Dyslexie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:32

Dat vind ik ook altijd zo jammer angela. Dat ze er vaak veel en veel te laat achter komen. Het is dat het bij mij in de famillie zit, dat mijn moeder zei ik getest moest worden, omdat ze zelf ook wel door had dat ik niet lekker in mijn vel zat.

Dat verschil met g en ch vind ik zelf ook heel erg moeilijk. Als ik het met de g en ch schrijf en ik zet het naast elkaar zie ik het vaak niet dus gok ik maar. Erg lastig dus, want dat zijn de momenten dat je het zelf dus niet ziet en iedereen begint te zeuren. Ik kijk daarom ook altijd maar naar een woord als ik niet zeker weet of het met een d of een t of dt moet wat het het beste uit ziet. En dat woord kies ik.

Maarja... msn-taal heeft niks met dyslexie te maken maar word wel vaak met elkaar verwisseld omdat veel mensen niet weten wat nou het verschil is tussen breezertaal en dyslexie. Er bestaat dus nogsteeds veel ondwetenheid over dyslexie in zijn algemeenheid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:38

Bij mijn broertjes is het wel aan het licht gekomen op de middelbare school. Dit doordat mijn ouders erop stonden dat ze getest zouden worden. Mijn oudste broertje werd als lui gezien, en ze wilde hem van 2 havo/vwo terugzetten naar 2 mavo.. dat zou een ramp voor hem zijn geweest geestelijk.. uiteindelijk ging de school akkoord met de test. Toen bleek dat hij (en ook mijn andere broertje) idd dyslextisch waren mocht hij van 2 havo/vwo naar 3 mavo. Hierdoor kreeg hij het een stuk makkelijker (minder talen) maar bleef hij wel bij zijn leeftijdsgenoten. Mijn jongste broertje heeft een jaar later dezelfde overstap gemaakt.

Het zat er bij mij dus dik in dat ik ook dyslextisch was, aangezien we dezelfde problemen hadden, en dezelfde dingen wel goed konden doen. Ik heb me later laten testen omdat ik er toen nog geen last van had. Ik had de mavo (kwam ook van havo/vwo af) afgerond, en zat op het MBO dat ik gemakkelijk aankon. pas in het 2e jaar van de universiteit merkte ik dat ik of niet goed kon lezen wat de vraag was, of mijn tentamens gewoonweg niet afkreeg...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:46

Tja en dat vind ik dus jammer. Kom je van havo/vwo af !!!! en dan word je teruggeplaatst omdat ze vinden dat je te dom bent... wat dus super ontrecht is. Terwijl als je je verklaring had gehad dan haar je hoogstwaarscheinlijk gewoon het vwo afgerond. Dat weet ik zeker. Anders zou je nu niet op de universiteit zitten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:50

in de test kwam ook naar voren dat ik ruim op vwo niveau denk.. maar... dan zou ik ook tig talen moeten volgen, en dat zou er voor mij echt niet inzitten om dat met een voldoende af te ronden.. Deze weg was dus niet verkeerd, enkel omdat ik zo maar weinig talen heb hoeven doen.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:56

Om nog even terug te komen over later en leven met dyslexie. Mijn broertje wil graag leraar worden. Maar er is hem nu al verteld dat leraar worden niet mogelijk is.

Bij ons zit het ook in de familie en daarom werd bij mijn broertje ook direct getest. Omdat hij niet kon lezen en schrijven. Bij mij merkten ze het pas in havo 4. Mijn problemen waren niet dusdanig ernstig maar leken wel op die van mijn broertje.
Toen is mij verteld dat dit kwam omdat je steeds anticipeert. Je dus steeds aanpast om de dyslexie te compenseren.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:57

