Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Re: Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:29

Knoffer schreef:
Bij mij merkte me moeder het op nadat ik heel koppig bij de schoolarts niet wilde mee werken met het oogonderzoekje (gewoon die letters lezen met een oog dicht). Dat kwam dus, omdat ik het gewoon niet goed kon zien. En sindsdien viel het me ouders ook op dat ik gewoon af en toe scheel keek.

Het lijkt haast wel dat die schoolartsen eerst altijd boos worden op slechtziende kinderen voordat ze eens gaan denken dat ze het misschien niet zien. Scheve mond Bij mij dus ook toen ik 4 was. Maar ik was heel verlegen en zei niets en toen werden ze dus heel boos maar ik zag gewoon niets!
Ik weet trouwens niet wat bij mij de oorzaak is van mijn luie oog, wel dat het te laat is ontdekt dus niet echt door scheelkijken volgens mij. Ik kijk wel scheel zonder het te merken maar niet heel erg vaak volgens mij. Vaak in het zwembad als ik al een tijdje mn bril af heb.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:34

Ik wilde altijd die figuurtjes zien (of wat het dan ook was) die achter dat groene en rode spul zitten (nog steeds hoor!) En het lijkt me eigenlijk zo raar als je met 2 ogen kijkt. heb vorig jaar voor het eerst een klein beetje 3d gezien!! Ik helemaal hyper, had het nog nooit gezien.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:37

* Klein beetje off topic* Ja ik heb dus ook zo'n plaatje moeten kijken en toen moest ik vertellen wat erop stond (een balk, rechtop) en toen bleek er dus een kruis te staan Clown Nou toen viel toch echt mn pet af Haha! Dat ik gewoondingen niet zag die er wel zijn Clown Mijn vader keek toen ook heel erg verbaasd toen ik beschreef wat ik zag want hij zag natuurlijk wel gewoon een kruis Tong uitsteken Maar dat was een testje voor astigmatisme (cilinder) en die heb ik in grotemate Haha! * weer on topic Tong uitsteken *

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:13

je hebt in 1 van die pretparken zo'n grote 3D film waar het lijkt dat alles op je af komt
dat was de eerste keer dat mijn zoon diepte zag, geweldig vond hij het

mijn man heeft ook een lui oog, net als zijn broers
is nooit iemand opgevallen
ze rijden ook allemaal auto en gek genoeg kan mijn man prima inschatten hoe ver alles is
alleen verkeersborden kan hij iets later lezen dan ik

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:15

Is wel raar als je opeens iets 3d's ziet. Had echt zoiets, wat is dit?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:23

Ik heb ook een lui oog gehad, maar volgens mij heb ik nooit scheel gekeken.
Eerst natuurlijk de leuke pleisters gehad (je hebt nu echt vele leukere!!) en daarna geopereeerd.
Daarna hoefde ik geen bril meer op, maar vanaf mijn 18e toch maar weer aan de bril gegaan.
Ben er vorig jaar toevallig achter gekomen dat ik ook maar met 1 oog tegelijk kan kijken, maar daar heb ik totaal geen last van.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:39

Fleury schreef:
Knoffer schreef:
Bij mij merkte me moeder het op nadat ik heel koppig bij de schoolarts niet wilde mee werken met het oogonderzoekje (gewoon die letters lezen met een oog dicht). Dat kwam dus, omdat ik het gewoon niet goed kon zien. En sindsdien viel het me ouders ook op dat ik gewoon af en toe scheel keek.

Het lijkt haast wel dat die schoolartsen eerst altijd boos worden op slechtziende kinderen voordat ze eens gaan denken dat ze het misschien niet zien. Scheve mond Bij mij dus ook toen ik 4 was. Maar ik was heel verlegen en zei niets en toen werden ze dus heel boos maar ik zag gewoon niets!
Ik weet trouwens niet wat bij mij de oorzaak is van mijn luie oog, wel dat het te laat is ontdekt dus niet echt door scheelkijken volgens mij. Ik kijk wel scheel zonder het te merken maar niet heel erg vaak volgens mij. Vaak in het zwembad als ik al een tijdje mn bril af heb.

