mijn leven en borderline

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Re: mijn leven en borderline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:33

ik ga even moed verzamelen om hem te bekijken...
als je er "in" zit is het minder schokkend dan wanneer je er echt "tegenaan" kijkt,vind ik persoonlijk.

een heel indringend fimlpje...als ik aan iemand uit wil leggen wat borderline is(vanwege diegene in mijn leven met borderline) dan houd ik het simpel:zwart-wit denken,jezelf wegcijferen voor een ander.
het is gewoon teveel om uit te leggen,en voor een "normaal" mens niet te begrijpen.
poeh ey,ben er best van onder de indruk.
Laatst bijgewerkt door timilon op 04-09-08 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:40

Het is ontzettend vermoeiend om altijd maar "goed weer" te spelen.
Ga echt op zoek naar goede hulp!
Sterkte!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:57

timilon schreef:
ik ga even moed verzamelen om hem te bekijken...
als je er "in" zit is het minder schokkend dan wanneer je er echt "tegenaan" kijkt,vind ik persoonlijk.

een heel indringend fimlpje...als ik aan iemand uit wil leggen wat borderline is(vanwege diegene in mijn leven met borderline) dan houd ik het simpel:zwart-wit denken,jezelf wegcijferen voor een ander.
het is gewoon teveel om uit te leggen,en voor een "normaal" mens niet te begrijpen.
poeh ey,ben er best van onder de indruk.

Als mensen vragen wat borderline is dan kan je dat het beste uitleggen dat jij emoties zo'n beetje 10 keer heftiger ervaard dan mensen die geen borderline hebben.
Ook ervaar je veel sneller heftige emoties en duren de emoties langer.
Zo kan iemand die geen borderline heeft zich 5 minuutjes een beetje rot voelen en wij als borderliners voelen ons 4 dagen compleet klote tot paniek aan toe, denken aan zelfdoding en zien het niet meer zitten.
Tegenwoordig word borderline ook wel een "emotie regulatie stoornis" genoemd, als je zegt dat je dat hebt dan is het al meteen een stuk duidelijker wat je hebt dan als je zegt dat je borderline hebt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:14

Dat je een probleem hebt is duidelijk, maar ik zou niet zomaar jezelf met de stempel 'borderline' bedrukken. Er zijn meerdere psychische aandoeningen en er zijn gewoon mensen waarbij iets dwars zit (en daardoor bv. suicidaal worden).

Zou eerst maar eens met de HA gaan praten, wie weet zit je in een depressie.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:15

ja,dat is inderdaad een betere uitleg,makkelijker te begrijpen.
(ikzelf heb overigens geen borderline,maar sommigen vragen zich af waarom diegene in mijn leven zo kan reageren...helaas slaat het nu de andere kant op,ze raakt in zichzelf gekeerd)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:21

Poeh zeg, dat stuk van Arrabel is wel confronterend Wow!

Kom net terug van de huisarts, hij adviseerde mij om Rhodiola extra forte te halen, verkrijgbaar bij de tuinen. De echte medicijnen wilde hij niet voorschrijven vanwege de bijwerkingen en het feit dat ik dan niet meer in een auto mag stappen.

Aan Rhodiola zitten geen bijwerkingen verbonden, dus misschien ook een tip voor jou? Baat het niet, dan schaadt het in dit geval ook niet Lachen

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:51

Quellian schreef:
Dat je een probleem hebt is duidelijk, maar ik zou niet zomaar jezelf met de stempel 'borderline' bedrukken. Er zijn meerdere psychische aandoeningen en er zijn gewoon mensen waarbij iets dwars zit (en daardoor bv. suicidaal worden).

als je mijn verhaal leest, en ook de dingen erna lees je dat ik weer hulp heb, en ook lang hulp heb gehad.

daarnaast zit ik niet in een depressie! heb ik lange tijd gezeten, kan echt wel een onderscheid maken tussen het 'moeilijk' hebben en depressief zijn.

Ik wil mezelf ook niet zomaar een stempel opdrukken, ik ken mezelf. en mensen dicht bij mij kennen mij. allemaal vinden ze dat ik veel kenmerken hiervan heb. Omdat ik jong ben zou ik nog kunnen voorkomen dat ik een stoornis door ontwikkel. maar dat ik het verminder zeg maar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:53

Kenmerken ervan wil nog niet zeggen dat je het hébt en ja, ik heb gelezen dat je hulp hebt gehad en snap ook dat je hulp nodig hebt en je zou keihard moeten knokken voor je eigen doelen.

En dat anderen zeggen dat je de kenmerken hebt, tja... kun je imo toch beter laten beoordelen door iemand die ervoor geleerd heeft.

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:03

ga ik ook zeker doen, is alleen een hele lange wachtrij voor. dus dat is op dit moment geen optie.

wie kent mij nou beter dan IK, of iemand dicht bij mij? heb me er al heel veel in verdiept. maar herken 80 % van alle verhalen van borderliners. het is zo herkenbaar. zo ik. of is dat soms toeval? ik herken me in 7 van de 9 symptonen. niet per ongeluk 1tje ofzo!

