Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karijn schreef:Het fenomeen substitutie, zoals dit heet, kom ik dagelijks in de praktijk tegen (ik zit in de farma-wereld). Apothekers worden door de overheid en zorgverzekeringen gestimuleerd om merkgeneesmiddelen, indien mogelijk, te substitueren voor generieke (=officiele benaming) middelen. Je kent de reclame wel: zelfde medicijn, ander jasje...
Apotheken substitueren ook nog om commerciele redenen: op generieke middelen valt soms veel te verdienen door de hoge marges die geboden worden door leveranciers.
Echter, voor je akkoord gaat met een generiek middel, overleg dit met je arts of het in jouw geval kan. Er zijn namelijk merkgeneesmiddelen die je beter niet kan substitueren, zoals diverse anti-epileptica en sommige antidepressiva kunnen ook beter niet gesubstitueerd worden. Feitelijk moet een apotheker datgeen afleveren wat jouw arts op het recept heeft gezet! Zeker als de arts het R-merkje op het recept erbij heeft gezet. De praktijk leert echter dat sommige apothekers daar maling aan hebben.
Dus: informeer als je het zeker wilt weten.
SONY schreef:De microgonon 30 had een te laag hormoon gehalte waardoor het steeds vaker voorkwam dat er meiden door de pil heen toch zwanger werden was uit onderzoek gebleken. De Microgonon 30 is uit de handel genomen zei die vrouw en er is een nieuwe pil voor terug gekomen. Zelfde als de Microgonon maar dan met een iets hoger hormoon gehalte. Dit vertelde ze mij bij de aphoteek.
katiavl schreef:Waarom eigenlijk, voor de overheid is het beter dat de echte medicijnen verkocht worden. En niet de witte producten variante. Economisch toch zeker?
Want als het patent vervalt bij een groot bedrijf zoals bayer of omega pharma enz. Gaan ze het in andere landen maken en worden deze verkocht als goedkopere (zelfde middel) witte product. Maar tegelijk creëert dit een gigantische aanval op het eerste bedrijf want die kunnen onmogelijk het medicijn voor dezelfde prijs maken. Waar je het probleem krijgt dat honderden mensen ontslagen moeten worden.
SONY schreef:De Microgonon 30 is uit de handel genomen zei die vrouw en er is een nieuwe pil voor terug gekomen.
Ninx schreef:Dat is toch echt om te ontploffen????!!!
Het gaat om de gezondheid van mensen, niet om een zelfbruiningscreme o.i.d.
Mijn god...
MISTRAL94 schreef:Maar de Diane35 is iets van 40 cent goedkoper dan de stofnaam
Up_to_Date schreef:Ik heb al heel lang Ethinylestradiol/Levonorgestrel.
Dat kan al wel sinds 2007 zijn!
Hiervoor had ik ook Microgynon 30.
Ik heb geen veranderingen aan mijn lichaam gemerkt.
Mijn tante, die 10km verderop woont heeft ook nog Microgynon 30.
Raar hé..
Dan zou je denken, dat het overal hetzelfde zou moeten zijn..
Rianneke schreef:MISTRAL94 schreef:Maar de Diane35 is iets van 40 cent goedkoper dan de stofnaam
dat had ik ook opgemerkt, maar toch schijnen ze er meer op te verdienen