knieschijf uit de kom, wie heeft het meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_kippie

Re: knieschijf uit de kom, wie heeft het meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:23

zit al 8 weken in het gips en moet nog 2 weken pffffff

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:59

Saskiaatje schreef:
Typisch dat bij sommigen er meteen gips om moet en anderen hem zelf weer terug kunnen zetten. Wat is dan het verschil in 'uit de kom schieten'?

Dat vraag ik me ook af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:04

Denk bij de mensen waarbij het regelmatig gebeurd (zoals bij mij) de banden flexibeler worden, en daardoor gemakkelijk zelf terug kunnen zetten.

De mensen bij wie het 1 malig is, zal het een stuk moeilijker zijn.

Ik heb inmiddels de uitslag van de MRI-scan, er is niks te zien. Dus nu heb ik nog een steeds een knie uit de kom, elke week, maar er word niks aan gedaan..

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:23

Ondertussen kleine update over mijn vriend. Jaren terug had hij tijdens een judo wedstrijd zijn knieschijf uit zn knie steken, die heeft hij toen zelf teruggeduwd. Daarna een operatie gehad, die de ene spier langs de knie slapper maakte, en de andere spier strak trok. 4 maanden ging het goed, daarna weer last. Nu blijkt dat hij een scheur in zijn meniscus heeft, waarschijnlijk is er iets na de laatste operatie gebeurt waardoor de meniscus is gescheurd. Hij zal binnenkort een kijkoperatie krijgen, wellicht dat ze dan meteen iets kunnen maken.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:55

wat moet je lang zeg!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 01:06

Een vriendin van mij is net uit het gips na een knieschijf die was verschoven en die moest ook erg lang in het gips zitten en zelfs nu kan ze nog niet alles doen. Nare situatie hoor, sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:12

Ik ben helemaal verbaasd dat een knieschuif uit de kom kan! Wow!

Je heup en schouder wist ik, want die hebben ook echt een kom... Maar een knieschijf zit normaliter toch niet in een kom? Verward

*gaat op zoek naar plaatjes van knieën om het wat beter te kunnen begrijpen*

Lijkt me wel pijnlijk trouwens...

Ik heb ooit mijn kniebanden verrekt, en ik heb een knieschijffractuur gehad.

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:10

Ik had er ook geen idee van dat het kon, maar toen ik naar beneden keek stond mijn knie echt in een rare hoek.
De latijnse naam is geloof ik patella luxatie, daar hadden ze het over in ieder geval.

Ik ben ook al op zoek gegaan naar plaatjes maar ik kon het niet vinden. Koe

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:00

Ja is een patella luxatie Ja

Je knieschijf zit in een soort 'holte' tussen je dijbeen (femur) en scheenbeen (tibia), hij wordt daar door ligamenten zo gehouden. Als hij ' uit de kom' schiet heb je dus een patellaluxatie. Is dus niet letterlijk uit een kom zoals heup en arm maar hij zit niet meer op de plek waar hij zou moeten zitten.

Heb info gevonden:
Citaat:
Afbeelding

De patella, de wetenschappelijke naam van de knieschijf en afgekort als PL, hoort bij een gezonde hond in een soort gootje te liggen dat het schijfje op zijn plaats houdt. Patellaluxatie is een afwijking waarbij de knieschijf steeds uit dit gootje schiet

Bron: http://www.avls.nl

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:28

mijn knie schijven zijn dus te klein en daarom schiet hij der vaak uit naar links.

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:38

heb het ook 2 keer gehad.

1e keer met gym wou een bank aanschuiven en draaide met bovenlichaam rest bleef staan. hij zat er een heel stuk naast. en was echt geen pretje. dokter heeft hem erin gedaan na 3 pogingen. was ongeveer 15 minuten eruit geweest. toen naar ziekenhuis en heb ik een gewoon drukverband om gekregen. mocht doen wat ik zelf kon. daarna fysio. ongeveer 3 weken kon ik eigenlijk alles weer behalve rennen Tong uitsteken

2 jaar later wou ik een elastiekje van de grond afpakken en weer eruit. 40 minuten geduurd voordat ie er weer inzat. hier heb ik ook eerst drukverband om gekregen en daarna een of ander plakverband. leek net gips maar was het niet. je kreeg het erook nog niet af ook niet Nagelbijten / Gniffelen
heb ik wel 6 weken mee rond gelopen voordat ik weer alles kon. ook weer naar de fysio.

heb 1 kant van 'de kom' erg laag dus hij schiet er zo over heen, soms voel ik hem nog wel heen en weer maar moet eigenlijk oefeningen doen voor bovenbeenspieren. laatste paar jaar gaat het goed.

ff afkloppen Tong uitsteken

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:07

Nou, dit vind ik dus een prima voorbeeld. Bij pros_zero was het de eerste keer en hoefde ze ook alleen maar een drukverband. Dus niet dat haar banden flexibeler zijn door het vaker voorkomen van het uit de kom schieten. Want het was dus de eerste keer.

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:52

denk dat het ook bij iedereen weer verschillend is.
wat ik wel raar vond (vergeten te melden)
dat er op de foto van de 1e keer een klein splintertje los zat. hebben ze niks aangedaan/gezegt enz.
2e keer. kreeg ik te horen, ja er zit een splintertje, dus we gaan even kijken naar de vorige foto's. daar was die dus ook op te zien. nou toen hebben ze daar verder niks aangedaan. gelukkig heb ik er (nog) geen last van.