Ik had sowieso een bloedhekel aan schoolartsen. Ik snapte echt niet wat ze van me moesten, ik had toch een eigen arts en ik ben ook wel koppig aangelegd Tong uitsteken Maar ik vind het wel heel slecht dat uiteindelijk me moeder er moet achter komen dat er iets mis met me oog was, wat heb je dan aan zo'n schooldokter als hij toch niets ontdekt Verward Ja, boos worden, dat heeft zin. Arme kinderen.

Ik weet niet goed of je door een lui oog zeg maar ook scheel kan gaan zien, dat scheelzien ook een gevolg kan zijn i.p.v. oorzaak. Heeft je oogarts niet verteld waardoor het kwam? Ook scheelzien kan pas te laat ontdekt worden, je kan het in hele lichte mate hebben, dan valt het niet zo snel op. Mensen zien het nu ook niet zomaar meer aan mij. Het is wel de makkelijkste vorm van een lui oog om te ontdekken iig.
Maar het is bij jou dus ook niet ontdekt door die 'geweldige' schoolarts?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:11

Hier nog 1.
Mijn linkeroog was een lui oog. Ben op mijn vierde hieraan geopereerd door het inkorten van de buitenste oog spier.
Helaas doordat littekenweefsel stugger is dan gewoon begon in mijn pupertijd het oog naar buiten te trekken als ik moe was.
Zo`n 7 jaar geleden ben ik dus weer geopereerd.
Ditmaal hebben ze bij beide ogen de buitenste spieren los gemaakt en verder terug op de oogbol vast gezet.

Veel van de dingen die hier genoemd worden komen mij ook bekend voor o.a. het niet samen werken van de ogen, geen diepte en 3D zien.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:58

Zo, er zijn dus nogal wat mensen die het hebben, ik ook
Ben op mijn tweede geopereerd, ook spiertje aan getrokken
Heb nu sinds de laatste tijd meer last van het luie oog, zo´n vage pijn rond het oog, heb ook een bril, maar daar kan ik maar niet aan wennen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:43

Had eigenlijk wel gedacht dat het er minder zouden zijn!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:00

Het komt vaker voor dan je denkt.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:11

Ja, dat blijkt nu wel. Mijn opa heeft het ook, zijn ene oog werd zo slecht en nu is hij met dat ene oog bijna blind. En de zus van mijn oma heeft het ook.
Het zit dus wel een beetje in de familie.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:14

ik kijk om en om met mn ene of mijn andere oog.
Voor dichtbij kijk ik met links, voor veraf kijk ik met rechts.
Heb ook een bril, maar ik doe het nog steeds.
Ik kijk ook scheel.
kijk ik met rechts, is mn linker oog scheel. Kijk ik met links, kijkt mn rechter oog scheel.
Ik kan niet met 2 ogen kijken, behalve op een bepaalde afstand, en dan moet alles stil staan.
Soms vind ik het wel irritant.
En ik loop ook altijd tegen mensen aan die naast mij lopen.
Ik droom er van om ooit een vrachtwagen rijbewijs te hebben, maar volgens mij mag ik dat helemaal niet. (ben ook nog niet bezig met auto rijbewijs.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:20

Hier nog één Vork , en hier komt een heel verhaal hoor. Bereid je voor Knipoog

Wat zijn jullie allemaal vroeg geopereerd! Ik heb jarenlang dagelijks met een oogpleister opgelopen en ik moest ook behoorlijk vaak naar het ziekenhuis voor die fijne oogdruppels, waarna je fijn met je zonnebril op mag lopen terwijl het hartstikke bewolkt is Knipoog

