Donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KylaLover

Re: Donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:16

lottehorse schreef:
Je mag al vanaf heel jong donor in vullen :).
alleen je ouders mogen dan alsnog beslissen (tot je 16e) of je organen er uit gaan.. maar dan krijgen ze dan ook na je dood jou keuzen.

@kylalover: als je huid afstaat ben je al niet meer in tact toch?
en als jij er anderen mee kan helpen?

ik kan me er zelf zo over verbazen dat sommige mensen hun organen niet weg willen geven maar wel ze zelf willen hebben!

Sorry voor de late reactie.
Als je huid afstaat wordt alleen de opperhuid en een deel van de lederhuid van je huid geschraapt. Wat je over houd is eigenlijk een soort schaafwond. Hierbij is het belangrijkste deel van je huid nog gewoon in tact. Je huid blijft als het ware dicht zeg maar.

Ik wil in tact blijven omdat ik geloof dat er meer is na de dood en dat er meer is dan alleen hemel en aarde.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:18

ze halen gewoon per overledene ongeveer 1 m2 huid er van af, op tv gezien verbaast mij wel eigenlijk.. Bloos!

(moet je nagaan hoeveel mensen ze daarmee kunnen behandelen, het word namelijk nog meer uitgerekt en gedaan in een bepaald ruitjespatroon..)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:46

Ik ben wel donor.
Ik vind het een doodgriezelig idee dat ze bijvoorbeeld mijn hart weg zouden halen...echt doodeng!
Maar sinds ik een dochter heb,heb ik het omgedraait;
Stel,zij wordt nu ziek en heeft een hart nodig,hoe fijn zou ik het dan vinden als ze een hart kreeg??
Als niemand donor wou worden,zouden er veel mensen onder (over)lijden.
Natuurlijk snap ik dat het voor sommigen onacceptabel is om donor te worden,maar ik heb me eroverheen gezet,in de hoop dat wij ook geholpen worden mocht het eens nodig zijn.
Ik ben donor van alles,behalve mijn nieren,die mag ik niet afstaan omdat ze beschadigd zijn.Verder mogen ze alles hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:50

Ik ben wel orgaandonor. Heb 10 jaar geleden meteen het formulier ingevuld en heb zo'n ding in mijn portemonnee. Ze mogen alles van me hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:33

Shadow0 schreef:
Snoevie schreef:
vanmij mogen ze alles hebben,zolang ik er maar toonbaar uitzie als ik opgebaard zou worden voor de nabestaanden.
maar mijn nabestaanden mogen ook zeggen welke organen ze af mogen nemen.

Bedoel je dat je hebt ingevuld dat de nabestaanden hierover beslissen? Want het is gebleken dat ten eerste veel nabestaanden deze keuze vaak erg moeilijk te maken vinden op zo'n moment, en ten tweede dat ze vanuit een soort van onzekerheid er vaak voor kiezen om het dan maar niet te doen.
Je zou dus kunnen overwegen om het nu te overleggen met de mensen die daarover beslissen en die keuze gewoon vast te leggen. Je kunt je keuze gewoon nog veranderen als het zo uitkomt. Dat voorkomt een boel stress op een moment dat er toch al zoveel moeilijke beslissingen genomen moeten worden.

ja inderdaad,mij maakt het niet uit wat ze wegnemen(zolang ik maar toonbaar ben)
maar daar heb je een punt,ik zal het er nog eens over hebben

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:44

Nadiaaa schreef:
loesje688 schreef:
Beenmerg doneren is trouwens vreselijk pijnlijk, het word eigenlijk ook alleen gedaan om het leven te redden van iemand waar de donor heel close mee is.

Waar haal je deze wijsheid vandaan??

Beenmerg word verzameld d.m.v. een beenmergpunctie, lijkt me niet echt een prettig gevoel.

Ik heb net trouwens even zitten googlen en blijkbaar kan je ook beenmerg doneren als 'gewone' vrijwilliger, dus zonder dat je de patient van te voren kent. Weer wat geleerd Vork

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:09

Als je beenmergdonor bent, dan ben je opgenomen in een internationale databank. Mocht er iemand waar ook ter wereld jouw beenmerg nodig hebben, dan word je benaderd. Het kan dus zijn dat iemand in Mexico mijn type heeft en ik dus kan doneren.
En het wordt inderdaad verzameld d.m.v. een punuctie, maar er is ook een andere methode die minder pijnlijk is, maar ook lastiger heb ik begrepen. En wat is pijnlijk?? Het zal niet fijn voelen en je zal er een paar dagen last van hebben, maar wat zijn een paar dagen op het mogelijk redden van een mensenleven??

