Zwanger en je paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barco

Re: Zwanger en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:17

kladruber schreef:
odetteke schreef:
Er wordt ivm verzakkingen etc aangeraden om 6 weken te wachten met rijden, maakt niet uit of het op een groot paard of een ponytje is.

Het lijkt mij juist goed voor je bekken en rug spieren om na een paar weken weer te gaan stappen. Als het zeer doet blijf ik er natuurlijk niet op zitten. Het lijkt mij juist niet goed als ik 6 weken extra rustig aan doe, omdat ik nu ook best druk bezig ben.
Kwil geen uitgezakt lijf en mijn vocht goed afdrijven. Voel me nu overgens zeer goed. Zit mooi op gewicht en heb geen striemen. Heb net een groeispurt gehad en daardoor 2 gekeusde ribben, maar voel me verders wel goed lichamelijk. Lachen

Het wordt niet voor niets aangeraden... Maar als je het toch wilt doen, moet je het zelf maar weten.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:03

Ik vraag het vrijdag aan mijn verloskundige Knipoog
Vroeger zeiden ze ook dat paardrijden slecht is voor je zwangerschap en bevalling. Mijn verloskundige zei goed dat je paard rijd, Je hebt dan meer kracht bij de bevalling en minder kan op bekken instabiliteit.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:06

Ik ben donderdag 6 weken en dan ga ik weer even rijden op de fjord van mijn vriendin Haha!
Vind het op de één of andere manier toch spannend Nagelbijten / Gniffelen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:59

kladruber schreef:
Ik vraag het vrijdag aan mijn verloskundige Knipoog
Vroeger zeiden ze ook dat paardrijden slecht is voor je zwangerschap en bevalling. Mijn verloskundige zei goed dat je paard rijd, Je hebt dan meer kracht bij de bevalling en minder kan op bekken instabiliteit.

Uhm... wat dacht je van kans op MEER bekkeninstabiliteit... Dat is wat ik heb gehoord... en helaas zelf ervaar... Je belast je bekken juist meer en op een niet zo fijne manier tijdens het rijden. Je bekken verweken door de hormonen en doordat je toch wijder in het zadel zit, kan dit juist klachten bevorderen.
Maar meer kracht bij de bevalling kan wel kloppen. Dat was in mijn geval zeker waar.

Even mijn ervaring:
Tijdens mijn eerste zwangerschap was mijn paardje net een half jaar onder het zadel en superbraaf. Heb kunnen rijden tot mijn 16de week. Toen last van bekken. Vooral na het paardrijden. Als je met zulke klachten blijft doorrijden... tja, dat is vragen om problemen en in heel ernstige gevallen (niet in mijn geval gelukkig): blijvend in een rolstoel.

Ik had een bijrijdster gevonden. Zo'n jong paardje hoeft toch maar 3 tot 4 keer per week gereden te worden. Helaas liep dat niet echt lekker tussen haar en mij, dus de laatste maanden (het was zomer gelukkig) heeft hij 24/7 in het land gestaan. Op zich kan dat voor een jong ding geen kwaad. Krijgen de tijd om alles te verwerken wat ze hebben geleerd. Kon hem in het najaar zo weer oppakken.

Nu met mijn tweede zwangerschap houd ik vooral mijn bekken in de gaten. Zit nu in mijn 13de week en begin al licht last te krijgen als ik te lang heb gereden, dus doe nu een half uurtje per keer rijden. Ik kijk even aan hoe lang ik dat zo vol kan houden. Ik had al een bijrijdster voor hem, en wellicht dat zij een dagje meer gaat rijden. Anders heeft hij een relaxte winter voor de boeg. Haha! Hij staat toch ook de hele dag op de wei.

