Vegataries

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: Vegataries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:41

Vlees is onnodig, het is in mijn optiek juist slecht.

@ Barmat: Ik vind eerlijk gezegd niet dat er erg veel keuze is bij een restaurant. Bij de Chinees zit er standaard vlees door de vegetarische meuk. Boos! Maar bij wokken kan ik het zelf kiezen, dat is wel fijner. Bij sommige restaurants heb je inderdaad meer dan drie keuzes (wat ik al erg veel vind), maar bij bepaalde restaurants eet ik elke keer hetzelfde, haha gelukkig lust ik verder wel veel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:51

Ik ben het grootste gedeelte van mijn leven al geheelonthouder.... ik vind vlees niet erg lekker, en de manier waarop de bio-industrie te werk gaat is iets waar ik mijn geld en dus steun niet aan wil verlenen.
Ik laat mensen die wel vlees willen eten daarin volkomen vrij, maar druk ze wel vaak op het hart dat ze bij een biologisch slager hun inkopen zouden moeten doen en iets moeten minderen. Je lichaam heeft 48 uur nodig om 100 gram vlees te verwerken, 3x i.d. week vlees eten is dus sowieso het maximum dat je lichaam aan kan.
Omdat mensen teveel vlees eten is er zoiets ontstaan als een bio-industrie. De boeren, de dieren maar ook de vleeseter (en het regenwoud) wordt daar niet beter van.
Ik kan niet begrijpen dat er veel mensen zijn die het werkelijk geen reet interesseert wat er met hun medemens, dieren en de aarde gebeurt, zolang zij maar vlees in hun mik kunnen steken iedere dag en hun dikke kont lekker bol kunnen houden op die manier!!! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Worden jullie daar nooit heel verdrietig van? Je voelt je zo onmachtig! Al die mensen die maar voor de kat zijn k*t weg leven, en geen enkele interesse hebben in het welzijn van dieren/ natuur en andere mensen?!
Toch hebben veel van deze mensen dan wel kinderen en een kinderwens. Maar als je in deze wereld nog kinderen wilt, zul je toch op zijn minst moeten meewerken aan een betere plek voor die kids? Of interesseert het die mensen ook al helemaal niets hoe die kinderen moeten opgroeien? Schiet mij maar lek hoor, ik begrijp het soms allemaal niet meer....

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:05

Vjestagirl schreef:
Dorienn schreef:
ik ben vegetarisch (eet wel vis en af en toe eigengekweekte taaie kippen Clown )

nogal vreemd dat je vriendin zegt daar doodziek van te worden,
bij biologie leren wij nu dat het beter is als je dingen eet die zo laag mogelijk in de voedselkringloop staan, omdat daar meer kracht ofzoiets inzit.

en trouwens, groentenburgers zijn lekkerr Vork

je bent niet vegetarisch, tenzij je brocoli bent?

Ja

Hahaha. Koe

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:15

Ik ben al zo'n 19 jaar vegetariër (altijd al), drink vrijwel geen melk (ik eet wel veel andere zuivelproducten), ik heb nooit één vitamine pil geslikt, nog nooit wat gebroken, ik ben vrijwel nooit ziek én ik heb meer uhm teveel aan voedingsstoffen dan te weinig.
Dus. Wat is het volgende argument om geen vegetariër te worden Vork ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:16

Lest schreef:
Ik ben al zo'n 19 jaar vegetariër (altijd al), drink vrijwel geen melk (ik eet wel veel andere zuivelproducten), ik heb nooit één vitamine pil geslikt, nog nooit wat gebroken, ik ben vrijwel nooit ziek én ik heb meer uhm teveel aan voedingsstoffen dan te weinig.
Dus. Wat is het volgende argument om geen vegetariër te worden Vork ?

Egoïsme misschien?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:27

Ik ben ook al meer dan 20 jaar vegetarier en in mijn jeugd aten wij bewust niet elke dag vlees e.d. thuis. Vis eet ik ook niet, voor alle duidelijkheid. Mijn dochter van 3 is vanaf de geboorte vegetarisch. Mocht ze ooit vlees willen eten, is dat haar keuze, maar tot nu toe neigt ze er niet naar. Ze is nooit ziek, groeit goed, geen last van overgewicht, niets.

Mijn vriend eet thuis vegetarisch, maar op zijn werk of met uit eten e.d. neemt hij wel eens vlees (maar ook heel vaak niet). Voor ik hem leerde kennen at hij gewoon vlees, maar hij zegt dat hij zich veel beter en energieker is gaan voelen sinds hij minder vlees is gaan eten.

