Het nut van jeuk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Re: Het nut van jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:14

Miska schreef:
Ja, daarom schreeuwt je lichaam om aandacht!

Okè, maar moet ie dat dan net op dat ene onbereikbare plekje op mijn rug doen?? Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:42

Ja, blijkbaar vind je lichaam dat je er best wat moeite voor mag doen! Tong uitsteken
Dat alles in het leven niet vanzelf gaat en dat je alles niet voor lief moet nemen! Clown Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:48

Ik heb eens op tv gezien/ gelezen (?) dat als je met iets fijns een spoor trekt over bijv je arm, je dit ervaart als jeuk en je dus gaat krabben. En dat als je willekeurig punten op je arm aanraakt met iets fijns, dit geen jeuksensatie geeft. Dus dat jeuk duidt op de aanwezigheid van ectoparasieten, oftewel beestjes die over je lichaam lopen. Krabben is dan een manier om die te verwijderen. Voeger hadden wij allemaal een vacht he! Met de nodige pasagiers... Knipoog

Mar waarom je zomaar ineens jeuk kunt krijgen in je grote teen... Geen idee, een valse zenuwimpuls?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:55

ik volg dit ook even,
ik heb altijd jeuk in mij oor en keel dat is pas om echt gek van te worden,

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:12

Ik krijg enorme jeuk van dit topic Clown .
Ik heb inderdaad ook vaak jeuk op mijn rug, vooral in de avond, uiteraard op plekken waar ik niet bij kan Haha! .

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:12

Aah ik krijg meteen allemaal kriebeltjes als ik dit topic lees Clown .
Maar ik vind het wel een goede vraag! Lachen

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:25

Haha goede vraag, even een stipje en bijlezen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:48

Liek_ schreef:
x_manon_x schreef:
Al een tijdje vraag ik me af wat biologisch gezien het nut van jeuk is. Bij pijn waarschuwt het lichaam dat er iets mis is. Maar bij jeuk is het in de meeste gevallen juist af te raden te krabben of eraan te zitten. En toch kan iedereen jeuk ervaren. Het kan toch niet dat na miljoenen jaren evolutie zoiets nog niet verdwenen is?

http://frm.kijk.nl/viewtopic.php?p=3459

Heb je vast niet zelf verzonnen dus Haha!

Ook gewoon letterlijk ROFL ROFL ROFL

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:32

Ik geloof niet zo dat jeuk een uiting is van ineerlijke onbalans en een manier om in contact te komen met je lichaam. Jeuk is gewoon en jeuk en erg lastig, het kan je dagelijkse bezigheden verstoren, je slaapt er niet beter door en je bent er gewoon de hele dag mee bezig.
Ik ben zelf een flinke eczeem klant en heb er dus bijna dagelijks mee te maken.

Maar jeuk is ook een waarschuwer die je vertelt dat je weer bent gebeten door zo'n nare mug of dat je gewoon te veel stress hebt.

Iedereen ervaart jeuk anders, waardoor het gevoel moeilijk te omschrijven is.
Volgens http://www.huidinfo.nl/jeuk.html heb je specifieke jeukzenuwen. Wie wil de mijne hebben? Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:38

Bedankt voor de mededeling, heb spontaan overal jeuk Clown

Ik heb momenteel op mijn rechterbovenarm er erg last van, maar alleen als ik 2 bepaalde vesten draag, in dat geval zou ik niet tegen die stof kunnen Ja

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:46

XjolitaX schreef:
Grappig topic dit. Ik heb op school wel geleerd dat als honden stres hebben dat ze dan ineens gaan zitten krabben. Ze voelen dan ook echt iets jeuken zeg maar, maar dat is omdat ze dan even kunnen relativeren zeg maar. Zoiets was het geloof ik Huilen van het lachen en bij mensen zou het ook zo zijn dat als ze stres hebben dat ze dan ook ineens ergens jeuk hebben... Ik weet het niet meer precies hoor Nagelbijten / Gniffelen maar dat zou dus ook het nut kunnen zijn toch? dat je even je stres kwijt moet ofzo? nou ja klinkt nu een beetje vaag Huilen van het lachen

Honden krabbben vaak, als ze zich geen houding weten te geven in bepaalde situatie's, of als het ware onzeker zijn bv: Als ze andere honden tegen komen.
Dat hebben wij als mensen ook. Als je het eens na gaat..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:49

Conflict gedrag idd Ja bv, achter je oren krabben omdat je aan het nadenken oid bent.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:52

Ik heb het laats aan mijn biologie leraar gevraagd. Hij zei dat jeuk een irritatie is van de huid. Als je gaat krabben stimuleer de bloedsomloop op die plek en zo verdwijnt het irriterende gevoel.