hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:20

HSP én paranormaal begaafd...
Dat zal een hele klus zijn.

Ik heb mezelf al min of meer onbewust voor héél veel dingen afgesloten. Eigenlijk handig, maar af en toe ook niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:28

Je moet jezelf zo kunnen afsluiten dat je je ook weer open kan stellen op de momenten dat jij wilt. Zo kun je er gebruik van maken en er zelfs andere mensen mee helpen. Je hebt het niet voor niets gekregen zeg ik altijd maar. Al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan en soms duurt dat ook heel lang voor dat kan Knipoog

Het is voor mij inderdaad niet altijd gemakkelijk geweest. En soms nog steeds niet. Maar uiteindelijk ben ik er wel veel sterker van geworden en heeft het me gemaakt tot de persoon die ik nu ben. Daarnaast kan ik er nu ook andere mensen mee helpen. Zo heb ik veel jongeren al geholpen met hun gaven en problemen om te gaan. Omdat ik weet hoe het zelf kan zijn kan ik blijkbaar ook heel goed uitleggen wat je kan doen.
Wennen doet het nooit en de dingen die ik voel en zie komen altijd onverwachts. Maar er mee omgaan wordt steeds makkelijker. Lachen

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:28

Heb net de test gedaan en kom op 20?? Herken wel heel veel dingen maar is zo'n test wel te vertrouwen voordat je jezelf het stempeltje HSP geeft?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:31

@ Amanda: Ik zou willen dat ik mezelf weer zo zou open kunnen stellen. Ik weet gewoon niet hoe, en dat is het probleem.
Ik zit nu met het rare probleem dat ik me voor één bepaalde nouja, ziel, geest, hoe je het ook wilt noemen, wil open stellen. Maar voor de rest ook voor helemaal niets.
*zucht* Moeilijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:38

Red_Savage schreef:
@ Amanda: Ik zou willen dat ik mezelf weer zo zou open kunnen stellen. Ik weet gewoon niet hoe, en dat is het probleem.
Ik zit nu met het rare probleem dat ik me voor één bepaalde nouja, ziel, geest, hoe je het ook wilt noemen, wil open stellen. Maar voor de rest ook voor helemaal niets.
*zucht* Moeilijk.

Dat heeft heel veel tijd nodig.
Leer eerst jezelf af te sluiten voor alles. Gewoon op de momenten dat het nodig is.
Ik sta in principe ook voor alles open. Maar kan me afsluiten op het moment dat het nodig is. En dat heb ik omgekeerd moeten leren. Dus eerst alles aflsuiten en me langzaam weer openstellen.
Daar heb ik overigens wel hulp bij gehad. Ik kon dat ook niet alleen.
Visualiseren met behulp van de chakra's hielp voor mij heel erg goed.

1 ding: zorg dat je altijd met beide benen op de grond blijft. Nuchter en gewoon op aarde. Want veel mensen die er meer mee bezig zijn gaan zweven. Leven alleen nog maar voor het spirutele, enz. Dat moet je echt nooit doen, want dan verlies je uiteindelijk jezelf.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:41

Ja. idd waar je echt mee op moet passen. Ik denk dat dat voor mij ook wel gaat lukken, nuchter blijven.

Tja, het afsluiten...ik ben al helemaal af gesloten. Maar ik heb het onbewust gedaan. Er zit geen beweging meer in te krijgen.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:02

Ik ben het met Amanda eens, ik ben dan ook helder voelend en helder horend, helder ziend enkel wanneer ik echt ga werken met mijn 6de chakra, dat heb ik sinds mijn jeugd iets meer weg gedrukt. Als je jezelf centreerd is beter dan jezelf kompleet afsluiten, dat heb ik weleens geprobeert dat kompleet afsluiten maar dan was het net of ik in een betonnen koker zat... je gaat immers ook gewoon wennen aan het oppikken van zaken. De beste en vreemdste gewaarwording voor mij was om erachter te komen dat niet iedereen dit heeft. Nog tegenstrijdiger is het omgaan met mensen die andere dingen zeggen dan ze zich werkelijk voelen, daar kan ik minder goed tegen. Je moet letterlijk goed in je eigen schoenen blijven staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:04

orri schreef:
Nog tegenstrijdiger is het omgaan met mensen die andere dingen zeggen dan ze zich werkelijk voelen, daar kan ik minder goed tegen.

