Meer mensen met PDS?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Meer mensen met PDS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:30

kaatje89 schreef:
@Utopiaatje: Dat herken ik ook... Ben er zo een half uurtje mee zoet, als het niet langer is.. Maar blijven zitten is makkelijker als nog 5 keer heen rennen Knipoog

Dat meen je niet Cyntje? Dan heb je het dus wel erger als mij... En ik denk af en toe dat ik het al zwaar heb Bloos

Ja,... achja erger,... dat is allemaal per persoon verschillend. Maar meestal is het gevoel er dat ik 'klaar' ben en dan lig ik net goed en wel in bed en dan kan ik weer naar beneden en dat duurt dan zo'n 1,5 door snachts.

Maar sinds ik aan de sonjabakker zit is het al stukken minder Ja

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:32

hhmm misschien moet ik ook maar eens gaan sonjabakkeren, 1 nadeel, dan wordt het waarschijnlijk elke dag een SAS-dag Haha!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:33

Ben door andere klachten (heb nog een hele waslijst), gewoon alles bij elkaar, gestopt met school. Dus maak me geen zorgen of ik de volgende dag thuis blijf of niet, maar bleef regelmatig door die pijnen thuis. Helemaal als ik zo'n verschrikkelijke nacht achter de rug had..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:36

Ik werk al helemaal niet veel en ben voor het grootste gedeelte thuis ook dmv andere klachten.
Maar een aantal uren werk ik achter de kassa. Soms heb ik dan ook die aanvallen, regel met spoed een andere kassiere ter plekke als ik naar de wc moet,... en dan moet je de klanten soms eens zien mopperen joh Bloos!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:37

Onbegrip... Al zou ik het ook niet aan de klanten uit gaan leggen.. Je kunt er nu eenmaal niks aan doen, jammer dan, maar zo is het nou eenmaal. Dan wachten ze maar even hoor.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:40

Ik zeg dan meestal: Excuus, anders krijgen we onvoorzienbare problemen, denk ik Vork

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:40

Dat is erg vervelend ja. Ik heb dan het geluk dat ik normaal gesproken overdag weinig klachten heb (op wat misselijkheid en kramp na).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:44

Ik werk voornamelijk savonds als ik net gegeten heb. Dusja dan is het bij mij wel een probleem. Als dan in mijn SBboek pasta staat wissel ik dit meestal met een aardappel/groenten/vleesdag. Anders hoef ik niet eens achter de kassa te gaan zitten Nagelbijten / Gniffelen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:53

Nah, ik heb dus zowel aanvallen dat ik dus ook om het kwartier moet, maar ook juist van die aanvallen dat ik één keer moet en dus daar ook gerust een uur blijf zitten (neem dan vaak snel nog wat te lezen mee Nagelbijten / Gniffelen ).

Verder vind ik het dus vooral vervelend als ik net met die kleine bezig ben... Zit ze net in bad (boven, waar geen wc is), voel ik zo'n darmaanval aankomen... Meestal heis ik kind dan snel uit bad en in een badjasje (kan haar niet alleen laten, is ze nog te klein voor). Op zich wel komisch, maar leuk is het eigenlijk niet. Ren ik half de trap af... met nat kind in badjas op de arm... snel naar de wc.

Ben één keer, zonder kind gelukkig, zelfs door mijn haast van boven naar beneden van de trap gevallen. Bloos! Blauw oog Mijn man helemaal verschrikt: "Gaat het wel!?" Ik had overal pijn, maar het eerste wat ik zei was: "Ik moet eerst naar de wc!"

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:53

Er zijn dus wel medicijnen hiervoor. Ik heb ze gisteren opgehaald bij de apotheek en er zat een bijsluiter bij en daar stond op: Medicijnen voor PDS...het is dus echt waar.
Ik moet zeggen dat ik het nu al verneem...
Gisteren was mijn buik keihard en deed zeer..nu is die al zachter. Uiteraard nog wel een zeurderig gevoel..maar ja.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:55

hoe heten die medicijnen Jetje1985?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:15

klomp schreef:
hoe heten die medicijnen Jetje1985?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.. Ik zelf heb een poosje capsules gehad (geen idee hoe die heetten) maar die hielpen bij de een wel en bij de ander niet, bij mij dus niet Clown

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:17

Dusputal zeker?

Bij mij werkt dat niet hoor

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 14:18

Cyntje schreef:
Dusputal zeker?

Bij mij werkt dat niet hoor

Ja die indd!!
Die zijn daar wel speciaal voor. Indd bij de een werken die wel, bij de ander niet..als het bij mij over 2 weken niet minder is geworden, moet ik weer naar de ha

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:20

Ik heb hier nog een hele lading liggen,...

Dusputal met slechte eetgewoonte werkte wél Clown
Dusputal met Sonja Bakker is een regelrecht drama Nagelbijten / Gniffelen

Dus hou het bij Sonja Bakker en Norit, werkt voor mij in ieder geval veel beter Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:33

Ik heb ook PDS en heb er wel degelijk medicijnen voor, namelijk buscopan. Buscopan is een koliekmiddel voor paarden en is er dus ook in mensenvariant. Heb mijn medicijnen zelfs bij de dierenarts zien liggen Nagelbijten / Gniffelen

Ik leef ernaar, eet dus alles wat ik wil, muv melkproducten. Ik plan namelijk alles zo in dat ik niet weg hoef binnen moment van eten en anderhalf uur. Dan red ik het wel. Die anderhalf uur heb ik echt nodig Haha! Kan letterlijk buikpijn krijgen van een glas water, maar meestal is het binnen tien minuten na het eten naar de wc rennen. Kan sowieso niet tegen pasta's, melkproducten, uien, koolsoorten, sterk gekruid voedsel en vet.

