Bij wie is de diagnose ADHD gesteld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Re: Bij wie is de diagnose ADHD gesteld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:00

neurobiologisch is niet te vinden in de dikke van Dale, fill me in! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:05

"neuro"-"biologisch"
"neuro" heeft te maken met werking van het zenuwstelsel.

Overigens, kleine toevoeging op mijn laatste post: het door jou geplaatste stukje stamt uit 1998, en is dus al 10 jaar oud. Dat zou wel eens behoorlijk verouderd kunnen zijn voor een stoornis die (correct me if I'm wrong) pas sinds 1990 "bestaat" in de zin van naampje, symptomen, testbaar, wordt onderzoek naar gedaan en is opgenomen in de DSM.

Betekent dat dat stukje tekst dus al 10 jaar oud is terwijl de stoornis pas 18 jaar oud is. Moet je je eens indenken hoe veel onderzoek er in die 10 jaar alweer zou kunnen zijn gedaan.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:24

helemaal correct nouks, maar er zijn in die tien jaar geen nieuwe verklaringen gekomen. Daar heb ik naar gezocht en gevraagd maar die zijn er nog niet. Inderdaad heb ik net even gekeken naar het "neurobiologisch" verhaal.

Ook dit is nog niet aangetoond, er zijn ook nog geen nieuwe behandelmethodes gevonden (hooguit een andere naam).

Ook is er voor het erfelijke nog geen "bewijs". in principe is alles wat erfelijk is aan te tonen, dat is nl opgeslagen in een gen, dit is ook nog niet gevonden.

Daarom vind ik het zo intressant dat er b.v met andere dieten e.d al zoveel te behandelen is. Heb ook deze site gevonden zeer intressant:

http://www.pelsser.nl/

Dit is helemaal gebaseerd op feiten en cijfers, iets wat mij erg aanspreekt omdat er over dit onderwerp vanaf de dsm zo veel onduidelijkheid is.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:39

Er is wel degelijk nieuw bewijs, juist OMDAT zowel diëten als medicatie werken, zijn er aanwijzingen dat ADHD te maken heeft met onbalansen in de neurotransmitters in de hersenen, die (mogelijk) aangeboren kunnen zijn. Bovendien is het menselijk genoom / DNA nog steeds niet helemaal uitgeplozen, dus zomaar zeggen dat het niet erfelijk is kan je ook niet. Ook omdat veel meer jongens het hebben dan meisjes (of iig gediagnosticeerd zijn)spreekt wel voor een biologische aanleg.

Verder kan ik de TS niet helpen, sorry, maar ik wou hier even op reageren Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 01:59

Ik heb alles hier inderdaad vol belangstelling gelezen.

Mocht de diagnose bij mij inderdaad ADHD zijn (wat ik zelf wel denk), dan zou ik geen medicatie willen gebruiken.
Ik ben tevreden met mezelf zoals ik ben ook al is dat chaotisch, snel aangebrand, slechte concentratie etc. Velen zullen zich afvragen waarom ik me dan toch wil laten testen, het zou voor mij ten eerste een heleboel verklaren en ten tweede zou ik er zelf rekening mee kunnen houden.

Voor mijn zoontje zou ik het moeilijker vinden (al lijkt het me erg moeilijk om een diagnose bij zo'n jong kind te stellen) waar doe je goed aan? Aan de ene kant medicijnen lijkt het mij een stuk makkelijker maken op school etc, maar aan de andere kant is het volgens mij wel rotzooi wat je in een opgroeiend kind gooit.

Ik weet het niet... maar goed ik lees al jullie reactie's graag door en we zullen zien wat de HA ervan zegt.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:03

Ik zelf zou alle mogelijke opties proberen, voordat je naarde pillen grijpt. Je argument voor school kan ik begrijpen, maar ik vraag me af hoeveel komt er nog binnen bij een kind als er een goedje in hem zit welke onder de opium wet valt?

