Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Re: Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:59

Ik heb ook een poos gesonja bakkerd, maar was voor mij niet te doen. Het afvallen ging inderdaad erg snel, maar ik had absoluut niet voldoende energie, de hele tijd honger en voelde me zo flauw als een luis (in de zin van: ik ga van mijn stokje...) Niet echt prettig als je toch gewoon de hele week moet werken. Momenteel is het er helaas al weer ruimschoots aan, maar goed, dat kan ik Sonja niet verwijten. Ieder pondje gaat tenslotte door het mondje.

Voor mij is gewoon de oplossing dat ik meer ga bewegen en daarnaast gewoon niet zoveel moet snoepen.. Bloos Ik ben een onverbeterlijke snoepkous. Maar momenteel ben ik waar braaf aan het opletten wat ik eet (dus gewoon gezond drie normale maaltijden per dag en daarnaast gezondere tussendoortjes, zoals een stuk fruit...) Drinken doe ik, helaas, ook te weinig. Dat vind ik nog zo ongeveer het moeilijkste van gezond eten en drinken... Zodra ik een flesje water bij me houd, gaat het beter, maar dan wordt het bijna obsessief gedrag. Handig. Ik hou gelukkig wel van koken (normale gezonde gerechten met verse groenten) dus als ik tijd heb, ga ik daar lekker mee aan de gang en de vezels zijn hier bijzonder broodnodig, zal ik maar zeggen. Minder goede spijsvertering en ik raak letterlijk verstopt als ik daar niet op let.

Dus nee, voor mij geen Sonja Bakker meer, maar gezond verstand en een beetje doorzettingsvermogen. En dat laatste, dáár schort en soms nog wel een beetje aan... Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:02

@djinnie: Gewoon lekker veel gaan wandelen met Jannes en Batman Haha!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:20

llittlellady schreef:
ik vind het zo grappig te lezen dat uiteindelijk bijna niemand zich aan het dieet houdt maar gwoon wat extra's eet en extra gaat bewegen en dan zeggen dat haar dieet zo geweldig is.
Het is niet geweldig, want niemand volgt het echt, iedereen geeft er zijn eigen draai aan. En dan is het misschien ook echt zo slecht niet als dat het zou zijn als je je er wel echt strikt een lange tijd aan houdt Tong uitsteken Het is dus niet haar dieet die het doet, het is gwoon je eigen leefstijl aanpassen en dan val je af en ben je gezond bezig: hartstikke goed!
Het dieet is dus gwoon goed als duwtje in de rug.
En dat van dat je de ene dag wat meer hebt gegeten en de volgende dag beter opletten, ik zeg:
Check de balansdag van het voedingscentrum Knipoog

Hihi het leuke is dat het Voedingscentrum Nederland niet goed bereikt terwijl Sonja dat wel doet.

Nou goed, er zijn altijd mensen tegen en zeker de diëtisten onder ons denk ik zo Lachen

En o ja, zolang het niet wetenschappelijk is bewezen dat Sonja Bakkeren slecht voor je is kun jij dat dus ook niet beamen... Knipoog.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:30

llittlellady schreef:
ik vind het zo grappig te lezen dat uiteindelijk bijna niemand zich aan het dieet houdt maar gwoon wat extra's eet en extra gaat bewegen en dan zeggen dat haar dieet zo geweldig is.
Het is niet geweldig, want niemand volgt het echt, iedereen geeft er zijn eigen draai aan. En dan is het misschien ook echt zo slecht niet als dat het zou zijn als je je er wel echt strikt een lange tijd aan houdt Tong uitsteken Het is dus niet haar dieet die het doet, het is gwoon je eigen leefstijl aanpassen en dan val je af en ben je gezond bezig: hartstikke goed!

Ik denk juist dat het hier om gaat bij het sonja-bakkeren, dat je het leefstijl veranderd! De menu's zijn ideeen, maar als je een keer afwijkt is dat echt niet erg toch? Bij SB-en gaat het toch juist om het varieren?