Ik ben eigenlijk nooit getest en weet ook niet of het nu nog zin zou hebben.. Op het werk laat ik het liever niet weten, juist door alle vooroordelen. Denk wel dat het geholpen zou hebben in het middelbaar onderwijs- ik was een ramp in Frans en Duits (en Nederlands dictee). Gelukkig heeft dit niet al te veel problemen opgeleverd, ben met 2en voor proefwerken Frans van mavo 1 naar havo/vwo 2 gegaan. Toen kwam in de 2e Duits er nog bij. Ook al stond ik een 5 op m'n eindlijst, had het hoogste gemiddelde van de klas en ging naar 3 vwo. In 3 en 4 vwo zeer veel problemen en hele lage cijfers gehad met de talen (voornamelijk Duits) waardoor er soms ook vervelende opmerkingen kwamen van docenten die je inderdaad (als puber) goed onzeker kunnen maken. Gelukkig kon ik in 5 vwo de talen laten vallen (en was het enige struikelblok het Nederlands dictee).

In de huidige versie van de tweede fase zou ik denk ik nooit m'n vwo diploma hebben kunnen halen, juist door de talen waarin je examen moet doen.. Zou jammer geweest zijn, want de universiteit was en ging top!

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:58

Nou testen heeft altijd nut, ik heb mij zelf in groep 8 officieel laten testen waaruit bleek dislectie. maar als je het zelf aanneemt dat je het hebt en er gewoon wat extra energie in stopt komt het echt wel goed.

Mensen met dislexie hebben wat meer moeite met de talen. maar vaak heeft iedereen wel een kant die hij wat minder kan (alfa, beta)

Vorig jaar (vwo 3) kon ik uren oefen voor mijn franse testen en haalde ik alsnog anderhalve. maar ik zorgde gewoon dat ik wat meer moeite deed om het luistere en spreken goed te doen waardoor ik toch een 5 als eind cijfer had.

Vorigjaar hebben we ook profiel moeten kiezen waarbij je verplicht frans of duits, engels en nederlands moest. Maar doordat ik officiel getest was mocht ik frans of duits in ruilen voor een ander vak (in mijn geval economie). nu kan ik mij volledig concentreren op nederlands en engels. en ga ik zonder onvoldoendens over naar vwo 5.

(normaal 5 engels, 5 voor frans, en 5 voor duits)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:01

Zo heb ik een keer voor een simpele schriftelijk overhoring iedere avond samen met mijn vader geoefend. Zo'n 2 uur per dag.... voor een paar woordjes en enkele zinnen... ik sloot het af met..... een 1.... wat denk je? Ik had alle woorden goed, maar er niet 1 goed geschreven... overal wel een letter verkeerd, en dus was alles fout. (was in het spaans)

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:04

Angela schreef:
Zo heb ik een keer voor een simpele schriftelijk overhoring iedere avond samen met mijn vader geoefend. Zo'n 2 uur per dag.... voor een paar woordjes en enkele zinnen... ik sloot het af met..... een 1.... wat denk je? Ik had alle woorden goed, maar er niet 1 goed geschreven... overal wel een letter verkeerd, en dus was alles fout. (was in het spaans)

dat had ik ook altijd, maar ik kreeg altijd zo ± 0,5 punt extra om mij ´handicap´ te helpen dus een 1,5 (ook wel eens een 1 hoor)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:04

Hier nog eentje(getest en vanaf de middelbare school begeleid). Op de basisschool als beste getest van de klas tijdens de CITO, dus Havo/VWO(op de basisschool vonden ze dus dat ik geen dislectie kon hebben ondanks dat ik niet goed las en schreef). Dus niet echt dom volgens mij.
Ben uit eindelijk op de Mavo gestrand (met 2 vingers in m'n neus, met een extra vak, alles op D nivo). Talen waren slecht (NL 6jes, engels 6jes doordat er veel engels thuis gebruikt werd, duits een 3,5 afgerond naar een 4 op m'n eind lijst Tong uitsteken), exacte vakken super Lachen (7s, 8en en een 9 op m'n eind lijst zonder er iets aan te doen).

MBO ook fluiten doorlopen (ondanks dat er veel vakken in het engels gegeven werden omdat er geen NL boeken voor waren). Vooral door heel veel in de klas op te letten zodat ik niet met mijn neus de boeken in hoefde. Ik heb thuis nooit veel gedaan aan school, maar heb in de klas wel altijd opgelet wat er verteld werd.

