ADD??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:41

laulau85 schreef:
Aaaaaaaaaaaaaaaaaah ik heb het gedaan!!!!

Kan vanmiddag om 10 over 4 terecht!!!

Nou kan ik niet meer terug!

Beetje vreemd ik zei dat ik een afspraak wilde maken en ze vroegen niet eens waarvoor ofzo??? vaag...

goedzo!!!! ik heb ook altijd moeite met een afspraak maken met de huisarts...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:45

Ja heb er zon hekel aan. En dan krijg je heel vaak allemaal van die vragen maar nu dus gelukkig niet...

Hiphopje nu jij nog Tong uitsteken

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:50

Ik ben leerkracht en ga dagelijks om met kinderen met ADHD en met ADD. Sommige krijgen medicijnen anderen niet.
ADD valt minder op.
Alleen slikken van medicijnen is vaak niet afdoende, speciale therapie is vaak nodig om te leren omgaan met de problemen die zij in het dagelijks leven ondervinden.

Mijn zoon heeft ook ADHD, hij kreeg ritalin voorgeschreven, inderdaad het is niet ideaal, maar als je kind zich terwijl hij nog maar in groep 3 zit, zich doodongelukkig voelt en zelfs opperde dat hij wel dood wilde, dan wil je wel aan de medicatie.

Het heeft hem erg geholpen, ook therapie gehad, gecombineerd met gesprekken met de ouders. Maar toen hij in de puberteit kwam slikte hij het niet meer. En hij heeft ermee leren omgaan.
Hij kan zich nu weer prima handhaven in de maatschappij.

Er zijn dus voor en tegens voor de medicatie.

Dus kijk zelf wat het beste bij je past! succes bij de huisarts.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:52

Ja ik zit nu in mn LIO-stage en ben inderdaad ADHD al vaker tegen gekomen dan ADD maar dat was dus ook de reden dat we op het onderwerp kwamen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:57

Daar ben ik weer euh... xxxmare... (sorry ik ben je naam kwijt) jij quotete mij en vroeg je af of ik de rest van mijn leven medicatie wil slikken. Het antwoord is ja. Nou ja, liever niet natuurlijk, maar het is nu een jaar geleden dat ik gediagnostiseerd ben. Daarvoor heb ik het 22 jaar zonder medicatie gebracht, en waar het me gebracht heeft...

Ben nu heel gelukkig met mijn kindjes en als thuismama, maar het is niet volledig mijn eigen keuze geweest, en dat vind ik erg jammer. Ik ben flink intelligent en heel ambitieus, maar zonder medicatie kreeg ik het níet voor elkaar om iets aan schoolwerk te doen.

Elke stap, elke actie is altijd een enorme strijd geweest. Toen ik voor het eerst Ritalin kreeg heb ik de hele dag gehuild. Ik was éindelijk, voor het éérst in mijn leven eens normáál!! Ik kon de afwas doen, de deur open doen voor de monteur van de ketel, en gewoon weer doorgaan met afwassen!

Voorheen begon ik er niet eens aan, zag ik als een berg tegen die stapel vaat op, zag ik niet waar ik moest beginnen, en ik greep elke gelegenheid aan om ermee te stoppen.

Vlak na mijn diagnose raakte ik zwanger, en ben ik weer gestopt met de Ritalin. De psychologische cursussen waar ze me op wilden krijgen, krijg je alleen maar als je medicijnen hebt, omdat het anders niet zo werkt als het zou moeten.

Wel krijg ik eens in de paar weken een PIT verpleegkundige over de vloer. Zij helpt me om positief te kijken naar dingen, leert me prioriteiten stellen, om te gaan met mensen die niet snappen wat mijn ADHD inhoudt...

Het helpt wel iets, maar niet alles. Nu ben ik sinds een paar weken weer aan de Ritalin, en er zijn alleen maar voordelen. Ik houd dingen weer vol, mijn huis wordt weer steeds georganiseerder, ik stuur een kaartje aan mijn familie met verjaardagen, ik ben geïnteresseerd.

