Wat is de waarheid over melk(producten)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Wat is de waarheid over melk(producten)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:41

Nou, ik zal het mijn vriendje (zuid-oost-azisch tiepje) eens vertellen dan.
Jongen, jij bent zo klein omdat je geen milkshakes kunt drinken! Haha!
(zo klein is ie niet hoor, precies even groot dan ik)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:40

anneve schreef:
Lenneke_ schreef:
Ik kan niet tegen melk en melkproducten (ook yoghurt en karnemelk), ga er van niezen en snotteren.
Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat het me niet lukt om geen zuivel meer te gebruiken. Ik ben dol op yoghurt en kaas.

Melk zit volgens mij ook boordevol groeihormonen, om jonge dieren te laten groeien.

Lenneke hoe verzin je het. Groeihormonen worden nooit, maar dan ook echt nooit gebruikt bij geen enkel voedselproducerend dier in Europa (wel in America trouwens, want daar mag het gewoon). Ook niet stiekum of illegaal. (En ik kan het weten, want ik zit in het vak.) Wil je nooit meer zo iets zeggen of zelfs denken.

Ik verzin dit niet zelf en je hoeft ook niet zo te reageren hoor.

Ik heb ergens gehoord dat groeihormonen standaart in melk zitten om jonge dieren goed te laten groeien. Ik zeg niet dat mensen het er in stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:41

melk is voor babykoetjes, dus eigenlijk hebben wij het niet nodig (vind ik). maar het kan wel lekker zijn Vork

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:17

anneve schreef:
Lenneke hoe verzin je het. Groeihormonen worden nooit, maar dan ook echt nooit gebruikt bij geen enkel voedselproducerend dier in Europa (wel in America trouwens, want daar mag het gewoon). Ook niet stiekum of illegaal. (En ik kan het weten, want ik zit in het vak.) Wil je nooit meer zo iets zeggen of zelfs denken.

Het is logisch en waar: in moedermelk zitten ook groeihormonen.
Een kalf moet alleen veel sneller groeien dan een mensenbaby, dus logisch dat er meer groeihormonen in koemelk zitten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:20

Lenneke_ schreef:
Ik heb ergens gehoord dat groeihormonen standaart in melk zitten om jonge dieren goed te laten groeien. Ik zeg niet dat mensen het er in stoppen.

Ik ook.

In die Radaruitzending?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:27

Ik lus geen melk dus drink het niet en heb nergens last van. Wel gebruik ik melkproducten...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:44

evita_ schreef:
Elke87 schreef:
Volgens mij kunnen inderdaad getinte mensen of in ieder geval zwarte mensen niet tegen melk.

Dat is niet waar. Bijvoorbeeld de Masai in Kenia leven van koeienbloed en melk, en die zijn zo zwart als de nacht. Lachen
Veel nomadische stammen leven van melk trouwens.

Je kunt tegenwoordig van je haren kammen al ziektes krijgen. Als je met mate melk drinkt is het niet schadelijk voor de gezondheid. Maar evenmin voegt het iets toe. Gewoon drinken als je het lekker vind, 1 glas per dag is prima en lust je het niet er lekker afblijven.

Gaan we dan ook discussieren over yoghurt, kaas, boter?

Er bestaan wel degelijk negerstammen die het enzym om melk af te breken, missen! Maar de masai zijn een herdersvolk, en de meeste herdersvolkeren kunnen wel tegen melk, konden ze dat niet, dan hadden ze waarschijnlijk een andere levenswijze aangenomen.Knipoog
Ook veel aziaten missen hetzelfde enzym om melk af te breken, na de kindertijd en voor hen geldt idd dat ze "niet tegen melk kunnen".

Zie de reactie van Kayla.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:47

Maanling schreef:
Nou, ik zal het mijn vriendje (zuid-oost-azisch tiepje) eens vertellen dan.
Jongen, jij bent zo klein omdat je geen milkshakes kunt drinken! Haha!
(zo klein is ie niet hoor, precies even groot dan ik)

Nou, het komt dus niet zozeer door de lactose intelorantie zélf, was niet helemaal compleet in mijn post. Er is onderzoek geweest dat mensen die lactose intolerant zijn, melkproducten gaan mijden. Dit omdat het natuurlijk klachten oplevert. Te weinig calcium intake heeft zo zijn weerslag op groei.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:47

Wilawander schreef:
Hier iemand met lactose intolerantie. Ik kan absoluut geen melk en yoghurt verdragen. Ook chocolade,toetjes en dergelijke zijn een ramp. Ik moet zeggen dat ik het niet mis behalve dan de chocolade. Clown Maar de dokter zei me dat het niet gezond was om geen melkproductnen binnen te krijgen maar weet niet meer waarom.

Er is genoeg chocolade zonder melk (moet je wel van puur houden). Ook in oude kaas zit geen lactose meer. Bovendien bestaan er medicijnen waardoor je wel melkproducten kunt eten.

