hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verania

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:43

oja hij zei iets van dat misschien een nekzenuw bekneld heeft gezeten waadoor ik die vingerklachten kreeg ehm nou ja gevoelloos en tintelingen,
en als het al lang zit kan het zijn dat die zenuw beschadigd is , en de klachten van gevoelloos van vingers blijvend is.

normaal moet het met 3 maanden tot half jaar over zijn en ik heb het al ehm bijna een jaar denk?

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:49

Hoi.

Ik heb dus ook een Hernia gehad! Heb 2 jaar lang met rugklachten gezeten alleen doordat ik zo jong ben was het zeer moeilijk om een MRI scan aan te vragen. Uiteindelijk MRI scan gehad en idd een hernia tussen L4 en L5! Dus gelijk een afspraak gemaakt bij Klein rosendaal in Arnhem! Daar ben ik in december geopereerd en heb nu helemaal nergens meer last van!

Maar mijn vader had ook een hernia en die moest idd veel lopen en bij last gelijk liggen. Bij hem is zo de hernia dus weggegaan alleen heeft hij altijd nog lichtelijk last van zijn rug.

Als je vragen hebt PB maar;)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:51

enige tip van mij...de neuroloog...ik liep bijna een jaar te dokteren met grandiose pijnen.achteraf besef ik pas hoe vermoeiend...toen ik bij de neuroloog kwam werd ik gisteren nog geopereerd.Had dus veel eerder moeten komen, hij vond zelfs dat ik nooit zolang had mogen tobben (ging op gegeven moment strompelend naar mijn paard.kon niet meer autorijden, kids niet meer spelen, huishouden werddrama en werken ging gewoonweg niet... en de huisartsmaar zeggen dat ik er maar mee moest gaan leven Hamer ). Die operatie was de beste stap ooit!! ik houd mijn rug bij met paardrijden (ik spring en doe alles weer)en bewegen, zodra ik dat niet doe voel ik zeurpijntjes weer opkomen.

pff mag me wel gelukkig prijzen als ik hier mensen zie met 6!!! hernias of eeuwig verpeste ruggen Ach gut

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:15

ik heb het ook al een maand in mijn rug. Ben 2 weken geleden bij de dokter geweest kan ook een hernia zijn (ben 22) omdat ik uitstraling had naar mijn linker bil en boven been. Pijnklachten van gewone rugpijn kunnen alleen het zelfde zijn dus nog niks is zeker. Moet maandag weer komen. Zonder pilletjes kom ik de dag niet door van de pijn. Moet smorgens ook altijd even opstarten om het zo maar te zeggen.

Ik schrok alleen wel want mijn moeder weet sinds 3 maanden dat ze een hernia heeft.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:16

celticpony schreef:
pff mag me wel gelukkig prijzen als ik hier mensen zie met 6!!! hernias of eeuwig verpeste ruggen Ach gut

Ja idem hier.

@Verania, een foto geeft idd geen weke delen weer. Maar als fysio echt niet helpt zou ik verdere stappen ondernemen en terug gaan naar je HA.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:19

Breitling schreef:
ik heb het ook al een maand in mijn rug. Ben 2 weken geleden bij de dokter geweest kan ook een hernia zijn (ben 22) omdat ik uitstraling had naar mijn linker bil en boven been. Pijnklachten van gewone rugpijn kunnen alleen het zelfde zijn dus nog niks is zeker. Moet maandag weer komen. Zonder pilletjes kom ik de dag niet door van de pijn. Moet smorgens ook altijd even opstarten om het zo maar te zeggen.

Ik schrok alleen wel want mijn moeder weet sinds 3 maanden dat ze een hernia heeft.

Hey Breitling....ik heb een Deja vu. Heb dit al eens meegemaakt dat jij hier nu ook bent en ik je antwoord geef... hihi grappig

Maar ff terug, heb nog nooit gehoord dat hernia's erfelijk zijn. Het kan misschien wel zo zijn dat zwakke banden in de familie zit.
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 09-08-08 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:19

na mijn operatie zijn binnen twee maanden zowel mijn vader als mijn broertje ook aan een hernia geopereerd...bijna ongelooflijk toch??..erfelijkheid lijkt onwaarschijnlijk..maar het komt dus wel vaker voor.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:20

Ivonka schreef:
celticpony schreef:

Ja idem hier.