Mijn rechteroog is lui. Ik kan dus ook geen diepte zien; ik grijp vaak mis en knal ook vaak tegen dingen aan. Vooral met pingpongen zit ik maar wat in de lucht te meppen en met gym knal ik regelmatig tegen de kast of trampoline aan Bloos .
Met mijn linkeroog heb ik +1,25 en met mijn rechter -3,25. Mijn rechteroog keek meestal schuin naar boven richting mijn neus. Op zich had ik er niet veel last aan, ik heb een beetje van die trucjes om afstanden te schatten, maar met andere mensen praten vond ik wel vaak vervelend. Vooral op school kreeg ik vaak te horen: Naar wie kijk je nou eigenlijk?! Op zich natuurlijk niet kwaad bedoeld, maar ik voelde me altijd enorm k*t na zo'n gesprek. Daarom keek ik mensen vroeger ook zo min mogelijk aan tijdens een gesprek.
Vorig jaar moest ik een keer naar de dokter voor m'n enkel en toen vroeg hij of ik wel eens had nagedacht over een operatie. Haha, ik schrok ervan, maar zo ging het balletje rollen en ben er uiteindelijk vorig jaar (op mijn 16e) aan geopereerd. Ik moest wel helemaal (ik woon in Drenthe) naar Leiden, eerst een aantal keer voor onderzoek en uiteindelijk voor de operatie zelf. Ik moest helemaal daarheen omdat dat ziekenhuis erg goed aangeschreven staat op dit gebied, maar vooral omdat ik nogal een uitzonderingsgeval bleek te zijn. Ik heb bij mijn luie oog het zogenaamde 'weegschaaleffect': als ik met mijn linkeroog kijk, dan gaat mijn rechteroog schuin naar binnen en omhoog, en als ik met mijn rechteroog kijk, gaat het precies andersom. Dat schijnt niet normaal te zijn Bloos . Verder kan ik ook nog met mijn oogbollen draaien, niet alleen zoals iedereen dat kan om ergens heen te kijken, maar ook op zo'n manier dat het eruitziet alsof ik met mijn irissen zit te draaien. Hihi! Nou ja, dat was ook niet helemaal normaal, ik meost het dan ook heel vaak voor de artsen doen want die vonden het heel interessant Haha!

Uiteindelijk ben ik dus vorig jaar in Leiden geopereerd aan beide ogen. Alle zes de oogspieren zijn verkort/verhuisd/wat dan ook Lachen
Nu draait mijn oog nog wel eens naar buiten, maar als ik lenzen in heb en ik ben niet moe dan staan ze vrijwel recht Lachen . Het enige probleem dat er waarschijnlijk altijd zal blijven si dat ik geen diepte kan zien. Maar ik durf iig mensen weer recht in de ogen aan te kijken Lachen , ikb en er een stuk zelfverzekerder door geworden Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:33

Ik ben ook pas op mijn 12e geopereerd geloof ik.

Maar dat jullie allemaal zoveel last hebben van dat geen diepte zien zeg!!
Ik merk er eigenlijk helemaal niks van. Hoie kun je testen of je diepte ziet?
Ik kan dus niet met twee ogen tegelijk kijken, dus dan hoor je toch eigenlijk ook geen diepte te kunnen zien?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:40

Mijn ene oog staat ook niet helemaal goed. Vroeger dachten ze inderdaad ook dat ik een lui oog had en heb dus ook met van die oogpleisters en een bril gelopen vroeger, maar het hielp allemaal niks.
Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen dat ik een stuk netvlies ofzo mis in m'n linker oog, waardoor ik niet goed ermee kan zien. En doordat ik er niet goed mee kan zien, kijk ik er ook weinig mee, waardoor m'n spieren van dat oog lui zijn geworden.

Ik ben op m'n 14de ofzo ook eens geopereerd en hebben ze dat oog rechter gezet, nu is het best netjes, maar als ik moe ben dan valt het nog wel op. Ook is m'n iris/pupil kleiner dan de anders, dus je blijft het altijd wel iets zijn. Deze operatie zal waarschijnlijk nog wel eens herhaalt moeten worden, omdat m'n spieren natuurlijk nog steeds lui zijn en dus nogmeer kunnen uitrekken uiteindelijk. Dit kan na 5 jaar zijn, maar ook pas na 20 jaar, dat weten ze niet.

