Depressie - burn out - manisch depr. - borderline

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vedette

Re: Depressie - burn out - manisch depr. - borderline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:49

Dat ging nog door op hoe ik zij persoonlijk zie. Maar ik snap dat dat inderdaad verkeerd over kan komen en mogelijk ook zwart-wit. Ik had dat inderdaad beter anders (genuanceerder) kunnen neerzetten. Ik bedoelde het in ieder geval niet kleinerend Lachen

Desondanks, denk ik wel dat je op een gegeven ogenblik binnen de kenmerken een bepaalde lijn moet trekken welke bij het overgrote deel van de mensen voorkomt. Zwart wit misschien, maar anders ben ik bang dat je als psycholoog zijnde door de bomen het bos niet meer ziet en het gewoon te lastig wordt om nog een diagnose te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:50

Nouks schreef:
Wie denkt er nu zwart-wit?

Ze zijn blijkbaar niet op de hoogte van de diversiteit, klok/klepel luiden principe Knipoog
maar lijkt me ook meer iets voor een psychiater of arts om zo'n uitspraak te doen
ipv een bokker, niet? Knipoog

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:50

Dat ging nog door op hoe ik zij persoonlijk zie. Maar ik snap dat dat inderdaad verkeerd over kan komen en mogelijk ook zwart-wit. Ik had dat inderdaad beter anders (genuanceerder) kunnen neerzetten. Ik bedoelde het in ieder geval niet kleinerend Lachen Bedankt dat je mij erop wijst! Een mooi leerdoel Knipoog

Desondanks, denk ik wel dat je op een gegeven ogenblik binnen de kenmerken een bepaalde lijn moet trekken welke bij het overgrote deel van de mensen voorkomt. Zwart wit misschien, maar anders ben ik bang dat je als psycholoog zijnde door de bomen het bos niet meer ziet en het gewoon te lastig wordt om nog een diagnose te stellen.

Ging iets mis met posten Verward
Laatst bijgewerkt door Vedette op 13-07-08 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:51

cool down Nouks Haha! Het gaat me ook om algemene kenmerken, dat het niet allemaal op iedereen van toepassing is, begrijp ik ook wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:53

Even om in te gaan op beide posts:

kay27 schreef:
Ja, daar heb je gelijk in. Dan is het meer ervaring in de psychiatrie waardoor je de onderscheiden kunt maken.
Hoewel... Toch, als je het hebt over de symptomen van de DSM zul je de beelden aardig kunnen plaatsen. En dan heb je nog steeds gelijk met je stellingen, alleen is het dan het grotere kader dat bepaalt over welk ziektebeeld het gaat.

Psychiatrie is niet voor niks zo'n moeilijk, toch wel vrij grijs gebied.

Vedette schreef:
Toch nog even inhakend op de DSM. Ieder persoon is anders en ook bij ieder persoon zal een stoornis anders tot uiting komen. Toch zijn er aantal wezelijke kenmerken welke bij bijna ieder persoon terugkomen. Deze worden in de DSM beschreven en zorgen ervoor dat een stoornis te classificeren is. Want wanneer er geen algemene kenmerken meer zouden zijn, hoe zou men dan ooit nog een stoornis kunnen diagnostiseren als zijnde een bepaalde stoornis?

Mijn grootste bezwaar tegen de DSM4 is eigenlijk het risico dat buitenstaanders de patiënt (om even dat woord te gebruiken... even ter info: ik heb het nu niet alleen over borderliners, maar ook over mensen met welke andere stoornis of ziektebeeld opgenomen in de DSM dan ook) gaan zien als de "criteria".

Tuurlijk is er in de psychiatrie (als het goed is) sprake van een hoop kennis, ervaring, etc etc, waardoor deze criteria op een juiste manier kunnen worden "verbonden" met een patiënt. Maar dan spreek je ook over vakmensen die de onderzoeken uitvoeren, niet over buitenstaanders.