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:05

Arrabel schreef:
Ik denk dat niet zoveel mensen er voor uit willen komen dat ze borderline hebben... jij hebt ook niet voor niets een schaduw account aangemaakt Knipoog

Mensen denken vaak dat je je aansteld, begrijpen je niet...

Hier is een heel goed stukje over borderline: http://www.biologicalunhappiness.com/dutch.htm

heel interessant, heb het ook doorgelezen. moet zeggen dat hoe die psycholoog gevoelens van een borderliner kan uitdrukken echt heel erg knap vind. zoals hij het beschrijft, herken ik de gevoelens ook. de paniek en boosheid als iets niet lukt. gelijk schelden tekeer gaan, en in het ergste geval door het lint gaan. allemaal herkenbare dingen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:07

Ik herken me ook in alle symptomen, de mensen die me getracht hebben te helpen herkenden mij ook in alle symptomen en de mensen die me kennen ook nog eens. Ik heb me bewust geen stempel op laten drukken, puur omdat ik wil dat IK het allemaal alleen kan en er zelf wel een weg in vind. Tuurlijk had ik me kunnen laten afkeuren en alles op BL kunnen gooien, had ik de hele wereld om m'n vinger kunnen winden, maar dat was juist wat ik niet wilde.

Heb zoveel zielenknijpers gehad, ben uiteindelijk tot 'hopeloos geval' bestempeld en heb 7 jaar medicijnen geslikt. Maakt me dat een borderliner? Misschien, maar voor mezelf niet, want ik draag het stempel niet en ga lekker mijn gang.

Tuurlijk is het moeilijk om door te gaan met je leven of om je leven op een hele andere manier aan te pakken, maar alleen jij kan dat, niemand anders, niet de beste psychiater, niet je allerbeste vriend, alleen jij. En jij bent de enige die jezelf een schop onder je kont kunt geven en ervoor kunt zorgen dat je ervoor gáát.

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:11

is dit op mij gericht?

want ik ben geen aandacht vrager, bijna niemand weet iets van mijn leven. mijn beste vrienden, mijn beste vriendin (mijn ex vriend) geen van alle heb ik hen bij mijn leven betrokken. veel weten het niet, zelfs goede vrienden van me. ik word gek van mijn masker. van mijn grote geheim. namelijk wie ik ben!

ik wil juist weten wat ik heb, zodat ik er iets aan kan doen. heb het lang ontkent, ben er lang voor weggerend. maar wil weten wat ik kan verwachten en wat ik eraan kan doen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:13

darkness88 schreef:
ik wil juist weten wat ik heb, zodat ik er iets aan kan doen. heb het lang ontkent, ben er lang voor weggerend. maar wil weten wat ik kan verwachten en wat ik eraan kan doen

Uiteraard, maar daarvoor zul je idd hulp moeten zoeken (of op z'n minst naar je HA) en niet gaan zelfdiagnostiseren.

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:23

Quellian schreef:
darkness88 schreef:

Uiteraard, maar daarvoor zul je idd hulp moeten zoeken (of op z'n minst naar je HA) en niet gaan zelfdiagnostiseren.

ten eerste, heb ik lang therapie gehad (en dus alllaang bij een huisarts geweest. 3 jaar terug al) daarnaast heb ik toen nog een jaar therapie gehad. en heb nu nog steeds therapie. daarnaast ook een psychiater. er is een wachtrij om een diagnose te laten stellen. daarnaast ben ik té jong voor een goede diagnose.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:41

Mag ik vragen hoe oud je bent?

Ik ben op m'n 8e begonnen met hulp.

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:20

Quellian schreef:
Mag ik vragen hoe oud je bent?

Ik ben op m'n 8e begonnen met hulp.

wil ik via een pm wel even vertellen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:44

Quellian schreef:

Ja Ik ben het helemaal met jou eens!
Je kan niet zomaar zelf een diagnose stellen Knipoog
Lang lang geleden hebben ze tegen mij ook gezegd dat ik een borderline had maar dat was écht niet zo.
Ik functioneer al jaren weer 'normaal'. Leg jezelf niet te snel iets op waar je nooit vanaf komt Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:20

darkness88 schreef:
als ik de verschijnselen lees, herken ik mezelf in 7 van de 9. behoorlijk wat vind ik zelf.

er is wel eens een diagnose gesteld. maar die klopt niet. therapie paste er ook niet bij. ben ook met die therapie gestopt omdat ik op een gegeven moment mezelf eruit sprak. ik deed alsof het allemaal maar goed ging, terwijl het niet zo was. einde gesprekken.