Ik hoop dat je een juiste beslissing kan maken welke het grootste "goed" voor de meeste aspecten. Gezondheid, familie , allerbelangrijkst je zoontje zelf. Jij geeft aan ben tevreden met wie ik ben , wie weet is hij dat over 10 jr ook....

VEEL SUCCES ERMEE!!!!!

Ik ga weer terug naar mijn huiskamer topicje Knipoog en ik hoop dat ik de mensen die het wilden lezen een andere kant van het verhaal heb kunnen laten zien.

Groetjes Rana

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:28

Blijkbaar genoeg Rana, als je leest dat veel mensen met ritalin/concerta zich beter kunnen concentreren, en zich ook beter op school kunnen concentreren, waardoor hun schoolwerk beter wordt. Het is waar dat er dextroamphetamine in zit, maar ritalin en speed zijn níet dezelfde stof. Het is eraan verwant. Maar goed, heroïne en morfine komen ook van dezelfde stam en morfine is nou bepaald geen slechte stof te noemen...

Er moet natuurlijk wel onderzoek gedaan blijven worden, maar dat gebeurd ook, ook bij kinderen. Wat je zonder medicatie kan oplossen moet je zonder medicatie oplossen, maar een kind een fijn leven ontzeggen alleen maar omdat je principieel tegen medicatie bent vind ik bijzonder egoïstisch.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:50

Ik kom net bij de dokter vandaan, we gingen ook voor zijn oortjes en hij blijkt een oorontsteking te hebben.
Dat het CB hem wilde testen op ADHD vond de HA echt de grootste onzin (hij is ook pas 1,5) en vroeg of ik het heel erg vond als we dat kind nu nog niet lastig gingen vallen met psychiaters ed. Nee ben eigenlijk blij toe.

Over mijzelf moest ik een andere keer terug komen, er was geen tijd meer over dus wordt vervolgd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:26

Rana schreef:
Ook is er voor het erfelijke nog geen "bewijs". in principe is alles wat erfelijk is aan te tonen, dat is nl opgeslagen in een gen, dit is ook nog niet gevonden.

Je kennis van genetica is blijkbaar niet toereikend. De erfelijkheid van Adhd is (o.a. met tweelingstudies) overtuigend aangetoond. Denk aan de wetten van Mendel, erfelijkheid kan veel makkelijker worden vastgesteld of aannemelijk gemaakt worden dan dat je het juiste gen vindt in de ruim 3miljard (!!) basenparen die het menselijke genoom vormen (en er zijn ongeveer 20.000 menselijke genen.)

Het erfelijke is wel degelijk bewezen, alleen de exacte genetische locatie nog niet. Maar dat zijn 2 heel verschillende dingen!

Scarlet: ritalin / concerta bevatten methylfenidaat. Dextroamphetamine is een andere stof die soms wordt voorgeschreven bij adhd als methylfenidaat niet goed aanslaat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:53

Shadow, ik ben serieus onder de indruk van je onderbouwde medische kennis. Studeer je medicijnen of heb je dit gedaan?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:00

Ik heb ook ADHD en al zo'n 10jaar Ritalin (Ja, nu al paar jaar concerta) Ik zou mezelf geen leven kunnenvoorstellen zonder die medicijnen, dan kan ik niet op een normale manier functioneren. Ik heb er mét medicijnen geen hinder meer van maar in sommige dingen merk ik heel erg dat ik ADHD heb. Ik wordt bijv. snel agressief en ik kan slecht tegen veranderingen (als ik gewoon medicatie gebruik he) en dat soort dingen. Ik ben ontzettend hyperactief en impulsief. En ik kan me heel slecht concentreren. Ik vergeet mijn medicatie nooit omdat ik het zelf meteen merk wanneer ik het niet ingenomen heb want ik wordt dan echt horendol vanmezelf en anderen ook trouwens. Ik loop dan vlot door een deur terwijl ik hem nog niet eens heb open gedaan en dat soort niet strakke acties.