Gelukkig word ik er niet door afgevlakt, ik ben er echt ontzettend blij mee. Als ik dit de rest van mijn leven zal moeten slikken, dan is dat maar zo!

Een heleboel mensen kunnen zich gewoon niet verplaatsen in een AD(H)D'er. Mijn moeder bijvoorbeeld, die snapt het niet, en die molesteert regelmatig mijn eigen structuur met haar goede bedoelingen Knipoog Ze snapt niet dat mijn aandacht vaak verslapt, dat ik geen overzicht heb...

Ik moet het soms aan de hand van voorbeelden uitleggen, zoals dat ze laatst ontzettend moe was, en mijn plannen voor de volgende dag niet kon volgen. Ze kon het niet voor zich zien, zei ze, en dat heb ik meteen aangegrepen om uit te leggen dat het bij mijn dus altíjd zo is!

Mensen die normaal zijn, die weten niet hoeveel moeite alles kost als je AD(H)D hebt... De meest simpele dingen worden in 20.000 stukjes gehakt, waardoor het een hele berg lijkt, en het kost zo gigantisch veel energie.

Ik heb altijd gedacht dat mijn problemen gewoon waren omdat ik lui was, of omdat ik er geen zin in had (als mensen je dat maar vaak genoeg vertellen dan geloof je het wel), of dat ik egoïstisch was en aandacht wilde omdat ik niet zo goed luisterde naar anderen, maar wel hard en snel praatte...

Toen ik Ritalin slikte... Was het stil in mijn hoofd en kón ik ineens dingen.

Het is niet zaligmakend, want probeer maar eens 22 jaar aan gewoonten af te leren, die je nu hebt aangeleerd omdat dat de enige manier was om ermee om te gaan...

Maar bij AD(H)D is medicatie de eerste stap in een lang proces.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:43

Rock: Dit is voor mij ook zoooooooo herkenbaar... Wat ongelooflijk fijn dat die ritalin zo aanslaat bij jou! Gewoon doen hoor!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:07

@ Rock: Ik ben blij dat je zo'n goede ervaring met ritalin hebt. ik blijf er wel bij dat het vaak te snel voor wordt geschreven. maar goed als het voor jou zo goed werkt is dat alleen maar fijn. ik heb het zelf ook 1 week geslinkt en ik liep rond als een zombie. dus helaas werkt het voor mij niet zo positief als voor jou.
wat ik echt jammer vind is dat bijna niemand zich echt verdiept in deze medicatie. Veel mensen weten niet dat het verslavend is en nog meer van die nare dingen.
Maar goed zoals ik al zei ik ben blij dat het voor jou werkt, ik weet zelf hoe een gaos het is in mijn hoofd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:15

Ik heb het wel eens opgezocht, maar kon niks vinden over eventuele verslaving. Natuurlijk is het wel zo dat je zonder niet goed functioneert, en je hebt zeker weten een dipje als je pil is uitgewerkt! Dan zit ik alsnog uitgeteld op de bank Knipoog

Ik denk dat het vooral een emotionele afhankelijkheid wordt, en niet zo zeer lichamelijk...

Mijn psych wilde me overigens aan de ritalin zetten, leren ermee om te gaan, en dan zorgen dat ik het alleen maar in hoefde te nemen als ik het nodig had (verjaardag, tentamens, etc.) maar hij wilde me nu toch liever op Concerta hebben.

Alleen vergoedt mijn verzekering dat niet... No Cheer

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:17

laulau85 schreef:
Ja heb er zon hekel aan. En dan krijg je heel vaak allemaal van die vragen maar nu dus gelukkig niet...