Maar ik ga niet stilzitten. Ik ga proberen het NH-grondwerk en klassieke rijkunst aan de kaptoom (ook grondwerk) op te pakken. Blijft hij toch soepel en getraind. Je kan ook nog gewoon gaan longeren als je toch wat wilt doen, maar je kan niet meer rijden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:01

Oh, en het belangrijkste vergeet ik nog: Gefeliciteerd met je zwangerschap!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:47

Ik heb nu een jong paard(6) waar ik zeker alles er uit wil halen wat er in zit, min. Z dressuur en ook spring wedstrijden.
Hij neigt meer naar de dressuur maar hij is allround gefokt.
Ik start 1 x per maand wedstrijd, we starten volgende maand 1e keer L2, we zijn in januari begonnen.
Ik wil alles er uit halen maar kan dat ook nog met een kindje??
Ik heb nu een bijrijder/vriendin die rijd hem 2 x per week en ik rijd hem dus min. 4 dagen vaak de 5e longeren. Ook wil ik graag een kindje... als het maar te combineren is.
Ik kan niet kiezen.
Ik heb wel eens gezegd dat we pas een kindje moeten nemen als de gedachte ''kindje'' leuker word als het paard??
Maar is dit een eerlijk standpunt?...ik weet het niet.

Is er iemand die in de zelfde situatie zit of heeft gezeten?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:27

@MiniMouse: moeilijk hoor. Het ligt eraan hoe je partner er tegen aan kijkt. Dat is het belangrijkste. Staat hij achter jouw wedstrijdambities en wil hij dan voor de kleine zorgen als jij weg bent? Als je wil en hij staat achter je, dan kan veel.

Maar je kan ook niets zeggen over hoe je gevoel is als je eenmaal een kindje hebt. Kan heel goed zijn dat tot het moment van je bevalling je nog steeds achter je ideeën staat zoals je hierboven schrijft, maar als het kleintje er eenmaal is, kan je omslaan als een blad aan een boom en is ineens dat hele wedstrijdgebeuren niet zo belangrijk meer. Dat heet moedergevoelens. Die kun je inschatten, daar kun je je niet op voorbereiden, niet op rekenen, niet voorstellen. Dat moet je ervaren en iedereen ervaart dat anders. Ik zie de meest fanatieke Z-rijders hun hoedje aan de wilgen hangen na het eerste babyhuiltje, maar ik ken ook ruiters die al snel weer even fanatiek zijn/worden.

Niemand kan je voorspellen hoe jij erop gaat reageren.

Ikzelf zou er niet aan moeten denken ieder weekend op wedstrijd te gaan en die kleine bij m'n man achter te laten. Ook omdat ik doordeweeks nog 4 dagen werk, en haar dan al minder zie. Maar ik rijd wel westrijden. En ik ga ook andere paardgerelateerde uitstapjes maken. Alles wel in overleg met mijn man. En soms is het moeilijk. Vind ik het moeilijk kiezen, voel ik me schuldig. De kunst is de gulden middenweg te kiezen.

Mooiste is als straks die kleine groot genoeg is om lekker naar stal mee te gaan. Knipoog Als ze dat wil tenminste. Bloos

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:57

Als je partime werkt en een verzorgster hebt die je minimaal 2 dagen helpt met rijden vind ik het wel te doen....

"Ikzelf zou er niet aan moeten denken ieder weekend op wedstrijd te gaan en die kleine bij m'n man achter te laten. "
Ik zie het niet als achterlaten. Denk eerder dat het heel gezond is als je man 1 dag per week alleen is met de baby. baby's kun je bijna overal mee naartoe nemen, dus hij hoeft echt niet zielig thuis te gaan zitten hoor...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:04

kladruber schreef:
Hoi.
Helemaal geweldig ik ben zwanger! Nadeel ik heb een jong paard, waar ik straks niet meer op kan rijden.
Oplossingen: ik heb voor 2 dagen per week een verzorgster en evt een reserve als die toevallig niet kan. Op dit moment ben ik mijn vriend een spoed cursus aan het geven. Hij volgt nu lessen en ik denk dat hij over een half jaartje aardig kan rijden. Hij gaat het ook steeds leuker vinden Haha!
Nou ben ik niet zo lenig en best ziek van het zwanger zijn en rij ik zelf nog maar 2 keer per week. Op en af stappen is al wat lastiger aan het worden en ik vraag me af hoe het allemaal over een maand of 2 moet.
Wie is er zwanger en hoe doen jullie dit?
Als sander een gekke bui heeft ga ik eraf en ik ga niet naar buiten met hem en laat iemand anders hem uit de wei halen, want hij is een btje lomp. Ik baal er wel een btje van, hij gaat net lekker rijden en dan kan ik er straks een half jaar niet meer op...
Gelukkig staat hij nu lekker te ontspannen op het land, toch voel ik me wel wat schuldig als hij een dagje geen aandacht krijgt...