En ja die discussie over Ritalin e.d dat het verslavend is.. Ja dat schijnt zo te zijn, maar ik kan me geen leven zonder Ritalin voorstellen. Denk dat ik dan nooit meer 1minuut normaal kan doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:19

Shadow0 schreef:
Rana schreef:

Je kennis van genetica is blijkbaar niet toereikend. De erfelijkheid van Adhd is (o.a. met tweelingstudies) overtuigend aangetoond. Denk aan de wetten van Mendel, erfelijkheid kan veel makkelijker worden vastgesteld of aannemelijk gemaakt worden dan dat je het juiste gen vindt in de ruim 3miljard (!!) basenparen die het menselijke genoom vormen (en er zijn ongeveer 20.000 menselijke genen.)

Het erfelijke is wel degelijk bewezen, alleen de exacte genetische locatie nog niet. Maar dat zijn 2 heel verschillende dingen!

Scarlet: ritalin / concerta bevatten methylfenidaat. Dextroamphetamine is een andere stof die soms wordt voorgeschreven bij adhd als methylfenidaat niet goed aanslaat.

Dan is het iig niet Dominant erfelijk.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou ook heel goed nadenken voor ik medicatie gaf aan je zoon. Ik weet niet hoe oud hij is. Maar is het een optie om hem zelf een keuze te laten maken? En dan in kindertaal zowel de voor als de nadelen aan hem voorleggen zodat hij zelf kan beslissen wat hij wil.

PintoNatal: en dat is al een vorm van verslaving... Knipoog

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:40

Nou dat kan wel zo zijn, maar zo zie ik het niet. Als ik geen ritalin neem kan ik niet normaal functioneren. Dat kon ik ervoor ook niet. Dus ik noem het geen verslaving

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:41

Hoe wil je in vredesnaam een jong kind zélf laten beslissen over medicatie? Hoe wil je een kind lastigvallen met verhalen over wat het "mankeert"? Juist dié kinderen zijn erg gevoelig voor het idee dat ze "anders" zijn. Je kunt wel uitleggen dat er iets aan hen anders is dan aan andere kinderen (hebben wij bij onze dochter ook gedaan), maar je kunt een kind niet zelf laten beslissen over het al dan niet nemen van medicatie. Tenminste, in mijn ogen dan toch. Dat is een verantwoordelijkheid die je als ouder hebt, jij zorgt zelf dat je voldoende info hebt over de aandoening van je kind, dat je voldoende weet over de medicijnen die worden voorgeschreven en op basis daarvan neem je een beslissing. Maar dat kun je niet bij een kind leggen.

TS, fijn dat je kindje gelukkig alleen maar een oorontsteking blijkt te hebben. Maar het is wel een typisch voorbeeld van hoe slecht het met hulpverlening en kennis van de deskundigen is op het gebied van aan autisme verwante stoornissen. Je kind huilt en is driftig? Oh, dan heeft het vast ADHD.
Laatst bijgewerkt door chevax op 13-06-08 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:42

PintoNatal schreef:
Nou dat kan wel zo zijn, maar zo zie ik het niet. Als ik geen ritalin neem kan ik niet normaal functioneren. Dat kon ik ervoor ook niet. Dus ik noem het geen verslaving

Daar zou ik me inderdaad ook niet druk over maken. En "verslaving" kent ook behoorlijk wat gradaties.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:43

chevax schreef:
Hoe wil je in vredesnaam een jong kind zélf laten beslissen over medicatie? Hoe wil je een kinder lastigvallen met verhalen over wat het "mankeert"? Juist dié kinderen zijn erg gevoelig voor het idee dat ze "anders" zijn. Je kunt wel uitleggen dat er iets aan hen anders is dan aan andere kinderen (hebben wij bij onze dochter ook gedaan), maar je kunt een kind niet zelf laten beslissen over het al dan niet nemen van medicatie. Tenminste, in mijn ogen dan toch. Dat is een verantwoordelijkheid die je als ouder hebt, jij zorgt zelf dat je voldoende info hebt over de aandoening van je kind, dat je voldoende weet over de medicijnen die worden voorgeschreven en op basis daarvan neem je een beslissing. Maar dat kun je niet bij een kind leggen.

