Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:54

Sosha schreef:
EvaLuna schreef:
Het is trouwens een ziekte in opkomst, ik verbaas me hoeveel mensen er last van hebben!

Ik ben er 41 jaar geleden mee geboren en toen was het al niet nieuw.

Denk dat er tegenwoordig gewoon meer over gepraat wordt. Internet zal daar zeker een grote bijdrage aan leveren.

Toch denk ik dat het ook wel zo is dat er tegenwoordig een meer ongezonde levensstijl is. Over het algemeen komen Crohn en Colitis ook meest in Westerse landen voor.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:56

Ja daar heb je gelijk in Sosha Ja , als je er zelf mee geconfronteerd wordt kom je het sneller tegen natuurlijk.

Wel was er enkele weken terug een reportage op netwerk over darmaandoeningen (specifiek crohn) en hier gaven ze wel degelijk aan dat het steeds vaker voorkomt en wrs te wijten is aan huidige eet- en levenspatroon.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:02

Maar mij is verteld dat Crohn toch wel iets heel anders is (ben ik ook op onderzocht maar heb het niet). En ook erfelijk.
Ik ben in mijn familie de enige met serieuze darmproblemen. Constructie foutje zogezegd.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:35

chevax schreef:
Verder wilde ik nog erg graag weten wat je nou echt níét moet eten met die darmen, want dat maakt het misschien wel makkelijker

Dit is eigenlijk voor iedereen verschillend, maar er zijn wel een aantal etenswaren die bij veel mensen voor problemen zorgen.

En wat ook heel belangrijk is, is proberen te blijven bewegen. Je darmen komen op gang als je blijft bewegen.[/quote]

Het is zeker verschillend. Zo kan ik bijvoorbeeld wel een patatje van 'onze' snackbar eten, maar niet van ons eigen frituurvet (vloeibare olie), dan gaat het bij de eerste happen al mis. Verder kan ik helemaal geen zuivel eten/drinken. Gebruik dus soja boter/yoghurt/melk. Niet echt lekker, maar je kan er aan wennen. Naar een pannenkoekenhuis kan ik dus ook niet. Verder kan ik niet tegen olijfolie (alleen zonnebloemolie), rauwe uien moet ik écht niet eten. Prik kan ik niet drinken net zoals (verse) sinaasappelsap. Als ik witte producten eet (wit brood/crackers/rijst/pasta) kan ik niet naar de wc dus ik eet alleen bruin brood/beschuit/crackers/zilvervliesrijst en volkoren pasta.
Doordat ik geen zuivel mag, kan ik nauwelijks iets eten/drinken in een restaurant. Ik was vorige week bij de V&D en toen heb ik maar om een kaal bruin broodje gevraagd met 1 plakje kaas (1 plakje red ik nog wel Lachen) en wat sla. Zonder boter of andere lekkere roomkazen.. Die aardbeienshakes zijn echt heeerlijk, maar er zit ijs in dus die kan ik ook niet nemen. Ow ja, de vanille soja-ijs is nog wel te eten als je het met koek mixt Tong uitsteken

Bewegen is altijd goed voor je maar als ik meer dan een half uur beweeg of maar 10 minuten ren in de sportschool, ben ik al de banketstaaf. Dan moet ik op een gegeven heel snel op de STOP knop drukken, m'n spullen pakken en naar het toilet rennen.

Ik ben ook vaak misselijk maar dan zeg ik tegen mezelf dat ik weet waar het vandaan komt en ja hoor.. na een half uur/uur moet ik naar het toilet.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:41

Het kan misschien wel aan de levensstijl liggen. Maar bij veel gevallen lijkt het me ook sterk. Ik heb al zo langs als ik me kan herinneren buikpijn. En paps&oom hebben het ook dus tja zal wel iets erfelijks inzitten.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:48

ladyjoy, heb jij toevallig lactose intolerantie omdat je niet tegen zuivel kunt?

Toen ik een endoscopie heb laten doen heb ik een papiertje meegekregen met dieetvoorschriften bij PDS.

