Leven met Autisme

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:36

ik ga het morgen aan mijn moeder vragen, die ligt nu al te slapen namelijk.
maar hij is wel erg leuk, makkelijk te lezen en te begrijpen in plaats van die wirwar taal.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:40

lovelucky schreef:
@hiphopje, jouw gedichten spreken me echt heel erg aan... weet niet waarom, maar herken mijn gevoelens er in.

dat wil dan nog niet zeggen dat je autisme hebt hoor Knipoog
misschien ben je wel hoogsensitief (is mijn dochter ook)
is geen stoornis hoor, maar je moet het meer zien als een karakter
http://www.hooggevoelig.nl
staat ook een test op, kijk maar eens.
voor mijn dochter was het wel een hele herkenning; goh mam, er zijn nog meer kinderen die denken en voelen zoals ik.
Haha!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:46

Ow ik zeg ook echt niet dat ik autisme heb, absoluut niet. Maar ik zal eens op die site kijken Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:27

Mijn oudste broertje kan niet echt goed leren, maar mijn jongste broertje heeft inderdaad wel een zeer hoog IQ en scoort ook op de universiteit rustig negens en tienen Nagelbijten / Gniffelen Hij doet op dit moment IT en is al beter dan mijn vader Nagelbijten / Gniffelen
Er zit dus wel een kern van waarheid in denk ik. Of het hoogbegaafdheid is weet ik niet, maar het valt wel op.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:23

Ikzelf en ook mijn jongste dochter zijn autistisch.
Wij twee begrijpen elkaar zonder woorden Knipoog

Maar mensen om ons heen begrijpen ons vaak niet, maar andersom ook.

Ik moet vaak denken aan het zinnetje: "Autisme...hun wereldje is anders dan je denkt".

Wij ervaren gebeurtenisen meestal anders.
Ik kan soms erg emotioneel reageren op bepaalde momenten.
Kan om zielige verhalen zomaar heel hard gaan meehuilen.
Mijn dochter juist weer niet. Die huilt nog niet als er een dierbare is overleden.
Maar kan weer wel heel verdrietig zijn als bijv. het ponyrijden die dag niet goed ging.

Wij zijn wel heel erg gek met dieren, soms zelfs meer dan met mensen Clown

Ik vind het erg moeilijk, heb ook psychische hulp.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:14

Mijn zus heeft hoogstwaarschijnlijk asperger. Testen lopen nog enzo.
Ik ging altijd 'normaal' met haar om. We verschillen met veel dingen van mening, en daar hakte ik dus al snel in. Soms had ik ook het idee alsof ze juist anders wilde zijn. Meer van 'Jij kan dat wel zo zeggen, maar ik zie dat anders, want ik bén anders!!' en dat kwam op mij heel vervelend over.
Inmiddels heb ik wel goede gesprekken gehad met haar en begin ik haar meer te begrijpen. Maar ik vind het vrij moeilijk om met sommige dingen rekening te houden.
Als voorbeeld is het bij haar thuis bijvoorbeeld altijd een rotzooi. Ik viel daar altijd heel erg over. Vooral omdat ze ook nog een dochtertje heeft die ook autistisch is overigens. Maar nu ben ik er laatst achter gekomen dat het voor haar heel moeilijk is om alles netjes te houden. Het is heel raar, in haar kastjes bijvoorbeeld vind je alles héél erg netjes, alles gelabelt etc. Maar in de woonkamer is het zo'n chaos. Dit zit dus gewoon in haar en ze zal wat dat betreft ook nooit netjes worden. Ze heeft hulp in het huishouden maar het is voor haar heel moeilijk om deze gewoonte te verbreken. Dat is heel vervelend, vooral voor haar, want nu durft ze dus bijvoorbeeld geen bezoekt e ontvangen omdat ze zich ervoor schaamt. Ik ben 20 minuten onderweg naar haar, maar als ik voor de deur sta, stuurt ze me zo weer weg. Ik voelde me dan altijd ongewenst, alsof ze het niet leuk vind als ik langskom. Maar nu ben ik er dus achter dat ze zich schaamt voor haar huishouden.
Ik vind het allemaal heel erg moeilijk, heb het idee dat ik van haar meer moet accepteren dan van een ander persoon. Ze kan bijvoorbeeld ook hardop denken en dat klinkt ook niet altijd even aardig.
Ook het wegdromen heeft ze heel erg. Als we met zijn alle aan tafel zitten te kletsen kan zij ineens in haar eigen wereldje zitten. En dat vind ik dan heel raar. Soms loop ik dan weg omdat ik het gevoel heb dat ze het niet gezellig vind. Daar erger ik me dan aan. Dan denk ik 'wat doe je hier dan? ga dan lekker naar huis!'
Maarja ze heeft me vorige week een verslag laten lezen van de hulp die zij en haar dochter krijgen. En ook uitslagen van testen enzo. Ik begrijp haar wel beter, maar vind het eigenlijk wel moeilijk...