TS, fijn dat je kindje gelukkig alleen maar een oorontsteking blijkt te hebben. Maar het is wel een typisch voorbeeld van hoe slecht het met hulpverlening en kennis van de deskundigen is op het gebied van aan autisme verwante stoornissen. Je kind huilt en is driftig? Oh, dan heeft het vast ADHD.

jonge kinderen zijn vaak tot meer in staat dan je denkt. Als TS twijfeld lijkt het me niet meer dan logisch dat ze het vraagt aan degene waar het om gaat. Het kind in dit geval. Waarom zou je dat niet bij het kind kunnen leggen? Het is toch het kind dat voelt of het prima gaat voor hem zoals het nu gaat, of niet? Als hij zich perfect gelukkig voelt met hoe hij nu is...Waarom zou je hem dan vol steken met medicijnen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:46

Pharagirlke, heb je ervaring met kinderen met autisme? Ik wel, mijn dochtertje namelijk. En zoals je het zegt, klinkt het theoretisch allemaal heel leuk. Jammergenoeg werkt dat in de praktijk niet zo. Kinderen met autisme kunnen oorzaak en gevolg vaak niet in de juiste context plaatsen. Probeer maar eens uit te leggen dat dat pilletje (wat kinderen dan vaak ook nog eens moeilijk doorslikken) alleen maar moet als ze het zélf wil. Wat denk je dat een kindje antwoordt? "Nee, ik wil het niet".
Een kindje met autisme kan jammergenoeg zelf moeilijk uitleggen wat hij/zij voelt of hoe hij/zij dingen ervaart.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:55

chevax schreef:
Pharagirlke, heb je ervaring met kinderen met autisme? Ik wel, mijn dochtertje namelijk. En zoals je het zegt, klinkt het theoretisch allemaal heel leuk. Jammergenoeg werkt dat in de praktijk niet zo. Kinderen met autisme kunnen oorzaak en gevolg vaak niet in de juiste context plaatsen. Probeer maar eens uit te leggen dat dat pilletje (wat kinderen dan vaak ook nog eens moeilijk doorslikken) alleen maar moet als ze het zélf wil. Wat denk je dat een kindje antwoordt? "Nee, ik wil het niet".
Een kindje met autisme kan jammergenoeg zelf moeilijk uitleggen wat hij/zij voelt of hoe hij/zij dingen ervaart.

ADHD'ers zijn niet per definitie kinderen met autisme Knipoog En ik dacht dat het hier wel over ADHD ging en niet over autisme? Als je alleen al vraagt of hij zich goed voelt zoals ie is, of dat ie graag geholpen zou worden (in een andere zin dan maar je snapt me vast wel) bij een kind met ADHD zal die je beslist kunnen antwoorden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:57

ADHD valt binnen het autisme-spectrum. En in ADHD heb je behoorlijk wat gradaties. Waar het ene kind met een milde vorm (waarbij dan zelfs soms vraagtekens geplaatst mogen worden hoe het kind aan dat etiketje komt) zich wel makkelijk zal uiten, zal een ander kind met een zwaardere vorm dat niet kunnen of willen. ADHD is niet alleen maar druk zijn, het is ook het filteren van prikkels en emoties. Maar goed, ik denk dat ik misschien iets te ver er op in ga, omdat ik zelf al jaren met de materie wordt geconfronteerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:03

chevax schreef:
ADHD valt binnen het autisme-spectrum. En in ADHD heb je behoorlijk wat gradaties. Waar het ene kind met een milde vorm (waarbij dan zelfs soms vraagtekens geplaatst mogen worden hoe het kind aan dat etiketje komt) zich wel makkelijk zal uiten, zal een ander kind met een zwaardere vorm dat niet kunnen of willen. ADHD is niet alleen maar druk zijn, het is ook het filteren van prikkels en emoties. Maar goed, ik denk dat ik misschien iets te ver er op in ga, omdat ik zelf al jaren met de materie wordt geconfronteerd.