Veel mensen worden tegenwoordig dislectisch genoemt, ook mensen die het volgens mij niet zijn. Het word ook zo uitvoerig getest dat de lichtste vormen er al uitkomen volgens mij.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:06

Tja... ik denk zelf ook VWO nivo... Daarom heb ik me ook echt 4 jaar lang verveeld op het vmbo. ik heb er vrij weinig geleerd. Het enige wat ik nog een beetje leuk vind was scheikunde omdat dat nieuw was voor me in de 3e. Voor de rest vond ik er niks aan.

Ik word altijd gezien als het stuutje. Groote woorden schat hoog denknivo en dus de mentaliteid van iemand van het have vwo. veel mensen op de mavo brgepen ook vaak niet waar ik het over had. moesten ze vragen aan mij wat ik met een woord bedoel... Dat is toch te zot voor woorden? (of ligt dat aan mij?)

tja... mijn leeraar van de basisschool wil nogsteeds niet geloven dat ik bezig be naar de havo te gaan. Hij wil het echt niet geloven! Ook als ik mijn broertje daar vroeger eens kwam op halen op school dan ging ik altijd even langs. Heel af en toe ga ik nog wel eens langs. Maar hij wil niet meer met me praten. Dat was Frank. (ik had 2 leeraren in groep 8 omdat we met 33 waren) Dan hebben we Gerard. die gelooft heilig in me dat ik het kan. als ik die spreek vind hij het hardstikke leuk wat ik allenmaal te vertellen heb en dat ik naar de havo wil. Stiekem wist hij volgensmij zelf ook wel datk gewoon vanaf het begin naar de ahvo moest... maarja frank deelde de adviezen uit voor mijn deel van de klas. Dus gerard had geen inspraak op mijn advies. Hij zei aan het einde wel met mogenlijke doorstroming naar havo. Wat Frank dus niet verwachte en hem een beetje vreemd aankeek. ik kan het me nog goed herinneren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:07

Ik ben dus ook fluitend door de mavo (ook met extra vak en alles op D) gegaan, het MBO was een makkie, net als het prop. jaar op het HBO. Eerst jaar universiteit werd moeilijker, want nu kwam het op het juist lezen aan. In de 2e de test gedaan omdat ik wel alles snapte, maar gewoon het verkeerde aan het beantwoorden was doordat ik over dingen heen las om binnen de tijd te blijven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:09

Trouwens altijd veel opgeleerd van luisteren tijdens de college's. Van lezen bleef minder van het goede hangen doordat ik nog wel eens iets miste of verkeerd gelezen had....

hebben jullie dat trouwens ook, dat je een nieuwsberichtkop ziet, en denkt: oeh! dat moet ik lezen!
en dat aan het einde van het artikel je denkt van he? maar daar ging het helemaal niet over?? Wat blijkt, staat er echt iets heel anders dan je in de eerste instantie had gelezen Clown

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:11

Tjah ik heb dan wel extra tijd maar voor veel vakken niet nodig gehad. Ik doe ook echt al 4 jaar niks. Ook nog nooit een boek open geslagen. Zelfs niet voor mijn examen.... Kan je na gaan...

Ja ik luister altijd naar de ssen en neem de plaatjes in mij op... Dat is mijn manier van "leren" Daardoor heb ik ook nooit een boek open hoeven den doordat ik het allenmaal al wist...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:12

Tjah... heel soms maar dan lees ik de kop nog een keer en dan staat er idd heel iets anders (loop kranten)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:16

ik heb de extra tijd voor de universiteit ook echt niet nodig gehad. De vragen waren zo simpel dat ik het antwoord direct op kon schrijven. ECHT onderbouwen dmv wetsartikelen en arresten was er toen nog niet bij. Dat is ook wat de tijd in beslag nam.. het goed lezen van de wetsartikelen en de arresten tijdens de toetsen. Oke je weet ongeveer wat erin staat, maar moet je nou lid 1 sub a of sub b hebben?? (maakt het verschil tussen de vraag wel of niet goed beantwoorden..)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:18

Ik lees enkel de koppen in kranten, en als het me interesant lijkt de inleiding, verder ga ik niet eens Tong uitsteken. Of lees hele rare dingen, snap het niet, lees het nog eens rustig en er blijkt iets heel anders te staan Tong uitsteken.