CONSTIPATIE
    Toegelaten
    - Water - fruitsap
    - Graanproducten
    - Fruit (vers en gedroogd) liefst ongeschild
    - Groenten (liefst rauw)
    Beperken/vermijden
    - Koolzuurhoudende en zeer zoete dranken, appel en bosbessensap
    - Alcolhol
    - Wit brood
    - Geschilde appel, bereide vruchten
    - Olierijke vruchten (noten, amandelen)
    - Cacao, fondant chocolade

DIARREE
    Toegelaten
    - Water, groentebouillon, wortelsoep
    - Geroosterd wit brood, beschuiten, rijst, pasta (eet ik dagelijks Ja )
    - Mager vlees en magere vis (liefst gegrild), schaaldieren
    - Gelei, confituur, honing, siroop, cacao, fondant chocolade
    - Gekookt licht verteerbare groenten
    - Harde kazen
    Beperken/vermijden
    - Sterke koffie/thee
    - Vers brood, verse melk, verse kaas
    - Vette vis (tonijn, zalm, makreel)
    - Wild, charcuterie, gerookt vlees
    - Kool, radijs, komkommer, spinazie, asperges, tomaten, paddestoelen

Hopelijk hebben jullie hier iets aan Lachen natuurlijk is dit afhankelijk van mens tot mens... Je moet ook een beetje zelf uitproberen enzo!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:52

Evantia, dat weet ik niet. Volgens mij niet. Ik heb er al zovaak voor in het ziekenhuis gelegen en ze hebben zoveel (bloed)onderzoeken gedaan maar niks gevonden! Maar wanneer ik alleen al 1 glas melk drink.. nou.. pff.. Heb daar niet eens de woorden voor haha

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:59

Ja het is idd uitvinden wat bij jou helpt. Maar ik vind het zo vervelend want het ene moment kan ik er wel tegen en t andere moment niet Nagelbijten / Gniffelen

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:00

En ik heb de ene dag diarree en de andere dag weer obstipatie!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:16

Alexx schreef:
ik heb er ook bijna altijd 's avonds last van. Bij mij gaat het eerst een aantal dagen verstoppen en dan komt het er in een keer uit Clown maar dit is nu de afgelopen weken zo, maar anders heb ik juist dat het er iedere keer dat ik naar de wc ga eruit komt.

@Lott, wat voor een pilletjes neem jij mee? Ik nam dus duspatal mee, maar dat werkt bij mij niet Clown

anti diaree. kun je overal halen. met 1 pilletje zijn mijn darmen 4 dagen rustig. heerlijk!

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:26

ladyjoy schreef:
Evantia, dat weet ik niet. Volgens mij niet. Ik heb er al zovaak voor in het ziekenhuis gelegen en ze hebben zoveel (bloed)onderzoeken gedaan maar niks gevonden! Maar wanneer ik alleen al 1 glas melk drink.. nou.. pff.. Heb daar niet eens de woorden voor haha

Heb je ook een waterstof-ademtest moeten doen?
Toen ik hoorde dat ik lactose intolerant was dan stortte even mijn wereld in Haha! Geen wafels, ijsjes, choco, koekjes niet meer maar gelukkig dat er veel soja producten zijn. Je hebt zelfs soja cornetto's, heerlijk en toch gezond Vingers aflikken

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:39

Ik heb ook last van melk. Karnemelk, yoghurt is dan juist wel weer goed bij mij.
Ik heb geen lactose intolerantie. Dat is gebleken uit de 1000 onderzoeken die ik al heb gehad.
Daar blijkt trouwens uit dat ik niets heb Haha!

Ik lust geen cola, maar als ik het eens drink, is het helemaal foute boel bij mij.

Ik heb ook 24 uur per dag buikpijn, kan minder of meer worden.

Bij mij is het ook het een of het ander.. of verstopt of diarree.

Ik vind het heel knap dat je met de ziekte van Crohn zon instelling kunt hebben! Ik moet zeggen dat ik er ook steeds meer zo over ga denken.
Ik heb veel meer schijt aan wat andere mensen van me zouden denken.
Ik leef gewoon een beetje raar (maar voor mij en andere pds'ers heel logisch).