Ik weet dat het niet alleen het druk zijn is Knipoog Ik leef al ruim 17 jaar samen met iemand waarbij zo'n 5 jaar geleden de diagnose gesteld is. En er zijn er wel degelijk die nog zelf kunnen beslissen. Vandaar dat ik ook vraag "Maar is het een optie om" Misschien had je die zin niet goed geinterpreteerd? Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:10

Ja hoor, ik had die zin wel goed geïntepreteerd en er gewoon antwoord op gegeven volgens mijn mening. Dat dat wat fel is, tja, dat kan hè? Ik neem aan dat dat persoon waarmee je samenleeft een volwassene is die al die jaren toch redelijk heeft gefunctioneerd en zelfstandig beslissingen heeft genomen. Dat zal dan waarschijnlijk niet iemand zijn die een hele zware vorm van het één of het ander heeft? (let op het vraagteken dat er achter staat, is dus geen aanname!). Dus dat mag je niet vergelijken met kinderen die gewoonweg soms niet meer weten of ze nu voor- of achteruit moeten. Maar dit wordt een beetje een te persoonlijke discussie, vandaar dat ik er nu liever mee stop. Niet negatief naar jou bedoeld, maar ieder heeft zijn eigen inzicht en iedere ADHD-er, autist en andere mensen beleven alles op hun eigen manier. Dus daarom zijn er waarschijnlijk geen grote gemene delers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:13

Hij heeft wel een vrij zware vorm, nu hij wat ouder en "verstandiger is" valt er mee samen te leven (hoewel...Soms...Begrijp me niet verkeerd, houd zielsveel van hem, maar het is ronduit vermoeiend) maar in de tijd van de diagnose was er geen huis mee te houden. Hij vertelde niets over wat hij meemaakte of voelde, ook niet over school oid, hij heeft een reis naar Italie gemaakt waarvan we tot op de dag van vandaag nog geen woord gehoord hebben. Ja, als iets op het nieuws is "daar ben ik geweest" en that's it. En je moet hem niet pushen want dan vertrekt hij gewoon. Tóch heeft mijn moeder hem zelf laten beslissen. Hij heeft er uiteindelijk voor gekozen ze enkel te nemen als hij toetsen en examens had. Zodat hij die wel kon leren. Maar voor de rest niet.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:14

chevax schreef:
PintoNatal schreef:

Daar zou ik me inderdaad ook niet druk over maken. En "verslaving" kent ook behoorlijk wat gradaties.

precies.
En ik zou er wel mee kunnen stoppen maar dan denk ik dat je me moet vermijden en ontwijken omdat ik dan niet echt functioneer naar behoren.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:02

chevax schreef:

Hoe kom je daarbij? ADHD valt helemaal niet onder het autisme-spectrum, tenminste, voorzover ik weet niet, en ik denk dat ik het toch wel in m'n studie zou hebben gehad als dat zo was Haha! Je hebt autisme-spectrum stoornissen en ADHD/ADD, en ze kunnen overlappen, maar dat hoeft niet.
Maar zeker, ik denk niet dat het een goede zaak is om een kind van 1.5 al aan de medicatie te zetten, tenzij het écht onhandelbaar is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:28

Pharagirlke, mijn zoontje is 1,5 jaar... heeft nog weinig te zeggen over welke medicijnen ie krijgt hoor Tong uitsteken

De oorontsteking en test op adhd advies waren los van elkaar, hij huilt zelden en is ook niet driftig. Enkel druk.