Hoe bedoel je dat precies? Ik doe dat ook, maar dan juist als zelfbescherming. Ik weet zelf heel goed wat ik voel maar dat laat ik vrijwel nooit zien of ik moet me heel veilig bij iemand voelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:11

orri schreef:
Nog tegenstrijdiger is het omgaan met mensen die andere dingen zeggen dan ze zich werkelijk voelen, daar kan ik minder goed tegen. Je moet letterlijk goed in je eigen schoenen blijven staan!

Dat is dus precies het probleem wat ik heb gehad.
Ik had zovaak dat mensen niet eerlijk waren over wat ze voelden, dat ik enorm aan mijzelf en aan mijn gevoel ben gaan twijfelen, waardoor ik het gewoon niet meer toeliet.
Dat moet je echt zien te voorkomen, want daar word je zwaar ongelukkig van.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:35

Ik heb de test gedaan en kom op 15 uit. Heb hier eigenlijk nooit zo over nagedacht maar er zijn wel veel dingen die ik echt duidelijk herken.
Vreemd is wel dat ik juist beter presteer en werk onder druk...

Ik heb me hier nooit op laten testen en ben er eigenlijk ook nooit mee bezig geweest. Waar moet ik beginnen ? Haha!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:35

@Redpassion, als iemand zich hier om me heen rot voelt of goed voelt of boos is dan kan ik dat op afstand al aanvoelen, ik had zelfs met een merrie dat ik op het terrein zonder haar gezien te hebben wist wat voor bui ze had Tong uitsteken mijn instructeur vond dat erg vaag, maar deed toch wat ik vroeg (even een rondje longeren) en ik had mooi gelijk. Als jij bewust bezig bent in je hoofd met je gevoel maskeren, dan kun je altijd voelen dat iemand dat doet. Op zijn minst zul je dan gaan denken dat die persoon zich ongemakkelijk bij je voelt of je niet mag, terwijl die persoon vriendelijk lachend denkt zijn of haar gevoelens te maskeren. Je voelt dieper, je zult ook veel meer gaan zoeken naar bewijs in de uitdrukkingen en houding op zoek naar bewijs dat die persoon zich anders voordoet dan de gevoelens. Maar dat is dus heel frustrerend, zeker omdat er geen bordje met tekst bij komt waarop staat -- ik voel me zo omdat, ...
Daarom zul je snel geneigd zijn om zaken op jezelf te betrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:38

Ik weet dat ik HSP ben.
Ik begin ook steeds vaker te merken dat ik helderziende en horende dingen ervaar...dingen die ik wellicht eerst heb weggestopt.
Ik begin nu wel honger te krijgen naar meer wat dat betreft Lachen
Met de HSP kan ik steeds beter omgaan.
Had eerst echt last in de drukte, harde geluiden.
Nu kan ik me daar beter voor afsluiten.
Onrecht kan ik nog steeds overdreven slecht tegen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:01

ik ben er via een klasgenootje achter gekomen dat ik het heb. HIj vertelde mij er over en zag zoveel van mezelf er in terug dat ik toen wat boeken etc ben gaan lezen en wat oefeningen ben gaan doen. Kan nu ik weet wat het is ineens veel beter met mezelf door 1 deur omdat ik mn eigen gedrag ineens begrijp.

op de test van de link op de 1e pagina heb ik overigens 22x ja in kunnen vullen

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:07

Ik ben ook hoog sensitief, heb ik me laten vertellen iig Clown
Ik ben naar iemand toegeweest omdat ik heel veel hoofdpijn had en veel last van mijn rug had. Dit komt dus daardoor omdat ik de pijn van andere weg wil nemen en daardoor die pijn zelf krijg. als voorbeeld: mijn oude pony zat heel erg vast in zijn rug, daardoor is mijn rug ook zeer gaan doen. Een tijdje geleden had mijn moeder niersteen en verging van de pijn en ik heb dagen met hoofdpijn rondgelopen toen.
Ik weet dus wel dat ik hoog sensitief ben maar kan er nog niet echt mee omgaan Bloos