Wij gebruiken alleen biologische zuivelproducten (eieren, melk, yoghurt e.d.). Oja, mijn dochter eet wel de gewone danoontjes. Haha!
En we vervangen vlees door bv meer peulvruchten, noten, kaas en eieren te eten en door de diverse vleesvervangers (lang leve de AH Haha! ). We zijn alledrie zo gezond als wat, hebben alledrie nog nooit iets gebroken (ik zie het verband ook niet, botopbouw krijg je door het eten van o.a. calcium Knipoog ), hebben geen overgewicht en hebben een prima weerstand. Lachen

Ik weiger om mee te doen aan die vreselijk bio-industrie en daarbij ben ik zelf overtuigd dat vlees niet zo goed voor je is.

Overigens is het ''vegetarisch'', maar misschien is dat al gezegd. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:35

Citaat:
Mijn vriend eet thuis vegetarisch, maar op zijn werk of met uit eten e.d. neemt hij wel eens vlees (maar ook heel vaak niet). Voor ik hem leerde kennen at hij gewoon vlees, maar hij zegt dat hij zich veel beter en energieker is gaan voelen sinds hij minder vlees is gaan eten.

Waarom denk je dat topsporters vrijwel geen vlees eten? Omdat dat energie VREET van je lichaam...... Van mij hoeft niet iedereen explosief vegetarisch te worden, ook dat zal nl verregaande consequenties hebben. Maar eet met mate, en betaal er een eerlijke prijs voor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:39

Ninx schreef:
Waarom denk je dat topsporters vrijwel geen vlees eten? Omdat dat energie VREET van je lichaam...... Van mij hoeft niet iedereen explosief vegetarisch te worden, ook dat zal nl verregaande consequenties hebben. Maar eet met mate, en betaal er een eerlijke prijs voor!

Ook fan geweest van Fit for Life toevallig, Ninx? Haha!
Ben het met je eens, hoor, heb er hele interessante dingen over gelezen van de Hare Krishna's. Heel boeiend en kan me er zeker in vinden.

Ik had zelf heel veel last van spastische darmen en sinds ik het vlees helemaal van mijn menu geschrapt heb, is het weg. Voel me ook veel beter, maar voor mij is het al zo lang geleden dat ik gestopt ben met vlees eten. Mijn vriend is eigenlijk net een jaar of 6 bewuster gaan eten. Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:43

Nadya - dat was voor mij ook reden om vegetariër te worden Ja

PDS was daarna grotendeels WEG, nu ik weer mondjesmaat af en toe vlees eet heb ik er weer meer last van, voor mij een reden om idd zo min mogelijk vlees te eten Lachen

Ninx - overconsumptie is helaas een verschijnsel van de hedendaagse maatschappij Verdrietig

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:45

Ninx schreef:
Citaat:

Ik zeg ook altijd - liever een klein stukje van een biologische scharrelslager, dan hele bakken vol van de massa-industrieslager. Je PROEFT het ook gewoon, je RUIKT het, ik word er altijd onpasselijk van....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:47

Wat fijn om te lezen dat jij het ook zo ervaren hebt, Barmat, met PDS. Wat een ellende wat dat, zeg. Nu merk ik het nog als ik teveel snoep (suikers) of (dierlijke) vetten eet (snackbar, maar daar kom ik niet vaak). Het blijft een zwak punt, maar het gaat nu veel beter.

Ja, als je dan toch vlees eet, ga dan naar de groene slager. Ja

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:49

Vleesvervangers zijn wel duurder.
En ik woon met 2 'vleeseters (carniforen Tong uitsteken) en dan is het erg lastig met menggerechten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:53

Broccoli schreef:
Vleesvervangers zijn wel duurder.
En ik woon met 2 'vleeseters (carniforen Tong uitsteken) en dan is het erg lastig met menggerechten.

Ja, het is niet goedkoop om vegetarisch te zijn. We eten ook veel meer groenten, als ik het vergelijk met wat ik op mijn bord krijg bij andere mensen, en ook groenten zijn niet goedkoop. We hebben voor de grap wel eens uitgerekend wat onze recepten kosten (mijn vriend is dol op koken en heeft zowaar een heel receptenboek gemaakt, waar we onze dagelijks hap uithalen). Best prijzig, we zijn grote eters, maar we willen alle3 niet anders.