De keren dat ik thuis een boek open gehad heb zijn denk ik op 1 hand te tellen Tong uitsteken. Ook voor m'n exames heb ik dus niets geleerd.

Na het MBO was ik het zat op school(uit verveling vooral) en ben een volledige praktijk opleiding gaan doen. Twee jaar met 1 boek gedaan, en verder enkel kijken, doen en luisteren Lachen.

Heb laatst een redelijk zware cursus(volgens iedereen) over luchtvervoer van gevaarlijke stoffen gedaan. Ik slaagde met 96% en heb er thuis ook niets aan gedaan(en de fouten die ik maakte waren echt omdat ik het zat was en naar huis wou Tong uitsteken). Over 2 jaar als ik op herhaling moet ga ik voor de 100% Clown.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:21

mijn broertje is na de mavo werken/leren gaan doen (automonteur). Daar haalde hij echt alleen maar 9's en 10-en... en een boek?? hij weet niet eens wat het is Clown

De enkele taaltoets die hij had, tja dat was even afzien en met hakken over de sloot.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:26

Daarom vind ik scheikunde en biologies onwijs leuk. (biologie wint het Tong uitsteken )

Dat is namenlijk kijken en doen... als je weet hoe het moet is het makkelijk...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:36

dan ben ik denk ik de enigen die het van af groep 4 al wist. Ik was de lievelings leerling van mij juf(ben het nog steeds, al ben ik al lang van school) en ze wilde mij persee laten testen. Ze heeft de hele school op zijn kop gezet. En ik werd getest. En ik was dus idd dislextys

Ik gok trouwens ook heel erg vaak. Meestal goed maar soms ook wel fout.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:43

ik zeg altijd tegen mijn zoon, jij schrijft oud hollands dat is ook heel knap
Met vreemde talen ben ik allang blij dat hij ze goed uitspreekt en weet wat het woord betekend.

Vaak willen scholen er niet aan, deze kinderen zijn moeilijk, kosten geld en vooral tijd. Ipv dat het gezien word als een uitdaging, jammer hoor. Mijn zoon heeft 1 meester en 1 juf gehad, die het zagen als een uitdaging, kijken wat hij kon leren en hoe. Een andere leraar vond hem lastig en gaf geen tot weinig aandacht.Jammer is dat, maar het gebeurt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:44

hihi ik was ook altijd het lievelingetje... vonden veel mensen ook vervelend terwijl ik niet anders werd behandeld. ik groep 7 en 8 dat wel op de verkeerde manier... maar groep 4 en 5 was ik altijd het oogpeltje. maar ze wouden me niet testen Tong uitsteken In groep 5 ben ik 'al' getest.

Ik herinner me nu dat ik "ik" vaak als Ki schreef. Dat was in groep 3. Ik had het echt niet door totdat de leeraares het alsmaar om ging draaien. Snapte er in het begin helemaal niks van... Maar dee altijd fout. nu niet meer gelukkig Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:44

sorrie hoor mensen
maar er worden dingen geroepen waar mijn haren van overeidn gaan staan

en nee ik ga niet meer oeffennen of extra les nemen
heb 25jr geoeffend en ben al trots genoeg dat ik zover als dat ik nu ben gekomen ben

ook hier vwo denkniveau
slapend mavo mbo en hbo gedaan
zelden mijn best hoeven te doen

behalve dus uuuuuuuuuuuren op taal
echt dagen en uren leren voor een 10 woord dichteetje en dan
weer een -17 krijgen
1 nen gaf men niet eens meer

ook echt de hbo gekozen op zeer werk gericht
en geen taal vakken
het onderdeel bezwaar en beroep waar dus wel schrijven vereist was
heb ik dus niet gedaan

