon zwart, stukken beeld die wegvallen, niet echt vlekken, maar ik zie niet goed meer ook, moeilijk om te beschrijven