Ik vind overigens dat je bij SB-en nog best veel mag eten. Alleen mag je niet heel veel naar binnen werken in een korte tijd, daardoor lijkt het misschien weinig. Dat je minder calorieen binnenkrijgt is volgens mij ook de bedoeling bij een dieet, anders val je niet af Knipoog . Na de 6-8 weken pak je normale eetpatroon weer op, het is volgens mij ook niet de bedoeling om dit eetpatroon jaren vol te houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:45

minder calorien prima, maar Sb schrijft te weinig calorien voor
je moet eingelijk nooit en te nimme ronder de 1500 gaan zitten bij een dieet
Sb zit nogal eens tussen de 900 en de 1300 , dat is dus te weinig
dus niet gezond
hoe gevarieerd ze het ook maakt

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:22

Ja maar daar kun je mee "spelen" van Sonja mag je namelijk ALTIJD een schep extra groenten of een stuk fruit extra. Dus je kunt wel zorgen dat je boven de 1500 kcal gaat zitten (volgens voedingscentrum is het trouwens minstens 1400 kcal voor een vrouw)

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:30

Pfoeh...als ik als volwassen vrouw 2000 kcal zou eten per dag werd ik moddervet......
SB is gewoon een heel goede methode en de negatieve reacties zijn van mensen die jaloers zijn op haar succes of het dieet niet vol kunnen houden omdat ze vervuld zijn met de gedachte aan "vreten".
Net zoals : tja toen ik stopte met SB kwam ik net zo hard weer aan.
Ja hoe komt dat?
Omdat er weer in het oude patroon gevallen word van "vreten"...

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:43

Chiqa schreef:
Mensen die altidj maar zeggen dat dieten niet werken durven gewoon niet zelf die stap te nemen, gewoon lekker de kift *LOL* Geef dan gewoon toe dat je het moeilijk vindt om te dieten en gewoon wil blijven snaaien.
Zo even lekker kort door de bocht Tong uitsteken

kaatje77 schreef:
Ik stond onder behandeling van een neuroloog en hij kon me vertellen dat je van SB vetten en spieren afbrak en zodra je weer normaal ging eten, er alleen maar vetten bijkwamen.

Levend bewijs zit hier aan de andere kant, of je het horen wil of niet....Ik ben weer normaal gaan eten, eet ook lasagna, patatje, snackie, en kom niet aan...Als ik het gevoel heb dat ik iets gegroeid ben zal dit hooguit 500 gram zijn per week, ga ik weer even drie dagen Sonjaen en hup zit weer op mn streefgewicht.
Het afvallen gaat erg snel en je kan het bijhouden want je mag juist ontzettend veel van Sonja.

Misser schreef:
Ik vind ook dat je erg weinig mag eten, heb weleens zo'n boek ingekeken, maar ik zou het er niet op volhouden...
...

Boek bekijken en dan een oordeel kunnen geven, dat vindt ik knap Haha! Begin dr gewoon eens aan dan praten we wel weer verder....Goed geef toe week 1 en twee zijn pittig, maar daarna wil je niet anders meer.

Mijn ouders hebben ook allebei gesonja-bakkert. Mijn vader is er 10kg mee afgevallen en mijn moeder 6kg. De kunst is om het daarna vol te houden. Geen enkele dieet geeft langdurend effect als je na 8 weken weer vrolijk in je ouder patroon vervalt. Maar als je eerst flink wat kilo's kwijt gaat raken met sb en daarna weer rustig wat meer gaat eten, totdat je weer op een compleet en goed vol te houden 'rantsoen' zit, kom je echt niet aan. En dan vind ik het alleen maar een topmethode! Want het werkt wel degelijk voor heel veel mensen.
In het begin werd (in de hele lange post:P weet niet meer wie dat was) gezegd dat elke volwassene MINIMAAl 2000 kcal binnen moet krijgen. Dat is echt de grootste onzin! 2000KCAL is een gemiddelde energiebehoefte om op gewicht te blijven. Veel mensen in de huidige samenleving met een vrij inactief bestaan hebben een stuk minder calorieen nodig om op gewicht te blijven en om af te vallen zul je toch echt een tijdje minder calorieen moeten eten dan je eigenlijk nodig hebt. Das nogal logisch, anders val je niet af.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:04

het sonja bakker systeem is een crashdieet.
in een korte tijd veel te weinig calorieen binnen krijgen, om daarna weer normaal te gaan eten.