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:45

ladyjoy schreef:
En ik heb de ene dag diarree en de andere dag weer obstipatie!

hier dus ook Verdrietig .. en met stress ook nog winderig erbij Bloos
verschrikkelijk!!! ik durf ook amper bij een ander te slapen, want dan ga ik me van te voren al druk maken, en dan heb ik 's avonds zware buikpijn/diaree etc.
inmiddels allerlei onderzoeken gehad, maar er is niks mis met me.. dus 'gewoon' spastische darm..

ik merk dat ik minder last heb als ik niet teveel eet, en vooral veel groenten helpt wel.
Koolzuurhoudende dranken is uit den boze, en ook pizza/pasta is aanleiding tot veel buikpijn...

Ik liep eerst altijd veel hard, maar ook hier na 20 minuten buikkrampen en dan moet ik gewoon meteen naar de wc rennen Bloos
Trouwens ook vaak heel erg misselijk, staat allemaal met elkaar in verbinding...

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:02

Qua voeding en drank kun je het beste zelf uitmaken wat wel en wat neit gaat. Stress is heel goed te verminderen door yoga.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:56

Ik heb ook een spastische darm. Ik heb gelukkig weinig last van buikpijn, maar ik heb juist weer heel veel last van gas. Mijn buik zwelt dan helemaal op net alsof ik zwanger ben, dan krijg ik heel erg last van mijn ribben en onwijze maagpijn (ik heb een maagbacterie gehad waardoor mijn maag heel erg gevoelig is), waardoor ik onwijs misselijk word. Ook heb ik altijd hele natte zachte ontlasting (je kan het niet echt diarre noem, het is wel vast), wat ik niet kan ophouden en als ik moet, dan moet ik ook meteen naar de wc. Hierdoor heb ik een tijd niet uit huis gedurfd, als ik dit deed ging ik iedere keer bijna hyperventileren. Nu ga ik nog steeds niet zomaar de deur uit, heb altijd mijn noodkit bij me, maar ik denk er niet meer zo over na. Ik heb altijd Bach Rescue Remedy bij me waar ik rustig van word. Uitgaan doe ik bijna niet, ik ben daar vaak gewoon te moe voor en ik heb ook geen zin meer in al die blikken als ik weer naar huis ga omdat ik me niet lekker voel.

Ik heb voor mezelf uitgevogeld waar ik wel en niet tegen kan. Ik drink geen alcohol, melk en vruchtensappen. Ik eet geen vezels, want dan moet ik continu laxeerpillen slikken.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 17:08

Ik vroeg me af of er ook mensen zijn die hier nog last van hebben?
Komt van PDS site
''Voorbeelden van klachten buiten het maagdarmkanaal zijn problemen met urinelozing, hoofdpijn, moeheid, onregelmatige menstruatie en pijn bij of na de seksuele gemeenschap. Er zijn nogal wat mensen met PDS die ook kampen met spierpijn en/of gewrichtsklachten.''

Ik heb zelf ontzettend vaakhoofdpijn.
Ik heb me trouwens aangemeld voor dat forum maar ze moeten je eerst 'toestemming' geven en dat hebben ze nog steeds niet gedaan Scheve mond terwijl er volgens mij wél handige tips op staan.

En ook heb ik een onwijs lieve schoonmama, die vond het zo vervelend als ze niets kon doen als ik buikpijn had. Heeft ze boekje gekocht Prikkelbare darm ofzo. En is ze dat aan het lezen, staan allemaal tips in enz. en nu ben ik het aan het lezen Lachen

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:57

_Micha_ schreef:
Komt van PDS site
''Voorbeelden van klachten buiten het maagdarmkanaal zijn problemen met urinelozing, hoofdpijn, moeheid, onregelmatige menstruatie en pijn bij of na de seksuele gemeenschap. Er zijn nogal wat mensen met PDS die ook kampen met spierpijn en/of gewrichtsklachten.''