Maar voor een goede diagnose zal je wel je masker af moeten zetten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:34

Miryamk schreef:
Quellian schreef:

Ja Ik ben het helemaal met jou eens!
Je kan niet zomaar zelf een diagnose stellen Knipoog
Lang lang geleden hebben ze tegen mij ook gezegd dat ik een borderline had maar dat was écht niet zo.
Ik functioneer al jaren weer 'normaal'. Leg jezelf niet te snel iets op waar je nooit vanaf komt Knipoog

Daarbij zijn er zoooooveel '' stoornissen''die zoveel op elkaar lijken......

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:40

Inderdaad Kiek! Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:45

en ja, iedereen heeft wel iets, en welke naam het ook heeft, je moet ermee leren omgaan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:49

Hey meid,

dat je hulp kunt gebruiken is denk ik heel erg van belang! Knipoog
Laat je echter niet zomaar stigmatiseren, vind in eerste instantie iemand waarbij je je op je gemak voelt en serieus genomen, iemand waarbij jij je durft te laten ZIEN. Ach gut

Dat dat een professionele psycholoog is is wel van belang.
Het gaat er niet om wat jij bent, het gaat er vooral om dat je problemen erkend en herkend worden, zodat je geholpen kan worden...

Heel veel sterkte, meid... Ach gut

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 22:18

ik vind het een beetje makkelijk gezegd, er zijn zoveel stoornissen.

ik ken mezelf? ik lees, dus ik kan dingen herkennen. ik herken alles. echt alles. daarnaast bestempel ik mezelf niet. ik heb zo'n vermoeden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:31

darkness88 schreef:
ik vind het een beetje makkelijk gezegd, er zijn zoveel stoornissen.

ik ken mezelf? ik lees, dus ik kan dingen herkennen. ik herken alles. echt alles. daarnaast bestempel ik mezelf niet. ik heb zo'n vermoeden.

Je titel doet anders vermoeden.

Maar zoals iemand anders ook zei zijn er meerdere stoornissen, ook meerdere stoornissen met soortgelijke symptomen als BL.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 01:45

Denk dat het toch heel belangrijk is om je goed te laten testen. Ik loop al vanaf dat ik kind was bij psychologen, en pas toen ik 30 was werd de diagnose Borderline gesteld, na talloze diagnoses gehad te hebben. Ik denk dat het redelijk klopt, ik voldoe ook aan alle "eisen", tot aan het (rand)psychotische aan toe af en toe en bij mij op dit moment heel sterk de dissociatie. De medicatie die ik heb helpt wel, ben een stuk rustiger en kan zelfs af en toe accepteren dat het niet gaat zoals ik wil (en dat is dus meestal). Merk het vooral aan (jawel) paarden. De driftkoppen waar ik vroeger direct naast lag kan ik nu redelijk rijden. Nog steeds niet met plezier, maar ik lig er in elk geval niet meer meteen naast en het is ook niet meer de hele tijd oorlog voeren met het paard.

Wel is het zeker dat veel "stoornissen" veel gelijkenissen hebben, en dat alleen zeer kundige personen de tests kunnen afnemen. En dat je tests altijd kunt manipuleren, maar dat is dus weer iets dat vooral mensen met borderline zullen doen (ervaring!!!). Maar ik kan je talloze tests laten zien die voor geen meter kloppen, alleen omdat ik er een bepaald stempel op wilde krijgen, en dat dus ook kreeg. Vooral om maar niet definitief afgekeurd te worden (helaas toch gebeurd).

Als je een serieus vermoeden hebt moet je je gewoon laten testen, en dan zo eerlijk mogelijk. Hoe minder je leest over dingen hoe beter, hoe eerlijker je kunt antwoorden. Als je nog geen 18 bent zal je daarmee moeten wachten tot je 18 bent, maar direct dan zo'n test aanvragen.

Mag ik trouwens vragen in welke regio je woont? Je mag altijd per PB antwoorden. Je mag ook vragen wat je wilt, per PB. Ik ga niet alles zomaar op internet gooien. Hoewel ik zuinig ben met informatie en zeker weet dat niemand mij hier persoonlijk kent. Maar mischien kan ik je van nuttige informatie voorzien. Oja, ik begin maandag met de VERS-training, om emoties beter onder controle te kunnen houden. Eens zien wat dat brengt, want ik zit op een punt dat ik er even geen zin meer in heb in al dat getherapie. Ook als je daar meer over wil weten mag je altijd PB'en. (geldt ook voor anderen die (denken dat?) ze borderline hebben, of daar serieuze interesse in hebben al dan niet beroepsmatig).

Maar de schaamte ben ik voorbij. Mischien dat dat komt door leeftijd, ik ben royaal de 30 gepasseerd. Ik ben er open over naar mijn omgeving, naar diegenen van wie ik denk dat het belangrijk is dat ze het weten. De rest komt er vanzelf wel achter dat ik gewoon niet makkelijk in de omgang ben.

Zoals ik al zei, mijn PB staat ALTIJD open voor mensen die serieus interesse hebben, of gewoon ervaringen willen delen. En daarvoor hoef je niet perse borderline te hebben:). Ben wel soms traag met reageren.