Hiphopje nu jij nog Tong uitsteken

ooooooh help !!
ik wacht eerst de onderzoeken van mijn dochter af
(excuus na excuus, ik weet het Bloos )

maar applaus voor jezelf hoor, vind het superknap Ach gut

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 14:14

Dankje hiphopje! Ga maar alvast je volgende excuus bedenken want ik ben zeeer koppig Tong uitsteken

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:24

Dat was heel wat leeswerk voor een ad(h)d' er Knipoog
Ik heb niet alles gelezen maar wil toch wel mijn mening kwijt.
Ik ben ook nog niet zo heel lang geleden gediagnosticeert met ad(h)d.
Vanaf dat moment kan ik de dingen wat meer plaatsen of ten minste daar ben ik mee bezig: waarom doe ik zo, waarom doe en denk ik vaak anders dan anderen en waarom heb ik moeite met dingen die andere nauwelijks moeite lijkten te kosten en waarom gaan bij mij de dingen zo vaak mis. En het belangrijkste: waarom lijkt niemand mij ooit te begrijpeN?
Ik vind het altijd moeilijk om te zeggen dat het leven voor een ad(h)d'er lastiger is dan voor een 'normaal' persoon. Ik bedoel ik ben mijn hele leven niet anders gewend dan dit en ik heb daardoor natuurlijk ook geen idee hoe het is om wel 'normaal' te zijn, wie zegt dat dat altijd even makkelijk is?

Ik ben met therapie begonnen maar al gauw werd duidelijk dat dat niet ging lukken. Planning/structuur je kent het wel, iets wat voor een adhd'er niet te doen is, daarom sloegen de therapie bij mij ook niet aan, ik moest leren met een agenda om te gaan en dat soort dingen, maar frustraties dat dat bij mij opgeleverd heeft. Weer zoiets wat voor 'normale' mensen niet te begrijpen is: wat is er nou zo moeilijk aan een agenda bij houden. Voor mij een hele opgave die ik niet heb kunnen volbrengen.
Omdat de therapie geen zin had zolang ik geen rust in mijn hoofd (en kont) had konden we niet verder. Daarom ben ik toch met ritalin begonnen. Het was even lastig om de dosis in te stellen maar zit nu op 60 mg per dag. Ik moet zeggen ik vind het heel prettig die ritalin, hoe fijn is het om EINDELIJK is ergens aan te kunnen beginnen. Dat was nl altijd een hele grote frustratie voor mij: ik kon nooit is ergens aan beginnen, wat ook veel onbegrip bij de buitenwereld opleverde. Het gevoel van ergens gwoon niet aan kunnen beginnen is heel moeilijk uit te leggen.
Maar hoe fijn is het ook als je huiswerk maakt je gedachten even bij die ene opdracht te kunnen houden!!
Maar de medicatie is niet alleen voor mij belangrijk maar ook voor mijn omgeving.
Door mijn adhd ben ik heel extreem in alles wat ik doe en ook in mijn emoties. Als ik blij ben ben ik HYPER als ik boos ben ben ik RAZEND, als ik verdrietig ben is het DRAMA en depressie ten top. Je kan je voorstellen voor de omgeving ontzettend moeilijk soms om mee om te gaan. Ik heb ook last van stemmingswisselingen wat voor mijn omgeving ook soms heel moeilijk is om mee om te gaan, juist omdat die stemmingen dus ook zo ver uit elkaar liggen. Ik zeg niet dat dit door ritalin helemaal verdwenen is maar ritalin zet wel iets meer een rem op mij. Ik draaf niet overal zo enorm in door nu.... tis alleen moeilijk soms dat je de pilletjes om de 3 uur moet nemen (ten minste ik) en ik ze best wel regelmatig vergeet (nu tijdens dit typen bedacht ik me ook dat ik er om 2 uur weer 2 had moeten nemen en die heb ik dus maar gauw genomen Knipoog) Al merk ik het vaak ook wel hoor als ik ze weer nodig heb.

Haha maar hoe moeilijk is het ook om een verhaal kort te houden Knipoog maar adhd is zo zo veelomvattend en adhd is zo NIET: je bent druk wat de eerste reactie is als je zegt dat je adhd hebt. Het is natuurlijk wel zo mar als ADD'er begrijp je wel dat dat drukke uiteindelijk maar een klein stukje is...
Nou heel lang verhaal dus tis moeilijk om te zeggen wat je wil zeggen en ik weet niet of het nou gelukt is of niet .. nog zo'n k*t kenmerk: hoofd- en bijzaken!
Je hebt gesprekken met huisarts, psychiater, psycholoog, begeleiders op school enz enz.... maak dan maar is duidelijk wat nou eigenlijk het probleem is... je zegt weer precies de verkeerde dingen, haalt hoofd en bij zaken door elkaar verteld een chaotisch verhaal gaat van de hak op de tak, je dwaalt steeds verder van het onderwerp af en uiteindelijk kom je weer met 'niks' terug

