oma verplicht op laten nemen, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: oma verplicht op laten nemen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:16

@ twinducklin, bedankt voor je advies en tips. Ook via pb heb ik veel reakties gehad. En ook bedankt voor de steun, e.e.a. zal waarschijnlijk nog best moeilijk lopen maar ik weet nu in elk geval waar en hoe ik moet beginnen en wat evt volgende stappen zijn. Op die manier kan ik duidelijker aan de slag en ook gewoon doorgaan.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:27

mlvanmelle schreef:
Twinducklin, iets rustiger mag wel. Ik heb dit zelf zo ervaren en ik heb dezelfde ervaringen gehoord van een aantal vrienden en kennissen. Natuurlijk is het geen stel regel en alle situaties zijn verschillend, maar het risico dat het minder gaat is er wel.

Mijn oma vond het trouwens toen ze nog wat besef had echt vreselijk dat ze opgesloten was op de afdeling. Als wij dan weg gingen na een bezoek was het echt hartverscheurend.. Het is trouwens wel een heel goed punt om eerst alle lichamelijke dingen even na te lopen.

Het voordeel op een verpleegafdeling is dat er meestal 1 verpleeghuisarts is die de situatie bekijkt. Deze heeft vaak meer ervaring met dementerende en medicatie, waardoor vaak medicatie wordt veranderd in begin wat ook al voor minder verwardheid zorgt.
Je wilt trouwens niet weten hoe vaak het in de praktijk gebeurd dat gezegd wordt dat iemand dementerend is en gewoon een blaasontsteking heeft..

Heel vervelend dat jij het op zo'n manier hebt meegemaakt. Uit mijn eigen ervaring kan ik vertellen dat 8 van de 10 mensen erop vooruitgaan om op een afdeling voor dementerende te komen. Ze voelen zich niet meer zo erg bedreigd, en hoeven niet steeds alles te verbloemen.
De eerst 6 tot 9 weken is een kritieke fase, daarin lijkt het vaak alsof iemand helemaal niet dementerd is of juist heel erg verward is, hierna trekt dit meestal bij na de oude situatie. Doordat er een vaste dagstructuur is worden mensen vaak wat rustiger en weten ze weer meer.
Ook worden dementerende in de thuissituatie vaak steeds gecorrigeerd, dat doen wij op de afdeling niet gauw. Als iemand het idee heeft dat ze savonds op tijd thuis moet zijn om voor de kinderen te zorgen, laat haar dat denken dan, meestal laten ze zich wel overhalen om nog even dat kopje koffie te drinken. Vaak is het niet dat ze echt hun kinderen willen verzorgen, maar de veiligheid die dat moment gegeven heeft willen ze graag hebben. Bij dementerende kun je niet alleen luisteren naar de gesproken taal, maar moet je je kunnen inleven na hun gevoel, waar komt het gedrag vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:00

Ik ben blij om te horen dat het niet altijd zo gaat. Het is als familie moeilijk om het proces te zien en te weten dat je het niet kunt stoppen..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:28

Kan het me heel goed voorstellen mlvanmelle, als verzorging sta je er toch meer buiten, de gevoelens staan niet zo in de weg waardoor je alles objectiever kunt verglijken. Hoewel de ene dementerde de ander niet is en veel zelfs de familie en kinderen blijft herkennen.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:43

Nikka schreef:
De huisarts bellen en laten komen. Hij kan de betreffende instanties inschakelen.

Jaa Zo is het ook by mij oma gegaan

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:46

Inmiddels heeft mijn moeder haar huisarts gesproken. Deze gaat bij mijn oma langs en neemt dan contact op met mijn moeder. Dus er gaat in elk geval iets gebeuren Lachen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:53

