Huisarts, normale manier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Huisarts, normale manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:33

En hier is dan degene die met een keelontsteking de huisarts belt. Waarom? Omdat ik al een keer antibiotica heb gehad tegen streptocokken, en de symptomen herkende. Ik belde alleen om te vragen wat ik het beste kon doen, en ik werd voor diezelfde middag ingeplanned...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:35

Vjestagirl schreef:
En hier is dan degene die met een keelontsteking de huisarts belt. Waarom? Omdat ik al een keer antibiotica heb gehad tegen streptocokken, en de symptomen herkende. Ik belde alleen om te vragen wat ik het beste kon doen, en ik werd voor diezelfde middag ingeplanned...

Een keelontsteking is ook erg vervelend hoor maar geen spoed en niet iets wat direct gezien moet worden, als er plek is op het spreekuur is dat mooi maar een dag wachten ga je niet dood aan hoor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:40

niet dood,maar ik heb zo'n ernstige keelontsteking gehad dat ik met 40 graden koorts zat,en het gevoel alsof mijn keel van binnenuit bewerkt werd met scheermesjes.
dan wil je wel graag dezelfde dag gezien worden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:41

Snoevie schreef:
niet dood,maar ik heb zo'n ernstige keelontsteking gehad dat ik met 40 graden koorts zat,en het gevoel alsof mijn keel van binnenuit bewerkt werd met scheermesjes.

Uiteraard maar iedereen wil graag diezelfde dag gezien worden Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:43

welnee hoor,alleen toen wel Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:43

Snoevie schreef:

Moet ook wel kúnnen. Pijn is al-tijd vervelend, maar als het geen dramatische spoed is en het spreekuur zit bomvol, huisarts heeft een spoedvisite etc. Dan kán het niet altijd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:44

Snoevie schreef:

*schud hand* indeed, dat gevoel...

En iedereen wil dezelfde dag gezien worden, natuurlijk... Maar dit zijn wel dingen waartegen pijnstillers niet werken...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:44

Snoevie schreef:

Werk maar eens een dag in een huisartsenpraktijk dan weet je precies wat ik bedoel Knipoog Want helaas is het zo dat mensen direct gezien willen worden, veel klachten zijn erg vervelend maar geen spoed moet je mensen eens horen als ze niet dezelfde dag gezien kunnen worden!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:45

MISTRAL94 schreef:
Tja als je een bankstel koopt moet je 6 weken wachten en een huisarts moet voor een gemiddelde praktijk van rond de 2000 patienten ala minuut voor ze klaar staan, zelfs voor de niet spoedeisende dingen als een keelontsteking wil het merendeel van de patienten direct gezien worden. Wat ook een groot probleem is het feit van slecht geschoold personeel in verzorgings/verpleegtehuizen. Ze gooien alles bij de huisarts op het bureau en bellen al voor elke scheet die dwars zit. De werkdruk onder de huisartsen wordt hierdoor alleen maar groter en geloof mij een baan als huisarts is niet niks, die maken hele lange dagen omdat het niet alleen een kwestie is van een spreekuurtje draaien maar ook de administratieve rompslomp komt er nog bij kijken. Overigens duiden alleen tintelingen in de arm niet op een hartaandoening daar komen nog wel wat meer klachten bij kijken Knipoog
Het is vervelend dat mensen langer moeten wachten, maar mensen willen en goede zorg en direct gezien worden als 2000 patienten dat willen heeft de huisarts een enorme uitdaging Vork

En dat zeg je met welke kennis??
Ik werk in een verpleeghuis, krijg 27 juni mijn diploma als verzorgende-ig, draai dus ook met regelmaat verantwoordelijke diensten, maar bepalen of iets spoed is of niet behoort niet tot mijn vakgebied, dát moet nog altijd de arts bepalen!! Mijn vakgebied is om te signaleren, rapporteren en mijn bijzonderheden door te geven aan de huisarts, verpleeghuisarts of welke arts dan ook. Als er iets bijzonders aan de hand is, al is dat maar een hoge bloeddruk of tintelingen in een arm, been of wat dan ook bel ik de dienstdoende arts op, dan heb ik het aangeven en ligt de verantwoordelijkheid daarvan bij de arts en niet meer bij mij, dat heeft ook met jezelf indekken te maken, daarvoor heeft de arts geleerd en niet ik, hij krijgt daarom ook meer betaald als mij en ik zit anders mooi met een probleem als de bewoner de dag erna overleden is..