Als ik weg moet en ergens heen moet waar ik niet naar de wc kan gebruik ik norit of entosorbine. Of ik ga niet Clown

Ontbijten doe ik ook nooit, dan kan ik de rest van de dag thuisblijven. Ergens anders eten doe ik ook nooit, tenzij ik nog lang op die plek aanwezig ben. Maar ik ga echt niet ergens eten als ik weet dat ik daarna wegmoet.

Met openbaar vervoer reis ik niet. Bij uitzondering wel met de trein, maar een bus krijg je me echt alleen op hele goede dagen in.

Het is bij mij lichamelijk maar daardoor ook psychisch geworden. Omdat je weet dat het gebeurt loop je jezelf al helemaal op te fokken als je weg moet.

Ik heb twee soorten aanvallen. De ene is binnen tien minuten naar de wc rennen. Dit heb ik dagelijks. De andere zijn steken waarbij ik niet meer kan staan, zitten of liggen of wat dan ook. Ik ga dan altijd op de grond zitten en over mijn bed heen hangen. Dat ontlast mijn buik dan het meeste.
Aanvallen op de wc herken ik ook, dan krijg ik het ijskoud en bloedheet tegelijk, zweet als een otter, word misselijk en voel me alsof ik ieder moment kan flauwvallen.

Best heftig als je het zo leest Haha! Overigens heeft de internist na onderzoeken gegokt dat ik PDS heb, als ik dat echt wil weten moet ik toch voor de endoscopie gaan. Dan kan er dus nog crohn of colitis ulcerosa uitkomen. Want heb ook duspatal gehad en daar werd het 100 keer erger van. Dus ergens geloof ik niet dat ik PDS heb.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 14:38

Bij mij is de diagnose ook gesteld nav de endoscopie

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:41

Endoscopie klinkt erger dan het is,... oké leuk is anders Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:46

@Liek_ jouw verhaal klinkt hier erg bekend in de oren,... bij mij is het ongeveer hetzelfde.
Openbaar vervoer zul je mij ook niet meer snel in zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:46

Cyntje schreef:
Endoscopie klinkt erger dan het is,... oké leuk is anders Knipoog

Ja, maar ik ben als de dood voor een roesje Bloos Zonder wil ik het echt niet laten doen.

En vond die gastroscopie trouwens zo'n drama dat ik het wel even gehad had met bioptes en slangen met camera's op plekken waar ze niet horen Clown

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:49

Afgelopen augustus kreeg ik mijn eerste roesje ever,.. tijdens die endoscopie....
Ik was ook als de doods, het lijkt enger dan het is. Roesje werkte overigens erg goed want ik heb bijna niks meegekregen van de ingreep Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:54

Cyntje schreef:
Afgelopen augustus kreeg ik mijn eerste roesje ever,.. tijdens die endoscopie....
Ik was ook als de doods, het lijkt enger dan het is. Roesje werkte overigens erg goed want ik heb bijna niks meegekregen van de ingreep Knipoog

en jij hebt PDS? Of is er bij jou iets anders uitgekomen?

Trouwens, het kan ook endometriose zijn, hierbij woekert je baarmoederslijmvlies. Krijg je precies dezelfde klachten van. Maar dan zou je dus naar en gyneacoloog toe moeten. Zie http://www.endometriose.nl/endometriose/symptomen.php

Hebben jullie ook dat je het zo zat bent al die onderzoeken dat je het stempeltje PDS wel goed vindt? Ook al weet je dat als je doorgaat de echte oorzaak misschien boven komt?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:00

Ik heb PDS maar men dacht aan Coeliakie/Crohn.
Voor Endometriose moet je naar de gyneacoloog Knipoog
Maar dan heb je ook nog andere klachten,...

Ik denk ook dat er meer aan de hand is maar vind het wel ff best zo met alle onderzoeken die ik al achter de rug heb.
Na mijn afvalrace zie ik wel weer verder...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:06

@Liek_: Poehee. Zo heftig is het bij mij niet. Tenminste, niet zodat het mijn leven zo beheerst. Ik herken wel die aanvallen van warm, koud, trillen, zweten, misselijk en naar tegelijk zijn.

Bij mij is eigenlijk nooit geopperd om een endoscopie te doen of andere onderzoeken. Zowel mijn vorige HA als mijn huidige HA kwamen direct met diagnose PDS. Ze zijn wel makkelijk, want iedere klacht die ik erbij krijg (heftige pijn in onderrug en zij bijv.) wijten ze aan PDS. "Oh, dat is je prikkelbare darm", hoor ik dan... Is ook wel lekker makkelijk gezegd hoor. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:14

En dat is gelijk ook zo K aan PDS. PDS bestaat helemaal niet, het is een syndroom oftewel alle buikklachten die ze niet kunnen verklaren worden PDS genoemd. Daarom heeft de 1 ook veel meer last dan de ander. Kan de 1 bijvoorbeeld heel goed spaghetti eten en de ander weer helemaal niet.

Endometriose verschilt in symptomen Cyntje. Als je op google zoekt naar PDS + endometriose kom je heel veel berichten tegen van vrouwen die ook endometriose bleken te hebben, terwijl geroepen werd dat het PDS was.

Zorgwekkende vind ik de leeftijd daarbij waarop de klachten ontstaan. Bij mij zijn die rond mijn dertiende ontstaan, toen ik ongesteld werd dus. Vandaar dus ook dat ik daaraan denk.

De gene vind ik trouwens het allerergste hiervan. Ik kan niet eens uit eten!! Ik ben een keer met een date teruggescheurd naar huis met 70 km waar je 30 mocht Nagelbijten / Gniffelen Wat een voorschut zeg!!!