Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rana schreef:Ook is er voor het erfelijke nog geen "bewijs". in principe is alles wat erfelijk is aan te tonen, dat is nl opgeslagen in een gen, dit is ook nog niet gevonden.
Shadow0 schreef:Rana schreef:Ook is er voor het erfelijke nog geen "bewijs". in principe is alles wat erfelijk is aan te tonen, dat is nl opgeslagen in een gen, dit is ook nog niet gevonden.
Je kennis van genetica is blijkbaar niet toereikend. De erfelijkheid van Adhd is (o.a. met tweelingstudies) overtuigend aangetoond. Denk aan de wetten van Mendel, erfelijkheid kan veel makkelijker worden vastgesteld of aannemelijk gemaakt worden dan dat je het juiste gen vindt in de ruim 3miljard (!!) basenparen die het menselijke genoom vormen (en er zijn ongeveer 20.000 menselijke genen.)
Het erfelijke is wel degelijk bewezen, alleen de exacte genetische locatie nog niet. Maar dat zijn 2 heel verschillende dingen!
Scarlet: ritalin / concerta bevatten methylfenidaat. Dextroamphetamine is een andere stof die soms wordt voorgeschreven bij adhd als methylfenidaat niet goed aanslaat.
PintoNatal schreef:Nou dat kan wel zo zijn, maar zo zie ik het niet. Als ik geen ritalin neem kan ik niet normaal functioneren. Dat kon ik ervoor ook niet. Dus ik noem het geen verslaving
chevax schreef:Hoe wil je in vredesnaam een jong kind zélf laten beslissen over medicatie? Hoe wil je een kinder lastigvallen met verhalen over wat het "mankeert"? Juist dié kinderen zijn erg gevoelig voor het idee dat ze "anders" zijn. Je kunt wel uitleggen dat er iets aan hen anders is dan aan andere kinderen (hebben wij bij onze dochter ook gedaan), maar je kunt een kind niet zelf laten beslissen over het al dan niet nemen van medicatie. Tenminste, in mijn ogen dan toch. Dat is een verantwoordelijkheid die je als ouder hebt, jij zorgt zelf dat je voldoende info hebt over de aandoening van je kind, dat je voldoende weet over de medicijnen die worden voorgeschreven en op basis daarvan neem je een beslissing. Maar dat kun je niet bij een kind leggen.
TS, fijn dat je kindje gelukkig alleen maar een oorontsteking blijkt te hebben. Maar het is wel een typisch voorbeeld van hoe slecht het met hulpverlening en kennis van de deskundigen is op het gebied van aan autisme verwante stoornissen. Je kind huilt en is driftig? Oh, dan heeft het vast ADHD.
chevax schreef:Pharagirlke, heb je ervaring met kinderen met autisme? Ik wel, mijn dochtertje namelijk. En zoals je het zegt, klinkt het theoretisch allemaal heel leuk. Jammergenoeg werkt dat in de praktijk niet zo. Kinderen met autisme kunnen oorzaak en gevolg vaak niet in de juiste context plaatsen. Probeer maar eens uit te leggen dat dat pilletje (wat kinderen dan vaak ook nog eens moeilijk doorslikken) alleen maar moet als ze het zélf wil. Wat denk je dat een kindje antwoordt? "Nee, ik wil het niet".
Een kindje met autisme kan jammergenoeg zelf moeilijk uitleggen wat hij/zij voelt of hoe hij/zij dingen ervaart.
chevax schreef:ADHD valt binnen het autisme-spectrum. En in ADHD heb je behoorlijk wat gradaties. Waar het ene kind met een milde vorm (waarbij dan zelfs soms vraagtekens geplaatst mogen worden hoe het kind aan dat etiketje komt) zich wel makkelijk zal uiten, zal een ander kind met een zwaardere vorm dat niet kunnen of willen. ADHD is niet alleen maar druk zijn, het is ook het filteren van prikkels en emoties. Maar goed, ik denk dat ik misschien iets te ver er op in ga, omdat ik zelf al jaren met de materie wordt geconfronteerd.
chevax schreef:PintoNatal schreef:Nou dat kan wel zo zijn, maar zo zie ik het niet. Als ik geen ritalin neem kan ik niet normaal functioneren. Dat kon ik ervoor ook niet. Dus ik noem het geen verslaving
Daar zou ik me inderdaad ook niet druk over maken. En "verslaving" kent ook behoorlijk wat gradaties.
chevax schreef:ADHD valt binnen het autisme-spectrum. En in ADHD heb je behoorlijk wat gradaties. Waar het ene kind met een milde vorm (waarbij dan zelfs soms vraagtekens geplaatst mogen worden hoe het kind aan dat etiketje komt) zich wel makkelijk zal uiten, zal een ander kind met een zwaardere vorm dat niet kunnen of willen. ADHD is niet alleen maar druk zijn, het is ook het filteren van prikkels en emoties. Maar goed, ik denk dat ik misschien iets te ver er op in ga, omdat ik zelf al jaren met de materie wordt geconfronteerd.