Ook je uitspraak als een keelontsteking is geen spoed vind ik erg kort door de bocht, bijvoorbeeld zoals hierboven aangegeven is is streptococis wel spoed, en als je daarmee bekend bent en je hebt weer dezelfde symptomen vind ik wel dat een arts diezelfde dag er nog na kan kijken.

Hoe dan ook ben ik het dus niet met je eens.
Ik signaleer en licht de arts in, of hij komt of niet is zijn beslissing en zijn verantwoordelijkheid, en daarin worden wij geschoold om jezelf niet de taken te geven die voor een andere disipline zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:48

MISTRAL94 schreef:
Snoevie schreef:

Werk maar eens een dag in een huisartsenpraktijk dan weet je precies wat ik bedoel Knipoog Want helaas is het zo dat mensen direct gezien willen worden, veel klachten zijn erg vervelend maar geen spoed moet je mensen eens horen als ze niet dezelfde dag gezien kunnen worden!

je hoeft dat mij echt niet te vertellen,ik werk in een gezondheidscentrum inde apotheek in samenwerking met de huisartspraktijk,waar we dicht mee in contact staan Knipoog

en ik weet heel goed hoe mensen reageren,dat hoeft mij niet voorgehouden te worden.
ik was trouwens gewoon beleefd toen ik mijn moeder liet bellen om te informeren wat te doen.
de assistente zei ons dat ik meteen de zelfde ochtend langs moest komen,ivm de hoge koorts

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:49

Ik heb het net zo goed aan de assistente overgelaten, haar recatie was ook; direct komen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:52

same here............ik kreeg meteen een kuur(waar ik overigens kotsmisselijk van werd)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:53

ik kom nooit bij de dokter........ mijn schouder zet ik zelf weer terug in de kom......maar als ik bel, dan gaat het een vrij vergkrijgbare oplossing te boven, en wil ik niet drie dagen later geholpen worden.

ondertussen heb ik mensen om me heen verzameld die mij adquaat kunnen helpen en heb ik geen huisarts meer

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:53

Uit eigen ervaring spreek ik Vork Waar ik nu werk bellen ze uit de verzorgings tehuizen, die en die is nu een paar dagen aan het hoesten ja ze zijn niet zichzelf vraag je heeft de patient koorts nou geen idee, niet gemeten (meten is weten) wat zijn de klachten, ja een paar dagen hoesten de patient is niet zichzelf de huisarts moet vandaag komen er komt geen duidelijk antwoord van de zorgverlener (overigens zijn ze niet allemaal zo) Hoe moet je hier zien te achterhalen of het daadwerkelijk noodzakelijk is dat de huisarts die dag heen gaat? De thuiszorg spant overigens de kroon (hier in het noorden iig wel), patient al het hele leven benauwd dokter moet met spoed komen, als de huisarts de betreffende medewerker belt kan de visite wel wachten tot morgen het gevolg dat de patient die nacht wel overleden is (welliswaar ouderdom maar de huisarts had kunnen begeleiden hierbij)

Overigens ben ik ook van mening dat als jij een keelontsteking hebt en je graag gezien wilt worden je zorgt dat je direct om 8 uur aan de lijn hangt zodat je diezelfde dag nog gezien kunt worden. Als je wacht tot halverwege middag en dan gaat eisen dat je die dag nog gezien wilt worden kun je er vanuit gaan dat het spreekuur vol is. Er worden spoedplaatsen vrij gehouden maar die zijn dus niet voor een keelontsteking bedoeld.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:55