Ik ben naast beenmergdonor ook bloeddonor sinds m'n 18 en heb 2 maanden geleden voor de 20e keer gegeven. Heel leuk, want je krijgt dan een cadeautje Haha!
Toevallig heb ik vorige week het formulier aangevraagd voor orgaandonatie...moet em alleen nog even invullen Nagelbijten / Gniffelen

En loesje688...volgende keer eerst opzoeken voordat je uitspraken neerkwakt Knipoog

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:13

Toen ik 18 werd heb ik braaf gewacht op mijn donorformulier maar kreeg hem niet (nooit meer gehad ook trouwens) Toen ik in de bieb een foldertje tegenkwam heb ik uiteindelijk maar uit eigen initiatief een donorcodicil aangevraagd en ingevuld en ze mogen wat mij betreft alles hebben!
Als ik dood ben heb ik er niets meer aan al moet ik wel toegeven dat ik het een raar idee vindt dat ze ook je netvlies en huid weg kunnen halen...
Maar ik hoop dat in dat geval iemand anders er heel gelukkig mee wordt Lachen

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:46

In België is het zo dat je automatisch donor bent.

Als er iets kan gebruikt worden, zal dit gebruikt worden tenzij de familie hier geen toestemming voor geeft.

In veel gevallen wordt er wel iets gebruikt (zoals de ogen bijvoorbeeld) zonder dat dit aan de familie wordt meegedeeld.
Er wordt dan een wit klei-bolletje in de plek gestoken en niemand merkt er wat van.
Een beetje luguber misschien maar zo gebeurt het hier.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:50

Ik heb niks ingevuld, maar mijn moeder weet dat ik wel donor zou willen zijn eventueel. Ik moet er nog achteraan om zo'n formulier in te vullen. Mijn moeder wil het ook, alleen mijn vader vindt het geen prettig idee. Op zijn formulier staat aangegeven dat de nabestaanden mogen beslissen.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:48

Nadiaaa schreef:
En het wordt inderdaad verzameld d.m.v. een punuctie, maar er is ook een andere methode die minder pijnlijk is, maar ook lastiger heb ik begrepen.

Wat is die alternative methode dan? Ben ik wel benieuwd naar Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:56

loesje688 schreef:
Nadiaaa schreef:
En het wordt inderdaad verzameld d.m.v. een punuctie, maar er is ook een andere methode die minder pijnlijk is, maar ook lastiger heb ik begrepen.

Wat is die alternative methode dan? Ben ik wel benieuwd naar Lachen

Ik weet niet hoe het in NL zit,maar in amerika doen ze het gewoon onder verdoving/narcose.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:13

KylaLover schreef:
lottehorse schreef:
Je mag al vanaf heel jong donor in vullen Lachen.
alleen je ouders mogen dan alsnog beslissen (tot je 16e) of je organen er uit gaan.. maar dan krijgen ze dan ook na je dood jou keuzen.

@kylalover: als je huid afstaat ben je al niet meer in tact toch?
en als jij er anderen mee kan helpen?

ik kan me er zelf zo over verbazen dat sommige mensen hun organen niet weg willen geven maar wel ze zelf willen hebben!

Sorry voor de late reactie.
Als je huid afstaat wordt alleen de opperhuid en een deel van de lederhuid van je huid geschraapt. Wat je over houd is eigenlijk een soort schaafwond. Hierbij is het belangrijkste deel van je huid nog gewoon in tact. Je huid blijft als het ware dicht zeg maar.

Ik wil in tact blijven omdat ik geloof dat er meer is na de dood en dat er meer is dan alleen hemel en aarde.

Dat denk ik ook Lachen..
weet verder ook niet wat je denkt dat er na is maar ik denk dat het daar niet meer zo veel uit maakt of je nou een hart heb of niet Knipoog

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:26

moonfish13 schreef:
ze halen gewoon per overledene ongeveer 1 m2 huid er van af, op tv gezien verbaast mij wel eigenlijk.. :oo

(moet je nagaan hoeveel mensen ze daarmee kunnen behandelen, het word namelijk nog meer uitgerekt en gedaan in een bepaald ruitjespatroon..)

Kan deels waar zijn.
Via de Nederlandse Brandwondenstichting waarvoor ik collecteer en waarover ik mijn profielwerkstuk gemaakt heb, weet ik dat ze alleen huid van je rug en de achterkant van de benen halen. Dit wordt dan nog meerdere malen gecontroleerd of dit echt wel bruikbaar is en bewerkt.