Lijkt me inderdaad wel lastig als de rest van het gezin er niet in meegaat, maar je kunt het vlees/vleesvervangen wel apart maken en er later bij doen, toch? Wel meer afwas dan..... Haha!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:54

Golan schreef:
hoezo zou je doodziek worden als je geen vlees eet? en met dat breken van je botten bedoeld je vriendin denk ik dat als je geen melk drinkt dat je te weinig kalk krijgt ofzo?
best apart.

Dat van dat melk is echt een grote fabel die na de oorlogen even lekker zijn aangedikt om de zuivelboeren van een inkomen te voorzien. Daarnaast zit er in melk vetten waarvan je op een of andere manier aankomt en dus "goed" was om de uitgemergelde bevolking dikker te krijgen.

Ik zelf eet al 10 jaar geen vlees & vis. Daarnaast eet ik ook geen eieren, drink geen melk, gebruik geen boter & kaas. Ook probeer ik voor oa leer een passend alternatief te vinden, wat helaas niet altijd even makkelijk is.
En nee, ik ben geen veganist. Want die hebben ook géén huisdieren en rijden geen paard.En dat heb ik/doe ik dús wel.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:54

Ja, echt ellende, het was bij mij zó erg dat ze dachten dat ik Crohn had, gelukkig niet dus, ik schrok er al van.... Ben toen naar een diëtiste gegaan om mijn voeding onder de loep te nemen en toen zei zij tegen mij "Heb je weleens vegetarisch overwogen?" (een bewijs dat vegetarisch dus niet slecht is, een diëtiste zal het anders niet voorstellen).

Een wereld ging voor mij open hoor! Het nadeel is alleen dat ik écht vrijwel niks lust, ik lust van groentes alleen brocoli, bloemkool, spinazie en champignons. Of roerbak met veel kruiden, maar dan kreeg ik weer last van PDS vanwege die kruiden. Dus ik at heel vaak hetzelfde - kale rijst of macaroni, of macaroni met kaassaus (ook niet echt goed voor de lijn) en altijd en eeuwig brood met kaas (vegetarische kaas natuurlijk). Dan kom je dus wel degelijk iets tekort. Maar van de darmen geen last meer.

Ik probeer nu af en toe heel streng te zijn en gewoon te eten, ook "vieze" groentes, maar dat valt niet altijd mee Tong uitsteken En als ik idd vlees eet, dan bewust. Gelukkig is in DLD veel bio te krijgen, daar zijn ze enorm vóór op NL, en een ruime keus!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:07

Ben juist gek op groenten, ben wel allergisch voor knoflook, wat dus ook een hoop moeilijk maakt m.b.t. vegetarisch eten.
Soms eet ik het ook gewoon en heb ik twee dagen giga buikpijn. Daarna ben ik dan wel weer even genezen van de knoflook (ik vind het heerlijk, maar ja.....).

Barmat, ja, in Duitsland zijn ze heel goed met biologische producten, al hoewel ik hier in Hilversum regelmatig naar de biologische supermarkt ga, hoor. En de AH is ook heel goed bezig. Ja
Dat is ook een van de redenen dat ik weinig bij andere supermarkten kom. Die hebben te weinig biologische producten naar mijn zin. Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:18

Kun je tegen Mierikswortel Nadya? Dat is een erg lekkere "pittigmaker" en daar heb ik weinig last van met mijn darmen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:24

@ Barmat: zijn er in Duitsland eigenlijk ook vleesvervangers verkrijgbaar in de supermarkt? of moet je daarvoor naar de natuurwinkel?
Ben namelijk regelmatig in Berlijn geweest, maar daar heb ik het eigenlijk nooit gezien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:26

Barmat schreef:
Kun je tegen Mierikswortel Nadya? Dat is een erg lekkere "pittigmaker" en daar heb ik weinig last van met mijn darmen.

Dank je voor de tip, ik weet het eigenlijk niet of ik daartegen kan. Ik ga het eens uitproberen. Lachen Vork

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:30

danneke80 schreef:
@ Barmat: zijn er in Duitsland eigenlijk ook vleesvervangers verkrijgbaar in de supermarkt? of moet je daarvoor naar de natuurwinkel?
Ben namelijk regelmatig in Berlijn geweest, maar daar heb ik het eigenlijk nooit gezien.

eigenlijk minimaal... duitsers zijn echte vleeseters. Heel soms vind je backcamembert, maar dan heb je het wel gehad. Valess enzo vind je alleen bij heel goed gesorteerde supermarkten. Het komt wel steeds meer "in" maar eigenlijk maar mondjesmaat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:32