hallo,
ik ben nu 35 weken zwanger,
ik heb tot mijn 26 ste wek zelf gereden,
daarna heb ik besloten mijn paarden op een wei te zetten bij een boer,
ze hebben genoeg gras hebben beweging en voelen zich vrij,
ik heb er voor gekozen om niemant erop te laten,
mijn merrie is dragend die heeft lekker vakantie,
en de hengst heb ik zelf pas een paar maanden,die ga ik volgend jaar nieuw beleren,hij heeft op de renbaan gelopen,
ik weet zelf ook niet zo goed hoe ik alles ga regelen,ik heb ook geluk dat mijn vriend rijd,dus als de kleine er is,dat we om en om rijden,ik wil niet teveel oppas aan onze kleine,maar onze paarden lopen dus 24 uur op de wei,

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:19

kladruber schreef:
Als je partime werkt en een verzorgster hebt die je minimaal 2 dagen helpt met rijden vind ik het wel te doen....

"Ikzelf zou er niet aan moeten denken ieder weekend op wedstrijd te gaan en die kleine bij m'n man achter te laten. "
Ik zie het niet als achterlaten. Denk eerder dat het heel gezond is als je man 1 dag per week alleen is met de baby. baby's kun je bijna overal mee naartoe nemen, dus hij hoeft echt niet zielig thuis te gaan zitten hoor...

Nou... mijn man is sowieso al iedere dinsdag thuis met de kleine, en op zaterdagmiddag ben ik ook standaard op stal en op zondag een paar uur en dan zorgt hij ook voor haar. Dat vind ik al meer dan genoeg. Tuurlijk is ze ook in goede handen bij m'n man, maar je neemt geen kinderen om dan vervolgens 6 dagen per week de hort op te zijn. Ik vind het ook fijn om tijd met haar door te brengen. En als ik ieder weekend op wedstrijd ben, blijft er, samen met de dagen dat ik werk, weinig tijd over om leuke dingen met haar te doen. Af en toe een wedstrijd vind ik ok, maar ieder weekend...

En baby's kun je bijna overal mee naartoe nemen? Verward Sorry hoor, maar dat gaat niet voor alle baby's op. Mijn dochtertje was het eerste half jaar heel onrustig en huilbaby. Die moest veel rust en regelmaat hebben. Die kon ik echt niet overal mee naar toe nemen. Dat is ook per kind verschillend. En nu ook. Ik kan haar hooguit een uurtje meenemen naar een paardenevenement of winkelen o.i.d. Dan wordt ze het zat en gaat het haar vervelen.

MamaLissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:41

kladruber schreef:
odetteke schreef:
Er wordt ivm verzakkingen etc aangeraden om 6 weken te wachten met rijden, maakt niet uit of het op een groot paard of een ponytje is.

Het lijkt mij juist goed voor je bekken en rug spieren om na een paar weken weer te gaan stappen. Als het zeer doet blijf ik er natuurlijk niet op zitten. Het lijkt mij juist niet goed als ik 6 weken extra rustig aan doe, omdat ik nu ook best druk bezig ben.
Kwil geen uitgezakt lijf en mijn vocht goed afdrijven. Voel me nu overgens zeer goed. Zit mooi op gewicht en heb geen striemen. Heb net een groeispurt gehad en daardoor 2 gekeusde ribben, maar voel me verders wel goed lichamelijk. Lachen