wat velen niet weten is dat je stofwisseling door te weinig calorieen gigantisch langzaam wordt, en je dus maar heel langzaam af zal vallen.
wat beter is, als je graag op dieet wil is:

Eerst meer gaan eten om je stofwisseling omhoog te krikken. je lichaam gaat alles sneller verbranden, en je geeft de aanstoot te afvallen.
vervolgens eet je gezond, met een aantal keer op een dag iets lekkers, maar zorgt dat je ongeveer 2000 calorieen binnen krijgt.
hierbij ga je meer bewegen, dus je gaat sporten...

door sporten wordt het vet verbrand, en door genoeg te eten houdt je de stofwisseling op gang.

door weinig te eten, en niet veel te bewegen, zal je niet bereiken wat je wilt. (sonja verhaal)

als je aan sonja bakker doet, en vervolgens daarmee stopt, zal je alles kilo's die je kwijt bent geraakt weer terug krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:15

Goh Rosanne, alsof niet iedereen het op die manier al 1000x heeft geprobeerd... Theoretisch klinkt het geweldig, maar het is niet voor niks dat het zo ongeveer niemand lukt
En dat je na een dieet (wat voor dieet dan ook) niet weer terug moet vallen in je oude eetgewoontes lijkt me ook vrij vanzelfsprekend..

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:23

Ik denk dat dat met ieder dieet is. Maar mensen willen graag snel resultaat! En eigenlijk willen ze wel een kg per dag kwijt, maarja...

Je liachaam gaat idd na zo'n periode zichzelf beschermen. Maar mensen eten al snel te veel, ook brood. Met elk dieet pleeg je roofbouw, je lichaam gaat namelijk zijn reserves pakken. Maar je hebt al die tijd gewoon ongezond geleefd, en teveel gegeten.

Voor veel mensen is het ook wel een excuus om niet te hoeven te dieten, want dat is 'slecht'....Maar een te hoog cholesterol en vet is ook niet goed voor je hart (die moet veel meer werk leveren) en je gewrichten die veel meer moeten dragen. Mensen stoppen te abrupt met hun dieet en vervallen weer in het oude patroon.

Ben zelf momenteel niet aan het dieten, maar gerbuik wel veel recepten van SB, gewoon omdat ze lekker zijn en gezond!!! Ik ben namelijk 8 mnd zwanger en mag niet dieten, maar ik hoef me ook niet zat te eten. Alles moet er straks wel weer af!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:26

deedee19 schreef:
Ja maar daar kun je mee "spelen" van Sonja mag je namelijk ALTIJD een schep extra groenten of een stuk fruit extra. Dus je kunt wel zorgen dat je boven de 1500 kcal gaat zitten (volgens voedingscentrum is het trouwens minstens 1400 kcal voor een vrouw)

ligt er dan ook nog aan wat je doet Knipoog
wil ik afvallen moet ik toch ook rond de 1100 gaan zitten

ga je zwaar sporten dan moet je ook meer eten ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:07

rosanne1988 schreef:
in een korte tijd veel te weinig calorieen binnen krijgen, om daarna weer normaal te gaan eten.

Je durft er zeker niet zelf aan te beginnen? Knipoog
Ik ben nu op mn streefgewicht en eet weer normaal, wat ik altidj heb gegeten.
Dus geen magere maaltijden meer, en af en toe een koek tussendoor. Pizaatje of een bak patat met snack.
Van de week wegens omstandigheden 2 keer aan de patat gezeten....En geen grammetje aangekomen,
sterker nog...ik val nog steeds af.
Dus dat je na dat je gestopt bent weer aankomt is niet waar. Alleen als je het te bont maakt, maar dat is meer dan logisch.
En ik ben erg gevoelig voor het jojoeffect.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:56

Weet je wat ik me afvraag of de mensen hier met al die calorie-theorieën zelf ook wel eens hebben moeten lijnen/te dik zijn geweest...