Hé bah Scheve mond Dat wist ik niet. Heb altijd diarree aanvallen als men vriend is langsgeweest Vork Ik dacht dat het aan mijn hormonen lag ofzo. Ik ben dikwijls moe maar dat is niet vreemd natuurlijk want zo'n aanvallen zijn heel uitputtend.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:07

_Micha_ schreef:
Komt van PDS site

Ik heb heel veel last van moeheid, hoofdpijn, spierpijn/ gewrichtspijn. Weet ik ook misschien meteen waar dat allemaal vandaan komt.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:19

_Micha_ schreef:
Komt van PDS site

Ik heb dus ook weleens hoofdpijn (als ik het heb, gewoon migraine aanvallen), moeheid (kan soms niet eens van bed komen, zit constant te gapen Bloos ). Ook heb ik pijn bij seksuele gemeenschap, maar dat heeft bij mij ook nog andere oorzaken Bloos Ook heb ik gigantisch snel spierpijn en vaak last van m'n gewrichten, de ene keer m'n knie en de andere keer m'n heup, noem maar op...

Ik vind het heel moeilijk om uit te zoeken wat ik wel verdraag en wat niet.. De ene keer eet ik macaroni en zit ik gelijk een half uur op de wc en de keer daarop heb ik nergens last van Vork

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:18

ja ik weet ook niet precies wat ik allemaal kan eten en wat niet. Bij mij gaat dat namelijk net zo Kaatje.

Verder heb ik erg veel slaap nodig. Liefst een middagdutje, maar ik doe ook veel op een dag, werk wel hard dus kan ook daar aan liggen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:29

Het kan zinvol zijn een eetdagboek bij te houden om er achter te komen waarop je reageert.
Alle standaard-adviezen zoals veel volkorenbrood en vezels, werkt bij mij dus averechts. Rauwkost? 3 uur later schiet ik in een kramp.

Maar sinds ik bij een klassiek homeopaat ben geweest, ben ik (als ik een klein beetje uitkijk en stress vermijd) nagenoeg klachtenvrij.

En dat terwijl ik weleens door de HA naar de eerste hulp ben gestuurd met de verdenking op nierstenen. Maar dat is al weer een paar jaar geleden!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 08:57

Wat heeft de homeopaat jou voor dingen voorgeschreven dan beantsje, want ik zit er ook over te denken naar een homeopaat te gaan.

Ik heb zelf ook soms last tijdens geslachtsgemeenschap dat het pijn doet, en dan 3x later weer nergens last van Verward

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:00

Nou het is weer raak bij mij (de laatste 10 dagen achter elkaar al). Had niet gedacht dat het zo erg kon zijn. Ik ben namelijk nog nooit wakker geworden van de pijn, vannacht om half 2 werd ik dus wakker van de krampen en wist niet meer waar ik het moest zoeken.. Gauw naar de wc gerend, wat een pijn Verdrietig en 20 minuten later kon ik er eindelijk weer vanaf.. Nu heb ik er dus alweer last van, zeurende pijn, maar ik hoef nu niet naar de wc...

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:12

Zo ben ik er juist achter gekomen dat het zo erg was, ik werd vroeger toen ik klein al wakker [zo een keer in de maand] en dan had ik zo'n buikpijn dat ik eerst naar de wc moest en dan maar bij papa en mama in bed ging liggen.
Vervelend zeg dat je er weer zo'n last van hebt Scheve mond
Ik heb trouwens hoe gek het ook klinkt dat ik s ochtends eigenlijk alles kan eten als ik er zin in heb/ of s middags. En s avonds krijg ik van dingen veel sneller buikpijn.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:00

Evantia schreef:
ladyjoy schreef:

Heb je ook een waterstof-ademtest moeten doen?
Toen ik hoorde dat ik lactose intolerant was dan stortte even mijn wereld in Haha! Geen wafels, ijsjes, choco, koekjes niet meer maar gelukkig dat er veel soja producten zijn. Je hebt zelfs soja cornetto's, heerlijk en toch gezond Vingers aflikken

Je kan bij de apotheek kerutabs halen, daarmee kan je wel gewoon zuivelproducten nemen. Ook als je niet zeker weet of je intolerant bent kun je ze gebruiken.