Hoeveel m² ze van een lichaam halen weet ik niet. Ik weet wel dat de Nederlandse Huidbank (onderdeel van de Nederlandse Brandwondenstichting) 157.000 cm² aan huid opslaat.

De donorhuid wordt heel veel gebruikt als tijdelijke wondbedekker bij mensen met diep tweedegraads en derdegraads brandwonden. De naam donor klopt hierbij niet helemaal, want donorhuid wordt nooit geaccepteerd door het lichaam. De donorhuid wordt op de wond gelegd en droogt vanzelf uit. Dit gebeurt net zo lang en net zo vaak tot het slachtoffer een huidtransplantatie kan ondergaan. Hierbij wordt eigen huid op de wond gelegd waardoor deze kan genezen. Alleen eigen huid kan gebruikt worden om een brandwond te herstellen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:31

In belgie is iedereen automatisch donor,tenzij je het vast laat leggen in een clausule die je dan wel steeds bij je moet hebben,anders nemen ze wat ze nodig hebben.
Ik vind dat ok,maar met mijn hart en of als het ooit mogelijk is zou ik het moeilijk hebben,omdat ik in een ziel geloof .stom he
Maar tja dat zal ik na mijn dood niet meer weten wat er wel of niet verwijderdt is.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:34

De vraag "Wil je donor worden?" heeft bij mij niet lang gespeeld. Het antwoord wat ik hierop geef is ja! Graag! Lachen Zoals al meerdere malen is aangegeven hier, zou ook ik graag een orgaan of iets willen krijgen als ik dat nodig heb. Dus wil ik het ook graag afstaan "als ik er toch niets meer aan heb".
Wel moet ik zeggen dat ik bij het idee alleen al dat ze dan in je gaan zitten om het eruit te halen koude rillingen krijg.
Maargoed! het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:21

lottehorse schreef:
Ik vind een beetje van wel Lachen..
Wat heb je nou nog aan die organen van je als je dood bent!?
En je voelt er ook nog eens niks van!

sommige mensen voelen zich ook niet fijn bij t idee, ik ben dan ook geen donor.
ik wil niet dat ze aan mijn lijf zitten, dood of niet, punt.

wel wil ik best bloeddonor worden, alleen mag ik dat geloof ik niet ivm tattoo's en piercings die regelmatig op mijn lijf verschijnen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:56

ik vind het in belgie goed geregeld,dat je automatisch donor bént,en het juist moet aangeven als je niet wil.

maar dan zou je ook geen organen mogen ontvangen als je zelf ook niet wil geven.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:01

Ik zou vandaag voor het eerst bloed geven maar dat ging niet door want mijn ijzer was te laag. Het minimum is 7,8 en ik had 7,5. Helaas ,nu moet ik weer 6 weken wachten.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:59

xDramaQueen schreef:
lottehorse schreef:
Ik vind een beetje van wel Lachen..
Wat heb je nou nog aan die organen van je als je dood bent!?
En je voelt er ook nog eens niks van!

sommige mensen voelen zich ook niet fijn bij t idee, ik ben dan ook geen donor.
.

En dat snap ik dan niet! Okey ik ben van mening dat het geen lekker idee is..
dat waneer jij dood bent ze in je gaan snijden enz.
maar je wilt toch zelf ook graag organen krijgen als dat je leven kan redden!?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:11

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:14

ik zou ook graag donor willen worden, maar heb er ook wel weer mn vraagtekens bij... ik weet niet waarom, maar vind het ook wel een beetje griezelig. wat is eigenlijk de site van het donorcodicil?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:49

xDramaQueen schreef:
[sommige mensen voelen zich ook niet fijn bij t idee, ik ben dan ook geen donor.

En als je zelf een orgaan nodig zou hebben, zou je dan wel een orgaan willen?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:59

Ik heb laatst na het krijgen van de brief gewoon ingevuld dat ik donor wil zijn.
Hoefde er eigenlijk niet lang over na te denken. Ze mogen alles van me hebben Lachen
Dat ook weer klaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:05

Ik heb zojuist een donor dinges aangevraagd. Dus als het goed is krijg ik dat binnenkort met de post Lachen nu eens gaan kijken hoe dat met bloed doneren zit. Alhoewel ik bang ben dat ik niet heel geschikt zal zijn. Ik heb namelijk nogal veel last van ijzer tekort Vork en ik weet niet hoe het zit met pfeiffer enzo?