@Verania, een foto geeft idd geen weke delen weer. Maar als fysio echt niet helpt zou ik verdere stappen ondernemen en terug gaan naar je HA.

ja idd dat ga ik ook zeer zeker doen,

maar ik ben ook al onder behandeling voor galstenen http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=980483 dus denk dat ik dat eerst maar even over me heen laat komen,

of ik heb niets of alles komt tegelijk hihi

gr

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:32

Ik krijg alles wat mijn moeder heeft alleen veel eerder. Alle kwaaltjes die zei heeft heb ik al. Mijn moeder is 54 en heeft net een herna gekregen ik ben 22 dus hoop dat ik nog even mee kan en het onschuldig is Haha! Maar ik ga volgende week op vakantie dus moet wel flink pijnstillers inslaan anders is mijn vakantie naar de maan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:22

verania schreef:
wat bedoel je met het laatste, dat het erfelijk zou kunnen zijn?

mijn vader heeft rugklachten (is er ook aan geopereerd)
heeft nekklachten (zit bij de pijn polie)

en ik heb het ook beide ?

althans de klachten dan he ik ben niet geopereerd en geen pijnpolie

ik heb er nu dan bij dat mijn pink en ringvinger en gedeelte van mijn hand verdoofd aanvoelen, kan er in bijten, is begonnen met tintelen.

Nou, ik neem aan dat er wel ergens een invloed heeft gehad, ik heb geen idee als er ooit echt onderzoek is geweest naar erfelijkheid van rugklachten.

In het geval van mijn vriend heeft z'n vader 5 keer geopereerd moeten worden aan verschillende hernia's en is ook deels verlamd aan een been. Een paar ooms van m'n vriend aan die kant (2 van de zes geloof ik) hebben eveneens ernstige hernia's gedaan en lopen ook nog rond met rugproblemen.
Dus persoonlijk geloof ik wel dat genetische invloeden ook in het spel kunnen zijn.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:46

knooopje schreef:
ik heb wel een foto laten maken,en de uitfal zit in mijn linker been,ik heb nu geen last van mijn rug,mijn been doet erg pijn.
het is niet dat ze geen mri willen laten maken,maar ze weten al wat er aan de hand is en waar het zit een mri zal niks nieuw zeggen,toch ga ik er maar wel op aan dringen dat ik dat toch wil voor de zekerheid.
iedereen alvast erg bedankt voor de reacties,ik heb er erg veel aan omdat dit voor mij een onbekend gebied is

Nogmaals, ook al hebben ze er nog zoveel verstand van... zeker weten kunnen ze dit niet zonder een scan te maken!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:32

hoi hoi
ik ga maandag meteen achter een mri scan aan!
ow en ik mag geen pijnstilling meer nemen,want anders loop deels door de pijn heen,en als ik pijn voel moet ik meteen gaan liggen,heb vanmorgen wel een diclofinac genomen,zelfs toen ik op bed lag zeurde mijn been ontzettend,nu als ik lig weinig last van.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:49

Ik heb er 3 gehad in 5 jaar tijd omdat ik bij de 2e hernia te LAF was om mezelf ziek te melden.
Te bang voor alle stress en bang om mijn baan kwijt te raken en dus ook mijn paarden etc etc.

Uiteindelijk nog een 3e erover heen gehad en toch thuis geraakt. Hoop stress en ook depressief geweest.
Paardrijden gaat niet meer en dat doet me nog elke dag pijn.

Meid luister naar je lijf nu het nog niet te laat is.
Ik heb ook 1,5 jaar thuis gezeten met een uitkering en heb godzijdank mijn paarden kunnen houden. Zonder die beesten had ik het nooit volgehouden.

Ik doe nu mee aan een jaarprogramma fysiofitness.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:44

hoi hoi.
nou maandag naar de terarpeut geweest,en niet best wat hij allemaal zei!ik heb dus een zware hernia en moet nu 2 maanden een beetje lopen maar vooral platliggen,ik krijg wel oefeningen,in de tussen tijd gaan ze kijken hoe de vorderingen zijn,ik heb aangedrongen op een scan,maar ze wilen eerst kijken of het zo geneest,ze kunnen wel een scan maken,maar ze weten hoe die er uit zal zien,en daarna doen ze er niks mee,ze proberen het eerst met rust en word het niet beter dan,gaan ze een scan maken voor de operatie,ik heb dus nu een uitkering aangevraagt,en dan moet ik maar zien hoe het loopt.
ik verveel me nu al enorm!dat weet ik wel.
mijn paardje gaat gewoon op rust,wat helemaal niet erg is,want hij is 4 jaar jong en is al een aantal keer mee geweest in het B springen,hij doet dat erg braaf,dus het is helemaal niet erg,dat hij nu even vakantie heeft,ik denk dat ik hem nog een week of 6 op de wei zet.
iemand een idee hoe je verveeling tegen kunt gaan?als je dus niks mag doen.
vr groetjes saskia