moeilijk te bevatten voor sommigen misschien
dat het op meer dan slechts d t of g ch betrekking kan hebben

dat ook leestekens ed een probleem kunnen zijn
want waar is het het einde van de zin en waar moet een komma
of toch een punt komma
voor mij echt niet uit te komen
hoor het sipel weg niet

zoals de ene de d t niet snapt
daar is immers ook een regeltje voor

sinds ik op bokt zit en veel meer type
typen gaat zoiezo beter dan schrijven
met typen doe je nog letter voor letter

helaas blijft er wl eens een letter hangen of heb je m niet ver genoeg ingedrukt
probleem zit m dat je dat dus bij nalezen meestal niet ziet

er zijn zoveel soorten en gradaties
sommige mensen heben weer moete met rekenen
of scheikunde
kan je een formule 100 keer uitleggen en nog wil het kwartje niet vallen
of wil het gewoon niet lukken

zo ook bijvoorbeeld paardrijden
we zijn niet allemaal een anky maakt niet uit hoevaak je ioeffend of traint

en andere hebben dat niet en weer andere hebben dat met taal
we hebben allemaal onze beperkingen

msn taal en dergelijke heeft niks met dyslectie te maken
maar verder ...

mijn zoontje heeft helaas mijn hersennen geerfd
had m liever met de hersenen van zijn pappa gezien

hij krijgt nu gericht bijles
en hoop dat hij iets beter gaat worden dan ik met taal
zo niet jammer dan

bijles gericht op dyslectie was
iets wat in mijn tijd bij ons op school niet eens gedaan werd
je was gewoon lui

er was immers door tig keer testen wel geconstateerd dat je hoog begaafd was
dus schrijven moest je ook gewoon kunnen leren

de stempel dyslectie kwam pas op het vwo toen ik mijn cijer
niet meer kunstmatig hoog kon houden door woordbenoeming of begrijpend lezen ed

toen de test gehad en d stempel
tevens het advies om maar naar een lom school te gaan

vooral mijn leraar frans was een hufter
daar hoorde mensen zoals ik volgens die school thuis
en wat heb ik enorm hard gelachen
ik mijn eerste baan kreeg omdat mijn gesproken engels zo goed was

zelf heb ik heeel erg veel moeite met stukjes en reacties
van langer dan 3 regels zonder enter en achterelkaar doorgeschreven

vaak als het interessant lijkt kopieer ik het en zet dan enters in het stuk
vaak sla ik die ook over
en zo heeft iedereen wat

laten we proberen elkaar gewoon proberen te accepterewn zoals we zijn

ps heb dit nagelezen en denk een kleine 20 fouten er uit gehaald
als er nog meer staan heel erg jammer dan

voor mensen waarvoor mijn stukken te vermoeiend zijn om te lezen
lees het dan niet

ga verder nu niet meer hier op dit onderwerp in
het is al topic nr tig en sommige kan je het uitleggen
wat je wilt maar die begrijpen het toch niet

(he klinkt er iets bekends.. Pling
zoals ik dus 100 keer een woord kan schrijven en het nog fout doe)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:46

Een dik compliment voor alle 'dyslecten' in dit topic, jullie schrijven erg goed! Het is ook te zien dat jullie er moeite voor doen. Waar ik me soms aan stoor is dat iemand meteen roept, ja sorry ik heb dyslexie maar vervolgens wel in vlekkeloze msn-taal een heel verhaal typt. Dan denk ik, als je die msn-taal zo snel kan leren kun je het met gewoon Nederlands ook en heb je volgens mij geen dyslexie... Nogmaals petje af voor degenen die hier (en overal in hun hele leven, waarschijnlijk) zo hun best doen om redelijk foutloos te schrijven! Slim

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:51

Dankje pretletter17 Haha!

Ik ben het helemaal met je eens nickyu... Veel mensen hier op bokt zeuren om het zeuren.. Ze hebben blijkbaar niks beters te doen.