Ik hoop dat het je lukt om duidelijk te maken wat het probleem is en dat de huisarts er serieus mee omgaat. Mijn ouders stonden er ook niet positief tegen over maar ik was zo'n groot 'probleem' ook voor hun dat ze wel moesten onderkennen dat er wat mis was.. maar het is altijd lastig.
En als je dan eenmaal de diagnose hebt... dan begint het pas echt.. je komt in een enorme achtbaan terecht die maar door en door blijft gaan voor je gevoel.
Maar misschien dat je daardoor wel iets meer begrepen wordt, want dat is iets waar ik altijd veel moeite mee gehad heb, niemand begrijpt mij of begrijpt me verkeerd ook omdat ik dingen dus moeilijk vind uit te leggen. Maar zoals ik al zei: ik weet natuurlijk niet hoe het leven voor 'normale' mensen is, ik weet alleen dat ik altijd al anders denk en doe dan veel anderen Lachen

Haha nu stop ik echt Knipoog Veel succes!!

Lieset

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:38

Ik heb een tijd concerta geprobeerd, om te kijken hoe dat aansloeg.
Dat werkte bij mij wel goed. geloof ik 36? of 40 mg?
Wat was ik daar blij mee. Hoefde het tablet maar 1 keer per dag te pakken. Niet 4 keer.
Maar helaas. Het is zo ontzettend duur. Mijn verzekering vergoed het dus ook niet. Daar baal ik dan weer als een stekker van.

Nu zit ik weer aan de Ritalin dat heb ik al zon 12 jaar geslikt. Ik ben er wel blij mee. Maar het grote nadeel vind ik net wat meerdere hier zeggen.... het moet meer keer per dag geslikt worden. En dat is dus wat ik vergeet. Met het gevolg dat ik vaak maar 2 van de 4 keer op een dag heb.

Het is wat medicijnen..... ik heb er een hekel aan, maar kan zeker niet zonder ze.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 15:43

@ llittlellady Ik ga dat lijstje wat in mijn beginpost staat ook uitprinten zodat ik dat aan hem kan laten zien en zet alles op papier wat ik wil zeggen. Ben daar al vaak genoeg mee de fout in gegaan.....
Maarja moet over 10 min weg en moet nu nog uit gaan typen wat ik wil bespreken.... pffff..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:45

Lieset schreef:
Wat was ik daar blij mee. Hoefde het tablet maar 1 keer per dag te pakken. Niet 4 keer.
Maar helaas. Het is zo ontzettend duur. Mijn verzekering vergoed het dus ook niet. Daar baal ik dan weer als een stekker van.

Nu zit ik weer aan de Ritalin dat heb ik al zon 12 jaar geslikt. Ik ben er wel blij mee. Maar het grote nadeel vind ik net wat meerdere hier zeggen.... het moet meer keer per dag geslikt worden. En dat is dus wat ik vergeet. Met het gevolg dat ik vaak maar 2 van de 4 keer op een dag heb.

Het is wat medicijnen..... ik heb er een hekel aan, maar kan zeker niet zonder ze.

Mag ik vragen wat Concerta kost? En is het dan wel uitsluitend op recept te krijgen?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:14

ik weet niet wat concerta kost, maar het is wel uitsluitend op recept verkrijgbaar, net zoals ritalin en strattera.
mijn zoontje (autisme èn ADHD) gebruikt geen medicijnen, maar ik heb er wel veel over gelezen en we zijn tot besluit gekomen dat we geen medijnen gaan geven. ik zeg niet nooit, want je weet nooit wat de pubertijd gaat brengen............... maar tot nu toe gaat het ook prima zonder Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:01

Nou ik ben bij de HA geweest en ga zo de GGZ bellen. Hopen dat de wachttijd niet te lang is want de HA zei een paar maanden Boos!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:33

aaaaaaaaah hang gewoon al meer dan 20 min in de wacht..... Stoom uit je oren

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:13

Heeft jouw huisarts dan niet gewoon een verwijsbrief naar het riagg gedaan?
Als ik zelf het riagg belde kon dat hier alleen smorgens tussen 9 en 10 ofzo, echt onhandig.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:18

Gisteren ben ik begonnen met mijn officiële ADD onderzoek, de eerste keer bij een psycholoog is altijd wel spannend. Je weet nooit wat ze allemaal vragen en of het wel goed klikt.
Gelukkig is het een heel erg leuke, jonge meid.