Prachtig hoe mensen conclusies kunnen trekken uit verhalen,... en uiteindelijk niet weten hoe de vork wer-ke-lijk in de steel zit,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:58

dat vraag ik me dus ook af Cyntje, mijn ervaring is dat mensen die het hardst er tegen in gaan zelf als de moed niet kunnen opbrengen om er ook aan te beginnen.
Ontkenningsfase?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:00

Ik vraag me af of mensen überhaupt wel beseffen wat 2000 calorieën inhouden,... WEET JE HOE VEEL JE DAN MOET ETEN Wow!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:03

Tss, ik had heel vrhaarl getypt was het weg.

Waarom ik denk dat Sonja slecht zou kunnen zijn.

Ten eerste zoals genoemd is sonja bakker een crashdieet, de kans op jo-jo-en is dan dus heel erg groot zodra mensen weer normaal gaan eten.

Ten tweede legt sonja te weinig nadruk op het bewegen. Je valt dan wel kilos af, maar strakker in je vel zitten wordt moeilijker. Tevens hoort bewegen in je nieuwe levensstijl thuis om de kilos eraf te laten! Met Sonja val je dus wel veel ineens af, maar eraf houden is moeilijk lijkt me!

Er niet aan durven beginnen is naar mijn mening onzin, ik ben namelijk zonder onze Sonja 15 kilo afgevallen, levensstijl omgooien!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:03

ook hier was bericht weg ??

Cyntje schreef:
Ik vraag me af of mensen überhaupt wel beseffen wat 2000 calorieën inhouden,... WEET JE HOE VEEL JE DAN MOET ETEN Wow!

ja Haha! 1 mac donalds maxi menu Vork

zelf ooit een afslank dieet gevolgd , maar et ging veel te snel
en kreeg de minimale hoeveelheid fruit en groenten niet eens op
weet niet meer hoe het heette . kom er even niet op
maar was normaal dieet ook incl aardappels brood en vlees boter etc

paar jaar geleden gespiekt bji een paar dieeten
en daar ideeen opgedaan voor de zogenaamde balance dagen
verder iets geminderd met de minder goede dingen
(zuiker boter etc snoepen doen en deden we al niet veel
en iets meer zogenaamde gezonde dingen
ben al een behoorlij gewicht kwijt
en sta al een hele tijd stabiel
enigste manier om nog meer af te vallen is meer eten ..
eet eigenlijk te weinig
Laatst bijgewerkt door nickyu op 25-05-08 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:05

Chiqa schreef:
rosanne1988 schreef:

Dus geen magere maaltijden meer, en af en toe een koek tussendoor. Pizaatje of een bak patat met snack.
Van de week wegens omstandigheden 2 keer aan de patat gezeten....En geen grammetje aangekomen,
Dus dat je na dat je gestopt bent weer aankomt is niet waar. Alleen als je het te bont maakt, maar dat is meer dan logisch.

Het jojoeffect zet zich ook niet binnen een maand ingang, dan is je lichaam namelijk nog bezig met lijnen, dat duurt een paar maandjes! Als je 2 keer in de week patat blijft eten dan zul je denk ik stiekem toch eens aan gaan komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:08

Loesss schreef:
Tss, ik had heel vrhaarl getypt was het weg.

Waarom ik denk dat Sonja slecht zou kunnen zijn.

Ten eerste zoals genoemd is sonja bakker een crashdieet, de kans op jo-jo-en is dan dus heel erg groot zodra mensen weer normaal gaan eten.