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:09

D_Star schreef:
Ik ben ook hoog sensitief, heb ik me laten vertellen iig Clown
Ik ben naar iemand toegeweest omdat ik heel veel hoofdpijn had en veel last van mijn rug had. Dit komt dus daardoor omdat ik de pijn van andere weg wil nemen en daardoor die pijn zelf krijg. als voorbeeld: mijn oude pony zat heel erg vast in zijn rug, daardoor is mijn rug ook zeer gaan doen. Een tijdje geleden had mijn moeder niersteen en verging van de pijn en ik heb dagen met hoofdpijn rondgelopen toen.
Ik weet dus wel dat ik hoog sensitief ben maar kan er nog niet echt mee omgaan Bloos

misschien zou je er dan eens wat meer over moeten lezen, boeken zijn ook wel in de bieb te krijgen Lachen heb zelf laatst een oefeningen boek gekocht en ben daar nu ook een beetje mee bezig Lachen

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:14

Ik meld me hier ook.. Als dit mag!!
Ik ben er anderhalf jaar geleden achter gekomen dat ik hoog sensitief ben. Heb er overigens heel veel moeite mee, vooral in de omgang naar andere toe. ik kijk veel naar de gezichtsuitdrukking en daar voel ik me niet altijd prettig bij..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:17

ik had bij die test 20 x ja (en 3 x nee)

ik lees hier dat sommigen zowel HSP als paranormaal zijn,
ik kan de link ertussen wel begrijpen, maar het lijkt me ook weer los van elkaar te staan.
ik bedoel, HSP is niet iets paranormaals.

dus ik merk dat het een beetje door elkaar begint te lopen in dit topic, bij deze wil ik daarom duidelijkheid scheppen (als TS) dat ik me niet met alternatieve zaken bezighoud verder

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:21

Zowel hoog sensitief en helder horen, helder voelen en helder zien hebben allemaal te maken met energie. Ik vind geen van allen paranormaal, omdat je daar mee zegt dat het niet normaal is en dat is het wel. Ik denk dat iedereen zich hier normaal voelt en ook helemaal niet met alternatieve zaken bezig hoeft te houden. Daarentegen, als je daar moeite mee hebt, wellicht heb je het dan wel zelf weg gestopt *LOL*

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:24

orri schreef:
Zowel hoog sensitief en helder horen, helder voelen en helder zien hebben allemaal te maken met energie. Ik vind geen van allen paranormaal, omdat je daar mee zegt dat het niet normaal is en dat is het wel. Ik denk dat iedereen zich hier normaal voelt en ook helemaal niet met alternatieve zaken bezig hoeft te houden. Daarentegen, als je daar moeite mee hebt, wellicht heb je het dan wel zelf weg gestopt *LOL*

dat kan ook een keuze zijn
ik weet heus wel dat het bestaat enzo, ontken ik niet, maar ik stel me er niet voor open omdat het naar mijn (eigen) mening niet de goede weg is.
en hoog sensitief is (denk ik) in christelijke zin oa de gave van herkenning van geesten.

dus ja zoals je leest, ik houd me wel bezig met die dingen, maar vanuit christelijk oogpunt, en dat is een keuze.

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:30

herkenning van geesten!?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:34

D_Star schreef:
herkenning van geesten!?

ja en/of sferen, wat dan ook.

anyway, maakt ook niet uit, ik wou alleen mn punt even noemen, dat ik niet ook paranormaal bezig ben ofzo, voordat HSP er direct mee gelinkt zou worden gaandeweg het topic.
maar ja, begin me hier nu ook beetje raar bij te voelen/druk om te maken sorry.
komt wel weer goed Tong uitsteken

iig leuk al die reacties, en dat er meerderen zijn die dat dus hebben bij wie het ook echt getest is

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:42

dat vrouwtje waar ik dus ben geweest zei ook dat ongeveer de helft van de mensen HSP zijn maar het niet door hebben

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:42

heey, ik heb ineens een nieuw stukje van mezelf gevonden geloof ik... er staan echt veel punten tussen die bij mij gewoon 100% kloppen... ik wist wel dat ik gevoelig was, maar toch... (al zou ik het pas echt geloven als een psychiater het tegen me zegt)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:45

D_Star schreef:
dat vrouwtje waar ik dus ben geweest zei ook dat ongeveer de helft van de mensen HSP zijn maar het niet door hebben

volgens die vrouw die het vandaag tegen mij zei, 8% van de mensen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:46

Marigold schreef:
D_Star schreef:

volgens die vrouw die het vandaag tegen mij zei, 8% van de mensen..

Dat laatste is ook wat ik gelezen heb.

Is ook wel logisch natuurlijk. Als de helft van de mensen hooggevoelig was, zou het ook niet zoveel problemen opleveren Knipoog