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:41

knooopje schreef:
hoi hoi.
nou maandag naar de terarpeut geweest,en niet best wat hij allemaal zei!ik heb dus een zware hernia en moet nu 2 maanden een beetje lopen maar vooral platliggen,ik krijg wel oefeningen,in de tussen tijd gaan ze kijken hoe de vorderingen zijn,ik heb aangedrongen op een scan,maar ze wilen eerst kijken of het zo geneest,ze kunnen wel een scan maken,maar ze weten hoe die er uit zal zien,en daarna doen ze er niks mee,ze proberen het eerst met rust en word het niet beter dan,gaan ze een scan maken voor de operatie,ik heb dus nu een uitkering aangevraagt,en dan moet ik maar zien hoe het loopt.
ik verveel me nu al enorm!dat weet ik wel.
mijn paardje gaat gewoon op rust,wat helemaal niet erg is,want hij is 4 jaar jong en is al een aantal keer mee geweest in het B springen,hij doet dat erg braaf,dus het is helemaal niet erg,dat hij nu even vakantie heeft,ik denk dat ik hem nog een week of 6 op de wei zet.
iemand een idee hoe je verveeling tegen kunt gaan?als je dus niks mag doen.
vr groetjes saskia

Bokken hihi

maar ehm wel vervelend hoor met je rug, weet er alles van.
ik heb vroeger ook plat moeten liggen maar dacht dat dat nu niet meer moest.
laatste keer gelijk een scan maar dan moet ik wel zeggen dat ik krom liep en scheef.

s6 ermee en sterkte het is geen pretje

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:46

Balen Knoopje. Vaak willen ze eerst kijken of het met rust overgaat Ja

Dus dat wordt heel veel bokken haha

Sterkte

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 13:00

ja echt veel bokken!haha.
verania:ik loop ook scheef het lijkt wel of mijn rechterheup hoger staat dan mijn linker,stond gister onder de douche,en het zag er echt vresenlijk uit!net alsof mijn onderlichaam er af is gehaalt en er verkeert weer op gezet,ziet er niet uit!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:08

knooopje schreef:
ja echt veel bokken!haha.
verania:ik loop ook scheef het lijkt wel of mijn rechterheup hoger staat dan mijn linker,stond gister onder de douche,en het zag er echt vresenlijk uit!net alsof mijn onderlichaam er af is gehaalt en er verkeert weer op gezet,ziet er niet uit!

Had ik ook . Stond helemaal scheef. Komt omdat je naar de pijn gaat lopen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 13:17

dat komt toch wel weer goed heh.
heb net 2 hele gave broeken besteld haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:27

Hoi, we hadden een tijd terug een hernia topic. Ik had vorig jaar heel erg last en kreeg eerst tramal mee en valium. Daar werd ik alleen suf van. De ha wilde op morfine overgaan, maar dat wilde ik niet. Ik ben jaren ziek geweest en was slikken van die troep echt zat.
Ik had echt vreselijke pijn en mijn rechterbeen viel uit. Helaas hebben ze vaak zoiets van met rust en pijnstilling kan het overgaan.
Na 2 maanden ben ik door de scan gegaan en was er een hele duidelijk hernia te zien tussen L4 en L 5. Ik werd naar een ander ziekenhuis gestuurd en moest 3 maanden wachten tot ik daar terecht kon. Dan zou ik daarna pas op de wachtlijst komen voor een operatie.
Ik hoorde erg veel goeds van verschillende prive klinieken en ben mijn verzekering gaan bellen. In eerste instantie dat ik naar Klein Rosendael wilde. Daar kon ik binnen een week terecht met mijn 'foto's.
Het was vlak voor kerst en hij baalde dat ik toch bijna 6 weken moest wachten op een plek voor de operatie. Toen ik thuis kwam werd ik al snel gebeld en kon de volgende dag geopereerd en heb dat gepakt.
Het was s ochtends nuchter binnen komen en geopereerd onder volledige narcose. Ik werd echt pijnvrij wakker.
Op hun site als je even op google kijkt zie je hoe zo een ingreep gaat ongeveer.
Het herstel daarna is wel streng. Je moet echt rustig aan doen. Het verschilt enorm per arts en ziekenhuis, maar zij hanteren veel rust en bepaalde oefeningen bij de fysio. Dat krijg je ook mee. De fysio kwam eerst thuis en regel je vooraf.
Vooral omdat je meer kan dan eerst en minder pijn hebt, is het moeilijk die tijd en rust te nemen. Je ligt immers ook vaak al lang plat.
Ik heb ook een ander geweldig matras aangeschaft wat enorm scheelt.
Ook al heb ik nog wel wat last van mijn rug, het is heel anders. Mijn rug blijft zwak, maar de uitval en vreselijke pijn is weg. Ik wil binnenkort weer oefeningen oppakken, maar had de pech ziek te worden en nogmaals geopereerd te moeten worden, waardoor ik een tijdje niks gedaan heb.
In Klein Rosendale nemen ze niet iedereen, maar ze zijn het er niet zo mee eens, dat mensen zolang door lopen vaak. Ze doen niks binnen 2 maanden, maar dat het vanzelf overgaat is een hele lange weg als het al overgaat. Helaas gaan huisartsen nog steeds wel daarvan uit. Dat kost alleen zoveel tijd en pijn en ondertussen slik je maar troep. Wat bij zenuw pijn niet eens echt helpt, je bent alleen suf.
Je wordt pas urgent als je echt door je been zakt of incontinent wordt.
Luister iig naar je lijf en probeer niet teveel te zitten of stil te staan. Liggen en lopen zijn beter. Buikspier oefeningen ook.
En anders ook je verzekering bellen. Ik lag dan wel ver van huis, maar was maar 1 dagje en was er wel vanaf.
Heel veel succes.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:20