Haar dochter heeft dus ook autisme. Zij wordt deze zomer 6 en ik merk zelf weinig aan haar. Alleen dat ze vaak slecht luisterd en heel zacht en langzaam antwoord geeft. Ze zit dus soms ook een beetje in haar eigen wereldje. Maakt ook heel erg moeilijk contact en kijkt je ook bijna nooit aan staat in haar verslag.
Ik merk die dingen helemaal niet. Mij kijkt ze vaak wel aan. Er staat bijv ook in haar verslag dat ze niet houd van lichamelijk contact, alleen als ze daar zelf voor kiest. Daar merk ik ook nooit iets van. Dus dat vind ik ook nog een beetje raar..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:42

ik kan ook beter met dieren overweg dan met mensen, ik vind het dan ook helemaal heerlijk paardrijden.
ik ken iemand heeft sinds kort de diagnose asperger, die begrijp in inderdaad ook zonder woorden... en dat aankijken, dat is erg moeilijk, dat kan ik echt niet hoe? geen idee het is zo. vooral met vreemden.
lichamelijk contact heb ik wel juist, als iemand bij wijze van mijn telefoon teruggeeft, en die zit met een vinger aan mijn hand... daar kan ik echt niet tegen! Clown

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:40

tja, de ene autist is de andere niet hè?
zo zijn er veel mensen in mijn omgeving die aan mijn zoontje niets merken wat autisme betreft, wel dat hij soms erg druk is.
het ene moment is het andere moment ook niet. zo zijn er dagen dat zelfs ik denk; oh, het valt allemaal wel mee, zo erg is het helemaal niet, hij heeft helemaal niks. Tot het moment dat het niet gaat zoals meneer wil. Of als ik teveel aan hem vraag, of te plotseling iets van hem verlang, of gewoon niet duidelijk genoeg ben naar hem. Dan word ik weer met de neus op de feiten gedrukt; moeders, je bent niet duidelijk genoeg, je wil teveel ineens. stap voor stap. geen poespas maar duidelijke taal!
En er zijn inderdaad kinderen in zijn klas die niet met hem willen/kunnen werken of spelen. Samenwerken is heel erg moeilijk voor hem. Teveel kinderen om hem heen kan hij ook niet tegen, dat is te druk en te onoverzichtelijk. Immers, hij wil weten wat hij moet doen, en wanneer en hoelang.
Ken je toevallig het boek Geef me de Vijf? Dat is echt een aanrader!!!! Wie Wat Waar Wanneer en Hoe, dat zijn de 5 punten die ze zo hard nodig hebben.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:14

Dat aankijken heb ik overigens zelf ook. Ik heb heel veel moeite met mensen aan blijven kijken. Vind het verschrikkelijk. Heb het niet alleen met vreemden, maar ook met familie.
Mijn zus heeft daar dan weer helemaal geen last van zover ik weet. Mijn nichtje dus wel. Zij legt ook heel slecht contact en heeft daardoor ook geen echte vrienden. Zij speelt met iedereen en iedereen speelt met haar. Maar daardoor kan ze ook 2 minuten met dat meisje spelen en in één keer omslaan naar dat jongetje aan de andere kant van de klas. Daar ontstaan ook nog wel eens problemen mee. Zij snapt dat natuurlijk niet. Zij speelt gewoon met iedereen, en dat ene meisje denkt dan dat ze vriendinnen zijn, maar zij ziet dat niet zo.
Ze heeft overigens ook een denkbeeldig broertje en zusje. Daar speelt ze het liefste mee; in haar eigen wereldje dus.