Volgens mij staat op het pak van de Kellogs Special K, dat er wel een stofje in melk zit waarvan je afvalt.. Tong uitsteken

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:51

marel schreef:
Nou, het komt dus niet zozeer door de lactose intelorantie zélf, was niet helemaal compleet in mijn post. Er is onderzoek geweest dat mensen die lactose intolerant zijn, melkproducten gaan mijden. Dit omdat het natuurlijk klachten oplevert. Te weinig calcium intake heeft zo zijn weerslag op groei.

Mijn moeder die kan totaal niet tegen lactose. Kan dus echt helemaal niets eten waar ook maar een beetje melk in zit. Maar die heeft inderdaad wel vervanging daarvoor nodig, anders krijgt ze klachten.

Nog wel een leuk weetje. In heel veel medicijnen zit lactose als bindmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:51

Wij zijn de enigste zoogdieren die nog melk gebruiken na afgespeend te zijn Lachen
Dat zegt wel genoeg lijkt me Lachen

Groeihormonen worden er overigens in NL niet gebruikt
Vandaar dat ik ook altijd alleen maar nederlandse producten koop in groente en vlees.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:07

De chinese man met wie ik getrouwd ben kan wel tegen melk maar vind het niet specifiek lekker. Zijn hele chinese familie kunnen er wel tegen maar het zit niet in hun cultuur om melk te drinken.

Ik heb in Kenia en Zuid Afrika gewoond en gewerkt en ben het eigenlijk niet tegen gekomen dat de mensen daar lactose intolerant waren. Dan spreek ik uit ervaring dat de meeste mensen juist gek op melk waren daar. Maar kun jij een stam noemen die dat gen missen dan zoolgangster?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:12

Melk is zoals eerder gezegd voor jonge dieren en kinderen. Daarna niet meer, ook geen melkproducten. Want melkproducten zijn verzonnen om die enorme melkplas nog aan de markt kwijt te raken. Er is een overschot aan koeien in nederland en per koe wordt steeds meer melk geproduceerd dat deze wel afgezet moet worden op de markt. Vandaar de slimme zetjes van allerlei melk producten om iedereen toch maar naar de koelvak te trekken.

Melk is slijm vormend. Wat al eerder was genoemd aan 'bijwerkingen' van melk wordt veroorzaakt door de slijmvorming van melk. Zie maar aan de koe, de mest daarvan is niet eens vast, een grote slijmerige koeienstront.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:39

@ Eleonoor. Melkproducten zijn er niet omdat er teveel melk is. Melkproducten zijn ontstaan om de melk langer houdbaar te maken. Kaas, Yoghurt, boter bestonden allang voordat de melkplas er was. In de tijd van de melkplas en de boterberg was er inderdaad een melkoverschot, vandaar dat het quotum is ontstaan.
Maar er is nu zoveel vraag naar melk dat het quotum omhoog is gegaan en de melkprijs is gestegen. De verwachting is zelfs dat de vraag zo snel zal gaan stijgen dat de boeren het niet eens kunnen bijmelken.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:23

Moedermelk is voor kinderen tot ze gespeend worden (tja ben een mama die aan natuurlijke afspening deed) en koeienmelk is voor kalfjes tot ze gespeend worden.

Op zich kunnen we alle voedingsstoffen die we nodig hebben uit andere producten halen. Daarbij is melk zoals al door anderen is aangegeven, helemaal niet zo gezond als iedereen denkt.

.... ik heb nog steeds de neiging om mijn dochter bij het eten een beker melk te geven....want "het is zo gezond" .... dat zit er op een of andere manier echt ingebakken...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 01:14

evita_ schreef:
De chinese man met wie ik getrouwd ben kan wel tegen melk maar vind het niet specifiek lekker. Zijn hele chinese familie kunnen er wel tegen maar het zit niet in hun cultuur om melk te drinken.

Ik heb in Kenia en Zuid Afrika gewoond en gewerkt en ben het eigenlijk niet tegen gekomen dat de mensen daar lactose intolerant waren. Dan spreek ik uit ervaring dat de meeste mensen juist gek op melk waren daar. Maar kun jij een stam noemen die dat gen missen dan zoolgangster?

Ja, bij bijvoorbeeld Ghanezen komt het voor. Maar aangezien er in West-Afrika ook mengvolken kunnen zitten, zegt dat niet alles, over alle inwoners daar, maar wij kennen dus Ghanezen die lactose-intolerant zijn.
Of zouden wij nou net de enige Ghanese stam kennen die lactose-intolerant is, van heel Afrika?
Afrika is een groot continent hoor. Knipoog
China is trouwens ook heel groot...En Chinezen die bijvoorbeeld Mongoolse of Tibetaanse voorouders hebben, tja, ik kan me voorstellen dat die ook tegen melk kunnen, en zo zijn er vast meer Aziaten.

De Masaï, en die leven dus in Kenia, zijn al eeuwenlang melkvee houders, ze zeggen zelf, dat al het (melk)vee ter wereld aan hun toebehoort.
Dus ja, dat jij in Kenia geen lactose-intolerante mensen bent tegengekomen, dat verbaast me niets.

Procentueel zul je in Zuid-Afrika ook niet zoveel lactose-intolerante mensen tegenkomen, veel mensen daar zijn van min of meer gemengde afkomst.