Die 6 weken rust is best belangrijk na een bevalling. Er is al gezegd dat het belangrijk is voor je bekken, maar ook voor je buikspieren. Door de zwangerschap rekken je buikspieren nogal uit. Als je tijdens je zwangerschap of te snel na de bevalling je buikspieren 'intensief' belast, zullen ze niet de kans krijgen om weer goed op hun plek te komen en zal je never nooit meer kans krijgen op een mooie platte buik.
Je zal in het begin misschien geen pijn voelen of last krijgen tijdens het paardrijden, maar later kun je er toch behoorlijk last van krijgen als je te snel weer teveel doet na je bevalling. Ikzelf heb daardoor helaas enorme rugklachten gekregen.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:40

Je bekken verweken door de hormonen en doordat je toch wijder in het zadel zit, kan dit juist klachten bevorderen.
--------------------------------------------------------
Ik heb het over rijden voor en na de zwangerschap en niet tijdens, want daar ben ik niet zo'n voorstander van.

-----------------------

Mening: soms vind ik ouders echt mutsen worden, soms is het net of ze een baby een belemmering vinden in hun leven. Laatst was ik op kraam visite en daar zaten 2 ouders (ok moeder was erg moe van de bevalling, begrijpelijk) met hun gezicht op half 7 en waren ze na een week al aan het zeuren wat een opgave het wel niet was enz enz. Ik ga ervanuit dat ik de hele dag met een big Lachen loop en men vriend des te meer. Ik vind niet dat je het recht hebt om te klagen omdat je er zelf voor gekozen hebt. Tuurlijk heb je wel eens je dag niet of ben je de baby even zat als het al 10 uur huilt, maar als alles goed gaat hoor je niet tegen iedereen te zeggen dat je het zo zwaar hebt.
Ik loop al 2 maanden met een gekneusde rib, mijn vriend ziet aan mijn gezicht wel eens dat ik het zwaar heb, ik ga liever een uurtje op bed liggen dan een uurtje tegen iedereen te gaan zitten klagen hoe zwaar je het wel niet hebt.

Mijn ouders hebben mij bijna overal mee naartoe genomen, daardoor was ik een engeltje en ben ik tot me pubertijd een zoet kind gebleven. Mijn ouders waren streng maar gezellig en rechtvaardig en hebben mij nooit gezien als iets waardoor ze minder hun eigen dingen konden doen. Ik ben blij dat ik overal mee naartoe mocht en niet bij oma gedumpt werd. Niet dat ik meeging naar rokerige kroegen en verjaardagen tot diep in de nacht, maar mijn ouders hebben er niet minder om geleefd.

Sommige mensen zeggen waarom verkoop je je paard niet. Ik kan daar pissig om worden, tuurlijk word je leven drukker als je een baby hebt, maar je moet je hobbies en eigen leven daar niet voor opgeven. Ik blijf lekker 4 dagen per week paardje rijden en die dagen 2 uurtjes wat voor mezelf doen. Als me kindje dalijk oud genoeg is kan het lekker mee om in de plassen te stampen en anders gaat me vriend er gezellig op uit met de kleine.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:08

@kladruber: ik ben het deels met je eens. Ik vind ook dat mensen te snel klagen over hoe zwaar het is. Ik ben echt dankbaar voor mijn kleine meid. Kan me geen leven zonder haar voorstellen. Zelfs niet toen ze als huilbaby 8 uur op een dag huilde. Iedereen: "Zit je er niet doorheen dan? Dit trek je toch niet? Zal wel niet gezellig zijn bij jullie thuis." Nou, niets was minder waar. Tuurlijk is een huilbaby geen pretje, maar het geluk van zo'n kleintje is gewoon geweldig. Zelfs toen, in die zware periode. En ik kan er ook niet goed tegen als mensen die een gezond kindje krijgen, al snel lopen te klagen. Mijn dochtertje is geboren met een heftige E-coli infectie en moest vechten voor haar leventje. Twee weken in het ZH. Ikzelf lag daar ook nog een week vanwege zwangerschapsvergiftiging en een veel te zware bevalling. Nou, daar gaat je mooie kraamtijd. Dat is pas zwaar! Als je kindje ziek geboren wordt en je moet machteloos toekijken hoe artsen en verpleegkundigen haar van je overnemen en ze zit in alle infusen enzo en je mag en kan niets doen behalve moedermelk afkolven 8x per dag... En als ze dan thuiskomt en ze is gezond en ze wordt door die rare start een huilbaby, dan dank je God op je blote knieën dat ze uberhaupt kan huilen! Dat ze er nog is! Dan ga je er met liefde 's nachts 4x uit om te voeden en te verschonen. Tuurlijk is het zwaar. Moeder zijn is af en toe een zwaar beroep, maar het mooiste beroep wat er is. En zoals Kladruber zegt: je kiest er zelf voor.