Dat het stinkt en een rommel is in huis betekend niet meteen dat de huishoudelijke hulp/thuiszorg niets uitvreet. ik werk ook via de thuiszorg en vooral bij dementerende gebeurd het zeer regelmatig dat je alles netjes en opgeruimd hebt en dat het diezelfde middag weer een gore puinhoop is. dan is alles weer overhoop getrokken. vaak kom je ook aan veel dingen niet toe in zo'n korte tijd.
maar heeft de hulp van de thuiszorg nooit aan de bel getrokken??? die moeten in kunnen schatten of de situatie zorgelijk gaat worden of niet.
als je oma niet weg wilt dan zal het heel moeilijk worden. ze moeten vaak een gevaar zijn voor hunzelf maar ook voor anderen. ik werk zelf in de thuiszorg en wij hadden een dementerende mw. van 90 jaar die bijna blind en doof was en die ook pertinent thuis wilde blijven wonen. ze at amper, stonk, liet het gas vaak aan en stond 's nachts in de deuropening te roepen voor hulp. deze mw. is ook al een paar x aan kant geduwd door mensen die minder goede bedoelingen hadden. Boos!
ze had een nicht die weinig bij haar voor elkaar kreeg en een broer die ver weg woonde. via de huisarts is toen spoed aangevraagd maar mw. wilde niet. is zelfs nog via de rechter gegaan. maar ze wilde geen toestemming geven. ze wilde het huis niet uit. maar dit was echt wachten op ongelukken. de huisarts heeft haar op een ochtend iets verdovends/kalmerends gegeven en zo hebben ze haar naar een verpleeghuis gebracht. daar had ze nauwelijks in de gaten dat ze niet thuis was. maar als ze daar had aangegeven dat ze niet wilde blijven dan hadden ze haar weer terug moeten brengen.

het zou het mooiste zijn als de huisarts i.i.g meer thuiszorg aan zou vragen.
het liefste met meerdere zorgmomenten op een dag. dus bijv. 4 x.
dit voor de controle en om structuur te bieden. bijv. 's ochtends voor controle en evt. helpen met wassen/aankleden en ontbijt maken. 's middags voor eten maken. rond 17.00 uur voor eten en bijv. 's avonds controle moment en evt. helpen met uitkleden en naar bed.
evt. nog paar dagdelen dagopvang zodat ze onder de pannen is.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:23

trustHim schreef:
is er bij jullie geen tafeltje dekje of iets dergelijks? hier in de buurt worden voor ouderen vaak maaltijden gebracht, zo krijgen ze elke dag rond uurtje of 12 een warme maaltijd thuis.

je kan ook je huisarts bellen en vragen of hij naar haar huis komt, vaak zijn ze in andere omgeving toch even wat helderder/ gewiekster. als haar h.a. bij haar thuiskomt is de situatie ook zichtbaarder door de rommel daar. verder zou je contact kunnen opnemen met de thuiszorg waar ze de hulp van heeft om uitbreiding van de zorg, Voor evt hulpmiddelen kan je contact opnemen met gemeentehuis

van wat ik zo lees hangt je oma nog in de 1e fase van de dementie, ze is zich nog wel bewust van het feit dat e.a. anders is dan vroeger, toch lijkt ze (van wat ik dan kort lees) wel al richting fase 2 te gaan. dat is een fase waarin ze geen besef meer heeft dat ze anders doet. ik zou idd eens wat stappen gaan ondernemen voordat dingen dadelijk echt fout gaan

Dit is zeker niet 'pas' de eerste fase van dementie, maar toch zeker al een eind in de tweede = matige dementie. In de eerste fase = milde dementie, kan de patient nl nog wel goed voor zichzelf zorgen. Hier is duidelijk sprake van verwaarlozing (onopzettelijk) Pas echt in de laatste fase = ernstige dementie, heeft ze zelf geen besef meer van haar ziekte (en daardoor is het voor de pt op dat moment een stuk minder 'erg'. Voor de familie daarentegen is dit eindstadium verschrikkelijk.

Goed dat je moeder de huisarts heeft gebeld. Die is in dit geval het eerste aanspreekpunt. Hij zal een test afnemen om de ernst van de dementie te bepalen en kan haar thuissituatie zien, zodat hij kan zien hoe ze eraan toe is.
jammergenoeg zijn er inderdaad nog steeds flinke wachtlijsten in verpleeghuizen, hopen dat er snel een plaatsje vrij komt voor haar!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:50

trustHim schreef:
idd huisarts consulteren, echter kan het zijn dat ze niets kunnen doen omdat je oma niet wil, om dan toch wat te kunnen doen zal er gekeken/getetst moeten worden in hoeverre je oma nog wilsbekwaam is

Dat wilsbekwame speelt inderdaad een heel erg grote rol.
Als iemand dementerend is kan deze niet echt meer als handelingsbekwaam gezien worden.

Plaatsing is dan inderdaad de beste oplossing, of een soort service flat maar ik denk dat een gewoon rustoord een betere oplossing zou zijn.