Ik ving laatst een gesprek op tussen m'n moeder en mijn zusje. Ze hadden een discussie over borderline, of eigenlijk wilde m'n zusje weten wat dat eigenlijk precies is. Mijn moeder (werkt met personen met allerlei van dergelijke ziektebeelden, gedragsstoornissen etc) begon prima: persoonlijkheidsstoornis, vaak wat ergs meegemaakt, ga zo maar door. Maar al vrij snel sloeg het om - ze kent vanuit haar werk enkele borderliners en daar ging 't: "manipulatief", "zwartwit denken", "werken vaak andere mensen tegen zich", "moeite met relaties", ga zo maar door. En vervolgens "het zou me niet verbazen als die-en-die ook borderline heeft, want zus-en-zo en "die heeft dat ook".

Het is zo veel meer dan enkele van die criteria. Iemand is geen borderliner omdat ze manipuleert of een familie tegen zich uitspeelt of geen relaties kan onderhouden, iemand is ook geen borderliner omdat hij of zij "wel zés van die kenmerken heeft". Het risico van het bekend zijn met de criteria vind ik dus ook die gedachtengang - hey, die persoon doet zus-of-zo, dat is een kenmerk van borderline!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:55

Wat ik me nog afvroeg: borderline is een persoonlijkheidsstoornis. Houdt dit ook in dat een borderliner zonder medicatie niet in staat is om zichzelf te 'verbeteren'? Dus stel: iemand begaat voor de miljoenste keer een stomme fout door bijv. in een impuls ontslag te nemen, relatie te verbreken etc. ... kan een borderliner door ervaring op een gegeven moment zeggen 'ik slaap er nog een nacht over'? Of blijft het altijd zo doenzondertedenken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:56

Vedette schreef:
Dat ging nog door op hoe ik zij persoonlijk zie. Maar ik snap dat dat inderdaad verkeerd over kan komen en mogelijk ook zwart-wit. Ik had dat inderdaad beter anders (genuanceerder) kunnen neerzetten. Ik bedoelde het in ieder geval niet kleinerend Lachen

Dat snap ik, maar als ik iemand op een dergelijke manier over me hoorde praten zou ik dat echt niet prettig vinden. Nogal over-één-kam-scheerderig, zeg maar. Kan wel wezen dat jij het persoonlijk zo ziet, maar dan zou je op z'n minst het óf iets respectvoller kunnen bewoorden, óf het ook in "persoonlijke sfeer" houden ipv open en bloot op het internet te zetten hoe jij over die paar gevallen denkt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:58

Urielle schreef:
Wat ik me nog afvroeg: borderline is een persoonlijkheidsstoornis. Houdt dit ook in dat een borderliner zonder medicatie niet in staat is om zichzelf te 'verbeteren'? Dus stel: iemand begaat voor de miljoenste keer een stomme fout door bijv. in een impuls ontslag te nemen, relatie te verbreken etc. ... kan een borderliner door ervaring op een gegeven moment zeggen 'ik slaap er nog een nacht over'? Of blijft het altijd zo doenzondertedenken?

Men gaat er vanuit dat borderlineproblematiek met de jaren over het algemeen minder wordt, dus men leert wel in de loop van de tijd.

Anoniem

Urielle schreef:

Borderliners heb je natuurlijk in alle soorten en maten. Je hebt mensen die na 10 keer fout te doen nog steeds niet weten dat het "aardbei" is en geen "aarbij". Je hebt intelligente mensen, minder intelligente mensen, spontane mensen, verlegen mensen, ga zo maar door. Is met borderline natuurlijk net zo goed het geval.

Ik ken persoonlijk iemand bij wie ik weinig verbetering zie na jaren therapie, aan de andere kant ken ik mensen die aanzienlijk verbeteren - soms door middel van therapie of medicatie, soms puur op wilskracht en zelfkennis.

Edit: om nog even op "medicatie" in te gaan... Medicatie kan de situatie voor borderliners natuurlijk aanzienlijk leefbaarder maken, maar aan de andere kant zal niet iedere persoon met borderline belang hechten aan medicatie of het zelfs nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Nouks schreef:
Het is zo veel meer dan enkele van die criteria. Iemand is geen borderliner omdat ze manipuleert of een familie tegen zich uitspeelt of geen relaties kan onderhouden, iemand is ook geen borderliner omdat hij of zij "wel zés van die kenmerken heeft". Het risico van het bekend zijn met de criteria vind ik dus ook die gedachtengang - hey, die persoon doet zus-of-zo, dat is een kenmerk van borderline!