Sorry voor het heftige verhaal, maar dit is voor mij nog steeds een moeilijke periode geweest en reageer heftig op dit onderwerp (zeker onder invloed van m'n zwangerschapshormonen. Nagelbijten / Gniffelen Knipoog )

En over dat overal mee naar toenemen... daar heb ik van gezegd wat ik denk: dat is per kind verschillend. Zeker als ze nog baby zijn, moet je daarmee oppassen. En zo te lezen zijn jouw ouders wel van hetzelfde genre als de mijne, kladrubber. Toen we ouder waren gingen we ook overal mee naartoe of m'n ouders deden niet meer de dingen die ze voorheen samen deden, zoals motorrijden. Ook zij klaagden daar nooit over. Zij waren/zijn gewoon erg blij met ons. Wij nemen onze dochter ook veel mee (soms ook naar stal als m'n man niet kan oppassen). Het is aanpassen, maar ik moet haar al veel missen (werk en stal) dat ik haar graag bij me heb. En ze is geen moeilijk kind. Als baby heb ik juist bewust haar zoveel mogelijk rust en regelmaat gegeven. Juist omdat ze dus een huilbaby is geweest en overgevoelig was voor prikkels.

En wat je zegt: je mag best je eigen hobby's behouden (mits het in het redelijke blijft). Tijd voor jezelf is ook belangrijk om weer op te laden en nieuwe energie te krijgen en goed in je vel te zitten. Ik geloof dat je daardoor ook een betere moeder kan zijn (geldt niet voor iedereen, sommige zijn helemaal happy met full-time moeder zijn, en daar is ook niets mis mee Knipoog ). Ik ga dus ook gewoon 4x per week naar stal om te rijden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:45

Ik reed eerder ook 4 keer per week, maar dat zit er echt niet meer in. Ten eerste wordt het qua tijd zo lastig, ten tweede heb ik wat minder energie dan vroeger en ten derde heb ik er minder behoefte aan... ben liever bij mijn ventje dan dat ik 4 keer per week paard rij. Meenemen naar stal en in de kinderwagen laten slapen was geen succes... hij begon steeds zo te huilen dat ik helemaal gestresst werd.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:06

Ik rijd ook 4 a 5 keer per week, dat is ook echt eigen tijd. Nu heb ik wel het voordeel dat manlief 's avonds thuis is, en ik naar stal ga zodra Jelle te bed ligt (hij is nu een jaar).
Ik vind het erg goed te combineren, kind en paard, geen van beiden komt te kort. De wedstrijden, nee, dat zou ik niet willen, dan ben je toch al snel een hele of halve dag kwijt en dat wil ik niet, mijn gezin is me toch een stuk dierbaarder als het etiketje Z

En een baby overal mee naar toe nemen, dat zal per kind verschillend zijn, ik heb dat nooit gedaan, aangezien hij een redelijk prikkelbare baby was, maar zo heb ik ook beebs gezien die het allemaal prima vinden

Ik vind overigens dat er door ouders best gezegd mag worden dat het zwaar is, die eerste tijd. Ook al heb je er zelf voor gekozen. Het is niet in te schatten hoe het ook werkelijk zal zijn. Daarnaast vind ik dat er veel te veel over die roze wolk gepraat wordt, het is nou eenmaal niet allemaal rozegeur en maneschijn.... Iig niet voor een ieder...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:29