ik lig nu bijna 3 weken plat en er is nog geen verschil te merken,vorige week had ik iets minder pijn in mijn enkel(kuit),dus ik dacht dat het beter ging!kon ook iets beter lopen,nou nu is het dus al weer een paar dagen helemaal mis,enkel en kuit weer erg pijnlijk,ben er nu al helemaal zat van,lig hier maar te liggen,ben van de 24 uur 23 uur alleen.
ze kunnen me beter kunstmatig in slaap houden!
heb even een momentje van zelfmedelij haha,
is ook zo saai!van mij mogen ze morgen wel gaan opereren,dan kan ik tenminste bezig met herstel,de fysio zei aan het begin dat de pijn in het been binnen een week weg zou moeten gaan,niet dus en ik sta dus helemaal scheef,en hij zij dat ik over anderhalve week weer recht stond,nou dat is over 3 dagen,nou dan sta ik nog net zo scheef ben eerder schever geworden dan rechter,ik heb nu zoiets ik ga even lekker naar stal,even bij mijn paardje kijken,ik kan wel autorijden en lopen(ziet er niet uit maar kom vooruit)bah ben het helemaal zat,en dan heb je best wel veel vrienden,nou ik zie er geen 1!allemaal druk druk druk,gister belde een vriendin,of ik haar honden even wou uitlaten en voeren,omdat ze later thuis was dan geplant(ik heb sleutel van hun huis)wat denk ze wel niet,heeft ze het niet begrepen of zo,mijn zus woont 5 min van mij vandaan,ze was van de week boos,omdat haar veulen droes heeft,en dat was natuurlijk de schuld van de paarden van mijn ex(geen 1 heeft droes maar toch)en dus ook mijn schuld,ben al 2 weken niet op stal geweest!dus ze komt ook niet,ze zei zelf tegen mij,en je ligt lekker lui op de bankt te dirigeren,sorry voor mijn gezeur moest even gal spugen in mijn momentje zelfmedelijden Haha! nu ik toch bezig ben,wat me ook norm dwars zit!ik ben dus net verhuisd,en mijn kledigkast moet nog inelkaar,en het word dus al 3 weken beloofd maar niet gedaan,anders had ik het zelf wel gedaan,maar ik weet niet wat boven en onder is,zijn mega veel onderdeelen,en die kast ligt er maar en mijn kleding zit dus nog voor de helft in dozen,en er is gewoon niemand die me er bij helpt!zielig heh Tong uitsteken
nou ja hopen dat het van de week wat beter gaat!
even zeuren lucht in ieder geval al op Haha!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:50

Ach gut Knoopje Ach gut . Je voelt je op sommige momenten echt zoooo alleen en in de steek gelaten. Mensen snappen dat niet dat je elke minuut uitkijkt om even iemand te zien of horen. Vraag me af of dit wel door rust beter wordt. Trek aan de bel en bel je HA. Tijd voor actie Knipoog

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:55

Ivonka schreef:
Ach gut Knoopje Ach gut . Je voelt je op sommige momenten echt zoooo alleen en in de steek gelaten. Mensen snappen dat niet dat je elke minuut uitkijkt om even iemand te zien of horen. Vraag me af of dit wel door rust beter wordt. Trek aan de bel en bel je HA. Tijd voor actie Knipoog

dankje!
ik vind het ook tijd voor aktie!
ben van alles aan het uitpluizen,hoe het nu verder moet.
de pijn word niet minder,ik ben nog net zo als 3 weken terug,ik wil niet nog maanden blijven liggen als het geen nut heeft.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:59

Denk toch dat je naar een Orthopeed of Neuroloog moet verwezen worden. Werk zelf in een kliniek maar kan weinig doen voor zonder verwijzing Bloos

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 17:05

ik ga morgen ochtend bellen het de huisarts(is nu niet bereikbaar)en hij moet me er maar mee helpen.
ook neem in contakt op met de terrapeut,denk dat ij het wel met mee eens is,dat er geen verbetering in zit,ik moet de behandeling zelf betalen(niet verzekert voor fisio)en we hadden van te voren afgesproken,dat als het niet werkt we niet onnodig door zouden gaan,en dat moment is nu daar!