Hier ben ik het volkomen mee eens, helemaal niets meer aan toe te voegen Lachen
Mensen die in hokjesgeesten leven moeten mss eens een keer naar zichzelf leren kijken
dan zou de wereld en een stuk beter uit komen te zien vind je ook niet?
Met bekrompenheid en niet de hand in eigen boezem te durven steken is
nog geen mens ooit groot geworden toch?

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:01

Ik denk dat dat sterk aan de persoon zelf ligt en aan zijn wilskracht. Ik denk dat mensen wel degelijk sterke vorderingen kunnen maken, mits zij gemotiveerd zijn en ook erkenning geven aan hun stoornis. Ik denk dat deze erkenning erg belangrijk is in het proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:02

Urielle schreef:

Ja dat kan wel degelijk, dr zijn inmiddels genoeg gerichte en erkende therapieen die bewezen
verbeteringen in de hersenen aan kunnen tonen (Dmw een scan) dus medicatie is niet altijd nodig voor de regel.

Vedette schreef:
Ik denk dat dat sterk aan de persoon zelf ligt en aan zijn wilskracht.

Presies Lachen wat ook mee speelt is je IQ, je intelligent, doorzettingsvermogen en natuurlijk je leeftijd.
Daarom kan je dit soort mensen ook absoluut niet over een kam scheren en dat is maar goed ook.
Zal je vertellen ik ken mensen vanuit mn werk waarvan ik na 8 jaar pas te horen heb gekregen dat ze borderline had.....Nooit iets aan gemerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:04

Urielle; mag ik trouwens vragen of de focus van dit topic nu terrecht richting borderline gaat of dat je wellicht eigenlijk meer op zoek was naar info over bijvoorbeeld burn out of de bipolaire stoornis?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 23:09

Nouks schreef:
Urielle; mag ik trouwens vragen of de focus van dit topic nu terrecht richting borderline gaat of dat je wellicht eigenlijk meer op zoek was naar info over bijvoorbeeld burn out of de bipolaire stoornis?

Eigenlijk allebei.

Aangezien ik in het onderwijs sta, en het belangrijk vind dat ik ipv 'getver wat een lastige leerling' de signalen in neonletters herken van een leerling die depressief is, gewoon overwerkt is, borderline heeft etc. etc. zijn eigenlijk alle problemen interessant.
Eerder heb ik me al verdiept in ADHD, ADD, stoornissen in het autismespectrum etc. en nu bedacht ik dat ik hier eigenlijk niks van afweet, terwijl ik al wel weet dat ik borderliners en leerlingen met depressie in de klas heb gehad.

Vwb de priveomstandigheden komen de kenmerken borderline wel herkenbaar voor, maar ik ben geen psych dus geen idee of het gegrond is of dat het toch een andere stoornis of probleem betreft. Het is ook moeilijk omdat de mate en vorm zo verschillend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:10

Urielle schreef:
Vwb de priveomstandigheden komen de kenmerken borderline wel herkenbaar voor, maar ik ben geen psych dus geen idee of het gegrond is of dat het toch een andere stoornis of probleem betreft. Het is ook moeilijk omdat de mate en vorm zo verschillend is.

Waarom is het zo belangrijk om dr een naamkaartje aan te hangen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 23:11

ik las overigens dat zowel bij depressie als bij borderline het serotoninegehalte belangrijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:25

Urielle; in je profiel zie ik "lerarenopleiding geschiedenis" staan... Er vanuit gaande dat je met "onderwijs" doelt op "middelbare school".... Vergeet dan direct borderline en bipolaire stoornis. Dat zijn geen zaken waar je je in het middelbaar onderwijs over het algemeen mee bezig moet houden. Het zijn complexe stoornissen die over het algemeen niet aan de orde zijn bij pubers in die leeftijd: de diagnose borderline mag officiëel pas na het achttiende levensjaar worden gesteld, bipolaire stoornis laat zich over het algemeen pas (veel) later zien dan de middelbare-schoolleeftijd.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er zich geen "kenmerken van" kunnen voordoen. Bovendien zeg ik niet dat "moeilijke" pubers later geen stempeltje borderline kunnen krijgen, sterker nog, borderliners hebben vaak ook in hun puberteit al genoeg "last van zichzelf". Maar het risico met borderline is dat je extreem pubergedrag (niet dat dat niet vervelend is, niet dat dat geen oorzaak zal/kan hebben) kunt verwarren met een "volwassen" stoornis.