Sven is nu bijna 4 maanden oud en is een makkelijke jongen. Hij gaat graag overal mee naar toe en vindt het allemaal wel best. Zolang hij maar zijn tut en knuffel heeft, slaapt hij ook nog overal.
Ik probeer 3-4 keer in de week te rijden/longeren, maar het lukt niet altijd. De dinsdagavond (lesavond om de week), donderdagavond, vrijdagavond en zondagochtend zijn mijn vaste dagen. Op de andere dagen ga ik, als ik vroeg klaar ben met werken, 's middags naar stal en mag Um in de bak of in de wei. Mocht het niet lukken, dan zijn er altijd nog een paar stalgenoten die graag met Um bezig zijn. Gelukkig is Um ook nog een makkelijke, ook al heeft hij een week niet onder het zadel gelopen, je zadelt hem op en je rijdt zo met hem weg.
Mijn man heeft ook zo zijn vaste dagen waarop hij sport: maandagavond en zaterdagochtend.
Gedurende mijn zwangerschap kreeg ik van diverse kanten te horen of ik het gezinsleven wel zou kunnen combineren met Um. Ik heb toen altijd gezegd: dat weet ik nog niet, dat moeten we gewoon gaan ondervinden. Mocht het echt niet meer lukken, dan weet ik voor mezelf ook dat de ideeën/plannen bijgesteld moeten worden. Tot nu toe gaat het prima.
Ik ben na 4 weken al weer gaan rijden, langzaamaan opgebouwd en rijd nu al weer makkelijk een uur. De enige hinder die ik soms nog ondervind van de zwangerschap is dat alle spieren aan de onderkant nog redelijk slap zijn, dus uit voorzorg een "surfplankje". Haha!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:16

Mijn dochtertje is nu 14 maanden en ze gaat eigenlijk vanaf dat ze 5 dagen oud is elke dag mee naar stal.
Heel af en toe zit ze ook wel bij oma hoor dan vind ik het wel even lekker of mijn man is gewoon bij haar.

Ik doe eigenlijk alles nog wat ik hiervoor ook deed nou neem ik haar natuurlijk niet mee naar nachtelijke feestjes enzo.
Verder gaan we altijd lekker wandelen met de shetlander aan de hand naast de buggy heerlijk.
Ik geniet elke dag van haar.

Over rust nemen na je zwangerschap ik heb me er wel netjes aangehouden door zeker de eerste tijd niet te rijden en te mesten ik heb mijn figuur helemaal terug hoor dus wees daar niet bang voor.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:43

Gelukkig vooral positive reacties. Als ik op ontploffen sta (nog 7 weken) gaat mijn vriend naar Sander en mest hij hem uit en zet hij hem buiten. Dat was een voorwaarde van het zwanger worden Lachen ook al heeft hij het druk mijn onze eigen zaak, toch moet hij in de laatste maanden ook met de bezem en de schep aan de haal. Gelukkig gaat hij paarden steeds leuker vinden en gaat mijn paard hem ook steeds leuker vinden.

Ik heb nog geen zwangerschapsstrepen en hoop dat dat zo blijft, ik doe lekker rustig aan en smeer me goed in. Probeer geen onverwachte bewegingen te maken en hoop dat ik snel weer hersteld ben van de bevalling Lachen Duimen!!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:38

hoi, ik heb gereden tot 28 weken en het ging prima, maar in die week reed ik in de bak en meneer zag een bakmonster en sprong opzij. Ik ben het gewend van hem en normaal boeit het mij echt niet. Ik verloor een beugel en dacht " okee Zjief, dit was dus de laatste keer"
Het is het niet waard en wil het niet op mijn geweten hebben.
Nu wordt ie 3 keer per week gereden door mijn bijrijdster en een keer springt hij met iemand van stal en mijn juf rijdt hem nu ook, dus ik mag niet klagen Lachen
Nu ben ik 32 weken, dus nog even geduld Knipoog

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:34

Mijn bijrijdster had Sander al uitgemest toen ik net op stal kwam, dus hoefde gelukkig niet veel meer te doen Haha!