Verder heb ik er geen last van, ik kijk maar met 1 oog dus. Andere oog zie ik heel onscherp, wat donkerder en mist een redelijk stuk. Maar ik ben er mee geboren, dus heb geen idee hoe het is om diepte te zien enzo.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:41

je kunt alleen diepte zien als je met 2 ogen kijkt maar mijn man heeft er ook geen moeite mee
die heeft alleen nooit scheel gekeken, had gewoon een lui oog
ik denk dat degene die ook schellkijken/keken daar veel moeite mee hebben

LS wat zonde dat ze bij jou zo lang hebben gewacht met opereren
kan me voorstellen dat je onzeker wordt als je ogen niet meewerken

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:41

asjemenou schreef:
Ik ben ook pas op mijn 12e geopereerd geloof ik.

Maar dat jullie allemaal zoveel last hebben van dat geen diepte zien zeg!!
Ik merk er eigenlijk helemaal niks van. Hoie kun je testen of je diepte ziet?
Ik kan dus niet met twee ogen tegelijk kijken, dus dan hoor je toch eigenlijk ook geen diepte te kunnen zien?

Ik weet het ook niet hoor! Maar ik zie inderdaad precies hetzelfde of ik nu met beide ogen kijk of m'n slechte oog dicht hou. Dus dan zie je geen diepte als het goed is.. Tong uitsteken

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:45

ik heb ook een lui oogje!
maar moest eerst een pleistertje en verder niks!
ik mocht kiezen voor een brilletje maar heb ik lekker niet gedaan!
maar ik zie gewoon even goed heb er verder geen last van!
dus ga er ook niks aan doen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:54

wat een verhalen.

Wij moeten nu met gym over een kast heen springen met een trampo, maar dat durf ik gewoon echt niet (meer). Ben al een keertje vol op mijn gezicht gegaan, heb ik liever niet nog een keer. Mag van de leraar ook niet meer bokspringen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:16

mijn zoon kan dat wel
zolang het voorwerp stil staat en hij eerst een keer voorzichtig probeert kan hij het de volgende keren zonder probleem

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:19

Ik ben ook scheel vroeger erger dan nu het schijnt toen ik geboren werd dat me ogen allebij helemaal naar buiten stonden. 2 keer eraan geopereerd zou nog een keer mogen als ik het wil maar laat het niet doen want heb namelijk ook nog een andere afwijking aan me ogen waardoor ik altijd met een van de twee ogen niet recht kijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:22

Ik ben geopereerd toen ik 6 was, toen ik 7 was nog een keer.
Mijn ogen staan dus recht, als ik niet moe ben.
Helaas is mijn luie oog toch wat verslechterd. Ik zie er minder mee dan 10% en zie dus ook geen diepte.
Met mijn goeie oog zie ik (lach niet) 140%. Ik heb nog een bril (+1) maar die heb ik nooit op omdat ik alles toch wel zie.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:05

ik heb een lui oog op links. Daar ben ik aan geopereerd toen ik 1,5 was en heb vervolgens nog tot mijn 8e met een pleister op mijn rechteroog gelopen.
Vervolgens ben ik op mijn 15e nogmaals geopereerd, omdat ik veel gepest werd en als ik mensen 'recht' aankeek ze dan altijd achterom keken omdat ik als het ware langs ze heen keek.
Deze operatie heb ik op mijn 19e laten herhalen. Toen bleek dat ik een V-stand van mijn ogen heb. Als ik naar boven kijk, wijken beide ogen af naar buiten en als ik naar beneden kijk wijzen ze juist naar binnen. Ik ben dus toen aan beide ogen geopereerd.

Als ik niet moe ben, staan ze recht. Als ik heel erg moe ben of ziek zakt mijn linkeroog toch weer opzij.

Rechts zie ik perfect, links minder dan 15%. Omdat mijn rechteroog zo goed ziet, heb ik geen bril nodig. Met diepte zien blijf ik moeite hebben. Drinken inschenken, een balspel of iets pakken van de grond leveren soms moeite op. Autorijden gaat probleemloos, evenals parkeren.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 21:09

spatter schreef:
mijn zoon kan dat wel
zolang het voorwerp stil staat en hij eerst een keer voorzichtig probeert kan hij het de volgende keren zonder probleem

Ik kon het ook en zal het nu ook nog wel kunnen, maar durf het gewoon niet meer Bloos En bokspringen mag ik niet van de gymleraar, omdat ik een keertje te laat sprong en ik viel, samen met de bok