Ten tweede legt sonja te weinig nadruk op het bewegen. Je valt dan wel kilos af, maar strakker in je vel zitten wordt moeilijker. Tevens hoort bewegen in je nieuwe levensstijl thuis om de kilos eraf te laten! Met Sonja val je dus wel veel ineens af, maar eraf houden is moeilijk lijkt me!

Er niet aan durven beginnen is naar mijn mening onzin, ik ben namelijk zonder onze Sonja 15 kilo afgevallen, levensstijl omgooien!

Maar een beetje gezond verstand weet toch ook wel dat je meer moet gaan bewegen?? Ze kan moeilijk in de dagmenu's ook nog aangeven dat je dan en dan zolang moet gaan hardlopen, fietsen of whatever. Zij kan niet in je agenda of naar je lichamelijke gesteldheid kijken, dát moet je zelf doen lijkt me Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:09

Cyntje schreef:
Weet je wat ik me afvraag of de mensen hier met al die calorie-theorieën zelf ook wel eens hebben moeten lijnen/te dik zijn geweest...

Prachtig hoe mensen conclusies kunnen trekken uit verhalen,... en uiteindelijk niet weten hoe de vork wer-ke-lijk in de steel zit,...

Pcies! Ja

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:11

Loesss schreef:
Chiqa schreef:

Het jojoeffect zet zich ook niet binnen een maand ingang, dan is je lichaam namelijk nog bezig met lijnen, dat duurt een paar maandjes! Als je 2 keer in de week patat blijft eten dan zul je denk ik stiekem toch eens aan gaan komen!

Ik kan zo 10 mensen opnoemen die daar sowieso geen last van hebben gehad.

Eveneens dat Sonja geen nadruk legt op bewegen,... HOEZO NIET??? Wel eens in de boeken gebladert???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:15

Loesss schreef:
Het jojoeffect zet zich ook niet binnen een maand ingang,

Weet niet hoe jij heir aan komt, maar dat is dus niet waar en dan heb je het principe SB niet goed begrepen Knipoog
Ik ken genoeg mensen die ontzettend zijn afgevallen, zijn egstopt maar niet aankomen ondanks dat ze weer normaal zijn gaan eten, dus hoe verklaar je dat dan? Natte vingers?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:17

Chiqa schreef:
Loesss schreef:
Het jojoeffect zet zich ook niet binnen een maand ingang,

Weet niet hoe jij heir aan komt, maar dat is dus niet waar en dan heb je het principe SB niet goed begrepen Knipoog
Ik ken genoeg mensen die ontzettend zijn afgevallen, zijn egstopt maar niet aankomen ondanks dat ze weer normaal zijn gaan eten, dus hoe verklaar je dat dan? Natte vingers?

Dit verschilt natuurlijk ook heel veel per persoon maar buitendat is het NOOIT goed om na SB weer normaal te gaan eten want mijn normale eetpatroon was onwijs slecht!!!

Je moet een NIEUW eetpatroon zien te vinden, dus SB aanhouden met net een beetje meer, zoals Patriesja @ bokt ook doet. En dan kun je zekers te weten geen last krijgen van jo-jo'en

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:20

Ik heb ook een maand sonja bakker gevolgd, dus ik heb door gebladert....

Nee dat is geen natte vinger werk, dat verschilt gewoon per persoon, maar het is zo dat het ene lichaam langer doorgaat met verbranden dan het ander. Maar deze discussie is eindeloos, over het jojo-effect zijn velen theorieen.

Ik zeg ook alleen echt niet dat het bij iedereen gebeurt, maar als je vraagt waarom Sonja Bakker zo slecht is, tja dan is het wel dat bij een relatief grote groep het jojo-effect intreedt.......helaas ook bij anderen dieten hoor!

En edit: wat Cyntje zegt klopt helemaal, het gaat zoals ik al zei om je eetpatroon veranderen en niet om minder eten en daarna weer gaan eten zoals je deed.... Maar ik vrees dat dat vaak gebeurd bij Sonja Bakker, omdat je het eerst zo gestrucuteerd krijgt en het daarna zelf moet doen....