Maar nu wordt er gedaan alsof niemand diezelfde dag terecht kan terwijl je 9 van de 10 keer diezelfde dag wel terecht kan. Maar wanneer het spreekuur overvol staat zal er toch een keus gemaakt moeten worden tussen die man van 70 met pijn op de borst of iemand met een keelontsteking Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:57

Mensen zijn in staat om op de vrijdag middag te bellen over een klacht die ze al een paar dagen hebben en dan diezelfde vrijdag nog willen komen. Ja heel fijn, maar dat kan dus in de meeste gevallen niet. Meestal loopt het spreekuur van de dag in de eerste uren van de ochtend VOL. Dus wil je dezelfde dag? bel dan zo vroeg mogelijk. Ik vind wel dat als je inderdaar voor half 10 aan de lijn hangt er wel die dag plek moet zijn. Maar daarom is er dus ook triage aan de telefoon als iedereen met kriebelhoest en spierpijn wordt ingepland krijg je een wachtlijst bij de huisarts ROFL

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:59

mensen bellen ook vaak naar de apotheek,of wij niet kunnen bedelen bij de huisarts voor een afspraak voor die mensen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:59

hmmzzz ik belde mijn huisarts omdat ik van de trap gevallen was en toch de pijn na een nacht slapen niet wegging....... ik mocht de volgende dag komen Lachen

gaatem niet worden....... dus ik foto's van mijn schouder laten maken die ochtend door..... jawel mijn veearts Lachen die door laten sturen naar mijn Chiro.......... behandeld en klaar....

kostte me wel goed geld

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:01

KiWiKo schreef:
hmmzzz ik belde mijn huisarts omdat ik van de trap gevallen was en toch de pijn na een nacht slapen niet wegging....... ik mocht de volgende dag komen Lachen

gaatem niet worden....... dus ik foto's van mijn schouder laten maken die ochtend door..... jawel mijn veearts Lachen die door laten sturen naar mijn Chiro.......... behandeld en klaar....

kostte me wel goed geld

haha, handig zo bij de veearts.

Maar dat is wel acuut en lijkt me echt wel wat om direct te bekijken, aanhoudende pijn na zó'n val...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:03

wat een giller,bij de veearts!
wel een goeie!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:04

Ik weet uit eigen ervaring ook dat vaak familie wilt dat je belt, en dan doe je dat. Het is inderdaad zo dat je wel wat meer informatie moet kunnen geven, maar dat is dus 1 voorbeeld van wat jij meemaakt?
Wat voor hoest is het? is bij die man of vrouw de temperatuur te meten ja of nee?

Ik denk dat het toch altijd wel een discussie blijft, ik kan namelijk af en toe de assistente de nek om draaien.
1 voorbeeld, 1 man bij ons had een keelontsteking, kreeg een kuur prima. Man ging met de dag slechter, en er was bekend dat hij zeer waarschijnlijk darmkanker had ( is nooit onderzocht om dhr in een ver gevordere stadia van dementie was en hieraan toch niet meer geholpen zou worden, man was 84 en zou narcose niet meer aankunnen. dhr had al een aantal dagen een opgezette harde buik, huisarts geweest, conclusie verstopping door zeer waarschijnlijk de kanker -> terminiaal zou binnen aantal dagen overlijden.
Mijn dienst begon en ik moest dhr zijn kuur geven voor de longonsteking, hij was niet meer aanspreekbaar, had lijkvlekken op benen, nagels waren blauw, ademde heel oppervlakkig en verslikte zich als je hem te drinken aanbood. Ik huisarts gebeld of ik die kuur wel nog moest geven omdat dhr toch niet lang meer had en ik dit niet respectvol vond tegenover hem in die stadia, assistente zei, ja het is een kuur die mag je niet stoppen Clown waarna ik een gevatte opmerking maakte of ik hem ook nog erin moest stoppen als hij overleden was en heb opgelegd Boos! Uiteindelijk verhaal aan zoon uitgelegd en in overleg met zoon niet gegeven.. En dan denk ik bij mezelf, als het mijn huisarts of die van me ouders was had ik die assistente echt de huid vol gescholden en na de huisarts gevraagd en wilde ik hem spreken ipv zo'n dom antwoordt te krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:04