Ben vorig jaar in Duitsland geweest en toen was er geen vleesvervanger te vinden, helaas. Maar de biologische voorraad was wel fijn op orde in de supermarkten. Ja

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:27

Ook ik ben vegetarier, nu zo'n 2 jaar alweer !!
het bevalt mij super goed en wil nooit geen vlees meer eten.
Mijn vriend eet regelmatig met mij mee, en vind het dus ook niet vies ( gelukkig !!! )

Ik vind het jammer dat er toch nog veel mensen zijn die gewoon vlees blijven eten.
Want ja " het is lekker .. " of " die beesten worden toch wel geslacht, dus ik kan ze net zo goed opeten "
PFFF Boos!

Ik heb trouwens nog een leuke, laatst waren wij op een feest, met BBQ.
En iemand vroeg mij waarom ik vegetarier was, ik verteld dat ik het zo zielig vond enz.
Nou en er zat zo'n meid voor mij, en die zegt zo " ja dat vind ik ook " ( ze zei het echt serieus en meende het ook ) maar zat ondertussen wel op een sparerib te knabbelen

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:02

Ninx schreef:
Ik kan niet begrijpen dat er veel mensen zijn die het werkelijk geen reet interesseert wat er met hun medemens, dieren en de aarde gebeurt, zolang zij maar vlees in hun mik kunnen steken iedere dag en hun dikke kont lekker bol kunnen houden op die manier!!! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Worden jullie daar nooit heel verdrietig van? Je voelt je zo onmachtig! Al die mensen die maar voor de kat zijn k*t weg leven, en geen enkele interesse hebben in het welzijn van dieren/ natuur en andere mensen?!
Toch hebben veel van deze mensen dan wel kinderen en een kinderwens. Maar als je in deze wereld nog kinderen wilt, zul je toch op zijn minst moeten meewerken aan een betere plek voor die kids? Of interesseert het die mensen ook al helemaal niets hoe die kinderen moeten opgroeien? Schiet mij maar lek hoor, ik begrijp het soms allemaal niet meer....

Helemaal mee eens!! Als ik zoiets tegen mensen om me heen zeg krijg ik vaak te horen; je moet niet overal zo over na denken, je maakt het jezelf wel heel moeilijk zo...
Maar waarom als ik na kan denken zou ik het niet doen? (en hoe zou ik het denken "uit" kunnen zetten) Maar waarom als ik overal over na denk doen zo veel anderen dat niet...?
Schiet mij ook maar lek.. Verdrietig

Ik ben al 20 jaar vegetarier, eet dus ook geen vis en drink geen melk en ben ook nog eens allergisch voor gluten, kan dus ook de vleesvervangers niet eten, maar met een beetje opletten voel ik me daar prima bij!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:43

Sparklingapp: zullen we vrienden worden bij deze? Haha! Haha! Haha!
Soms wordt ik er een beetje droevig van dat ik alleen lijk te staan schreeuwen in een woestijn van desinteresse.... Toch blijken er meer van 'ons soort' rond te lopen, gelukkig maar.
Die dooddoener hoor ik inderdaad ook: "je moet niet zoveel nadenken". Evengoed probeer ik een gezond midden te vinden....
Je kunt betrokken zijn, over zaken die iedereen aangaan nadenken, en tegelijkertijd proberen daar zelf niet aan onderdoor te gaan.... daar heeft immers niemand wat aan.
Doordat mensen zich ooit wantoestanden hebben aangetrokken zijn er zaken in het voordeel van de mensheid veranderd.
Passiviteit heeft nog nooit grootse zaken opgeleverd.... nee, er valt weinig goeds te zeggen over zo'n houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:54

Ninx schreef:
Ik laat mensen die wel vlees willen eten daarin volkomen vrij, maar druk ze wel vaak op het hart dat ze bij een biologisch slager hun inkopen zouden moeten doen en iets moeten minderen.

Dat doe ik ook. Extreem mijn mening gaan verkondigen zoals ik vroeger wel eens deed wekt alleen maar weerstand op, naar mijn argumenten over biologisch vlees willen mensen echter nog wel eens luisteren.

Ninx schreef:

Ik kan daar ook niet bij. Ik snap ook niet dat het mensen niet kan raken om bv. al die arme dieren in hun stalletjes gepropt te zien staan. Maar dat is het hem misschien wel, mensen zien die ellende niet, alleen dat ' lekkere' stukje vlees op hun bord