Signalen oppikken is goed, maar kijk wel uit dat je niet te snel denkt "hey die is depressief" of "overwerkt", er kunnen best signalen zijn, maar uiteindelijk ben jij niet degene om daar over te oordelen.

Overigens: kijk wel uit dat je niet iedereen te "voorzichtig" of "persoonlijk" of "DSM-erig" gaat behandelen "want er is vast iets aan de hand"... Doel voor iedereen, stoornis of geen stoornis, zou moeten zijn "kunnen functioneren in de maatschappij". En "functioneren" kun je niet wanneer de leefomgeving constant voor je wordt aangepast om het jou zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Klinkt misschien hard, maar met het aanpassen van jouw houding, de omgeving, de situaties in het voordeel van de "lastige" persoon is heel lief, maar niet helemaal doeltreffend. "lastige" mensen moeten leren te functioneren in de maatschappij, waarbij een "veilige" plaats of persoon natuurlijk wel heel fijn is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 23:32

Het gaat ook om een stukje priveleven Lachen

Maar ik ben ook zeker niet van plan diagnoses te plakken op leerlingen hoor Haha! Wel om erbij stil te staan dat iemand niet zomaar 'lastig' is, en mogelijk hulp nodig heeft. Met name als mentor moet ik wel leerlingen door kunnen verwijzen.
Ik heb trouwens wel leerlingen gehad die daadwerkelijk borderline geëtiketteerd waren door een psychiater of psycholoog en in een hulptraject zaten, bijv. naar school moesten voor zover het ging, maar ook geen verplichtingen hadden (denk aan: huiswerk, schoolregels volgen). Dus ook binnen mijn werk verwacht ik toch dat ik ermee te maken krijg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:39

Urielle: lijkt me eigenlijk sterk, zeker als 't om leerlingen van zeg maar 12 tot 16 gaat. Daarboven kan het nog wel eens voorkomen dat een psych zegt van "het zou wel eens kunnen zijn" of "het heeft kenmerken van", maar een officiële diagnose is het zelfs dan zéér zelden.

Maar inderdaad, het is nuttig te weten wie in welke mate wellicht extra begeleiding nodig heeft. Maar goed, als je het mij vraagt doet niemand "lastig" zonder reden - zelfs bij ogenschijnlijk gewoon irritante pubers zal er een reden zijn waarom ze zo doen (al is het maar "onzekerheid door puberteit", zelfs dat is wat mij betreft een geldige oorzaak (let wel, geen excuus voor lastig gedrag!!! Mensen mogen nóóit oorzaken als excuus voor gedrag beschouwen!) waardoor lastig gedrag voor kan komen).

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:28

Nouks schreef:
Tuurlijk is er in de psychiatrie (als het goed is) sprake van een hoop kennis, ervaring, etc etc, waardoor deze criteria op een juiste manier kunnen worden "verbonden" met een patiënt. Maar dan spreek je ook over vakmensen die de onderzoeken uitvoeren, niet over buitenstaanders.

Ik hoop dat ik toch een vakmens ben (was, inmiddels werk ik sinds een half jaar niet meer in de psychiatrie) en geen buitenstaander. Ik heb iig altijd geprobeerd om zo integer en voorzichtig mogelijk, en met respect voor en naar de cliënt mijn werk te doen.

En puur uit interesse Nouks, waar komt jouw kennis vandaan? Ik ken je als fotografe, maar dat je hier zoveel van weet is compleet nieuw voor me. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:47

Haha, ik doe inderdaad geen werk met "mensen" ofzo. Wel ben ik "ervaringsdeskundige" en begeleid ik al 4 jaar ponykampen op een zorgmanege. Lachen