Ik moet eerlijk zeggen toen het ter sprake kwam dat mijn zus haar dochter wilde laten testen vond ik dat onnodig. Ik had idd niet in de gaten dat zij niet normaal functioneerde. Maar toen ik laatst zo'n verslag las schrok ik toch wel even. Zoveel dingen klopten, die ik normaal gesproken gewoon als 'normaal' zag. Maar dat dus niet normaal blijkt te zijn. Haar motoriek is bijvoorbeeld ook slecht. Ze is wel waarschijnlijk hoogbegaaft, net zoals mijn zus zelf.

Het is een moeilijk iets vind ik! Ik probeer heel hard om het te begrijpen maar dat is niet altijd even makkelijk... Mijn zus is bijvoorbeeld heel erg aan het veranderen. Vroeger zette ze een masker op, en als het teveel werd dan trok ze zich terug. Het ging altijd goed en iedereen was aardig & leuk. Maar nu heeft ze geleerd om van zich af te bijten, en om niet alles op te kroppen. En dat brengt soms wel vervelende situaties met zich mee waar ik nog niet goed mee om kan gaan. Voor haar is het de druppel die overloopt waardoor ze er wat uitgooit, ik vat dat dan persoonlijk op, terwijl ze het zo helemaal niet bedoelt..

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:36

Hoi hoi,

Ik meld me ook! Ik heb pdd-nos. Niet zo heel erg, tenminste als mensen het niet weten merken ze eigenlijk niets aan mij, maar ik zit er vooral mezelf vaak erg mee in de weg. Dat maakt het wel extra lastig omdat ik daardoor door m'n omgeving continue overvraagt wordt en zelf niet aangeef dat het te veel is. Mede daardoor zit ik nu depressief thuis. En dat na een periode van een paar jaar prima te hebben gefunctioneerd op de arbeidsmarkt (manege en daarna stoeterij). Het bedrijf waar ik het laatst gewerkt heb daar ging het echt supergoed maar de eigenaar heeft de stal verkocht per 1 december en toen ben ik echt in een gigantisch zwart gat gelazerd. Heb nu echt geen idee meer wat ik wil, heb nergens meer zin in. Gigantische puinhoop dus. Heb wel goede hulp dus hoop er weer snel bovenop te komen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:38

Hiphopje, dat boek heet: Mafkezen en het Asperger-syndroom.
Van Luke Jackson.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:57

moonfish13 schreef:
Hiphopje, dat boek heet: Mafkezen en het Asperger-syndroom.
Van Luke Jackson.

dankje, ga ik eens neuzen bij Bol.com Knipoog
Geef me de vijf, an Colette de Bruin is ook een heel goed boek.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:25

okee, zal ik onthouden!
echt een leuk boek hoor Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:22

Ik vind het zelf heel moeilijk om samen te leven met een (semi) pdd-nosser... Het beinvloedt niet alleen zijn leven, maar ook die van mij. Het heeft 3 jaar geduurd voordat ik spontaan dingen met mijn vriend kan ondernemen. Dus een flinke stap vooruit!
Ik moet hem altijd goed voorbereiden op verjaardagen etc. dsu duidelijk vertellen wat er gaat gebeuren, wie er komt en hoe laat wij denken weer weg te gaan. Heel vermoeiend... maar voor hem is het heel vervelend.

Zijn psychiater noemt hem ook sociaal gehandicapt. Dat klopt ook wel Lachen

Maar hij is al een heel eind gekomen met hulp van ouders en mij Lachen Zijn psychiater had destijds verwacht: dat wordt helemaal niets met dat kind!
Hij doet het geweldig op zijn werk als automonteur (voltijd), heeft een vriendin (iets wat zijn psychiater destijds nooit had verwacht) en is vrij sociaal Lachen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 15:05

wat een mooie gedichtjes!! Vind ik leuk om te lezen, vooral omdat je dat iets van jezelf daarin herkend Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:37

weet je wat ik mij afvraag??? ben ik de enige met slaapproblemen?
ik heb namelijk weinig contacten met autisten voor de rest... Haha!
ik slaap zonder medicijnen NIET dan ook echt niet of zo licht dat ik niet uitrust, aangezien mijn hoofd blijft malen waardoor ik geen rust KAN nemen om te kunnen slapen. Slapen