ach vrienden hebben is altijd handig Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:06

de huid volschelden lijkt me ook niet de oplossing he,ondanks de domme opmerking,TD.
als mensen menen dat ik iets onacceptabels tegen ze zeg,schelden ze mij voor de lelijkste dingen uit,en ja ik ben ook maar een mens.........maar ik laat me niet zo behandelen.

wel erg zielig voor die meneer.

handige vrienden KiWiKo Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:06

Dat is idd een voorbeeld die ik mee maak, helaas niet 1 keer maar die dag werden er 4 mensen aangemeld met dezelfde klachten heel vervelend maar als de huisarts voor elke scheet die dwars zit langs moet komen kan hij de tent wel sluiten (de huisarts heeft de teamleider erop aangesproken dat dit niet kan en vervolgens hebben we er weken geen last meer van gehad) nu begint het weer langzamerhand dat ze weer steeds vaker bellen. Overigens gaat het niet op voor alle verzorgings/verpleeghuizen hier in de buurt. Maar de huisarts zegt wel dat de verantwoordelijkheid steeds vaker bij de huisarts op het bureau geschoven wordt terwijl de verzorging een hele hoop dingen ook zelf op kan lossen.Triageren probeer je als assistente wel maar je bent snel uitgesproken hoor als je 2 keer te horen krijgt dat ze een paar dagen aan het hoesten zijn en ze je niet kunnen vertellen wat voor hoest het is. Op die manier kun je als assistente ook geen duidelijk beeld krijgen of de huisarts die dag heen moet. Het klopt wel dat niet alle assistentes assistente zouden moeten zijn. Het werk moet je wel liggen het schijnen toch bepaalde type mensen te zijn die echt geschikt zijn voor dit werk. Ik heb vorige week een patient gehad wat wij (zowel de huisarts als ikzelf) verkeerd ingeschat hebben Die vader belde op dat zij ineens niet meer kon lopen zij was 3 dagen daarvoor gevallen met skieen. Vader was onderweg van zijn werk naar huis nadat het kind gebeld had dat ze niet meer lopen kon. Vaak valt dat niet meer lopen wel mee, dus ik heb gezegd ga eerst naar huis bekijk de situatie en bel me dan terug. Ondertussen overleg met de huisarts gehad en dat gezin stond erom bekend overal een groot drama van te maken. Ze wilden dat de huisarts langs zou komen, uitgelegd dat de onderzoeksmogelijkheden op de praktijk beter waren en dat als er een foto gemaakt moest worden dat ze ook naar het ziekenhuis toe moesten. Vader was erg boos hierover maar uiteindelijk wel gekomen, huisarts dacht dat het wel mee zou vallen. Toen de patient aankwam op de praktijk bleek het (achteraf) een niersteenaanval te zijn. Op zich reden voor een visite maar uiteindelijk heeft de huisarts hier betere zorg kunnen leveren dan thuis. Na de injectie met pijnstilling is de huisarts tussen eht spreekuur door elke keer bij haar geweest. Iets wat thuis niet mogelijk was, dan was de huisarts na het spuiten van de pijnstilling weg gegaan. Huisarts zei later ook dit is iets wat we verkeerd ingeschat hebben maar goed ik trek geen conclusie bij een val met skieen dat het om een niersteenaanval ging. Dit is voor het eerst dat ik iets verkeerd ingeschat heb, de patient mocht ook direct komen maar een visite was wel op zijn plaats geweest ik heb er wel flink last van gehad Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:09

nouja dat kan toch gebeuren,je bent een mens die ook fouten kan maken,niets aan te doen!