De reden dat ik daar terecht ben gekomen is omdat de orthopedagoge bij ons op school vermoedde dat ik ADD had, wat hoogstwaarschijnlijk ook zo is. Ik hoop stiekem dat het ook zo is omdat ik dan 10 minuten extra krijg op school tijdens het maken van proefwerken. Ik haal namelijk erg slechte punten (vooral de laatste tijd) omdat ik mijn proefwerken nooit afkrijg.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:36

jeetje ik wil dit toppic wel bijhouden vind jullie ervaringen interesant! alleen al dat lees werk... das te lang voor mijn ultra korte concentratie (waar is die hyperfocus als je m nodig hebt Knipoog)
maar las iets over ritalin dat het verslavend was... ja dat is echt zo! het heeft de zelfde grond stoffen als coceine en heroine enz. echt een opiaat dus... ik mag t ook alleen maar slikken als ik moet werken of iets moet doen... dus als ik af en toe een dagje niks heb slik ik het bewust ook niet! en dan ben ik 's avonds helemaal kapot van alle indrukken en informatie die dag dat wel... maar doe het bewust om niet verslaafd te raken zeg maar...
en laulau wat super goed!!! echt heel goed dat je er wat mee doet!

Lieset

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:15

Alwiene schreef:
Lieset schreef:

Mag ik vragen wat Concerta kost? En is het dan wel uitsluitend op recept te krijgen?

Het kosten me tussen 50 -60 euro per maand. Ik weet de precieze prijs niet meer. Recept voor 2 weken was 30 euro.
Het is alleen via recept te krijgen.

Lieset

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:16

laulau85 schreef:
Nou ik ben bij de HA geweest en ga zo de GGZ bellen. Hopen dat de wachttijd niet te lang is want de HA zei een paar maanden Boos!

Bij het GGZ is over het algemeen lange wachtlijsten. Helaas. Bij ons is de wachtlijst 4 maanden.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:07

Ik heb zelf ook ADD.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:14

Bedankt voor je antwoord Liset, dat is inderdaad een hoop geld om zelf te moeten betalen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:08

neetje86 schreef:
maar las iets over ritalin dat het verslavend was... ja dat is echt zo! het heeft de zelfde grond stoffen als coceine en heroine enz. echt een opiaat dus...

Dat is wat erg simpel gesteld. Ten eerste zijn cocaine en heroine bijzonder verschillend van elkaar Lachen
Ten tweede is ritalin bij gebruik volgens voorschrift NIET verslavend. Bij extreem hoge doseringen, als het gesnoven of gespoten wordt kan het wel verslavend zijn en misbruikt worden als speedachtig middel. Maar dat is bij de behandeling van adhd en gebruik volgens voorschrift niet aan de orde. (Al is het maar omdat de meeste adhd'ers helemaal geen behoefte hebben aan 'speedachtige' effecten - daar hebben ze er zelf vaak genoeg van Lachen )

Ik citeer een huisarts op de pagina van Balans:
http://www.balansdigitaal.nl/sitemanage ... rtikel=584 schreef:
Graag wil ik het misverstand uit de wereld helpen dat Ritalin verslavend werkt. Ritalin is verwant aan amfetamine, alleen bestaat het uit een iets andere stof en een totaal andere dosering. Als er iets niet verslavend werkt, is het Ritalin in de reguliere dosering. Wil je een speedeffect opwekken dan moet je extreem veel Ritalin slikken. Als therapeutisch middel werkt het volkomen anders dan in de drugsscene.