ik heb een astmamedicijn, waardoor mijn hoofd rustig word meer niet, ik heb geen astma meer overigens.. maar dit was het meest onschuldige medicijn met weinig bijwerkingen. want ik heb alleen iets nodig wat mijn hoofd rustig houd. ik had clonidine, maar daar was ik de hele dag slaperig van en heeeeeel rustig, niet geslaagd! Clown
nu heb ik oxazepam voor als ik het allemaal even niet meer overzie, dan word ik superonrustig en dan zit mijn hoofd zo ''vol'' en kanvik eigenlijk niks. een halfje maar, ene week kan ik het gerust 2x nodig hebben dan gerust 3 weken niet.

laatst heb ik zelfs een kwart genomen, ik zat in het spitsuur in een propvolle bus in A'dam. met allemaal mensen om mij heen hangend aan de hoofdsteunen. had het gevoel dat ik ging ontploffen!het heeft wel geholpen, dan maak ik me tenminste niet zo heel druk meer. Duivel
alleen volgens de huisarts helpt het toch niet in die hoeveelheid Tong uitsteken nee ik val vanzelf bekant in slaap Tong uitsteken Clown maarja volgens de riagg werkt het bij autisten in kleine hoeveelheden heel goed. Cool
in zo'n situatie hoor ik alles 10 keer zo hard! Clown zoals ritsen van tassen wat je niet echt kan voorkomen Tong uitsteken dan flip ik m op een gegeven moment echt, na een halfje word ik na een kwartiertje voel ik het spontaan helemaal rustig worden in de bovenkamert! Dromen

nog iemand met deze ''problemen''? (kan er wel mee leven hoor Haha!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:38

Mijn vriend heeft ook slaapproblemen Tong uitsteken die herhaald zijn dag 101 keer als hij op bed ligt Clown

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:39

heeel fijn he? ik ook alleen niet bewust Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:46

maar heel gezellig: als hij naast mij ligt, slaapt hij direct Boos!
Terwijl ik altijd nog gezellig even wil kletsen.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:56

Mijn vriend heeft ook Asperger. Ik wist voordat ik een relatie met hem begon niet wat Asperger inhield. Nu weet ik na 2 jaar wel wat de nadelen zijn.. vooral het slaap probleem. hij is snachts niet op bed te krijgen en sochtends krijg ik hem er amper af. we rijden samen naar het werk want als ik alleen ga komt hij te laat op zijn werk. maar als we samen heen gaan ben ik altijd wel te laat omdat het wakker worden een probleem is. hij is verder heel sociaal ( meer als ik) en erg slim.. Het is voor mij een leer om hiermee om te kunnen gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:03

Ik heb er deels mee leren om te gaan door met mijn vriend mee te gaan naar zijn therapie (van mij moest hij therapie volgen Nagelbijten / Gniffelen). Ik wel heel erg oppassen dat ik niet zélf zijn therapeute ga worden...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:05

welsh: hahahaaha ROFL
edit: als voor jou dan de situatie makkelijker word, prima toch? hij zal er niet altijd even blij mee zijn denk ik, maar het is wel beter voor beide denk ik.
leuk dat jullie me er aan herinneren: dat wakker worden: een RAMP Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-04-08 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:06

Mijn vriend heeft trouwens een mega ochtendhumeur altijd Clown

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:12

ik vind het niet zo gek Clown moeilijk hoor luiken open houden helemaal als je dan naar school moet! Clown maar als ik wakker ben ben ik ook wakker.
soms is mijn moeder boos op mij na naar mij idee 1 keer geroepen te zijn.
schijnt ze me al 3of 4 keer wakker gemaakt te hebben??? Koe
dan geef ik dus echt niet bewust antwoord Vork zegt ze: maar je gaf antwoord ! Boos!
Ja Dromen

ik vind het wel erg knap trouwens welshcob, dat je hem de kans geeft.
het is toch niet makkelijk om daar ''zomaar'' mee om te gaan. als ouder groei je er in mee zeg maar. OK dan!
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-04-08 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:17

Daar is mijn vriend duidelijk in: als je hem goed hoort vloeken is hij écht wakker Haha!